Hallo, wij zijn Fae & Joy

Fae

XPdite Sponsor
Hallo,

Wij zijn Fae, 37/F en Joy 3/F. Wij hebben sinds vorig voorjaar een visum en bereiden ons voor op onze emigratie naar Australie, ws begin 2008. Al met al heb ik er 10 jaar over gedaan om het visum te krijgen en ik ben heel blij dat het gelukt is. Omdat het ook een beetje eng begint te worden, heb ik de laatste dagen veel op dit forum gebrowsd en het helpt: de zenuwen worden minder. Jullie gaan ongetwijfeld nog vragen van ons voorbij zien komen.... Helaas lukt het mij niet om een foto in te voegen, misschien tzt als ik meer gevorderd ben in het gebruik maken van dit forum.

Groet,

Fae

Welkom op het forum
Informatie kun je genoeg krijgen hier
groetjes,
The Roosters
Steef & Moon

Hallo en welkom!

10 jaar, hoe zit dat dan? En op wat voor visum ga je nu uiteindelijk?

Groeten
EandE

Hi,

Het heeft even geduurd en nog kan ik niet goed 'replyen' op het forum, dus dan maar even zo (nooit gedacht dat ik mezelf van de term digibeet zou betichten, maar toch...).
Tja, 10 jaar geleden had ik een working holiday visum en heb een jaar in Australie doorgebracht. Ik heb een half jaar op een cattle station bij Katherine (Mountain Valley) gewerkt als kok, inval governess en station hand. Daarna een half jaar als 'camel girl' in Broome. Vanaf dag 1 was ik totaal verkocht, verliefd en had ik nog maar een doel voor ogen: naar Australie emigreren. Na een jaar bijkomen van de culture shock terug in Nederland ben ik gaan studeren om de nodige punten bij elkaar te verzamelen. HBO pedagogiek/psychosociaalwerk naast een full time secretaresse baan en daarna nog 2-3 jaar ivm de werkervaringseisen. Toen eindelijk de aanvraag ingediend, die vervolgens bijna 2 jaar op 'het verkeerde stapeltje' heeft gelegen (en ik mij maar houden aan de stelregel: do not inquire about your application progress as it will just slow down the process...'). En uiteindelijk was het vorig jaar zover: ik kreeg het visum nl een independent skill migrant visa (5 jaar geldig, na 2 jaar in Australie wonen wordt het permanent). Inmiddels ben ik wel alleenstaande moeder van toen nog een baby, dus de grote stap even uitgesteld. En nu gaan we dan eindelijk.... lang verhaal, maar je vroeg erom :).

Groet,
Fae

Hoi Fae en Joy,

Welkom hier en leuk je verhaal te lezen. Een hele stap met je kleine meid naar Australie te verhuizen, maar wel ontzettend leuk! We zien je vragen wel voorbij komen, er zijn hier veel mensen die wat zinnigs kunnen zeggen over veel onderwerpen.

Veel plezier,
Dijnnas

[quote author=Fae link=topic=7945.msg104528#msg104528 date=1197296061]
Het heeft even geduurd en nog kan ik niet goed 'replyen' op het forum, dus dan maar even zo (nooit gedacht dat ik mezelf van de term digibeet zou betichten, maar toch...).
[/quote]

Het gaat toch goed zo? Je replyt op een antwoord wat een ander geeft en: voila, je antwoord staat er onder  :smile:

Hoi Fae, nog een vraagje (en een heel verhaal als antwoord mag hoor ;-) ): Je zegt een independant skilled migrant visum. Als dat een 136 visum is, dan is niet pas na 2 jaar definitief, maar ben je meteen na aankomst PERMANENT resident (je visum in je paspoort vermeldt dan zoiets als "... allowed to remain in Australia indefinitely ..." (zonder de bold en underline dan ;-) )...

Hoi,

Ja, het is een sub 136 en daar staat bij dat ik inderdaad indefinately in Australie mag blijven. Toch staat er in mijn approval letter de clausule dat je alleen in aanmerking komt voor citizenship als je een resident return visa hebt. En dat kun je alleen aanvragen als je 2 van de eerste 5 jaar in Australie geleefd hebt. Hoewel, bij nader inzien: als je nooit meer Australie verlaat is dit allemaal niet aan de orde  :p.

Op dit moment heb ik een sollicitatie lopen bij de kinderbescherming, die zoeken in WA nu 300 zgn field workers. Ik vraag om positionering in Broome (maar ja, het is bijna niet meer betaalbaar om daar te wonen, zeker niet van een pt salaris) of Kununurra. Ik ben 'social worker' (pedagoge/psychosociaalwerker) van beroep met ervaring in de gezondheidszorg, justitie, psychiatrie en verstandelijk gehandicaptenzorg. En dan maar hopen dat er in Kununurra een goede creche is... Joy is nu net 3 jaar.
Ondertussen kijk ik ook of ik iets op een cattle station kan vinden voor bv een jaar. Lijkt me heerlijk om weer even te grounden op het land. Dat hangt wel heel erg af van de klik met de mensen die daar leven weet ik uit ervaring. Wie weet is er een familie waar ik op de kinderen zou kunnen passen en/of governess zou kunnen zijn, bv voor kinderen met gedragsproblemen. Voordeel van zo een positie is ook dat ik meer bij Joy kan zijn en ik niet meteen een huis hoef te zoeken.
Vrij snel na aankomst wil ik in mijn vrije tijd (lees: als Joy slaapt) een opleiding tot coach/counsellor gaan volgen via distance education.

