hello everyone

Aron

New Member
hallo allemaal.
mijn naam is aron en ik ben 27 jaar. en gloedje nieuw op dit forum.
ik kwam dit forum tegen omdat ik opzoek was naar info over het kopen van een stuk land in australie.
momenteel heb ik een visum aanvraag openstaan voor een skilled labour visum. en als alles een beetje meezit met corona enz. kan ik juni 2021 naar tasmanie verhuizen.

zijn er mischien mensen die ervaring hebben met het kopen van een stuk land terweil ze nog geen permanent visum hadden? zo ja, wat zijn de regels hiervoor?
en ik ben benieuwd of er mischien iemand is die zich verdiept heeft in de regelgeving rond vliegverkeer sinds corona?

als iemand wat informatie of zelfs ervaring heeft hoor ik het graag!

gr. aron
 
Hi Aron,

De regels verschillen van staat tot staat.

Voor NSW is het volgende gepubliceerd:

Je wordt aangemerkt als een niet-ingezetene en je krijgt een extra toeslag van 8% op de overdrachtsbelasting (stamp duty).
Een niet-ingezeten (foreign person) is iedereen die geen citizen is, geen Permanent Resident is, of iemand die een spouse visa heeft.

.

Ook op deze pagina is specifieke informatie te vinden voor land-tax:

 
bedankt frits.

ik ga eens even lezen op die sites die je hebt doorgestuurd.
heb jij zelf ervaring met een stuk land of een huis kopen in australie?
 
Hoe lang heb je al in Tasmanië gewoond? Ik ga er van uit dat dat nog niet langer is dan een half jaar:
Ga er eerst eens wonen en huren. Dan leer je de omgeving en wat je wel/niet wilt kwa vereisten zoals ligging, grootte, etc (en of Tasmanie wel echt ligt) en bespaar je tegelijkertijd foreign resident tax. Walk before you run :)
 
Wij wonen in Queensland en ook hier betaal je foreigner tax als niet Permanent Resident. Als ik me niet vergis is er hier zelfs een regel die stelt dat als je een stuk land koopt je binnen het jaar moet beginnen bouwen.
Wij zijn ook totaal geen fan van huren in Aus (omdat als je een beetje een strenge eigenaar/real estate manager hebt, je bar weinig mag) maar net zoals Fol zegt zou ik eerst de streek verkennen.
Daarnaast lijkt het me redelijk onwaarschijnlijk dat een bank je hier een lening zal geven als je een eindig visum hebt.
 
Hoi Aron, welkom op dit forum. Het is een kleine (actieve) gemeenschap en we hebben met zijn allen aardig wat praktijkervaring opgedaan op verschillende vlakken.

Wij wonen in Canberra (koophuis), maar hebben een jaar of 3 terug een huis met stuk land in QLD kocht.

Je hebt een paar uitdagingen aan de hand:
- Je bent geen inwoner; dat kost je in de meeste (alle?) staten een extra toeslag. Zonde-geld als je binnen een jaar hier bent. Want dan kun je hetzelfde kopen voor minder. Hier de site voor Tasmania: https://www.sro.tas.gov.au/property-transfer-duties/foreign-investor-duty-surcharge
- Geen ervaring met een lening krijgen vanuit het buitenland, maar weet dat men een huis huren vanuit het buitenland al vaak niet zien zitten. Dus kan me voorstellen dat een lening (nog) lastiger is.
- Regio, ligging etc. Toen we op zoek gingen naar ons 'forever home' (we aren op zoek naar land, niet een huis) in Queensland hebben we veel op makelaars sites, Google Earth/Streetview en dergelijke gezeten. Daarna een top 20 of zo opgesteld en op roadtrip gegaan. Eenmaal op de plaatsen aangekomen was het vaak heel anders dan verwacht. Dat kon zijn omdat je landje weggestopt lag achter allerlei akkerland, of toch net wat verder weg was van voorzieningen dan gehoopt, of er lag nog allerlei troep op het erf (complete touringcar en een hut vol met asbest platen een keer! Makelaar: "Die krijg je er gratis bij")

In Canberra hebben we 1.5 jaar gehuurd en toen gekocht. Toen wisten we waarom we niet aan de ene kant van de stad wilde wonen, maar wel aan de andere kant bijvoorbeeld.

