Hallo

Leon Luijk

New Member
Hallo Forum aanwezige,

Wij zijn Leon en Mandy, hebben samen 2 kinderen: Justin van 17 en Pascale van 9.
Ook wij willen emigreren naar Australia.
Zelf zouden wij in de omgeving van Canberra willen wonen. Ik hou namelijk van buitensporten zoals ;
Mountainbiken, snowboarden en wielrennen. Onze dochter is graag op paardrijden.
Hopelijk kunnen wij hier veel informatie vinden die we nodig zullen hebben.

Leon en mandy

Hallo Afterbang,

Heb net bericht gekregen van een migratiebureau;

Beste Leon,

Bedankt voor het opsturen van je gegevens. Ik heb er naar gekeken en kan je als volgt informeren.

Om in aanmerking te komen voor een Skilled Visum (een visum waarmee je kan wonen en werken in Australië) moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden. Zo moet je in de meeste gevallen minimaal een HBO opleiding hebben en een beroep waar in Australië een tekort aan is. Deze beroepen staan op de Skilled Occupation List (SOL) of Consolidated Skilled Occupation List (CSOL). Je opleiding en beroep moeten verder een raakvlak hebben: een bakker moet een bakkersopleiding hebben. Je recente werkervaring is ook erg belangrijk. Deze moet weer aansluiten op je opleiding en het beroep waarvoor je genomineerd wilt worden.

Verder moet je in de puntentest (points test) minimal 60 punten halen om überhaupt in aanmerking te kunnen komen voor een Skilled Visum.

Aangezien de Australische emigratiewetgeving constant onderhevig is aan veranderingen is de beoordeling, die ik hier gemaakt heb, een moment opname en in principe alleen vandaag up to date.

Gegevens Leon

“Fire fighter” staat wel op de CSOL lijst maar dit betekent dat je een nominatie van een State of Territory moet hebben. Op dit moment is er geen een State die Fire fighter sponsoort. Ik heb op verschillende Fire fighters home pages gekeken maar daar staat dan dat je eerst zelf een geldig visum moet hebben voordat je kan solliciteren.

Ik vind het erg jammer dat ik je op dit moment niet verder kan helpen aan een Australisch visum.

Maar we geven niet op, er zal toch zeker wel een manier zijn om daar aan werk te komen.
Heb nog nooit 1 dag zonder gezeten.

Hoi Leon, het aan werk komen is op zich je 'tweede' uitdaging. De eerste is een visum verkrijgen, en dat is soms makkelijk, en soms onmogelijk. Ook wij hadden indertijd een vreemd gevoel van: We zijn toch gewoon goede mensen, hard werkend, niet crimineel en nooit zonder werk gezeten. Hoezo geen visum...? Maar zo kan het wel gewoon lopen.

Zoals je hierboven al beschreef, er is een lijst (of eigenlijk zijn er meerdere, één nationale, en diverse per staat) waar functies op staan die gewild zijn in Australia (of er voor die functies echt werk is, is een heel ander verhaal: Kijk even in dit draadje)

Maar het is dus wel zo, als jouw functie niet op de nationale lijst staat ben je snel uitgevisa-ed. Daarnaast kun je niet zomaar zeggen: Timmerman staat op de lijst, ik ben timmerman terwijl je brandweer bent. Nee, als je je skilled visum aanvraagt moet je aantonen dat je de skills hebt waar je je voor uitgeeft. Juiste opleiding, juiste werkervaring, voldoende werkervaring enz. Dat was bij ons echt bijna een roadblock geworden.

Heb je al eens de visawizard ingevuld? https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1
Dan zie je als je wat vragen invult welke visa's je eventueel aan kunt vragen. Kijk dan per elk visa welke eisen er aan gesteld worden!

Succes, hoop dat er wat voor je bij zit!

Hoi Afterbang,

Ongelofelijk toch, ik heb al 11 jaar een klusbedrijf ( maak heel veel nieuwe badkamers). heb verschillend werk gedaan. Van vliegtuigbouwer tot fietsenmaker er zou toch iets moeten zijn.

Ongelofelijk toch, ik heb al 11 jaar een klusbedrijf ( maak heel veel nieuwe badkamers). heb verschillend werk gedaan. Van vliegtuigbouwer tot fietsenmaker er zou toch iets moeten zijn.

Het gaat er inderdaad niet om of er werk voor je is of dat je wil werken zoals Afterbang beschrijft. Als eerste moet je een visum bemachtigen omdat Australie mensen alleen op een skilled visa toe wil laten in beroepen en met ervaring/opleidingen die gewild zijn, niet Jan en alleman helaas...

