Hallo iedereen,

bindi

New Member
Ik ben Bindi en al een tijdig bezig met de vraag: wil (ja, heel graag zelfs)/kan ik emigreren als alleenstaande moeder (1 kind, 13 jaar) naar Australië?
Ben zelf, heel lang geleden, 2x naar Australië op vakantie geweest. Ik heb veel gezien en vond het een prachtland: vooral de ruimte, rust en overweldigende natuur.
Maar vakantie is natuurlijk iets anders dan er permanent wonen. Een visa bemachtigen wordt, denk ik, wel moeilijk vanwege mijn leeftijd (45+), maar ik wil mijn kind heel graag de mogelijkheid geven om in Oz de middelbare school en later een beroepsopleiding (TAFE) te laten volgen.
Ik hoop van jullie tips, antwoorden en reacties te krijgen!

Welkom. Wat is de reden dat je haar in Australie de opleidingen te doorlopen? Vooral TAFE is niet echt hoogstaand, dus ben benieuwd.

Welkom!

Voor welk visum je eevnetueel in aanmerking komt kun je vaak al snel zien op de Visawizard (immi.gov.au/visawizard) En mocht je dan echt willen weten hoe of wat dan is een bureau zoals Move 2 Australia voor een beperkt bedrag in staat om je echt goed advies te geven over de (on)mogelijkheden.

Succes!

Hoi Bindi
Ik ben ook naar Australie geemigreerd op "latere" leeftijd, na 1x een half jaar hier geweest te zijn en 1x 3mnd de definitieve beslissing te hebben genomen. (Als je van zekerheid houdt (werk en wonen (huren)) dan is Australie niet voor jou. Je hebt zo een baan en een huis maar je kunt het ook zo weer kwijt zijn. Doorzettings vermogen en mentale vechtlust zijn belangrijk.
Ik ben hier nu 10 jaar en heb er hard voor moeten knokken, maar jeetje ik zou nooit meer in Nederland kunnen wonen. Ben net terug van 6weken NL/DL/FR maar ben altijd weer blij als ik thuis kom. Australie is thuis voor mij. I love this country and its people.

Welkom. Wat is de reden dat je haar in Australie de opleidingen te doorlopen? Vooral TAFE is niet echt hoogstaand, dus ben benieuwd.
Wat bedoel je met de TAFE is niet hoogstaand? Mijn kind wil "de techniek in". Het TAFE biedt toch veel beroepsopleidingen aan in die richting? Is toch een soort Australische ROC op verschillende niveau's, toch?
gr. Bindi

Wat bedoel je met de TAFE is niet hoogstaand? Mijn kind wil "de techniek in". Het TAFE biedt toch veel beroepsopleidingen aan in die richting? Is toch een soort Australische ROC op verschillende niveau's, toch?
gr. Bindi
Hoi Bindi,

Ik werk bij TAFE South Australia (TAFE SA) en heb zelf voor m'n werk wat cursussen en een opleiding van TAFE SA gevolgd. Ik ben - ondanks dat ik bij ze werk - zeker geen expert :) maar vergelijk het zelf met MBO-HBO. Heb zelf een HBO achtergrond en een Cert IV hier gedaan en vond dat heel goed te doen. Nu is ons Nederlands HBO gemiddeld genomen van goed/hoog niveau. Mijn opleiding (Informatiedienstverlening & Management) voor bibliothecaris werd gelijkgesteld aan de volledige bibliotheekkwalificatie hier, maar hier heb je dan TAFE en 2 jaar universteit achter de rug. Dat geeft hopelijk een beetje een beeld.

Veel schoolverlaters (leeftijd: 15+) beginnen hier bijv. met een Cert II en afhankelijk van de richting werken ze tot bijv een Cert IV of diploma.

TAFE biedt praktijkgerichte opleidingen. Ik hou daar wel van: je krijgt een papiertje (certificaat of diploma) waar je daadwerkelijk wat mee kunt. Kijk bijv op www.tafesa.edu.au (voor South Australia dus) voor wat meer info.
Tuurlijk, het is geen universiteit, maar dat hoeft toch ook niet?

Back