Heeft iemand ervaring met trouwen in NL vanuit OZ?

Emulate

Well-Known Member
Hallo allemaal, leuk jullie te ontmoeten. Wat een verhalen! En heel handig en nuttig om ze te lezen, dus bedankt!

Ik ben (en blijf) NL citizen, sinds 1 sep 2017 woonachtig in Melbourne met mijn Ozzie partner. Ik heb geen enkele NL familie meer dus er is weinig reden om NL te bezoeken. Maar nu kwam er toch een reden :). Naast heel goede Ozzie vrienden en familie in OZ heb ik mijn beste NL vrienden sinds bijna 50 jaar in NL wonen. Even een bakkie doen is er helaas niet meer bij. Gelukkig is er online ook genoeg uit te wisselen.

Ik heb al jaren een afspraak met mijn beste NL vriendin dat als ik nog eens trouw, zij mijn getuige zal zijn. We hadden allebei alleen niet verwacht dat dat in OZ zou zijn :). Ze heeft een relatief jonger gezin en na familieberaad hebben ze besloten om in 2018 niet naar OZ te komen, teveel andere afspraken en belangen in NL. Dus als Mohammed niet naar de berg komt ... Partner en ik overwegen nu om zijn wens, om ooit Europa rond te trekken, al in 2018 0f 2019 te vervullen. Dan zouden we in NL kunnen trouwen en mijn vriendin erbij kunnen zijn. Het is voor mij enorm belangrijk, zij vervangt voor mij de familie die ik niet meer heb.

Omdat de informatie over trouwen in NL, als Nederlandse met een Australier, wonend in OZ, op zijn minst gebrekkig en soms onduidelijk is, vroeg ik me af of iemand er ervaring mee heeft?
1. Moet ik dat vantevoren in NL helemaal plannen en regelen en alvast documenten opsturen naar NL?
2. Welke documenten moet mijn OZ partner in NL overleggen om een legaal huwelijk in NL aan te gaan?
3. Hoe maken we dat huwelijk na voltrekking in NL ook legaal in OZ?
4. Zijn er tips, trucs, handigheidjes, valkuilen of problemen die jullie hebben ervaren?

Mijn situatie is als volgt. We zijn sinds een maand al wettelijk geregistreerd partners in Victoria. We hebben de facto al 6 maanden samengewoond, 2 in NL en 4 in OZ. Ik heb begin december 2017 het Partnerschap 800 Visa aangevraagd (inclusief aanvraag voor PR) en per omgaand mijn Bridging Visa Class A gekregen. Daarmee mag ik niet reizen buiten OZ, dus ik moet voor het huwelijk nog Class B aanvragen. Partner is een Australian Citizen. Hij is partner in een law firm in Melbourne, ik start in februari 2018 een baan als docent. Ik heb, indien nodig, een ongelooflijk goede migration officer voor hulp beschikbaar in Perth.

Vriendelijk dank voor het lezen en voor elke tip van klein tot groot.

Kat.
 


OFX
Back
Top