Help! Door de bomen het bos niet meer zien!

Kristin

New Member
Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie me vanuit ervaring helpen.
Mijn vriend en ik zijn bezig een plan op te stellen zodat we samen kunnen zijn, maar het is zo'n groot web van links en verwijzingen en regeltjes dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Begrijp ik goed dat ik op mijn 2nd working holiday visa naar Australie kan om bij mijn vriend te wonen en zodra we een de facto relatie kunnen aantonen en mijn vriend zijn permanent resedentship heeft (hij applied via zijn werkgever in augustus),
We kunnen applyen voor een 820 partner visa waardoor ik na aanvraag een bridging visa kan ontvangen en daarmee mag blijven (en werken) tot de goedkeuring van mijn partnervisa?

En dan een vraag over de facto relatie aantonen.
Ik zal kort de situatie uitleggen;
Vorig jaar half maart heb ik mijn vriend ontmoet op een boerderij in Australie.
Het was meteen raak en op zo'n boerderij woon en werk je samen. Dus meteen 24/7 samen wat ons perfect af ging, ondanks de pittige omstandigeheden zoals 7 dagen pw 12 tot 14 uur per dag werken met dik 40 graden.
Ik ben tot begin juni daar samen met hem geweest, ondanks dat ik al begin mei klaar was met werken en nog zou gaan reizen. Begin juni liep mijn working holiday visa af en ben ik naar huis gevlogen.

Synjin zijn vader overleed begin juni en daarom vloog hij terug naar Zuid Africa voor 1,5 maand.
Ook ik ben toen naar Zuid Africa gevlogen om hem te steunen voor 3 weken.
Daarna hebben we elke dag geskypt en geappt terwijl ik mijn ouders, tijdens mijn reis geleend geld, terug betaal. Ook heb ik hem emotioneel ook erg gesteund met het verwerken van het plotseling overlijden van zijn vader (wegen dit soort dingen mee?)
Met kerst en oud en nieuw ben ik weer voor 2 weken naar Australie geweest voor vakantie (op een tourist visa).
En nu willen we daar samen wonen.

Ik begrijp dat voor een de facto relatie (visa 820) het zo moet zijn dat je 12 maanden heb samengewoond?
Tot nu toe hebben wij zo'n 4 maanden samen gewoond, maar word dit meegeteld, daar dit helemaal in het begin (en tijdens vakanties was) en op een boerderij waar je van een woning en eten voorzien word en dus geen gezamelijke uitgaven hebt om alles te bewijzen (wel zijn baas die dat kan bevestigen)?

Klopt het dan dat we nog 8 a 9 maanden samen moeten wonen om in aanmerking te komen voor een de facto relatie of nog de gehele 12 maanden aaneengesloten? (ik zou dit dus op mijn 2nd working holiday visa kunnen doen, maar als we nog de gehele 12 maanden moeten word het erg krap).

Alvast super bedankt! :)

Groetjes,
Kristin
 
Last edited:
Oja en is het handig om het via een bureau/iemand te laten regelen en zo ja welke word aanbevolen? Of is het prima zelf te regelen? (aangezien jullie hier ervaring mee hebben) thanks!
 
Een spouse visum kan je prima zelf regelen, geen noodzaak voor een duur visum bureau...vragen gewoon op Xpdite zetten.

Van belang is dat je kan laten zien hoe je contact hebt gehouden als je niet bij elkaar bent. Denk hierbij aan telefoonrekeningen met nummer specificatie, stukken van chats /whatsapp op diverse datum in jullie relatie (ik had het geluk dat google chat alle 2000 chatgesprekken had opgeslagen).
Gemeenschappelijke rekeningen, gemeenschappelijke vliegtickets, foto's, ook met wederzijdse familie.
 
Hi @Kristin

Er zijn al veel bestaande topics over partner/facto/working holiday visas hier op Xpdite die je kunt vinden met behulp van de search functie.
Om het overzichtelijk te houden heb ik je topic verplaatst naar de rubriek de "De laatste stand van zaken"

Ps. Laat maar weten als je de titel aangepast wilt hebben.
 
Beide erg bedankt!
Ja, ik heb een mapje aangemaakt in mijn email waarin ik alle email tussen mij en Synjin en tussen mij en mijn familie betreffende Synjin opsla en stuur ook regelmatig onze whatsapp gesprekken door naar de email.
Daarnaast heb ik printscreens van Skype waarin te zien is dat we elke dag skypen.
Ook tickets ed. heb ik inderdaad allemaal bewaart.

