Heb je Skilled aangevraagd omdat je kapper bent? Is dat gelukt?

Martien

New Member
Is er iemand op dit forum die als aanvrager gaat voor het Skilled visum op basis van het feit dat je kapper (of kapster) bent?

Zo ja: heeft men - de TRA - dan je opleiding gecontroleerd, en/of je werkervaring? Krijg je dan een brief van ze dat je "okay" bevonden bent of hoe gaat dat?

Ik probeer allerlei wegen te vinden om naar Australië te gaan. Ik vind heleboel dingen leuk, maar heb géén echt beroep waarvoor ik een afgeronde opleiding heb. Ja, 3,5 jaar Tolk-Vertaler (HBO) Engels... maar dus niet afgestudeerd. Zou ik weer kunnen oppikken eventueel, maar de kans bestaat dat ik helemaal opnieuw moet beginnen omdat het de periode 1994 - 1998 betrof.

Dus nu zit ik te denken om de studie Verpleegkunde (HBO-V, 4 jaar), en/of bijvoorbeeld een dagopleiding Kapper (1 jaar) te doen. Beide beroepen staan op de MODL. Ik houd van studeren dus op zich maakt het mij echt uit waar ik voor leer, als ik daardoor toevallig toegang krijg tot Australië. Ik heb dan tenminste een echt beroep en zou er daar mee aan de slag kunnen, óf gewoon weer - net zoals hier - zelf een eigen bedrijf kunnen opzetten.

Dus ik ben benieuwd naar hoe dat in z'n werk gaat als mensen als kapper die kant op gaan!!!
 
Hoi Martien,

er zijn natuurlijk mogelijkheden genoeg, maar als je voor een skilled independent visum gaat, heb je 120 punten nodig.

En die kun je alleen maar scoren als je werkervaring in een beroep van de sol-lijst hebt en bovendien recente werkervaring in je beroep.

Dus stel je gaat je omscholen tot kapster en je hebt je diploma, redt je het volgens mij niet op basis van werkervaring als kapster.....

Tenzij ik je verkeerd begrepen heb en je voor een ander visum wilt gaan....

Gr. Sab
 
Allocation of MODL Points to Hairdressers
This arrangement applies to applications made on or after 8 September 2004 .

Hairdressers with a positive skills assessment from Trades Recognition Australia (TRA) will receive MODL points. They will not be required to demonstrate that they have at least 3 years relevant experience following completion of their hairdressing qualification in order to receive MODL points.

Hoi Sabien,

Op http://www.immi.gov.au/migration/skilled/modl-hairdressers.htm trof ik bovenstaande uitleg aan, dus daarom ging ik er eigenlijk van uit dat je die ervaring voor dít beroep niet hoeft te hebben.

Mochten er mensen zijn die dit anders ondervonden hebben, dan hoor ik het dus graag!!!
 
Je hoeft dus niet aan te tonen dat je werkervaring hebt om die MODL punten te krijgen. Maar, je moet waars. wel een aantal jaren werkervaring hebben om uberhaupt de skills assessment te halen. Maar meer informatie kun je daarover vinden bij de TRA....
 
Volgens mij heeft Maluka gelijk en krijg je dus dan zonder werkervaring wel die MODL punten maar dan nog moet je,denk ik, werkervaring hebben om je assessment te halen.

Vraag het aan een emigratie agent, een paar vraagjes stellen is normaliter gratis !

Wat betreft je vraag van keuze opleiding: ik zou, als ik jou was, navragen of je idd de hele opleiding tolk/vertaler weer van voren af aan zou moeten doen ! 'Nee' heb je en 'Ja' kun je krijgen !  :up:

Succes maar weer !
 
Ik heb overmorgen een consult bij Jan Friar en een héél schema van diverse opties klaarliggen met de bijbehorende vragen. Dus ik hoop daarna een hoop wijzer te zijn.

Door "stroomdiagrammetjes" te hebben getekend (hokjes met pijlen enzo) heb ik nu al een beter beeld van sommige te doorlopen trajecten.

Ik houd jullie op de hoogte!
 
[quote author=Maluka link=topic=1878.msg17497#msg17497 date=1118159489]
Je hoeft dus niet aan te tonen dat je werkervaring hebt om die MODL punten te krijgen. Maar, je moet waars. wel een aantal jaren werkervaring hebben om uberhaupt de skills assessment te halen. Maar meer informatie kun je daarover vinden bij de TRA....
[/quote]En zelfs als de TRA geen werkervaring vraagt, zul je tenminste 1 jaar (in de laatste 18 maanden voor de visumaanvraag) recente werkervaring in een willekeurig beroep op de SOL moeten hebben om aan de basiseisen voor een skilled visum te voldoen. Dus als je een voltijdsopleiding gaat doen zul je daarna nog een jaar moeten werken voordat je je visum kunt gaan aanvragen. Tenzij je naast je opleiding nog tenminste 20 uur per week gaat werken in een beroep dat op de SOL staat.
 
Ik heb vorig jaar HBO Tolk vertaler gedaan, het eerste jaar heb ik gehaald, dus heb een propaedeuse.. Ik zit op dit moment op een working holiday visum in Australie en voor ik gegaan ben heb ik op school gevraagd of ik evt. later door kan gaan in het tweede jaar.. Volgens hen kon dit gewoon, alleen de kans bestaat dat er andere modules behandeld worden in het eerste jaar die ik dan nog in het 2e jaar kan inhalen...

