Hallo ik ben Marcel

marcel1978

New Member
Hallo ik ben Marcel.
Ik ben 36jaar en heb plannen om naar Australië te emigreren met mijn gezin. Mijn moeder is geboren in Australië. Ik heb daar ook mog verre familie waar ik af en toe mailcontact mee heb. De gedachte om te emigreren sluimert al een behoorlijke tijd rond en wil er nu serieus werk van maken. Mijn moeder is alleen haar paspoort kwijt, ze moest op jonge leeftijd kiezen voor welke nationaliteit ze ging. Ze heeft gekozen voor de Nederlandse nationaliteit. Ik hengel haar geboorte certificaat. Kan ik hier iets mee? Zijn er mensen die hier iets vanaf weten? Mvg Marcel.

Hi Marcel welkom! Ik kan je vragen niet beantwoorden. Wellicht dat één van de andere dorpsgenoten hier meer info voor je heeft ;)

Hallo ik ben Marcel.
Ik ben 36jaar en heb plannen om naar Australië te emigreren met mijn gezin. Mijn moeder is geboren in Australië. Ik heb daar ook mog verre familie waar ik af en toe mailcontact mee heb. De gedachte om te emigreren sluimert al een behoorlijke tijd rond en wil er nu serieus werk van maken. Mijn moeder is alleen haar paspoort kwijt, ze moest op jonge leeftijd kiezen voor welke nationaliteit ze ging. Ze heeft gekozen voor de Nederlandse nationaliteit. Ik hengel haar geboorte certificaat. Kan ik hier iets mee? Zijn er mensen die hier iets vanaf weten? Mvg Marcel.
Welkom Marcel,

Ik ben geen expert op dat gebied, maar denk dat als je moeder de Australische nationaliteit heeft verloren voordat jij was geboren en je zelf in Nederland bent geboren, dat je dan geen aanspraak kan maken op de Australische nationaliteit. De vraag is natuurlijk of Australie weet dat ze afstand heeft moeten doen van haar nationaliteit en wellicht denkt dat ze nog steeds Australische is of in elk geval was toen jij werd geboren. Dan zou je er wellicht mee weg kunnen komen. Maar het zou niet geheel volgens de regels zijn en kan je eventueel in de problemen brengen als ze er achter komen. Wat ik ook niet weet is hoe de huidige Nederlandse regelgeving op jou van toepassing zou zijn; nu is het zo dat als een kind meerdere nationaliteiten krijgt bij geboorte, de NLse overheid je dwingt om te kiezen wanner je 18 wordt en je niet minimaal een aantal jaren in dat land van je andere nationaliteit hebt gewoond. Dat zou in jouw geval weer betekenen dat je de AU nationaliteit alsnog was kwijtgeraakt op je 18de. Maar dan opnieuw, wat denkt de Australische overheid daar weer van?

Vrij complex dus als je het toch wilt gaan proberen, ik zou je aanraden om er een expert op los te laten.

Hoi Marcel, welkom.

Zal niet meevallen, maar je kunt het wel (laten) uitzoeken.
Hou alvast in gedachten dat je een andere route moet kiezen.

Welkom Marcel!
Had je zelf al een idee op wat voor visum je zou willen gaan? Heb je een beroep dat op de SOL staat?
Het klinkt alsof je geen profijt zal gaan hebben dat je moeder ooit in Australië is geboren, maar ik ben verre van een expert uiteraard!

Hoi Marcel, welkom.

Zal niet meevallen, maar je kunt het wel (laten) uitzoeken.
Hou alvast in gedachten dat je een andere route moet kiezen.
Waar en bij wie zou ik dit kunnen uitzoeken. Ik hen geen idee waar. Ik wil morgen naar de ambassade in den haag bellen. Bedankt voor de reactie

Welkom Marcel!
Had je zelf al een idee op wat voor visum je zou willen gaan? Heb je een beroep dat op de SOL staat?
Het klinkt alsof je geen profijt zal gaan hebben dat je moeder ooit in Australië is geboren, maar ik ben verre van een expert uiteraard!
Ik wil werk zoeken in Australië en mijn beroep staat op de csol lijst. Ik heb ook andere beroepen gedaan. DusOk denk dat dat wel goed zit. Ik weet ook niet wat de werkgelegenheid is in Australië.

Welkom Marcel,

Ik ben geen expert op dat gebied, maar denk dat als je moeder de Australische nationaliteit heeft verloren voordat jij was geboren en je zelf in Nederland bent geboren, dat je dan geen aanspraak kan maken op de Australische nationaliteit. De vraag is natuurlijk of Australie weet dat ze afstand heeft moeten doen van haar nationaliteit en wellicht denkt dat ze nog steeds Australische is of in elk geval was toen jij werd geboren. Dan zou je er wellicht mee weg kunnen komen. Maar het zou niet geheel volgens de regels zijn en kan je eventueel in de problemen brengen als ze er achter komen. Wat ik ook niet weet is hoe de huidige Nederlandse regelgeving op jou van toepassing zou zijn; nu is het zo dat als een kind meerdere nationaliteiten krijgt bij geboorte, de NLse overheid je dwingt om te kiezen wanner je 18 wordt en je niet minimaal een aantal jaren in dat land van je andere nationaliteit hebt gewoond. Dat zou in jouw geval weer betekenen dat je de AU nationaliteit alsnog was kwijtgeraakt op je 18de. Maar dan opnieuw, wat denkt de Australische overheid daar weer van?