Ik heb inderdaad al veel verschillende topics doorgelezen, maar wilde alleen controleren of ik alle dingen die ik gelezen en in mijn hoofd samen heb gevoegd ook daadwerkelijk correct heb begrepen als geheel proces zeg maar.
 
Hey Meis,

Je hoeft niet perse 12 maanden samengewoond te hebben. Als jij aan kan tonen dat jullie wel 12 maanden samen zijn geweest maar waarom jullie niet samen konden WONEN, dan is het ook goed. Een duidelijke uitleg over jullie relatie met fotos, vliegtickets, skype gesprekken, verklaring van de werkgever (boerderij), etc is ook goed bewijs.

Je kunt op je 2e WHV die kant op en dan het visum aanvragen, maar het is niet altijd zo dat je bridging visum werkrechten heeft. Dat is een kwestie van afwachten en hopen op het beste.
Wat ik me afvraag: Hoe kan jouw partner Permanent Residency krijgen via zijn werkgever? Welk visum wordt er voor hem aangevraagd? Ik dacht dat alle gesponsorde visa de eerste 2 tot 4 jaar tijdelijk waren.. Maar kan me vergissen.
 
Bedankt voor je duidelijke antwoord Gwen.
Het visa van mijn partner is mij ook een raadsel eerlijk gezegd.
Zijn baas regelt alles voor hem en hij heeft er niet echt zicht op. Maar van wat ik begrijp kun je applyen als je 2 jaar in dienst bent bij je sponsor en die je een contract voor de komende 2 jaar geeft. Met dit 2 jarig contract kun je dan applyen voor permanent residency. Uiteindelijk werk je dan dus 4 jaar voor je sponsor.
Maar zijn collega's hebben dit traject ook doorlopen en hebben inmiddels allemaal hun permanent residency gekregen en daarna ook hun citizenship.
Ik ben iemand die alles graag goed uitzoekt etc. dus de onduidelijkheid over zijn traject irriteert me ook enorm. Maar zijn baas is nogal een moeilijk persoon om dingen mee te bespreken en regelt alles voor ze.
Hij heeft aangegeven dat ze in augustus zijn permanent residency gaan aanvragen en dat zodra hij die approved heeft gekregen ik inderdaad een partner visum kan aanvragen. Dus we gaan het zien.
 
Het klopt dat je na twee jaar een gesponsord visum een PR kan aanvragen. De baas moet je dan nog minimaal een jaar in dienst houden. Meestal gaat dat heel snel (binnen drie weken na de aanvraag hadden wij het visum binnen) Voor een citizenship moet je vier jaar in Australie wonen. Maar dat is een keus en je raakt dan wel je Nederlanderschap kwijt (tenzij je onder de drie uitzonderingen valt). Je kan ook gewoon op je PR blijven (en eventueel ook van baan veranderen zonder gedoe met visum). De enige nadelen van een PR tov een citizenship is dat je een Residential Return Visa moet aanvragen als je Australie verlaat (de eerste vijf jaar hoeft dat nog niet, dan kan je gewoon op je huidige PR uit- en in vliegen) en dat je niet in Australie mag stemmen. Hoewel dat laatste ook een voordeel kan zijn als de politiek je totaal niet interesseert, want stemmen is in Australie verplicht.
 
Last edited:
Just my cup of tea, het klinkt als een 457 sponsorship visum. Dat is duidelijk geen permanent visum, dus let op.
Dan kan de baas een moeilijk persoon zijn, dit is toch wel heel belangrijk lijkt me, dit is jullie toekomst en ook nog eens jouw visum, wat hier aanhangt. Tijd om eens een gesprek aan te gaan?
Want stel dat hij een 457 krijgt via zijn baas en jij zit daar niet op, dan moet je wellicht alles zelf gaan regelen daarna. Ik raad je aan om het gesprek aan te gaan en zwart op wit te krijgen over welk visum dit gaat.
 
(de eerste vijf jaar hoeft dat nog niet, dan kan je gewoon op je huidige PR uit- en in vliegen).

Kleine nuance: De eerste 5 jaar na ingang visum. Wij hebben het visum bijvoorbeeld al ruim 3 jaar maar nog in NL. Wij kunnen dus niet 5 jaar in en uit vliegen vanaf definitief arrival OZ maar maar 2 jaar (in dit voorbeeld).