Het is zoals @afterbang zegt: Eerst het visum, want zonder visum kom je het land gewoon niet in. Daarna pas werk. Australie is een land met heel veel regeltjes die bepalen of je in het plaatje past. Zo ja, dan kom je in aanmerking voor een visum, zo niet dan is dat jammer. De normen en waardering (oa voor het hebben van een eigen bedrijf) zijn hier anders. Ik snap je teleurstelling over het antwoord van het visumbureau, maar het is nu eenmaal zo. Doe wat afterbang zei en vul de visumwizard maar eens in, misschien brengt je dat nog op een idee. Verder denk ik dat er helaas niets anders rest dan hopen dat de (C)SOL nog verandert ten gunste van jou.

welkom en sorry dat de eerste antwoorden niet zo gunstig zijn. Mijn vraag, wat is nu eigenlijk je beroep? Of waar heb je je opleiding en ervaring in? Want je hebt het zelf over een klussenbedrijf en het visumbureau geeft je schijnbaar alleen de mogelijkheid van brandweerman. Dat snap ik niet helemaal. Als je een tradie achtergrond hebt, zou daar een mogelijkheid kunnen zitten. Wat is hun mening daarover?

welkom en sorry dat de eerste antwoorden niet zo gunstig zijn. Mijn vraag, wat is nu eigenlijk je beroep? Of waar heb je je opleiding en ervaring in? Want je hebt het zelf over een klussenbedrijf en het visumbureau geeft je schijnbaar alleen de mogelijkheid van brandweerman. Dat snap ik niet helemaal. Als je een tradie achtergrond hebt, zou daar een mogelijkheid kunnen zitten. Wat is hun mening daarover?

Hallo Katjavdl,

Ik ben nu werkzaam als beroeps brandweerman en heb ernaast een goedlopend klusbedrijf met heel veel badkamers vernieuwen. Van A tot Z. Kleine verbouwing staan ook op mijn cv. Had gehoopt dat ik toch wel aan de bak zou komen. Tuurlijk begrijp ik dat je een visum nodig hebt, maar geen werk is geen geld en we moeten toch eten en kunnen leven.

Hun mening is dat er voorlopig geen visum voor ons in zit. Omdat ik pas bij de brandweer daar kan solliciteren als ik een visum heb. Maar er zijn zoveel dingen wat ik kan.

Wat is precies je punt met dat er zoveel dingen zijn wat je kunt en dat je zoveel verschillend werk hebt gedaan? Het is mooi, maar je hebt er niets aan voor een visum, helaas. Voor een visum heb je toch echt een opleiding en werkervaring nodig van een beroep op de (C)SOL, anders lukt het niet. Tenzij je een grote zak geld kunt meebrengen wat je kunt gebruiken om te investeren hier in Oz. Met (heel veel) geld kunnen weer andere wegen worden bewandeld. Ik ben niet helemaal op de hoogte van dit soort visa, maar deze weg zal ook niet gemakkelijk en voor de meeste mensen onmogelijk zijn.

Last edited:
Wat is precies je punt met dat er zoveel dingen zijn wat je kunt en dat je zoveel verschillend werk hebt gedaan? Het is mooi, maar je hebt er niets aan voor een visum, helaas. Voor een visum heb je toch echt een opleiding en werkervaring nodig van een beroep op de (C)SOL, anders lukt het niet. Tenzij je een grote zak geld kunt meebrengen wat je kunt gebruiken om te investeren hier in Oz. Met (heel veel) geld kunnen weer andere wegen worden bewandeld. Ik ben niet helemaal op de hoogte van dit soort visa, maar deze weg zal ook niet gemakkelijk en voor de meeste mensen onmogelijk zijn.

Hallo Janneke,

Ik heb een goede opleiding gehad bij Fokker Aircraft, maar zoals je weet bestaat die helaas niet meer. Zodoende heb ik verschillende banen gedaan, enkele met een opleiding( Hydroliek en pneumatiek). En als laatste opleiding en werk ; de brandweer Amsterdam.
Maar helaas zal het voor ons dus niet gaan lukken zoals meerdere hier omschrijven.

Beste Leon, het is niet dat we het je niet gunnen hoor. Begrijp ons niet verkeerd. Helaas is hier de insteek wat anders dan wij Nederlanders gewend zijn. Hier is het eerste wat geregeld moet zijn: een visum. Het is daarna pas van belang wat je gaat doen.
Zoals je kunt lezen op het forum, zijn er genoeg mensen die alles hebben voor een Skilled Independent, dit ook toegekend krijgen (dit klinkt nu als simpel, maar dat is het zeker niet) en vervolgens hier na een tijd hun koffers weer pakken, omdat er geen werk te krijgen is in de branche waar ze wel hun kwalificaties voor hebben (en dus het visum). Dus de lijsten zijn ook niet altijd up to date, als het daarover gaat. Ik spreek nog maar even in de wij-versie. Wij hebben hier allemaal het mallemolentje gehad of zitten er nog in, of zijn er zelfs uitgegooid. Je kan nu eenmaal niet je koffers pakken en hier beginnen. Helaas. Het is hard werken voordat je binnen mag komen (als die mogelijkheid er al is) en het is zo mogelijk nog harder werken als je hier eenmaal bent.
Ik persoonlijk heb mijn droom pas 20 jaar na dato uit kunnen laten komen en dan omdat mijn man het juiste beroep had. Met mijn kwalificaties is het nooit gelukt om een visum te krijgen. Werk genoeg in zijn vak, maar heel anders dan in NL hoor. No one said it was easy. En het is echt waar....ze maken het zo moeilijk mogelijk. En dan gaat het er dus niet over of je een doorzetter bent, het gaat erover wat je kunt, je ervaring, je leeftijd en je fysieke gesteldheid. Je moet iets brengen waar hier een tekort aan is. De deur staat op een kier, zeker niet wagenwijd open, als het over een visum gaat. Veel succes met alles!

Back