Hallo Allemaal, ik ben....

Lrs0624

New Member
Lars, een 28 jarige docent Lichamelijk Opvoeding.
Toen ik 2 jaar geleden op vakantie naar Barcelona ging leerde ik een Australisch meisje kennen. Phoebe (die verder niets begrijpt van dit forum wegens het gebrek aan nederlands). Via Social Media hebben we eigenlijk altijd contact gehouden & fast foward naar vandaag, 17-4-2019, en ik sta op het punt om Nederland te laten voor wat het is en achter de liefde aan te gaan.

Verder ben ik sportief (duh, gymdocent) en hoor ik van veel mensen dat ik enthousiast & vriendelijk over kom. Daarnaast ben ik iemand die gelooft in de kracht van samen werken, lief en leuk doen tegen elkaar en elkaar een beetje helpen om het leven makkelijker te maken.
Waar ik niet zo goed in ben is in administratieve rompslomp en uitzoeken wat precies wat is. Als ik eenmaal een duidelijk & overzichtelijk stappenplan heb en weet waar ik moet zijn, voor bepaalde zaken is het vaak zo gepiept.

Nu de beslissing is gemaakt om in Australië verder te leven komt het aan op het zakelijk werk. ik hoop dat ik van jullie expertise, tips & tricks gebruik kan en mag maken en om zo een proces waarbij geduld een schone zaak is (heb ik ook niet echt veel van) zo soepel en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Mocht de dag daar zijn, dat ik in de catergorie succesverhalen val, zal ik met alle liefde mijn expertise en hulp hier aanbieden.

Ik hoop dat ik me zo voldoende heb voorgesteld, zo niet excuses ;-)
Dat we allemaal mogen vinden waar we naar opzoek zijn.

Vriendelijk groet,
Lars
 
Hoi Lars,

Welkom op het forum.

De eenvoudigste weg lijkt mij een spouse visum, al zijn daar wel wat voorwaarden aan verbonden, zoals kunnen aantonen dat je een duurzame relatie hebt, een gezamelijke bankrekening of in ieder geval dat jullie gezamenlijk de kosten van een huishouding dragen enzovoorts. Maar dan moet je ook minimaal 1 jaar samengewoond hebben. Het visum is relatief eenvoudig en goed zelf te doen. Je hoeft bijvoorbeeld ook geen Engelse test te doen, en voor het visum hoeft je ook geen diploma certificatie te doen (al zal je dat wel willen doen om werk te kunnen vinden in jouw vakgebied).

Op welke visum ga je nu naar Australie?

Een ander alternatief is een gesponsord of skilled independent visum. Dat traject is wat langer en kostbaarder. Ook helpt het als je beroep dan op de SOL voorkomt.
 
Hooi!

Waarschjnlijk overbodige informatie vooraf, maar misschien draagt het bij aan je inzicht. De huidige rechtse regering van Oz (bij monde van de ultrarechtse Immigration Minister Peter Dutton) zit niet te wachten op buitenlanders die in Australia willen wonen. Punt. Het is allemaal ingegeven door de ongefundeerde angst voor 'vluchtelingen en uitvreters die hier op kosten van de Ozzie belastingbetalers het land gratis komen kaalknagen, huizen volproppen en banen wegkapen'. In hun ogen zijn wij immigranten, ongeacht onze eerlijke bedoelingen, allemaal verwerpelijke freeloaders, dus bouwen ze hier een zo hoog mogelijke muur op tegen immigratie. Hoog in prijs en doorlooptijden, hoog in bewijslast en te nemen hobbels, hoog in wetten en eisen en hoog in aan te tonen geschiktheid. Er is geen recht om hier te wonen, alleen een privilege dat je gegund wordt. En hoewel het in 99 % van de gevallen right-wing paranoia is, helaas zijn er schaars rotte appels tussen de immigranten die lijken te bewijzen dat al dat wantrouwen terecht is (oneigenlijke vluchtelingenstatus, mailorder huwelijken). Daar kan je van vinden wat je wilt, het is de realiteit waarop het visumproces is gebaseerd.

