hallo

Jaap

Member
Hoi,

Wij, Jaap en Ans, zijn van plan dit jaar met onze twee kinderen te emigreren naar Australië. Het visum is nog in aantocht, vraag is waneer deze binnenkomt....
De plek waarheen hangt een beetje van het werkaanbod af in de zakelijke dienstverlening en hospitality. Voorkeur voor wonen Perth en omgeving.

We zijn natuurlijk vol in de voorbereiding, en nieuwsgierig naar het volgende; is parttime werken gebruikelijk in Australië? Bijvoorbeeld, 4 dagen van 8 uur?

Wie kan ons meer vertellen?

Groetjes, Jaap en Ans
 
Welkom op het forum :)

Ja, parttime werken is hier net zo gewoon als in Nederland. Ik ben bijv. binnen mijn team een van de weinigen die fulltime werkt.
 
Ik weet niks van vaste banen en hoe dat gaat met parttime. Maar ik heb hier altijd op casual basis gewerkt en kon in diverse aanstellingen de hoeveelheid en werktijd van mijn uren volop zelf bepalen. Het is heel makkelijk om op die manier hospitality werk te vinden, de banen liggen voor het oprapen door gierend personeelstekort en je hebt de upper hand in onderhandelingen. Zakelijke dienstverlening is een bulkcontainerbegrip, je zult het moeten toespitsen om erachter te komen wat je kansen zijn en welke onderhandelingsmogelijkheden je dus hebt in jouw niche. Casual work heeft wel een hoop nadelen als je de kostwinner bent, de hoeveelheid werk is niet gegarandeerd en de bescherming is niet overal (al) goed geregeld. Secundaire arbeidsvoorwaarden zoals super zijn in grote mate wel verankerd in de wet. Als je klachten of problemen hebt, kun je terecht bij de FairWork Commission.
 
Welkom op het forum!

Interessante reacties. In mijn ervaring is parttime werken hier niet gangbaar (inner city Melbourne). De meeste mensen om ons heen werken 5 dagen en als ik aan mensen hier zeg dat het in Nederland gangbaar is om 4 or zelfs 3 dagen per week te werken wordt daar meestal met verbazing op gereageerd (gevolgd door "ik ga emigreren").

Om het in perspectief te zetten: onder collega's en vrienden kennen wij twee mensen die niet fulltime werken. Ook als ze kinderen hebben.
Onder onze Nederlandse vrienden daarentegen kennen we bijna niemand die nog fulltime werkt.

Je hebt hier ook instanties zoals https://www.4dayweek.com die vorig jaar geloof ik nog pilots deden met bedrijven om te kijken wat de impact op productiviteit is en dat is ook in lijn met met mijn ervaring dat het vrijwel niet aangeboden wordt, en als banen het aanbieden op bijvoorbeeld Seek.com, Indeed of LinkedIn dan is het een selling point in de titel van de advertentie.

'In October, 0.8 per cent of job postings on Indeed mention "4 day work week" or some other variation of that term,' Indeed senior economist Callam Pickering said.

Het hangt wellicht van de industrie/leeftijd/locatie af. Hospitality is denk ik flexibeler bijvoorbeeld, maar ik werk in marketing en daar zou ik in de meeste gevallen de kamer uit gelachen worden als ik 4 dagen per week werken ter sprake zou brengen. Mijn partner die in de mode werkt beschouwd het (voor zichzelf in ieder geval) als career suicide.

Ik probeer jullie niet te ontmoedigen, maar probeer de andere kant te laten zien. Werk cultuur is hier heel anders dan in Nederland. In Nederland kom je in mijn ervaring binnen om half 9, begin je eigenlijk direct met werk, heb je een uur pauze om 12 uur en om 5 uur sta je weer met je jas bij de deur.
Hier kom je rond half 9 binnen, maak je een praatje met je collega's, haal je een koffie en heb je ergens lunch, klets je wat gedurende dag wat meer, maar werk je ook meer over. Als je hier elke dag om 5 uur bij de deur staat dan kun je in mijn ervaring verwachten dat collega's daar iets over vinden. Die manier van werken heeft altijd mijn voorkeur gehad, maar de werk cultuur was dan ook een van de redenen voor onze emigratie ;)

Succes!
 
Welkom op het forum!

Interessante reacties. In mijn ervaring is parttime werken hier niet gangbaar (inner city Melbourne). De meeste mensen om ons heen werken 5 dagen en als ik aan mensen hier zeg dat het in Nederland gangbaar is om 4 or zelfs 3 dagen per week te werken wordt daar meestal met verbazing op gereageerd (gevolgd door "ik ga emigreren").

