Haai aanval , (WA)

Markus

XPdite Sponsor
http://www.thewest.com.au/aapstory.aspx?StoryName=540064
WA father, 51, feared taken by shark : thewest.com.au

Vreselijk, er wordt dus nog steeds gezocht. :-(

Gr.Markus

Lijkt me een vreselijke manier om aan je eind te komen. Je hoort wel vaker van aanvallen, maar meestal overleven de slachtoffers het dan toch wel? OF heb ik daar weer een verkeerd beeld van hier in Nederland?

Sacha

Oeps, da's wel waar wij straks elke dag even de zee in willen plonzen :|
Ben benieuwd of tante daar nog iets over schrijft, of dat ze bang is dat we dan niet meer komen :wink:

Bart

tja. 2e dode door een haai versus nu bijna 30 verkeersdoden tijdens de feestdagen ..
Zou me er niet te druk om maken Bart gewoon geen gekke doen :)

En volgens de statistieken is het waarschijnlijk beter dat het nu gebeurd, ipv als wij er eenmaal zijn :wink:

Bart

Met haaien is het meestal gewoon een kwestie van even rondvragen of er gevaar is. De lokale bevolking weet meestal wel of het veilig is of niet. Haaienaanvallen zijn vrij zeldzaam en als je je gezonde verstand gebruikt is de kans op een verkeersongeval inderdaad vele malen groter dan op een aanvaring met een haai.
De man waar dit verhaal over gaat wist overigens ook dat er een haai rondzwom, maar dacht dat hij wel wist wat hij deed. Tja, jezelf overschatten is nooit een goed idee. :-( Als er ergens een haai rondzwemt kun je het maar beter houden bij pootjebaden.

Groetjes,
Rixta

[quote author=Tinneke link=topic=9561.msg129603#msg129603 date=1230408776]
Tegen die tijd kan die haai wel een nieuwe maaltijd gebruiken  :grin:
[/quote]

He jakkes, ga die mensen nu niet bang maken. :yellowcard: :grin: Ik neem aan dat er nu wel flink op die haai gaat worden gejaagd. Wel zielig voor die haai. :cry:

Groetjes vanuit een HEET Maitland, :sunny:
Rixta

[quote author=Rixta link=topic=9561.msg129604#msg129604 date=1230408824]
De lokale bevolking weet meestal wel of het veilig is of niet.
Groetjes,
Rixta
[/quote]
Zal morgen eens vragen aan ome Jan en tante Dyn, die gaan elke dag zwemmen op Rockingham Beach.
Wij hebben er trouwens onze Scuba Open Water Diver gehaald, maar niets groter dan een centimeter of 20 gezien.

Bart

[quote author=Rixta link=topic=9561.msg129605#msg129605 date=1230409127]
[quote author=Tinneke link=topic=9561.msg129603#msg129603 date=1230408776]
Tegen die tijd kan die haai wel een nieuwe maaltijd gebruiken  :grin:
[/quote]
Ik neem aan dat er nu wel flink op die haai gaat worden gejaagd. Wel zielig voor die haai. :cry:
Rixta
[/quote]

Voorlopig gaan ze niet op die haai jagen, alleen als hij voor meerdere zwemmers / duikers een probleem zou lijken te zijn. Zie artikel onder 'WA news' op deze link: http://www.thewest.com.au/

[quote author=Rixta link=topic=9561.msg129605#msg129605 date=1230409127]
He jakkes, ga die mensen nu niet bang maken. :yellowcard: :grin: Ik neem aan dat er nu wel flink op die haai gaat worden gejaagd. Wel zielig voor die haai. :cry:
[/quote]

Hebben ze een signalement van de haai vrijgegeven dan? Mannelijk, jaartje of 20, onguur uiterlijk, lidteken op de linker vin, zoiets? Denk je dat de familie en vrienden van die haai hem bij de politie aangeven, of zal hij (of zij?) vluchten naar een andere staat?

ik had het er ook over met onze "Lokale" vriend. Hij vertelde mij dat de kans groter is als je je begeeft op of in de buurt van een Dogbeach... omdat de haaien de honden kunnen ruiken en met hun al die andere geurtjes.....
afijn, ik weet er zelf niets van   :roll:

Update, inmiddels hebben ze verschillende stranden gesloten, zoals cottesloe. Lekker met temperaturen tussen de 34 en de 39 graden.

Zakje zand halen, en een plastiek zwembadje,........ je hebt dan teminste zon.  :grin:.

Nee, ernstig nu, in 'aanvaring' met een haai komen staat in onze top 10 van 'worst case scenario's'. Onder water zie je deze dieren namelijk helemaal niet aankomen. Wat kan je dan doen om dit te vermijden. Of zijn bepaalde stranden dan niet afgeschermd?....

Frank

Frank,
Stranden zijn nooit afgeschermd. Vroeger wel, maar dat koste allerlei andere dieren (dolfijnen en zo) het leven omdat ze verstrikt raakten. Wel zijn sommige stranden (of delen ervan) bewaakt (de life guards) en wordt daarbij ook vaak een vliegtuigje / helikopter gebruikt om eventuele haaien te spotten.

Het advies is dus om sowieso alleen te zwemmen tussen de vlaggen. Is een strand(je) niet bewaakt, dan misschien maar niet zwemmen daar (of hooguit pootje baden in 15cm diepte). Zelfs een 50cm diep kan in principe gevaarlijk zijn.

Maar de kans dat je daadwerkelijk een haai tegenkomt is toch wel erg klein....

Gewoon je gezond verstand gebruiken en dan is de kans klein dat je er een tegen komt! Ik zat eind 2007 bij Byron Bay en toen hebben ze een aantal keer een haai gespot (paar dagen achter elkaar). Ik zag nog steeds mensen het water in gaan... ik denk dat vergeleken bij andere dingen een haai aanval echt heel minimaal is.

Nog even een leuk filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=wy_TB6onHVE

Back