@FritsC heeft gelijk dat je met een defacto of spousal visa de meeste kans maakt. De beroepsvisa zijn veel ingewikkelder en succes is vaak niet verzekerd omdat de eisen zo hoog zijn. Maar ook met een partnervisum ben je er niet zomaar. Afhankelijk van jouw case en de drukte bij Home Affairs kan dit visum wel tot 30 maanden wachttijd in beslag nemen. Je moet vooraf beslissen of je die maanden in Oz (820) wil afwachten of in NL (309). De laatste is de eenvoudigste en snelste weg omdat je gewoon in NL kunt blijven werken. Met de 820 kan dat uiteindelijk ook in Oz, maar je loopt een risico dat je in de wachtperiode niet makkelijk werk vindt. Bazen hier zijn niet dol op de 820, die willen PR zien. Nadeel van de 309 is dat je je partner niet veel zult zien, tenzij die in de tussentijd naar NL komt, maar dan moet ze wel een WHV of zoiets regelen om te mogen werken.

Daarnaast zijn de kosten van een partnervisum niet misselijk (de 309 en 820 zijn meer dan $ 7,100 kaal, en met bijkomende kosten zit je al gauw op $ 10,000). Voorts is net de wet veranderd en moet je partner (de 'sponsor') aan heel hoge eisen voldoen qua werkzekerheid, inkomen en vermogen. Datzelfde geldt voor jou, er worden geen werkeisen aan je gesteld maar je moet wel voldoende vermogen (fysieke bankafschriften) kunnen aantonen om hier enkele jaren zonder baan te kunnen overleven. Sinds dit jaar is het proces er niet makkelijker op geworden en ik hoor inmiddels veel vaker van afwijzingen.

Het begint en eindigt inderdaad met een bewijsbare relatie van minimaal 1 jaar. Daarvan hoef je niet per se 1 jaar fysiek te hebben samengewoond, maar als je dat nog niet hebt gedaan krijg je wel meteen een weigering. Je kunt dat in je aanvraag tackelen door met documenten te bewijzen dat jullie zonder samenwonen toch al meer dan 1 jaar een 'genuine' vaste relatie hebben, of door nu al in NL of in OZ wettelijk te trouwen of je wettelijk te registreren als partners (dat laatste is niet rechtsgeldig in de staat WA).

Er is een verkorte route via het 300 Prospected Marriage Visa, wat inhoudt dat je binnen 9 maanden na aankomst in Oz wettelijk moet trouwen. Is niet aan te raden zolang jullie niet heel zeker van elkaar zijn, want scheiden is hier ook weer een dure en moeilijke grap voor buitenlanders.

Alle eisen zijn snoeihard en je moet al je claims fysiek kunnen bewijzen met papieren documenten. Liegen of iets verzwijgen is niet slim, je wordt grondig doorgelicht en alles komt boven tafel. Ontdekken ze iets dat niet deugt, dan ben je je application en je geld kwijt en mag je het land een jaar of 5 niet meer in. Het is dus raadzaam om nu al te beginnen met hard bewijs van jullie relatie te verzamelen. Denk aan uploads van de social media waarop jullie contact hebben, telefoonrekeningen van belletjes tussen jullie, foto's van jullie samen, vakantiedocumenten als tickets en vouchers, gezamenlijke Oz bankrekeningen, kassabonnetjes, huur- en energiecontracten in Oz op beider naam, een Oz mobiele-telefoonabonnement op jouw naam, verklaringen van Ozzies over jullie relatie (de zgn. 'statutory declarations'), alles dat bewijst dat jullie een serieus stel zijn. Vat dat niet te licht op, en vraag geen visum aan zolang je niet heel zeker bent van een toekomst samen. Bij een eventuele break-up ben je je geld kwijt en je wordt een duistere kandidaat under extra scrutiny, mocht je ooit weer opnieuw een visum willen aanvragen.