Ik ben heel benieuwd waar het leven ons gaat brengen. Ik weet nog dat toen ik 10 jaar geleden eens verdrietig op een terrasje in Broome zat omdat ik terug naar Nederland moest (ik werkte daar bij Red Sun camel safaris) dat iemand zei: 'Life doesn't take you where you want to be, it takes you where you need to be'. Ik geloof wel dat dat klopt.
Mijn plan is nu om rond februari over te komen en dan een auto te kopen. Dan wil ik samen met Joy langs de WA kust naar The Kimberley rijden en daar minstens een maand over doen, heerlijk. We zijn al bijna 2 jaar niet op vakantie geweest. En wat dit betreft: als iemand een betrouwbare autoverkoper in of rond Perth kent (als die bestaan :)) dan zou ik heel graag dat adres krijgen!

Nou, nu weten jullie bijna alles wel  :? Who's next?

Groet,
Fae

Jeetje, wat een leuk verhaal zeg...
Ik hoop dat je echt gaat genieten met je dochtertje in Australië!!

Groetjes Bregje

Wat een verhaal..!!

Ik wens je heel veel succes en plezier toe, en hoop dat je gaat genieten, ik denk dat je dat zeker verdient na je inzet.. Want inzet heb je getoond denk ik! Een kindje, fulltime studeren en daarnaast een baan! Dat klinkt niet alsof het mak is geweest.. Dus nogmaals: Succes, geniet en ga ervoor..

Mvgr,
Luuk

Oh, je bent op dit forum geregistreerd met een NL e-mail adres. Misschien handiger om even een gmail account aan te maken, die blijft tenminste geldig, waar je ook heen gaat. www.gmail.com

Ik wil graag op de hoogte gehouden worden van je stappen.. en misschien drinken we nog eens wat ergens.. ik woon over een jaar ook in Australie met mijn vriendin (ook pedagogisch, kinderen, etc. etc.).. :)

Heb je al iets van een weblog? Anders wil ik je daarbij wel even helpen?

Hallo Luuk,

Dank je voor je lieve woorden.
Ja, laten we een keer afspreken als we allemaal zo ver zijn, kan ik ook kennismaken met je partner en kinderen, leuk :)
Ook dank voor je tip over gmail. Heeft dat nog voordelen in verhouding tot yahoo of hotmail? Ik zie zolangzamerhand door de mailadressen de post niet meer, haha. De komende twee jaar blijft mijn huis hier intact, inclusief internetaccount dus ik kan nog even door met webmailen (chello/upcmail). Maar misschien is het net zo handig een keer alles om te gooien naar 1 account. Hoewel je voor msn weer een hotmailadres nodig hebt enzo.
Wat betreft een weblog. Heb een beginnetje gemaakt bij Blogspot.com, maar nog niet serieus naar gekeken. Vooralsnog kan ik hier niet eens een foto uploaden voor mijn profiel :( Moet je daar een website voor hebben, begrijp ik dat goed? Een keer meedoen met de plaatjesketting lijkt me ook leuk, maar ook dan... het uploaden weerhoud mij. Als je me dat een keer short & sweet kunt uitleggen (of verwijzen naar eerder uitleg), heel graag!

Groet,
Fae

[quote author=Fae link=topic=7945.msg104796#msg104796 date=1197574318]
Hoewel je voor msn weer een hotmailadres nodig hebt enzo.
[/quote]

Nee hoor, is niet nodig, kan ook met een ander (niet Hotmail) adres :wink:

Hallo Fae

Wat een verhaal zeg.........ik heb ook nog even je weblog gelezen. Je schrijft werkelijk prachtig en dan ook nog eens in het engels. Mijn engels is ook wel op redelijk niveau (heb immers 6 jaar op een highschool gezeten en een vervolg opleiding gedaan in Australie) maar jou overtref ik niet hoor!

Ik vind het geweldig dat je jouw gevoel en hart volgt, net als zoveel mede xpditers, maar zo avontuurlijk als dat jij het gaat doen durf ik dan toch niet. Wij gaan met twee kids (9 en 10) naar Melbourne en hopen daar het drukke Nederland met als zijn vooroordelen achter ons te laten. Maar zoals je ergens schreef zullen wij in Melbourne vast wel andere "negatieve" ervaringen op doen. Het perfekte land bestaat immers niet.

Heel veel succes met het volgen van je (jullie) dromen.

Groetjes Mariette

Hoi,

Ben onder de indruk van je verhaal, stoer om zo met zijn tweetjes te vertrekken.
Gaat je vast en zeker lukken.

Succes met de voorbereidingen!

groetjes, Marie :later:

Back