Hallo allemaal!

Niek Strik

New Member
Mijn naam is Niek,
Ik ben 30 jaar en werk in de metaal sector als laser operator/ lasrobot programeur en lasser, redelijk veelzijdig dus en heb ruim 12 jaar werkervaring.
Mijn plan is om voor een jaar/ de rest van mijn leven in Perth te gaan wonen. Ik twijfel of ik mijn huis verkoop of eerst een jaar verhuur. Ik ga volgende maand beginnen met het aanvragen van een visum en hoop volgend jaar te kunnen gaan. Heeft iemand ervaring in deze sector en weet of er voldoende werk voor is?
Wat voor budget moet je hebben voor je visum? Of wat is verstandig?
Heeft er iemand nog tips? Negatieve dingen ook zeker niet onbelangrijk!

Alvast bedankt!!

Hoi Niels,

Welkom! Het ligt helemaal aan het soort visum wat de kosten exact zijn. Maar denk zeker in de duizenden euro's. Wij worden Bv gesponserd door een werkgever uit Australie, maar dat betekent kosten voor skills assessment ( bijna € 2000) en 2e traject is visum. Visum voor 1 persoon €3600. ( zonder bijkomende vertalingen/ notariskosten) . Maar, het hangt dus echt af van het soort visum, of je alleen bent en of je een bureau inschakelt. Je kan de kosten berekenen op de site van immi. Www.border.gov.au. Daar vind je alles over visa, de route en kosten.
Succes.

Voor een Skilled Independent waren wij in totaal zo'n 10.000 euro kwijt gok ik (dat is inclusief kosten voor een Migration Agent, in ons geval handig, maar of je wel of geen agent neemt is een ander verhaal en voor ieder een eigen keuze)

Hi Niek,

Wij zitten nu ruim twee maanden in Melbourne op een Skilled Visa. Rikki is metaalbewerker/lasser dus werkzaam in jouw sector.

Een uitgebreide uitleg van wat er allemaal bij het visum kwam kijken staat op onze blog. Dat geeft je een idee wat je moet doen om je skills te laten beoordelen (wat nodig is voor je visum).

Wij hebben er ongeveer 10 maanden over gedaan om het visum te krijgen (had sneller gekund) en hebben een migratiebureau uit Londen gebruikt. Ik denk dat de €10.000 die afterbang noemt voor ons ook ongeveer klopt.

Wat betreft werkgelegenheid: over Perth kan ik weinig zeggen maar hier in Melbourne had Rikki weinig moeite om werk te vinden. Hij is met zijn cv langs ongeveer 5 bedrijven gegaan in Dandenong en na anderhalf uur kreeg hij telefoon of hij volgende dag kon beginnen.

Na anderhalve week toch besloten om op zoek te gaan naar ander werk want dit bedrijf/werk was niet precies wat Rikki zocht. We zijn hier niet gekomen om ongelukkig te zijn op ons werk dus nog maar eens een rondje in Dandenong. Deze keer kreeg hij de baan meteen aangeboden en daar zit hij nu nog steeds.

Onze ervaring is dat als je skills hebt en een permanent visum je als metaalbewerker/lasser wel aan de bak komt. Dandenong is maar een van de vele plekken hier in Melbourne met veel metaalbedrijven. En mijn tip: ga langs met je cv, voor elke baan in deze sector op Seek zijn er een stuk of 5 beschikbaar die niet online te vinden zijn.

Succes!!

Welkom!
Kleine aanvulling, lees even mijn post over voor en nadelen van een 457 door. Dat is een tijdelijk visum, als je serieus van plan bent om te emigreren, dan zou ik je aan willen raden om voor een skilled independent te gaan. Succes met de zoektocht.

Bedankt allemaal! Heb gisteren telefoon gekregen van mijn oom die een zus heeft wonen in Perth en mij zal helpen met m'n visum en tijdelijk onderdak dus dat scheelt alweer veel! Ik ga met deze informatie aan de slag en jullie zullen nog vast veel van me horen!!

Ben nieuwsgierig hoe de zus van je oom je kan helpen met het visum. Familie kan alleen sponsoren als het eerste lijn is volgens mij (tenzij ze natuurlijk een metaalbedrijf hebben )

Fijn om alvast onderdak te hebben, dan kan je op je gemak op zoek naar werk

Ik moet nog contact met d'r zoeken, ze komt dit jaar naar Nederland. Weet verder ook niet het fijne ervan maar ze kon iig mij aan werk helpen en dergelijke. Ze is zelf officieel Australiësch maar heeft dat ook voor d'r eigen kinderen gedaan toen ze terug gingen. Beetje hulp is altijd fijn

Hoi Niek,

Welkom op het forum! Hoe Perth is kwa werkgelegenheid in jouw sector weet ik niet, maar het is een heerlijke plek om te wonen!
Ik vraag me ook af hoe de zus van je oom jou zou kunnen helpen met het visum.. Kwa sponsoring zal het iig zeker niet lukken en verder is het vooral veel wat je zelf moet doen zoals je skill assessment.
Heb je al op border.gov.au gekeken welk visum je voor in aanmerking zou komen? Het 189 Skilled Independant is de beste optie als je beroep op de SOL staat. Dit visum is gelijk een permanent visum.

De kosten van 10.000 zijn redelijk accuraat. Het kan meer/minder zijn. Dit ligt aan gebruik emigratiebureau of niet, hoe vaak je de IELTS moet doen, of je alleen gaat of met partner/kinderen, etc etc.

Misschien is het een idee om een WHV aan te vragen?
Voor je 31e verjaardag kan dat nog. Je kunt dan direct vertrekken, het land eens goed verkennen, wellicht een sponsor/werk zoeken en eens kijken of dit land echt is waar je de rest van je leven wilt leven ;)

Volgende maand is er een emigratiebeurs waar ik naartoe ga en met jullie info moet ik een heel eind komen. Denk dat ik eerst een jaar ga doen idd en puur op werken/ wonen ga richten. Ik kan dan mijn huis een jaar verhuren( heb waarschijnlijk al een huurder) en dan de definitieve keuze maken! Moet je je IELTS voor een jaar ook hebben? Anders is het natuurlijk slimmer om dat het jaar erop pas te doen. Zoals ik lees kan zij aan mijn visum niet veel doen maar ik zal er natuurlijk zelf ook iets voor moeten doen haha. Heb ook al een oude vriend gesproken die nu 2 jaar in Perth zit en hij kan me sowieso aan werk helpen dus dat is ook wel fijn. Ik ben van plan om in dat jaar idd naar een sponsor te zoeken maar het financiële gedeelte komt sowieso wel goed! Heb alleen 1 probleem, het duurt me te lang voor ik kan gaan.... Kan niet wachten;)

Dus je gaat op een WHV? Daar heb je geen IELTS voor nodig in ieder geval.
voetnoot mensen kunnen je werk aanbieden, maar je zult toch eerst een visum moeten hebben. WHV is voor een jaar (met een extra jaar als je 3 maanden rural werk doet) en limiteert je tot 6 maanden bij 1 en dezelfde werkgever. Dit visum kun je online aanvragen let wel het lukt niet altijd om werk te vinden in je branche. Maar misschien in jouw geval wel en daarna dan wellicht ook een sponsor.
WHV aanvragen en vrijdag vliegen!

Haha was het maar waar vrijdag vliegen! Maar denk wel dat ik voor de WHV ga ja! Kan het kloppen dat dat tot je 32e kan? Ga ermee aan de slag maar moet hier ook nog veel regelen:)

Back