Hallo Metaalbewerkers

rené en Sas

Active Member
Hoi allemaal

We wij (sas en rene) zijn net begonnen met de hele procedure van het vissum. Mijn vraag is zijn er nog meer metaalbewerkers op dit forum. Ik zelf kom uit de carrosserie bouw en heb zo alles bij elkaar z'n 10 jaar  ervaring. Ik ben redelijk all round en zou graag wat meer over de metaalverwerkende bedrijven willen weten. Bv constructie bankwerkers plaatwerkers lassers draaien/frezen oid. Zijn er mensen in sa die een afwisselende baan hebben in de metaal? Of zijn er alleen grote bedrijven waarbij je alleen de heledag het zelfde staat te doen? Kan iemand mij vertellen hoe het salaris is in de metaal voor bijvoorbeeld een lasser of draaier of een duizendpoot? Ik hoor graag van jullie.

Rene

Hoi René.

Ik ben zelf werktuigbouwkundig Ingenieur, werk nu in de bouw, maar was tot voor kort werkzaam in een bedrijf waar veel van de werkzaamheden gebeurden die jij omschreef. Nu ben ik zelf ook altijd een "doener" geweest naast mijn werk als "denker" dus ik weet wel waar je het over hebt.
Er valt in Oz veel te verdienen als boilermaker (lees gecertificeerd lasser) maar dat moet je natuurlijk liggen. Wat mij bij het bedrijf opviel, is dat er weinig kennis/ervaring van buitenaf werd aangetrokken (of het was gewoon niet te vinden) zodat er geen nieuwe ideeen op de werkvloer bij kwamen. De enige die dat wel deed was "jawel" een emigrant uit de UK.
Met als gevolg dat er nog op een ouderwetse en weinig geautomatiseerde manier werd gewerkt.

Ik weet dat er veel werkgelegenheid uit Oz is verdwenen in de maaksector, maar volgens mij is er nog steeds werk genoeg, getuige het feit dat men geen mensen kan vinden. Ik vind dat je als Nederlander snel boven het maaiveld uitsteekt, omdat het gemiddelde niveau hier vrij "gemiddeld" is.

Verder zit je in SA wel goed wat betreft de maaksector.

Succes verder.

Bart

Hey Rene!
Ik ben al iets verder dan jij, voor de TRA heb ik geopteerd voor first class welder, alhoewel boilermaker "alround" mij beter past. Ik kan wel met de meeste machines werken die beschreven zijn maar toch zijn er een paar waar ik nog nooit mee gewerkt heb. Dus nam ik geen enkel risico en ben voor lasser gegaan, het schijnt geen rol te spelen want eens je in oz bent doe je de job die je ook maar krijgen kan. Kijk maar een rond voor een job, sommige tonen salary.https://jobsearch.gov.au/Login/Login.aspx?WHCode=0
Groeten Henk

Mochten er plaatwerkers (in elkaar zetten van metalen constructie), pijp-fabricators en boilermakers zijn op zoek naar een baan in het NT, geef mij a.u.b. even een seintje ....

Dank je wel Bart voor je info heb je soms nog een www voor mij waar jij werkt.
kan ik eens een indruk krijgen wat men zoal maakt. Als ik het goed begrijp moet het niet heel moeilijk zijn om een leuke job te vinden in mijn hoekie. Ik ga in iedergeval lekker aan het zoeken het duurt toch nog zeker 1 jaar voor we het vissum hebben.

gr Rene

Back