Vrij complex dus als je het toch wilt gaan proberen, ik zou je aanraden om er een expert op los te laten.
Bedankt voor de lange uitleg. Ik ben ook benieuwd hoe de Australische overheid daar over denkt. Ik had al een vermoeden dat het lastig zal gaan worden. Maar niet geschoten is altijd mis. En wat voor problemen moet ik dan aan denken. Groetjes marcel

Ambassade zou kunnen helpen, maar waarschijnlijk niet. Je moeder zal haar Australische burgerschap moeten bewijzen, vermoed ik.
Als je dat geboortecertificaat hebt, kom je misschien ergens.

Een migratieconsulent of -bureau zou de wetgeving goed moeten kennen, daar zul je eens kunnen rondvragen. Op dit forum wordt er regelmatig informatie uitgewisseld over dergelijke bureaus.

Succes!

Bedankt voor de lange uitleg. Ik ben ook benieuwd hoe de Australische overheid daar over denkt. Ik had al een vermoeden dat het lastig zal gaan worden. Maar niet geschoten is altijd mis. En wat voor problemen moet ik dan aan denken. Groetjes marcel
De problemen waar je aan moet denken is dat ze je Oz nationaliteit ontnemen omdat je het op ongeldige grond hebt verkregen, wat ook betekent dat je Oz uit moet en voorlopig niet meer mag terug keren.

hi Marcel, welkom

Je kunt proberen een aanvraag in te dienen voor citizenship by descent. Let wel dat het niet makkelijk is om Citizenship te verkrijgen.
Was pas nog bij de Ambassade en daar bevestigden ze dat nog eens.
Bel anders de ambassade en vraag wat mogelijk is en of je op die manier kansen maakt.

De geboorteacte van je moeder is op te vragen.

Succes !

Hallo daar ben ik weer.

Ik ben vorige week op de ambassade geweest in Den Haag. Ik kwam er achter dat deze gesloten is. Maar een super vriendelijke beveiliger liet mij wel binnen en stond mij te woord. Hij vertelde mij dat de ambassade al enige tijd weg was. Ik was met hem in gesprek geraakt en deed mijn verhaal. In eens begon hij te bellen met de iemand van de ambassade( niet in Nl) ik kreeg een super vriendelijke medewerker aan de lijn. Ik deed mijn verhaal en hij vertelde mij dat ik geen aanspraak kom maken op een paspoort via mijn moeder. Dit omdat mijn moeder op haar achttiende voor de nl identiteit heeft gekozen. Maar ook omdat ik na haar achttiende verjaardag (23jaar) geboren ben. Als ik was geboren voor achttiende had ik er recht op. Ware het niet dat ik dan voorin achtiende had moeten kiezen voor de Australische identiteit. Dus ik moet via de reguliere weg een paspoort aanvragen

Huh, is de ambassade niet meer aan de Carnegielaan ??? Jee, ben daar 2,5 week geleden nog geweest.
Maar da´s erg jammer dat je niet via je moeder je paspoort kunt krijgen.
Moet je nu dus de lange weg van de visa´s afleggen.

Succes en hoop voor je dat het allemaal gaat lukken.

Toffe peer, die medewerker!

Jammer,... was een mooie kans geweest.
Maar nu weet je tenminste iets.
Hoe ga je het nu regelen?

@marcel1978 :Uhm die toffe peer is wel vergeten te zeggen dat er nog een andere mogelijkheid is om een citizenship te verkrijgen. Namelijk deze:
http://www.border.gov.au/Trav/Citi/Appl/How-to-apply/Child-of-a-former-Australian-citizen

En daar zou jij wel in aanmerking voor moeten kunnen komen. Ik zou er toch nog even naar kijken, wellicht toch nog een kleine mogelijkheid voor je. Geen garantie natuurlijk maar het zou zomaar kunnen.

@Gwen : Dat was Damian die dat ging doen :p . Ander voorsteltopic haha!

@marcel1978 :Uhm die toffe peer is wel vergeten te zeggen dat er nog een andere mogelijkheid is om een citizenship te verkrijgen. Namelijk deze:
http://www.border.gov.au/Trav/Citi/Appl/How-to-apply/Child-of-a-former-Australian-citizen
Hier moet je denk ik wel heel erg voorzichtig mee omspringen. Het is mooi dat Australie die mogelijkheid biedt, maar het betekent niets voor Nederland. Voor de Nederlandse wet heeft hij maar een nationaliteit omdat zijn ouders op het moment van geboorte geen Australische nationaliteit hadden. Het aannemen van de Australische nationaliteit via deze weg zou dus het vrijwillig aannemen van een andere nationaliteit betekenen voor de Nederlandse wet en dus het afstand doen van de Nederlandse. Geen weg meer terug en mogelijk dus meteen vertrekken. Ik zou daar eerst eens juridisch advies over inwinnen.

Back