Ik weet hoe het werkt hoor, je zit thuis en internet maakt alles bijna tastbaar enz. Klinkt heel bekend. Mijn advies, gebaseerd op eigen ervaring, kom hier naar toe, huur voor een jaartje of zo, en koop dan iets.

Succes en hou ons op de hoogte van je (visum) proces ;)
 
Last edited:
bedankt voor julie reacties. en het warme welkom op het forum
:)
zoals je zecht (afterbang) het is inderdaad beter om eerst een tijd te huren en rustig te zoeken naar een mooi stunk land.
nou is het in mijn geval wel zo dat ik al 2,5jaar op de plek gewoond heb waar ik straks naar toe hoop te gaan.
ik heb namelijk eerst 2x een working holiday visa gehad. en vervolgens nog een studenten visum van een half jaar.
dat laatste was puur om tijd te rekken.
maar de voorwaarden van een studenten visum waren zo slecht dat ik toen heb besloten terug te gaan naar nl. om het vanuit hier nog eens te proberen.
ik werkte toen voor een polaris dealer. dat is een merk wat quadbikes en buggys en aandere offroad toys maakt. ik ben motorfiets monteur van beroep. en na een beetje onderzoek kwam ik er achter dat er een lijst is met beroepen waar men personeel tekort van heeft in australie.
en gelukkig staat motorfietsmonteur op de long-term list.
zodoende vanuit nederland mijn ex werkgever in australie gebeld en gevraagd of hij mij wilde sponsoren om weer daar te komen werken en wonen.
gelukkig was hij hier direkt voor te porren en was gelijk bereid om de helft van de visum kosten op zich te nemen.

maar om even terug te komen op het kopen van een stuk land. ik hoor van een goede vriend van mij daar dat mensen vanuit australie zelf op dit moment heel veel stukken land in tasmanie aan het op kopen zijn. vandaar dat ik er op tijd bij wil zijn met het kopen van een stuk land daar. want hoe meer land er gekocht word, hoe harder de prijzen stijgen.

mijn plan is om een stuk land te kopen en daar 2 zee containers neer te zetten en die om te toveren tot een woning.
aangezien ik er in mn eentje naar toe ga zal ik in het begin niet zo veel ruimte nodig hebben. en ik kan voorlopig even in een caravan wonen die bij die vriend van mij op zn land staat.
 
Last edited:
OK, extra info dus (je kent de regio)

Eigenlijk is het redelijk simpel denk ik:
Je voelt druk om te kopen omdat veel mensen land kopen, en je wilt eerder kopen om extra kosten van prijsstijging te voorkomen

versus

8% meer betalen omdat je foreign investor bent.

De vraag is dus eigenlijk: Met hoeveel procent stijgt de land value per jaar?

Los daarvan heb je nog steeds de vraag of je een mortgage kunt krijgen (er van uitgaande dat je niet de cash hebt) Je betaald dan al mortgage terwijl je er niet woont, rente verlies wat je eigenlijk ook nog mee moet nemen in je berekening. Dus Land Value stijging per jaar moet hoger zijn dan de kosten van je foreign investor belasting + renteverlies van al geld in je mortgage stoppen terwijl je er nog niet woont.

Even alle emotie er uit. Maar dat is het wel denk ik.

