Hellup... ik zie door de kangoeroes het zand niet meer!!!

defolio

New Member
Ik, een jongeman van 27, heb eindelijk de knoop door gehakt; ik wil emigreren naar Melbourne.
Ik ben van plan om in ieder geval met een ticket en (niet al te veel) zakgeld te vertrekken. Uiteraard probeer ik vanuit Nederland een baan te vinden daar, maar als dit niet lukt wil ik deze ter plaatse vinden. Misschien een hele makkelijke gedachten, maar ik probeer ervoor te gaan en indien het me echt niet lukt, alsnog het op een andere manier te proberen!

Nu ben ik 2 dagen actief bezig geweest op diverse fora's, om zoveel mogelijk te weten te komen wat voor soort visums er zijn etc. Helaas ben ik een beetje de kluts kwijt geraakt. Bijvoorbeeld: Welke visum ik het beste kan aanvragen? Of een agent nu wel zo'n goede optie is of dat zo'n proces prima zelf te doen is. Of ik daadwerkelijk een zogenaamde inburgeringscursus moet volgen.

Ik hoop dat iemand mij hierbij wat meer info kan geven!

Alvast bedankt!

Hoi Defolio ofzo

Je bent nu op DE juiste plek om info voor je visum te krijgen.Maar omdat we niet alles kunnen voorknauwen, zou ik zeggen kijk/lees hier even rond, er staat heel veel info op dit forum. Daar kun je wel wat uren zoet mee zijn, en je wordt er heel veel wijzer van.

Ga je niet op een working holiday visa, lees dan verder.

Check voor welk visum je kunt gaan op www.immi.gov.au  Je kunt een quick scan doen door een paar vraagjes te beantwoorden.
Het ligt helemaal aan wat voor beroep je hebt of je een visum kunt krijgen. Of je moet een Australier zijn?

Denk niet dat je Australie makkelijk binnen komt, even met een ticket aan kunt kloppen en dan kijken of je werk kunt vinden.Er komt heeeeeeeel wat meer bij kijken. :grin:

Inburgeringscursus is pas voor mensen die al jaren in Australie wonen.Hoef je je dus nog geen zorgen over te maken.

Laatste tip, met "niet al te veel zakgeld" zul je niet ver komen.Punt.Visum aanvragen kost behoorlijk wat geld, of je dit nu alleen doet of met een agent. En dan moet je, als je eenmaal je visum hebt, jezelf kunnen onderhouden 2 jaar lang.

Succes en lees ze zou ik zo zeggen  :up:

[quote author=skippie link=topic=10414.msg146690#msg146690 date=1253115435]
Denk niet dat je Australie makkelijk binnen komt, even met een ticket aan kunt kloppen en dan kijken of je werk kunt vinden.Er komt heeeeeeeel wat meer bij kijken. :grin:
[/quote]

Hoi Defolio,

ik vind je berichtje ook een beetje overkomen alsof je het idee hebt dat je heel makkelijk australie binnen komt. Dit is dus echt niet het geval! Als je echt wil emigreren naar Melbourne kan het makkelijk zijn dat je nog meer dan 2 jaar bezig bent voordat je je permanente visum binnen hebt.
Het ligt er ook aan of je beroep op de SOL, MODL en/of CSL lijst staat. Dit kun je allemaal vinden op www.immi.gov.au.
Het is inderdaad een heel gezoek, maar een emigratie is natuurlijk ook iets groots, waar meestal veel tijd in gaat zitten.
Succes!

En ook hier nog iemand die je van je wolk afschopt. Het visum wat het makkelijkst te verkrijgen is (en waarmee je nog eens mag werken), is een Working Holiday Visum, welke maar maximaal een jaar geledig is. Deze heb je binnen een paar dagen. Permanente visa verkrijg je niet zo makkelijk, daar gaat vaak jaren overheen.
Je kan proberen je te laten sponsoren door een bedrijf, maar deze zullen aan moeten tonen dat ze voor jou positie geen australier in dienst kunnen nemen die net zo geschikt is als jij bent. Het is dus inderdaad niet zo makkelijk als je schijnt te denken en als je erover denkt je permanent in australie te vestigen gaat daar heel wat aan vooraf. Het is een lang proces en je moet overal voor betalen (je visum aanvraag zelf, engelse test, medische test, bewijs van goed gedrag),. Zoals je kan lezen is het niet zo dat je het vliegtuig kan pakken en zien waar het schip strand... Was het maar waar, dan zat ik allang en breed in australie.

