help me om hier te blijven

rob smolenaers

New Member
Hallo allemaal

Ik ben Rob 28 jarige Nederlander ben nu bijna 2 jaar in oz moet 1 maart vertrekken (wat hopelijk niet gaat gebeuren)
Maar omdat ik weer heb gewacht tot het laatste moment zit ik nu een beetje met de handen in mijn haar en hoop ik dat ik met dit wat help kan krijgen.
Omdat ik nu te lang op internet heb gezocht wat de mogelijk heden zijn kan ik de bomen door het bos niet meer zien.
Ik ben een welder/boilermaker en doe dit met behulp van abseil technieken voor laatste 6 jaar in de wereldwijde olie en gas industrie.
Dus ik ben er nog steeds wel van overtuigd dat een bedrijf me wil sponsoren vanwege alle tickets die ik heb.

Maar zijn er mensen hier die weten hoe ik zo iets moet aanpakken en zijn er shops waar ik heen kan gaan om met iemand te "praten" in plaats van alles te "lezen" op internet.

En weet iemand een goed CV service voor de oil and gas industrie.?

De grootste zorg die ik nu heb is de tijds druk dat bezorgd me toch wel koppijn.
Zal alles uit de kast halen om hier te blijven en het zal ook wel lukken bezorgd me alleen wat slapeloze nachten momenteel.

Bij voorbaad dank voor de reactie's en voor de gene die die me in de juiste directie kan wijzen.

Rob.

Hoi Rob, welkom op dit forum. Om eerlijk te zijn vind ik je post een beetje onduidelijk. Ik begrijp dat je op zoek bent naar een sponsor/werkgever. Mijn man werkt in de olie- en gasindustrie en ik weet daardoor dat werk of een sponsor vinden in dit vakgebied erg moeilijk is op dit moment. Alles ligt op dit moment min of meer stil. Maar ik hoop voor je dat andere mensen je misschien wel verder kunnen helpen. Ben je als welder/ boilermaker afhankelijk van de olie- en gasindustrie?

Last edited:
Hi Rob welkom op het forum.
Ik kan je post gelukkig prima lezen en begrijpen.
Mijn man werkt nog in Oil en Gas en heeft zojuist de laatste ontslagronde overleefd.
Ik zal m vragen naar tips, al heeft hij n heel ander beroep.

Hoi Rob, welkom hier. Wat ik me afvraag, ben je deze 2 jaar ook werkzaam geweest in je vakgebied? Dan kun je toch wel gemakkelijker contacten leggen lijkt me. Je hebt dus eigenlijk 3 maanden de tijd om een sponsor te zoeken. Dat is niet geheel onmogelijk, met de kleine kanttekening die hier al gemaakt is, dat banen niet voor het oprapen liggen momenteel. Dus zou ik voorstellen, om op zoek te gaan naar bedrijven, die vacatures hebben. Die te benaderen en te kijken of ze bereid zijn on jou te sponsoren. Anders kun je wellicht voor een zelfstandig lees independent visum gaan? Vooralsnog is er toch geen reden voor slapeloze nachten lijkt me.

ooh super bedank voor jullie reactie's en sorry janneke dat het misschien een beetje onduidelijk is maar ik ben niet echt afhankelijk van de olie en gas industrie maar heb mijn tickets voor dat en ik hou van de levens stijl, en zou graag voor een contractor willen werken.
Ben gewoon nieuwsgierig of het allemaal mogelijk is in 2 maanden, tijd zal leren :)

nee heb 2 jaar super toffe backpacker baantjes gehad wel lassen enzo maar meer op cattle station's en vissers boten en momenteel hang ik aan de high rise gebouwen in perth (glazen wassen) en doe dit op abn zo deze werkgever wou me wel sponsoren maar hij deed zijn huiswerk en zij dat hij me dan moest aannemen als personeel.

Oke dus een bureau benaderen en kijken of je genoeg ervaring hebt voor een skilled independent. En natuurlijk kun je in de tussentijd op zoek gaan naar banen in je sector, erop uit dus. Dat werkt het beste. Als je echt graag wilt natuurlijk, je moet er wel wat voor doen. En genoeg geld als je voor skilled independent kan en mag gaan. Succes! (komt overigens vaak voor hoor, dat mensen je willen helpen, maar geen idee hebben van de regels....)

Aan een sponsorship visum (457) zitten nogal wat haken en ogen. Het grootste probleem lijkt mij dat de werkgever moet kunnen aantonen dat hij geen Australiër kan krijgen voor een bepaalde functie. Ik heb even nagevraagd bij mijn man, maar in heel Australie is bij veel projecten de constructie fase afgerond en als gevolg daarvan vliegen de welders er overal uit. Het lijkt me dus lastig om aan te tonen dat er geen Australische lasser beschikbaar is. Ik weet niet hoe het met de boilermakers zit. Ik zou inderdaad ook kijken wat de mogelijkheden zijn voor een skilled independent visum.

Last edited:
Hoi Rob, welkom op het forum.
Heb je al op border.gov.au gekeken of jouw beroep op de SOL staat en of je dus voor een Skilled Independant visum kan gaan?

Hi Rob, Welkom. Probeer t eens bij bouw, schilder, glasbedrijven in en rond Brisbane. Er wordt enorm veel hoogbouw uit de grond gestampt momenteel. Wij (glas en aluminium) huren soms abseilers in voor installatieklussen.

Wij hebben afgelopen jaar ons 190 permanent visum gekregen op basis van de opleidingen en werk van Rikki: metal fabricator.

Onze ervaring is dat sponsorship in dit vakgebied zeer ongebruikelijk is aangezien er veel mensen op een PR binnenkomen. Maakt ze vaak niet uit welke certificaten je hebt, ze willen mensen die al een visum hebben.

Als je echt graag wilt blijven zou mijn advies zijn om de touwtjes zelf in handen te nemen en voor een Skilled Independent te gaan. Dan ben je meteen permanent en ben je niet afhankelijk van een werkgever (als dat al zou lukken)

Succes!

Back