Wat gaaf trouwens dat je beroep op de lijst staat en dat je een sponsorship kunt regelen 👍
 
precies! ik voel de druk om te kopen omdat ik te horen krijg dat de stukken land veel meer en sneller verkocht worden. en schaarste zorgt natuurlijk voor prijs stijging.

ik denk dat jouw benadering van deze vraag wel de juiste is. al ben ik zelf niet echt heel goed in de puur zakelijke manier van kijken.
maar als ik jouw uitleg goed begrijp is het eigenlijk beter om pas grond te kopen als je in het land bent?
is het dan zo dat je geen foreign investor belasting hoeft te betalen?

en nog even praktische vraag. hoe kom ik aan de gegevens om een goede berekining te maken. om te kijken wat een beter keus is qua geld?
 
Het is eigenlijk precies wat @afterbang zegt: stel dat de gemiddelde jaarlijkse waardestijging 1.8% is, wat me voor een regional area een vrij realistisch beeld is, zoek dan uit hoeveel dit voor jou regio is en je zult zien dat het altijd loont om te wachten, de 8% zien te ontlopen en je hebt dan 4 jaar tijd om het perfecte stukje land te kopen en uiteindeljk hetzelfde te betalen zonder hals over kop iets te kopen omdat de Prijzen omhoog gaan. We kennen het gevoel want ook wij wilden zo snel mogelijk instappen vanwege dezelfde redenen, maar ik ben blij dat we gewacht hebben en alsnog een hele goede deal hebben weten te sluiten. Met de wetenschap dat dit de juiste plek is.

O ja, luister nooit naar real estate agents voor advies, want volgens hun verkoopt alles snel en bla bla bla, kijk naar de cijfers en trek je eigen conclusies.
 
Hoi Aron,

De druk! Ja dat is wat de prijs juist opdrijft ;)

Alle gekheid op een stokje, even een eenvoudige rekensom.

Stel dat je nu een landje koopt voor A$100.000, daar komt dan 8% Foreigner Investment tax op. Dus het landje kost je dan eigenlijk A$108.000,-. Je begint gelijk met afbetalen, het geld wat je nu betaald aan hypotheek krijg je geen rente voor op je spaarrekening, dit geld ben je 'kwijt'. Nu is de rente op spaarrekeningen nihil op het moment, en door je hypotheek af te lossen voorkom je daar weer wat kosten van rente aan die kant. Dus laten we dat even buiten beschouwing laten. Voor het gemak; het landje kost je A$108.000.

Als de prijsstijging van land 4% is dan is het zelfde landje over 1 jaar A$104.000. En over 2 jaar A$108.160.
Dus in dit voorbeeld kun je 2 jaar wachten en hetzelfde kwijt zijn.

Maar weet niet of 4% groei correct is voor jouw regio. Hobart real estate (huizen) groeit sneller. Maar weet niet waar je aan het kijken bent.

Dit alles is nog even los van het feit; kun je wel een mortgage krijgen vanuit NL ;)


(ik zie dat Tim ook net geantwoord heeft met een zelfde strekking :up: )
 
Het is natuurlijk niet allemaal economie. Aron heeft het ook over de snelheid waarmee blijkbaar interessante stukken grond verdwijnen. Jullie berekeningen tonen helder aan dat het duurder is om nu alvast te kopen maar wachten kan ook betekenen dat net het stukje grond dat je wil er straks misschien niet meer is. Is dat reëel? Ik heb geen idee voor Tasmanië.
wij hadden/hebben datzelfde gevoel iig voor Cairns en precies dat maakt dat je moet afwegen of het het waard is om dat extra bedrag te betalen (los van het feit of een bank je als niet PR wil helpen). Wij hebben uiteindelijk besloten te wachten (want stel ook dat voor één of andere reden je toch geen PR ktijgt, het is nog steeds Australië). Masr we zagen al wel een paar keer onze ‘droomplek’ verkocht. En ja er komt altijd wel een nieuwe, hoop je dan.
 
