Hallo iedereen!

LK2018

New Member
Hallo iedereen,

Ook wij lezen al een tijdje mee op het forum en nu onze plannen iets concreter lijken te worden, leek het ons leuk om ons voor te stellen!

In januari 2017 hebben wij Australië bezocht (super, wat een land!) en hebben nadien besloten om voor het 189 visum te gaan. Het beroep van mijn partner staat op de lijst, hij is geslaagd voor zijn skills assessment en we zijn beide geslaagd voor onze IELTS. In oktober 2017 hebben we een EOI ingediend op zijn naam/beroep voor het 189 visum, ik zal daarop meeliften.

Na 6 maanden nog geen uitnodiging op onze EOI te hebben gehad (maar volgens mij is dit nu een redelijke normale wachttijd begreep ik al....) voor het 189 visum hebben we in februari een tip gekregen om ook voor een 190 te gaan. Mijn partners beroep staat op de lijst in NSW, we hebben dit aangevinkt in SkillSelect en hebben hier een aantal dagen geleden een uitnodiging voor gehad!! Superblij natuurlijk!! :) @afterbang heeft al een aantal van de vragen van @JP2017 beantwoord, dus dat is ook voor ons al hele fijne info (bedankt! :) maar wij hebben nog een aantal aanvullende vragen over dit visum:

1. Vanaf de datum dat het visum afgegeven wordt, mag je Australië 5 jaar in en uit. Misschien een voor de hand liggende vraag, maar ik stel hem toch voor de zekerheid: wat als je na de visa grant nog 2 jaar in Nederland van alles af moet ronden, is het een probleem wanneer je pas na 2 jaar je eerste entry in Australië hebt?

2. Ik zag dat een job offer niet hoeft. Mijn vriend is freelancer en wil graag zijn bedrijf voortzetten in Australië, ik neem aan dat dit geen probleem is?

3. In NSW moet je verplicht 2 jaar wonen en werken - moet dit aaneengesloten 2 jaar zijn of mag dit ook met tussenpauzes? (Bv. als een familielid in Nederland ziek wordt/overlijdt en we moeten voor een (langere) tijd weer terug naar Nederland?) Hoe streng zijn ze hier in?

4. Blijft de kans ook nog aanwezig dat we alsnog voor het 189 traject uitgenodigd worden, nu we waarschijnlijk voor het 190 traject gaan of komt dit automatisch stil te liggen bij de overheid? Begrijp me niet verkeerd, we zijn hier superblij mee, maar het 189 visum biedt voor onze eigen situatie nog meer voordelen.

Hopelijk kunnen jullie onze vragen beantwoorden, alvast ontzettend bedankt hiervoor!

Groetjes

Familie LK
 

Hoi en welkom op het forum. Wellicht is het handiger om een eigen draadje te starten, in plaats van jullie eigen vragen in een ander draadje te plaatsen.

Ik heb zelf een 100 visum, maar wellicht enige overeenkomst in het feit dat je na de visum grant binnen een jaar je visum moet laten valideren. Dat is dan ofwel een (korte) vakantie in Australia ofwel gelijk een enkele reis met alle spullen.
Je moet in ieder geval binnen 5 jaar na de visum grant datum richting Australia gaan om daar te wonen en werken.
 
@LK2018

1. Vanaf de datum dat het visum afgegeven wordt, mag je Australië 5 jaar in en uit. Misschien een voor de hand liggende vraag, maar ik stel hem toch voor de zekerheid: wat als je na de visa grant nog 2 jaar in Nederland van alles af moet ronden, is het een probleem wanneer je pas na 2 jaar je eerste entry in Australië hebt?

Zoals FritsC al zegt: Je moet binnen een jaar 'valideren' (de exacte datum staat op je visum tzt) Valideren kan een tripje heen en weer zijn met 5 minuten langs de douane en weer terug naar huis. Daarnaast heb je dus 5 jaar na uitgifte van het visum (exacte datum staat wederom op je visum) om je definitief te vestigen.


2. Ik zag dat een job offer niet hoeft. Mijn vriend is freelancer en wil graag zijn bedrijf voortzetten in Australië, ik neem aan dat dit geen probleem is?

Geen enkel probleem, al wil je hier palingvisser worden...


3. In NSW moet je verplicht 2 jaar wonen en werken - moet dit aaneengesloten 2 jaar zijn of mag dit ook met tussenpauzes? (Bv. als een familielid in Nederland ziek wordt/overlijdt en we moeten voor een (langere) tijd weer terug naar Nederland?) Hoe streng zijn ze hier in?

2 jaar een adres hebben en wonen/belasting betalen in NSW. Je mag wel gewoon het land in en uit, ik ben in het eerste jaar van onze 2 jaar een week of 3 in DE/NL geweest. De missus een week of 6 in Suriname/Curacao/NL. Geen probleem. Weet niet of er een max. is...


4. Blijft de kans ook nog aanwezig dat we alsnog voor het 189 traject uitgenodigd worden, nu we waarschijnlijk voor het 190 traject gaan of komt dit automatisch stil te liggen bij de overheid? Begrijp me niet verkeerd, we zijn hier superblij mee, maar het 189 visum biedt voor onze eigen situatie nog meer voordelen.

Vroeguh overruled je laatst verkregen visum het eerder verkregen visum. Maaaaaar.... of je 189 stil komt te liggen weet ik echt niet.

@Lost, kun je de laatste posts afsplitsen en in een nieuw voorstel topic van LK2018 stoppen? Thanks mate!
 
Weet niet of er een max. is..
Mocht je na enige tijd de Australische nationaliteit willen krijgen, dan is er een maximum periode dat je offshore mag zijn, voorafgaand op de aanvraag van citizenship.

  • have lived in Australia on a valid Australian visa for four years immediately before applying
  • must have been a permanent resident for the 12 months immediately before making an application and not have been absent from Australia for more than one year in total, during the four year period, including no more than 90 days in the 12 months before applying.
 
Mocht je na enige tijd de Australische nationaliteit willen krijgen, dan is er een maximum periode dat je offshore mag zijn, voorafgaand op de aanvraag van citizenship.

  • have lived in Australia on a valid Australian visa for four years immediately before applying
  • must have been a permanent resident for the 12 months immediately before making an application and not have been absent from Australia for more than one year in total, during the four year period, including no more than 90 days in the 12 months before applying.

Yep, dat heeft op zich niet met je verblijf in die eerste twee jaar te maken voor je 190 Maar goed om in je achterhoofd te houden als je Citizen wilt worden ;)
 
@FritsC @afterbang & @Lost - wat een leuk warm welkom, onwijs bedankt voor het meedenken en voor jullie duidelijke antwoorden, hier kunnen we zeker weer verder mee! :) En voor het afsplitsen van het aparte draadje natuurlijk ;) Dan weet ik voor de volgende keer hoe het werkt, leuk om onderdeel te zijn van dit forum!

Ik hou jullie op de hoogte, groetjes uit een inmiddels ook zonnig Nederland!
 
Back
Top