Volgens mij is alles hierboven al gezegd. Als je nog niet op een WHV naar australie bent geweest, zou ik zeggen, vraag 'm aan en ga een jaartje naar oz. Ga vervoglens 3 maanden fruitplukken oid (wel aan regels gebonden!! dus lees eerst goed wat mag / niet mag) en dan zou je nog een 2e WHV aan kunnen vragen. De meeste andere visums kosten jaren om te verkrijgen (en kosten heeeeel veel geld)

Hoi Defolio,

Ik zal je iets op weg helpen;
Na een WHV is de makkelijkste mss een state sponsorship. Deze is 2 jaar geldig en de staat staat 'garant' voor je. Als je in die 2 jaar een permanent aanvraagt, kan je blijven (zoiets dacht ik).
Kijk hier http://www.liveinvictoria.vic.gov.au/working-and-employment/skills-in-demand of je beroep in demand is in Victoria. Er staat nog veel meer info daar.
Het kan best zijn dat ze willen dat je met een x bedrag het land binnen komt.

De meesten hier gaan met een aardig spaarcentje; het visum kost al wat, de verhuising ook, en daar moet je opnieuw beginnen.

Succes

Een gewoon State Sponsorship visum is een permanent visum. De enige restrictie is dat je 2 jaar in de staat moet wonen waardoor je gespronsort wordt, maar omdat het een permanent visum is hoef je daarna niet nog een visum aan te vragen.

Dit is wel het geval bij een regionaal State Sponsorship. Daarbij mag je niet in de steden werken, maar alleen in de regionale gebieden. Dit is een tijdelijk visum, welke later omgezet kan worden naar een permanent visum.

Onwijs bedankt voor alle reacties hierzo.
Misschien dat mn berichtje met een hele makkelijke gedachte over kwam, dat ik dacht: 'dit is zo gepiept!'
Dat is niet zo. Want ik heb natuurlijk al het 1 en ander opgezocht.
Maar, ik weet hoe het met forums gaat en dat je al gauw een antwoord kan verwachten als: Google maar, en gij zult vinden. En dat is niet de reden waarom ik een topic heb geopend ;-)

Nog ff wat vraagjes wat ik niet zo makkelijk kon vinden;
Hoe lang duurt het ongeveer voordat je de state sponsorship visum kan verwachten... ook 2 jaar?
En als je een WHV voor een 2e keer heb aangevraagd, kan je daarna dan WEL in aanmerking komen voor een permanente visum, of is het max. 2x een WHV en dan wegwezen?

Een state sponsorship zal iets sneller gaan dan sommige andere visa, daar deze in een voorrangscatagorie zit. Maar reken, ook met de voorbereidingen als skills assessment, IELTS test endergelijk toch maar snel op 1 tot 1,5 jaar wat je kwijt bent met de aanvraag van een visum. Alleen al het voorbereidende werk, zoals de hierboven genoemde punten, neemt vaak al snel een jhalf jaar in beslag, soms zelfs langer en daarna moet je je visum aanvraag nog indienen. Je moet natuurlijk wel even kijken of je met jou beroep in aanmerking komt voor een state sponsorship en of je voldoende werkervaring hebt enz.

Na je eerste WHV kun je een tweede aanvragen, mits je 3 maanden in de agrarische sector hebt gewerkt (fruit plukken endergelijk, maar dit is meestal ook in de regionale gebieden, dus moet je even goed nakijken, anders kun je uberhaupt geen tweede aanvragen). Hierna krijg je niet automatisch een ander visum. Je moet dan gewoon nog een State Sponsorship aanvragen. Soms geldt daarbij een vereiste dat je van de afgelopen jaren een x aantal jaren in de sector moet hebben gewerkt waarop je je visum toegewezen krijgt. Dit kan problemen geven als je net 2 jaar op een WHV in australie bent geweest en je niet in de sector hebt gewerkt waarop je je State Sponsorship aanvraagt.
Daarnaast krijg je hier soms de verwijzing naar het zoeken op het forum, maar zullen mensen niet snel zeggen Google maar even. De meeste mensen hier weten wat een lastig pakket het aanvragen van een visum, zeker in het begin stadium is. Ik vind de mensen op dit forum altijd uiterst behulpzaam en als ze al zeggen dat je het op moet zoeken, is het een onderwerp wat al heel vaak voorbij is gekomen en makkelijk is te vinden binnen dit forum, meestal krijg je dan zelfs nog wat links waarop je antwoorden op je vraag kan vinden!
Succes ermee.