Ik zit zelf op 18 maanden wachten nu (in Oz, op de 820) en ik kan bevestigen dat je normaliter geen visumbureau nodig hebt (wat toch weer 5 miel scheelt). De application is niet heel gecompliceerd, maar vraagt enorm veel tijd, geduld, werk, heel veel geld, en nog meer frustratie. Je loopt voortdurend aan tegen dingen die niet verwacht of gepland waren, pech, ontbreken van vereiste bewijzen en dingen waarin jullie een uitzondering zijn. Aan het eind van het proces krijg je een persoonlijke case officer toegewezen, wiens e-mails je strikt moet opvolgen.

Vat het 'makkelijke' partnervisum dus niet te licht op. Je komt dit land niet binnen als je de noodzaak (partner) of toegevoegde waarde (SOL) voor Australia niet kunt aantonen. Er is bijna geen appeal mogelijk. En je geld ben je onder alle omstandigheden kwijt, HA geeft geen refunds.

Dus heel veel sterkte en succes, je zult zien dat je niet alleen staat en op deze site alle vragen al eens eerder beantwoord ziet die je in de loop van het proces kunt verwachten.
 
Last edited:
Hoi Lars,

Welkom op het forum. Je hebt een spannende stap voor de boeg!

Na het realistische verhaal van @Emulate (alles erin is waar, maar het is niet allemaal kommer en kwel), denk ik dat het eerst belangrijk is voor je op te bepalen voor welk visum je wilt gaan en wat je situatie nu is.

Begrijp ik het goed dat jij nog in Nederland zit en je vriendin in Aus? Hebben jullie al een tijdje samengewoond (hoeft niet perse Nederland te zijn)?

Voor het partner visum, de 309, dient je vriendin jou te sponseren en moeten jullie aantonen een gezamenlijk leven te hebben, waar samenwonen, gezamenlijke financiën etc onder vallen. Dit zal wat lastiger worden als je apart van elkaar woont en die historie niet hebt. Nu kan je ook voor de 820 gaan (die vraag je in Australie aan) en dan zou je geloof ik eerst op een toeristen visum kunnen gaan en dan je aanvraag doen. Je mag alleen niet meteen werken en persoonlijk zou ik die weg minder prettig vinden.


Heb je al gekeken of je voor een skilled visum in aanmerking komt? Je hebt een independent skilled visum en een state sponsered visum. Wel een veel lastiger visum met meer onzekerheid (lees maar eens goed het forum door).


Dan een andere optie die nog niet genoemd is. Je bent 28 en volgens mij mag je dan ook een WHV aanvragen. Dan mag je sowieso een jaar naar Australië, werken en wonen, en geeft je mooi de gelegenheid om samen met je vriendin te zijn en het land te leren kennen. Pin mij er niet op vast, maar een logische vervolgstap zou dan zijn op alsnog de 820 visum aan te vragen. Via deze weg kan je wel al een historie samen opbouwen door samen te wonen etc.


Een hoop om over na te denken en hier begint het avontuur al mee!
 
Top @Jagermeester ! Vooral dat WHV-advies, helemaal niet aan gedacht.

Ja, je kunt ook op toeristenvisum van 3, 6 of 12 maanden Oz binnenkomen en de relatie verkennen. Mag je niet op werken en het moet eerst verlopen zijn voordat een vervolgvisum kan in gaan.

Als je aanvraag voor een 820 is geaccepteerd, krijg je per omgaand een 'afwacht-in-Oz-visum', genaamd Bridging Visa A, een tijdelijk visum waarop je in Oz mag blijven om de 820 af te wachten. Dit kost niks extra en je mag er doorgaans mee werken, maar pas nadat je vorig visum is verlopen. Als je tijdens die 2 jaar wachten Oz wil verlaten voor vakantie of familiebezoek, ben je wel verplicht een Bridging Visa B aan te vragen. Dat kost enkele tientallen dollars, wordt niet altijd goedgekeurd, is maar een maand geldig over een periode van 6 maanden, en bij elk vertrek uit Oz moet je weer een nieuwe aanvragen. En helemaal geweldig, als je langer dan 2 weken Oz verlaat, moet je in je immiaccount officieel je adres wijzigen en weer terugwijzigen na terugkeer in Oz. En maak daar geen fouten in :eek:, dan kom je gelijk op de criminele lijst.