Dus als je al zo ver bent gekomen met HBO tolk vertaler, dan zou ik echt ff informeren bij de hogeschool waar je het gedaan hebt (heb je dat trouwens gedaan in Maastricht???)

groetjes Anne Marie
 
Hoi Annemarie,

Ja, inderdaad in Maastricht. Maar omdat dat al zo lang geleden is, verwacht ik eigenlijk dat het niet meer geldig is. Tenminste, in studiegidsen van bijvoorbeeld het ITV staat dat één en ander 5 jaar geldt, en dat is dus al lang voorbij...

Maar, als het goed is, krijg ik vandaag van Ph. Hyams uit Maastricht een soort verklaring (ik heb 'm meteen in het Engels vertaald aangevraagd!) van wanneer tot wanneer ik er op zat enzo. Als ik dat heb, zal ik bij het ITV even informeren (en ook in Maastricht, maar dat is voor mij wat verder weg vanaf Breda) naar eventuele mogelijkheden.

Kijk, het probleem met Vertaler is weer dat het een beroep is dat NIET op de MODL staat - in tegenstelling tot kapper en verpleegkundige. En omdat ik over 3 weken 41 word en dus - na een 3 of 4-jarige studie (waarbij dan ook echt álles goed moet gaan en ik geen vertraging mag oplopen...) wordt het kiele kiele om dan op bijvoorbeeld 44 jaar en 8 maanden een Skilled Visum aan te vragen.

Waar zit je nu in Australië?!?!? Wij (dochter 12 en ik) gaan van 1 t/m 25 augustus naar de ooskust!!!
 
propaedeuse is sowieso altijd geldig, dus langer dan 5 jaar.
Ik woon in Perth met m'n AUstralische verloofde.
Maf dat dat niet op de lijst staat zeg...

ANne Marie
 
[quote author=Martien link=topic=1878.msg17476#msg17476 date=1118144402]
Is er iemand op dit forum die als aanvrager gaat voor het Skilled visum op basis van het feit dat je kapper (of kapster) bent?

Zo ja: heeft men - de TRA - dan je opleiding gecontroleerd, en/of je werkervaring? Krijg je dan een brief van ze dat je "okay" bevonden bent of hoe gaat dat?

Ik probeer allerlei wegen te vinden om naar Australië te gaan. Ik vind heleboel dingen leuk, maar heb géén echt beroep waarvoor ik een afgeronde opleiding heb. Ja, 3,5 jaar Tolk-Vertaler (HBO) Engels... maar dus niet afgestudeerd. Zou ik weer kunnen oppikken eventueel, maar de kans bestaat dat ik helemaal opnieuw moet beginnen omdat het de periode 1994 - 1998 betrof.

Dus nu zit ik te denken om de studie Verpleegkunde (HBO-V, 4 jaar), en/of bijvoorbeeld een dagopleiding Kapper (1 jaar) te doen. Beide beroepen staan op de MODL. Ik houd van studeren dus op zich maakt het mij echt uit waar ik voor leer, als ik daardoor toevallig toegang krijg tot Australië. Ik heb dan tenminste een echt beroep en zou er daar mee aan de slag kunnen, óf gewoon weer - net zoals hier - zelf een eigen bedrijf kunnen opzetten.

Dus ik ben benieuwd naar hoe dat in z'n werk gaat als mensen als kapper die kant op gaan!!!
[/quote]


Hoi ,

Wat ik weet, mijn man is zelfstandige kapper en hij heeft zelfs zijn diploma's moeten meesturen. Je moet aan kunnen tonen, dat je werkervaring hebt en dat je werkgever een formulier ondertekend, dat je bij hem werkt of hebt gewerkt, voor hoelang en de wat je werkzaamheden waren.

succes jacky
 
Ja, ik snap nu zo'n beetje hoe 't zit. Voor vrijwel alle beroepen - dus niet alléén voor kapper - geldt dat je eerst door de bij de voor dat beroep geldende instantie je "skills" moet laten evalueren. Het kán dan zijn dat zij géén werkervaring vereisen.

Maar... dán moet je vervolgens je aanvraag door de DIMIA in behandeling laten nemen en díe kunnen dan wél eisen dat je bijvoorbeeld 1 of 6 jaar o.i.d. ervaring hebt in dat beroep. Dus je moet feitelijk van zowel de relevante beroepsinstantie als van de DIMIA achterhalen of je voldoet aan hun (werk)eisen vóór je met je met je studie of aanvraag begint!

Helaas: even snel kapper worden blijkt dus geen zin te hebben!!!
 
Niet helemaal:
Voor alle beroepen op de SOL geldt inderdaad dat je eerst door de bij relevante instantie je skills moet laten evalueren. De hoeveelheid benodigde werkervaring hangt af van de instantie. Als je beroep niet op de SOL staat, kom je uberhaupt niet in aanmerking voor een skilled visum.

DIMIA's eisen zijn niet afhankelijk van je specifieke beroep, alleen van de categorie waarin je beroep valt: als je een 40- of 50-punts beroep hebt, moet je in de laatste 3 jaar tenminste 2 jaar fulltime (>20 uur p.w.) gewerkt hebben in een willekeurig beroep op de SOL, dus niet per se het beroep waarvoor je geassesst bent. Als je een 60-punts beroep hebt is het 12 van de laatste 18 maanden. Dit is de 'recent work experience' basiseis die voor iedereen geldt.
Als je vervolgens de extra punten voor 'specific work experience' wilt claimen, zul je tenminste 3 van de laatste 4 jaar fulltime moeten hebben gewerkt in het beroep waarvoor je geassest bent, of in een nauwverwant beroep.
 
Back
Top