Om het in perspectief te zetten: onder collega's en vrienden kennen wij twee mensen die niet fulltime werken. Ook als ze kinderen hebben.
Onder onze Nederlandse vrienden daarentegen kennen we bijna niemand die nog fulltime werkt.

Ik beleef het ook zo, en mijn partner in het onderwijs ook. Al zijn er bij haar wel steeds meer mensen (voornamelijk vrouwen) die 4 dagen gaan werken nu.
Ik vond dat er in NL minder een stigma hing aan het 4 dagen per week werken , vooral als man zijnde. Hier wordt je nog net niet uigelachen als je het aandraagt en er rust ook een taboe op met collega's onder elkaar. Ik heb het eens proberen aan te kaarten uit interesse. Korte antwoord is: jouw baan kan alleen fulltime beoefend worden. Lang antwoord: iets met teveel geregel om mijn werk door iemand anders te laten doen 1 dag per week. State Government en buiten de kaders denken? Vergeet het maar. Ik weet trouwens dat het op het kantoor wel mogelijk is, maar bij ons niet, en ook daar zijn het alleen vrouwen die part time werken.

Ook al onze vrienden en kennissen hier werken 5 dagen, de Landcruisers, boten en caravans moeten toch ergens van betaald worden. Ik had in Nederland een vriend die ipv loonsverhogingen werktijdverkorting vroeg, die werkte op het laatst nog maar 3 dagen voor een full time loon, dat zie ik hier echt niet zo snel gebeuren, vooral niet in de regions.

@Thijsvr klinkt redelijk bekend: in government is het nog erger: je komt aan om 7 AM dan heb je 3 kwartier om koffie te drinken en bij te praten, dan om half 10 weer half uur smoko (eigenlijk 10 minuten geloof ik, maar wie houdt zich daar aan)? Dan 45 minuten tot een uur lunch net hoe gezellig het is en 's middags weer een half uur smoko. knock off om 3:30 terwijl dit eigenlijk 4 zou moeten zijn. Zwaar leven bij de overheid. Overwerken gebeurd hier nauwelijks, dat is echt een no go. Maar ook dat is typisch overheid.


Om niet helemaal af te dwalen en antwoord te geven op de vraag van de poster:
Wat ik wel weet is dit:

Het verschilt heel erg per branch. In de horeca werken de meeste mensen als casual: soort van 0 uren contract en je werkt wanneer het nodig is. Iets hoger uurloon (al is dat in de horeca nog maar de vraag?) geen sick pay en geen recreational leave.
Ook in veel lager geschoolde uitvoerende beroepen is het gebruikelijk: warehouse werk, in winkels, etc.

Soms is het ook zo dat je begint als casual, en wanneer het van beide kanten bevalt (vooral vanaf de employer) dan wordt je overgezet naar contract, en dan heb je dus alle zekerheden en perks.

Soms is het gewoon even nodig om werk aan te pakken, lokale ervaring op te doen ongeacht je contract en vanuit daar naar een baan met betere voorwaarden of dezelfde baan met betere voorwaarden te onderhandelen.
 
Last edited:
Laatste keer dat ik in NL solliciteerde (2010) was één van de vragen; Hoeveel wil je werken en op welke dagen?

Ik heb hier geen ervaring maar krijg vaak het gevoel dat dit hier nog niet zo is?

@Tim911 Zoiets als je maatje heb ik ook gedaan (maar dan op de vraag of mijn uur tarief naar beneden kon) Nee, kan wel minder gaan werken voor hetzelfde geld per uur. Van 40 naar 36 naar 32. Als het financieel past is het een mooie manier om meer (vrije tijd) te verdienen ja 👍
 
Laatste keer dat ik in NL solliciteerde (2010) was één van de vragen; Hoeveel wil je werken en op welke dagen?

Ik heb hier geen ervaring maar krijg vaak het gevoel dat dit hier nog niet zo is?

@Tim911 Zoiets als je maatje heb ik ook gedaan (maar dan op de vraag of mijn uur tarief naar beneden kon) Nee, kan wel minder gaan werken voor hetzelfde geld per uur. Van 40 naar 36 naar 32. Als het financieel past is het een mooie manier om meer (vrije tijd) te verdienen ja 👍

Ik denk dat het heel erg verschilt per locatie en branche, werk je voor een progressief bedrijf welke meer vrijheid aan zijn werknemers gunt of werk je voor een werkgever die ala Elon Musk graag alle touwtjes in handen heeft en een oogje in het zeil wil houden onder het mom van als iedereen 5 dagen werkt dan zijn er geen uitzonderingen. Ik weet dat deze discussie meer van toepassing is op het thuiswerken, maar er blijft een old school gedachtenpatroon achter zitten imo.