Zo zie je, met deze reacties kun je alles voor jezelf op een rijtje zetten.....daar is dit forum ook voor.
En misschien komt het een beetje over alsof het het onderschat omdat je twee dagen actief op fora van alles hebt uitgezocht en de meesten van ons dit eerst maanden hebben gedaan voor ze zich meldden of 'eruit' waren......Wil natuurlijk niet zeggen dat het er dan ook duidelijker op wordt, bovendien wijzigen regelingen in een rap tempo, net als je het een klein beetje begrijpt, is het weer anders.
Maar om je weer een beetje op je Melbourne cloud te zetten: waar een wil is, is een weg en jij geeft duidelijk aan dit je echt wilt.
Bovendien heb je echt je leeftijd mee! Vroeg me nog af je er al eens bent geweest, want dat heb je nog niet vermeld. Die WHV is niet eens zo'n gek idee namelijk.
Wat is je beroep, werkervaring? En waarom Melbourne? Heb je al contacten daar?
Heb je ook gedacht aan een kansbeoordelingsgesprek met een emigratiebureau? Dat kan enorm helpen om zaken van een ander perspectief te zien, en je weet meteen waar je (dan) aan toe bent.  Elke situatie is uniek namelijk en wij hebben niet alle ins en outs om je een advies op maat te geven.
Veel succes met je nieuwe avontuur!

Ik zat ook op die wolk, en ben er ook afgevallen. Gelukkig ben ik weer aan het klimmen ;).
Er is natuurlijk al een hoop gezegd, maar ik denk dat het makkelijkste een WHV is. Minste geregel, goedkoopste en minste 'regeltjes'(zo noem ik het maar even).

Zoals al gezegd is, je hebt je leeftijd mee maar ik weet natuurlijk niet je beroep en werkervaring, want ook die zijn van groot belang. Ikzelf heb bijna geen werkervaring en ga het dus gewoon op een WHV doen. Zoals je hier kunt lezen heb ik al hier en daar gekeken hoe het ongeveer zit met regionaal (agrarisch) werk.

Succes

Hoi Defolio,

Hier is alle info die je wilt :

- Ga enkel voor een Class VE type 175 Skilled Independant Worker Visum, de rest van de visa's heeft restricties en zijn bedoeld voor mensen die niet genoeg punten hebben of niet op de CSL staan.
- Check of je op de CSL lijst staat. Sta je hier niet op , dan hoef je niet eens te proberen een visum te krijgen want die geven ze de eerste 3 jaar toch niet uit als je niet op CSL staat
- Ga vooral NIET op een studenten of Toeristen visa, dat is "complete waste of time and money" , lees de eerste zin , ga ALLEEN voor een 175 visum
- Huren / Eten / alles is duur hier. Je zult minstens 50000 dollar nodig hebben om je te settlen
- Werk vinden vanuit ergens anders dan binnen Australie en zonder 175 visum is onmogelijk, je kunt het proberen maar ik heb je gewaarschuwd
- Reken erop dat je de eerste 6 maanden geen werk zult hebben, dus je zult sowieso 25000 dollar moeten hebben ( en 25000 dollar voor een redelijke auto, want zonder auto ben je nergens hier )
- Kies van tevoren een staat en doe minstens 1 maand 12 uur per dag onderzoek via internet over alles wat je kunt vinden : Ofwel Queensland ofwel West Australia ( Brisbane of Perth ). Je zult later ( als je eenmaal hier bent ) begrijpen waarom, dat kan ik je nu nog niet uitleggen ( heeft te maken met werkgelegenheid )
- Huizen hier zijn duur, en daarmee bedoel ik ongeveer twee keer zo duur dan in Nederland vergeleken met wat je zult verdienen, dus je zult als je al niet een paar honderd duizend euro hebt liggen moeten huren. De huur ligt op zo'n 1600 dollar per maand, dan weet je dat alvast.
- Inburgeringscursus kom je niet voor in aanmerking omdat je uit nederland komt dus dat is overbodig
- Migration Agent is niet nodig, je kunt je visa makkelijk zelf regelen als je er een beetje moeite voor doet.
- Sommige zaken moet je nu al regelen : IELTS boeken + Huisdieren laten inenten ( 1 jaar van tevoren ) als je die hebt. Ook je skills moet je zsm laten assessen.

Maar zoals al gezegd : Je eerste stap is de CSL lijst checken. Staat je beroep er niet op , dan hoef je de eerstvolgende 3 jaar niet te hopen want dan kom je er echt niet in.

[quote author=Scamp link=topic=10414.msg147682#msg147682 date=1254520746]
en 25000 dollar voor een redelijke auto, want zonder auto ben je nergens hier
[/quote]

Een redelijke auto koop je voor $6000 - $10000. Niets bijzonders, maar wel eentje die nog jaren en duizenden km. mee kan.
Daaronder wordt het een beetje 'tricky', maar kan je nog steeds prima auto's vinden.

Cheers

Back