Ik wou dat ik net als jullie de 309 had kunnen doen. De 820 is een continue migraine.
 
Verder ben ik sportief (duh, gymdocent)

Dat is geen zekerheid hoor... mijn zwager heeft opleiding tot gymdocent gedaan, met het idee dat hij op zijn reet kon zitten en hij leerlingen kon commanderen om te gaan rennen 😂

en welkom!
 
Daarnaast zijn de kosten van een partnervisum niet misselijk (de 309 en 820 zijn meer dan $ 7,100 kaal, en met bijkomende kosten zit je al gauw op $ 10,000). .

Mag ik vragen hoe je aan dit bedrag komt? De 7100 AUD klopt, alweer duurder geworden sinds vorig jaar trouwens. Maar de enige bijkomende kosten die ik zo kan bedenken is de medische keuring en die kost zo rond de 300 euro. Dus misschien zie ik zelf wat over het hoofd maar waar zit die 3000 AUD dan verder in?

Overigens, welkom Lars.

Over je beroep, je beroep is niet belangrijk als je voor 309 ga, zie de posts hierboven, maar werk vinden als PE teacher moet mogelijk zijn, al zal het moeilijker zijn dan classroom teacher omdat er veel minder vraag naar is. Een vriendin van ons is al jaren PE teacher maar vind het moeilijk om permanency te vinden. En zij is Australische. Hier in FNQ hebben de PE teachers ook nogal een shelf life omdat het heel zwaar is om in ons tropisch klimaat constant buiten te werken. Niet iedereen houdt dat vol. Bijkomend probleem is dat als je voor een 309 gaat je geen permanent resident bent wat je weer weerhoudt om op veel government banen te solliciteren, het is voor de meeste banen incl teaching vrijwel onmogelijk om een baan te vinden op een non resident visa dus houdt er rekening mee dat je tijdens je 309 termijn, EN tijdens je wachttermijn Partner Visa part 2 oftewel het 100 PR visa dus niet in je vakgebied kunt werken, wat inhoudt dat je toch echt wat anders moet gaan doen in de tussentijd. De wachttijd stage 2 is inmiddels opgelopen tot maximaal 24 maanden wat zou betekenen dat je dus 3 jaar ander werk moet doen voordat je uberhaupt kan werken als teacher. En ik heb aan de lijve ondervonden dat de government de visa regels heel strikt naleeft.
 
Last edited:
@Tim911 je hebt gelijk, de bijkomende kosten zijn heel persoonlijk. Ik had een enorme berg vertaalwerk voor de vereiste certified copies, persoonlijke documenten maar ook een heleboel degrees en diplomas en work-related bewijsstukken als vertalingen van seminars en courses die ik heb ontwikkeld en gegeven, referentiebrieven van klanten (als ondernemer heb je veel meer te bewijzen dan als employee). Dat ging al riant over de $ 1,000 heen. Verder de betaling van NL originelen als VOG, geboorteakte etc. die iedere keer ook weer euro's out of pocket kosten, plus de medicals, Police Check, Working with Children Check, teacher's License, loopt incl porto naar NL ook al over de $ 500 heen. En tot slot, maar dat is een uitzondering die toevallig bij mij precies in de visumaanvraag viel: ik heb naar Sydney moeten vliegen om mijn al verlopen paspoort te vernieuwen. Heb de husband meegenomen, 3 overnachtingen, 2 retours, paspoortkosten en leeftocht voor 4 dagen, in totaal ook rond de $ 1,000.
 
Last edited:
Back
Top