Ik vind persoonlijk dat het ouderwets is, en je als werknemer de keuze moet kunnen hebben. Ik ben zelf van plan om nog 10 jaar full time te werken, en daarna lekker 4 dagen. Vrouwtje gaat volgend jaar al 4 dagen werken.
 
Last edited:
Ik werk voor de Victorian Government en mijn ervaring is dat ze flexibel en part-time werken ondersteunen en soms zelfs aanmoedigen.

Ik ken best wel wat mensen die part-time werken (soms als job-share met een ander) en hier zitten ook mensen bij die senior managers zijn (onder andere onze Secretary 🙂)

Zelf werk ik een 9day-fortnight. Dat houdt in elke dag een uurtje extra werken en dan lekker om de vrijdag vrij. Dit had ik bij mijn vorige baan (ander departement) en toen ik hier begon wilde ik het niet meteen vragen. Mijn directeur (die na mij overkwam van mijn oude departement) vroeg na een week waarom ik geen 9day-fortnight meer had.

Resultaat is nu dat na mijn voorbeeld bijna iedereen in mijn branch elke twee weken een dagje vrij heeft (ook managers).

Mijn vriend is vorige week ook begonnen bij VicGov in een technische rol waar hij de enige is in zijn area en toen hij het aanbod kreeg zei zijn manager “oh and maybe you could consider working a 9day-fortnight. I’m open to it”

Zo zie je maar dat het verschilt per organisatie, maar het is zeker niet ongewoon 🙂
 
Ik ken ook plenty part-timers. Verschillende werken 9 dagen werken per twee weken, of vier dagen in de week. Het bedrijf (digital marketing agency) waar ik in het verleden werkte is naar een vierdaagse werkweek gegaan met full pay, inclusief de directors. Het kan dus wel. Maar ik heb al twee dochters van vrienden horen zeggen dat ze na hun zwangerschapverlof terug gaan naar fulltime werk vanwege de hogere hypotheekrente, terwijl het plan was om 3 of 4 dagen te gaan werken. Iemand zei ooit tegen mij dat je beter kunt solliciteren op fulltime banen en dan na een tijdje minder uren gaan werken, omdat je dan minder 'concurrentie' hebt van mensen die parttime willen werken. En als je eenmaal binnen bent is dat makkelijker te regelen.
 
Niemand die 50+ u p/w doorbuffelt? 😛

Main job 38 uur en bijbaan ergens tussen de 10 en 30 uur in de week net hoeveel zin ik heb, weken van 55-60 uur zijn niet ongewoon, verveel me anders toch maar.
 
Ik werk in de hospitality industrie in Gold Coast en mijn ervaring hier tot nu toe is dat je alleen casual bent als je net begint. Ze willen je overal graag zsm op contract hebben.

Bij ons werken alle supervisors en managers (behalve ik omdat ik nog studeer) fulltime 38 uur, flexibele dagen (rooster per week). De meeste waiter/waitress/bartender functies zijn casual tenzij je laat blijken dat je er voor langere tijd wilt werken dan krijg je een part time contract (meestal niet fulltime omdat uren dan gegarandeerd moeten worden).

Bijna alle vacatures die ik hier tot nu toe voorbij heb zien komen in de tourisme/hotel sector zijn voor 36-40 uur per week dus ik heb niet het idee dat 3/4 dagen werken heel gebruikelijk is maar daarin kan ik fout zitten!
 
Ik heb even niet op het forum gekregen, maar nu wel :) super bedankt voor alle reacties. Ik ga ze even goed lezen, hier hebben we een hoop aan! Het visum laat vrij lang op zich wachten, nu al 9 maanden. Maar goed, meer tijd om voor te bereiden.
Groetjes
 
Welkom! Wij gaan ook richting Perth, verwachten na de zomer te vertrekken. Op welk visum gaan jullie?
Wij hopen binnen nu en 3 maanden het visum te krijgen en een dit jaar te vertrekken. Wij hebben het Skilled Work Regional (Provisional) (subclass 491) aangevraagd en (bijna) toegewezen gekregen. Hebben jullie ook zo iets en duurt het ook wat langer dan gepland?
groetjes Jaap
 
Back
Top