Fair point. Met huizen niet zo'n issue is mijn mening. Huizen zijn er 'voldoende' en elk huis wordt een keer verkocht.
Met land is dit wat lastiger, als het eenmaal verkocht is, wordt er meestal een huis opgezet en is het niet voor iedereen meer interessant (zoals in dit geval) We merkten dat in onze zoektocht in Noord NSW en Zuid QLD. We waren op zoek naar land, maar uiteindelijk iets gekocht met een huis er op. In de regio's waar wij zochten was mooi en betaalbaar land redelijk zeldzaam.

Ben niet op de hoogte hoe dit op Tasmanië is, en verwacht dat je binnen Tasmanie ook nog grote regionale verschillen hebt. Hobart and Launceston duurder/minder aanbod. Ergens tussen in, goedkoper.

Neem anders eens contact op met NAB of zoiets, kijk eens of ze überhaupt met je willen praten over een mortgage.
 
Fair point. Met huizen niet zo'n issue is mijn mening. Huizen zijn er 'voldoende' en elk huis wordt een keer verkocht.
Met land is dit wat lastiger, als het eenmaal verkocht is, wordt er meestal een huis opgezet en is het niet voor iedereen meer interessant (zoals in dit geval) We merkten dat in onze zoektocht in Noord NSW en Zuid QLD. We waren op zoek naar land, maar uiteindelijk iets gekocht met een huis er op. In de regio's waar wij zochten was mooi en betaalbaar land redelijk zeldzaam.

Ben niet op de hoogte hoe dit op Tasmanië is, en verwacht dat je binnen Tasmanie ook nog grote regionale verschillen hebt. Hobart and Launceston duurder/minder aanbod. Ergens tussen in, goedkoper.

Neem anders eens contact op met NAB of zoiets, kijk eens of ze überhaupt met je willen praten over een mortgage.

Wat je zegt. Huizen geen enkel probleem, vooral in transient steden zoals Cairns, waar de omloopsnelheid in woningen erg hoog is. Voor land vind ik Cairns wel een ander verhaal overigens. Weinig aanbod en het aanbod wat er is is of cookie cutter of veel te duur. Wij hebben ook naar land gekeken maar om bovenstaande redenen niet gedaan. Tassie kan anders zijn, doe je huiswerk en blijf vooral rustig, laat je niet gek maken.
 
bedankt allemaal voor het meedenken.

waar ik nu op uitkom is dat het niet nodig is om heel veel haast te hebben bij het vinden van een stuk land.
in elk geval niet vanwege prijs stijging. maar als ik een stuk land vind waarvan ik denk dat het precies is wat ik wil, dan moet ik ook niet te lang wachten en het kopen.
want het zijn inderdaad wel de mooie stukjes land die natuurlijk als eerste weg zijn.
ik ben niet opzoek naar een woning in de stad of zelfs maar in de buurt van een stad. het liefst woon ik ergens in of in de buurt van een dorp.

eerst maar een kijken of ik een mortgage kan krijgen dus.
 
eerst maar een kijken of ik een mortgage kan krijgen dus.

Het heeft mij een paar jaar gekost om een home loan te krijgen...
Zoals al eerder aangekaart, je moet waarschijnlijk een PR visum hebben om in aanmerking te komen.
De regels zijn niet soepel, banken kijken bv of je uitgave patroon gunstig is, bv een paar subscriptions per maand kan al reden zijn voor afwijzing.
Het helpt uiteraard wel als je een groot bedraag hebt als deposit.
 
@MichielpkSyd .
ik krijg inderdaad steeds meer in de gaten dat zon beetje alles wat met australie en visums te maken heeft erg lastig is. en vooral een langdradig proces. het enige wat wel makkelijk te krijgen is is een vakantie visum.
ik ga proberen wat geld te lenen van familie hier om een redelijk groot bedrag te kunnen betalen als deposit.
maar allereerst is het afwachten wanneer ik daadwerkelijk kan vertrekken naar aussie.
 
Back
Top