Hi Kraanvogel! (Is een Kiwi een kraanvogel?) Welkom.
Zoals Afterbang al zegt heb ik ervaring met deze situatie. Mijn vriendin is in Nieuw Zeeland geboren, de eerste jaren van haar leven daar gewoond en woont nu in Nederland. Ze heeft net als jij twee nationaliteiten, ik heb alleen de Nederlandse.
444
Er zijn twee visum varianten die voor jullie een optie zijn. Zoals je weet kun jij, mits je geen health risk bent en geen crimineel verleden, gewoon naar Australië gaan en krijg je bij aankomst een Special Category visa (subclass 444) visum. Dit is een beetje een gek visum. Dit is officieel een temporary visum die je krijgt zodra je aankomt en die vervalt zodra je weg gaat. Je kunt daar zo lang als je wilt mee wonen en werken in Australië. Je kunt Medicare aanvragen en hebt recht op bepaalde benefits, maar je mag niet stemmen en dergelijke. Ander voordeel: je mag in de korte rij bij de douane ;-)
Hier vind je alle informatie over dat visa:
http://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/444-
801
De permanente optie:
https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/801-
Daarover wordt het volgende gezegd:
461
Daar voldoen wij niet aan en ik vermoed dat jullie dat ook niet doen. Dus krijg je de volgende optie:
https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/461-
Dit is de New Zealand Citizen Family Relationship (temporary) visa (subclass 461). Hele mond vol. Wat dit visum inhoudt is dat als jij een 444 krijgt bij aankomst (dus geen crimineel verleden hebt en/of een health risk bent) dan kun jij familie meenemen. In jouw geval dus je vrouw. Daarvoor moet je jullie relatie aan kunnen tonen middels dingen als gedeelde rekeningen, inschrijvingen op adressen, trouwaktes, etc. Allemaal relatief makkelijk, en ook niet onbelangrijk: snel en relatief goedkoop. 350 dollar en 2 maanden verwerktijd. Zet dat af tegen al snel een jaar tot anderhalf jaar voor de meeste permanente visa en iets met 4 getallen aan kosten + health checks etc.
Wat zijn dan de nadelen? De persoon die de 461 gebruikt heeft recht op niks. Je moet je eigen zorgverzekering regelen, je krijgt geen benefits en na 5 jaar kun je verlengen, maar als de relatie voorbij is dien je het land te verlaten (al is het relatief makkelijk om daarmee te sjoemelen lees ik veel). Je kunt dus in potentie zolang blijven als dat je een relatie hebt met iemand met een 444 visum.
Je kunt vrijstelling krijgen voor een aantal belastingen als je op de 461 blijft. Zo hoef je onder andere de medicare kosten niet te betalen (5% van je loon).
Hoe permanent maken
Uiteindelijk kun je de rest van je leven op het tijdelijke visum in Australië blijven, maar op een gegeven moment wil je wel wat zekerheid. Sowieso is het wel lekker om niet elke 5 jaar opnieuw al die papieren in te vullen en gewoon gebruik te kunnen maken van medicare. Dat kan eigenlijk alleen door gesponsord te worden door je werkgever. Zodra je 2 jaar voor dezelfde werkgever werkt kun je die vragen jou te sponsoren voor een permanent visum. Zowel voor jou op de 444 als je vrouw op de 461 is dat de makkelijkste weg. Eventueel kun degene die als eerste het permanente visum heeft de ander ook weer sponsoren, maar dat is duur en omslachtig.
Mocht je via je werkgever meteen daar aan het werk kunnen, dan is het goed om meteen even te vragen of zij eventueel willen helpen met het sponsoren. Dan weet je waar je aan toe bent. Bij mij bijvoorbeeld gaf m'n werkgever meteen al aan dat geen probleem te vinden.
Relatie met broer
Zoals ik het zie, zijn er voor jullie geen voordelen aan dat jouw broer in Australië woont omdat je vrouw geen directe familie van hem is. Anders dan dat je hem misschien als referentie op kunt geven.
Als je heel wanhopig bent voor een permanent visum zou jij eventueel een familie visum kunnen aanvragen op je broer, daardoor een permanent visum kunnen krijgen en vervolgens kan je vrouw mee als partner. Heel omslachtig en duurt heel lang denk ik.
Check eventueel voor meer info nog even mijn topic. Wij zitten op dit moment een aantal weken in de aanvraag. Ik heb daar uitgeschreven wat we hebben opgestuurd en wat we allemaal tegen zijn gekomen.
Heel veel succes!