Je hebt gelijk maar wilde hem even iets scherper stellen (we vliegen nu namelijk wel in en uit voor werk/vakantie maar wonen nog in NL, dus het klopt wat je zegt. Maar dan met een ' maar' ;) )
 
Kleine nuance: De eerste 5 jaar na ingang visum. Wij hebben het visum bijvoorbeeld al ruim 3 jaar maar nog in NL. Wij kunnen dus niet 5 jaar in en uit vliegen vanaf definitief arrival OZ maar maar 2 jaar (in dit voorbeeld).

Je hebt gelijk maar wilde hem even iets scherper stellen (we vliegen nu namelijk wel in en uit voor werk/vakantie maar wonen nog in NL, dus het klopt wat je zegt. Maar dan met een ' maar' ;) )
Je hebt gelijk. Ik ging uit van onze eigen situatie, al wonend in Australie.
 
Super bedankt allemaal! Ook zeker voor de info over PR en citizenship.
Uhm ja het veemde is dat hij op een 402 training & research visa is, wat geen permanent residency zou geven. Maar aangezien zijn baas het voor al zijn collega's heeft geregeld en het bij hen allemaal probleemloos is verlopen, weet ik het ook niet.
Ja lastige is dat mijn vriend het dan met zijn baas moet bespreken, daar ik in Nederland ben en zei daar helaas. Ben het zeker eens dat hij op zijn strepen moet staan, maar dat is lastig als je baas zegt dat het allemaal goed geregeld word door hem en ik gewoon voor een partnervisum kan applyen en dat hij niet zo moet zeuren.

We wachten het nog even af.

Ik las dat de medical check en het VOG pas aangevraagd dienen te worden nadat je applied hebt en je agent dit vraagt je dit te doen, correct?
 
Haha ja die bedoelde ik. Kwam even niet op het woord en moest snel de trein halen ;)
super! Dank je wel.
Je kan dit dus ook vanuit australie doen neem ik aan? Ik zag dat je voor aanvraag van de VOG bij de gemeente iemand kan machtigen.
En de medical kan in australie worden gedaan als ik het allemaal goed heb begrepen?! :)
wat een heerlijk gevoel dat alle puzzelstukjes steeds duidelijker worden en je in elk geval het uiteindelijke plaatje in je hoofd voor je kunt zien, zodat je straks alleen nog maar alle stukjes aan elkaar hoeft te leggen!
 
Oké dus jij moet zelf je partnervisum regelen, of begrijp ik het verkeerd? Daar is hier wel info over te vinden op het forum.
Misschien is het mogelijk om na 2 jaar PR aan te vragen via de werkgever, vergelijkbaar met het 457 visum. Maar dat weet ik niet. Duidelijk is dus wel, dat het een tijdelijk visum is, in eerste instantie.
Als je digi d hebt.kun je VOG aanvragen bij Justis in NL. En daar staat direct een engelse uitleg op. Dus je hebt daarvoor geen vertaling nodig. Dit moet je ook hebben, als je in een ander land hebt gewoond, langer dan 1 jaar.
Succes met al het uitzoekwerk en het verzamelen!
 
Dank je wel Katja.
Ja dat klopt. Zodra hij zijn PR heeft, regel ik zelf mijn partner visum. Dat staat dus los van zijn werkgever. Het enige is dat we moeten wachten tot hij zijn PR heeft.
In Augustus word de aanvraag voor hem gedaan, Daarmee moet je een 2 jarig werk contract van je huidige werkgever overleggen. Je moet dan ook die 2 jaar in dienst blijven,
maar mocht dat door omstandigheden niet mogelijk zijn dan blijf je in principe je PR alsnog behouden, tenzij je werkgever een case start bij immigratie om deze te laten intrekken, wat inhoud dat ze moeten kunnen aantonen dat je nooit de intentie hebt gehad om nog 2 jaar werkzaam te blijven bij dit bedrijf op het moment van aanvraag van PR.

Ik zag inderdaad de regel van langer dan 1 jaar in het buitenland wonen. Wat houd dat precies in? Ik heb namelijk een jaar gereist (een jaar in Nederland uitgeschreven geweest) maar ben niet het gehele jaar in 1 land aanwezig geweest.
Ook heb ik niet in asutralie ingeschreven gestaan, omdat ze daar geen burger register hebben. Regel je dit dan ook met Justis of moet dit dan met een organisatie in het land waar je gewoond hebt?

Dank je wel!
 
Ja klopt. 3 zelfs (maar eerst jaar op een working holiday visa dus die telt niet mee) In augustus is hij 2 jaar op zijn huidige visa in dienst en dan gaan ze dus applyen.
 
Back
Top