Help, mijn AOW! Vraagje over uitschrijven uit Nederland.

Kwilnie

New Member
Hallo allemaal. :)
Well, het lijkt erop dat we voor 4 jaar naar Melbourne gaan, vanwege een nieuwe assignment aldaar. Ik ben me nu als een bezetene aan het inlezen over wat en hoe. Ik heb met name een vraag over het hele uitschrijven uit Nederland/gemeentebelastingen/basiszorgverzekering/AOW derving deel.

We willen ons koophuis hier aanhouden en verhuren, en zullen daar gewoon een woning huren. Ik begrijp nu het volgende:

- gezien de termijn van 4 jaar *moeten* wij ons uitschrijven uit het gemeenteregister?
- daarom heb ik geen recht meer op het aanhouden van een basisverzekering, met als gevolg
- dat onze AOW opbouw stopt voor 4 jaar?

Ook begrijp ik (denk ik)
- onze woning hier wordt dan belast in box 3
- Vanwege de uitschrijving uit het register, vervallen de gemeentebelastingen zoals forfait en verontreinigingsheffing.

Mijn vraag is nu, is er een mogelijkheid om toch ingeschreven te blijven staan in Nederland, een basis verzekering aan te houden en dus ook gemeentebelastingen te blijven betalen? En is dit zowiezo financiel gunstig? Het lijkt me namelijk dat de derving van de AOW al met al aardig kan oplopen als je straks nog gelukkig oud wordt in Nederland, maar ik kan het ook helemaal verkeerd inschatten. Als het zowiezo niet mag vanwege de 4-jaar termijn + het feit dat we gaan verhuren dan houdt het op.

Mijn dank, sorry voor de lange vraag. Let maar niet op mijn usernaam, ik moet nog even wennen aan het idee. :)

EDIT: beetje verkeerde forum geloof ik.....sorry.

Of dit de juiste plek op het forum is horen we wel van de moderator en als die vindt dat het verplaatst moet worden merken we het wel....  :smile:

Als je voor vier jaar vertrekt moet je je inderdaad uitschrijven, ben je niet meer verzekerd voor zorg en als je in Australie gaat wonen en werken ben je daar belastingplichtig. Er komt op de Wiki bij dit forum een verhaal aan over belasting en zo. Is waarschijnlijk morgen beschikbaar.

Je huis verhuren brengt de woning in Box 3. Evt. belasting over het verschil tussen de waarde van de woning en de hypotheek er op moet je in Nederland betalen (op grond van het Belastingverdrag tussen NL en Australie). De OZ belasting (en waterschapsrechten en zo) is gekoppeld aan je huis en moet je in NL blijven betalen.

Je AOW kun je vrijwillig blijven bijverzekeren. Informatie daarover vindt je op de site van de Socaile Verzekerings Bank. Maar of dat "gat" (2% per jaar) nou zo optelt als de AOW straks toch belast gaat worden........  :cry:  :? Jullie wilen vast niet meer terug na die vier jaar..... :smile:

Voor zorg moet je je in Australie verzekeren (ik neem aan dat je tijdelijk visum krijgt zoals een 457) en je werkgever is verantwoordlijk voor je ziektekosten. Ga daarvoor naar Medibank Private - dat is de enige die dat doet.

Belasting betalen in Australie is in het algemeen voordeliger dan in Nederland (lagere tarieven). Als tijdelijke visum houder hoef je bovendien over je verdere inkomsten uit Nederland geen belasting meer te betalen.

Is het nu zo dat je via je huidige werkgever in Melbourne gedetacheerd wordt? Zo ja dan blijf je op deze wijze toch recht hebben om je AOW op te bouwen want je hebt toch immers een Nederlandse werkgever?

Bedankt Henk, dat maakt veel duidelijk. Ik had alleen begrepen dat wanneer je je uitschrijft uit je gemeente, en je woning niet meer je hoofdverblijf is, dat dan het eigenwoning-forfait vervalt en ook de ingezetene-omslag/verontreiniginsheffing(aangezien je geen ingezetene meer bent van die gemeente). Of zijn de onroerende zaak belasting en het eigenwoning forfait twee verschillende dingen? Ik zal het nog eens nakijken, maar het is dus duidelijk dat ik gewoon de route zal moeten volgen van uitschrijven.

Tweety, het is een nieuwe assignment bij de Shell, maar we vallen dan wel gewoon onder Shell Australie en worden aldaar in Aus dollars betaald. In feite maak je je dus los van Shell Nederland voor die 4 jaar. Het gaat overigens om mijn vrouw's baan, zij zal ongetwijfeld nog de nodige info van het bedrijf krijgen maar ik doe al vast wat voorwerk )ook om te wennen aan het idee).  :)

Of zijn de onroerende zaak belasting en het eigenwoning forfait twee verschillende dingen?

Ja, dat zijn twee verschillende dingen. De OZ belasting is een gemeentelijke belasting die betaalt moet worden door de eigenaar (in hoeverre dat met de huurder moet worden gedeeld....??? dat weet ik niet - moet je navragen.

Het eigenwoning forfait is typisch gekoppeld aan de woning die je hoofdverblijf is. Als je NL verlaat en de woning gaat verhuren, is het dus niet meer je hoofdverblijf en wordt het een beleggingsobject met opbrengst - dat zit in Box 3.

Met je Australische werkgever en wonend en werkend in Australie wordt je dus zonder meer "tax resident" voor Australie. Je betaalt dan over je Australische inkomen (loon, bijverdienste, fringe benefits, capital gains, interest op Australische bankrekeningen, divendend op Australische aandelen)  belasting in Australie. Inkomen uit NL - m.u.v. de Box 3 heffing op uitsluitend je onroerende zaken daar - zijn in Australie "non assessable non exempt" income: in gewoon Nederlands "onbelast".

Bedankt, helemaal duidelijk nu. Nu kan ik weer even verder. Ik ga maar eens met jufrebekka's lijstje aan de slag. :) Toch langzamerhand wel zin in het hele gedoetje.

Inmiddels is er een link naar de Wiki: http://www.xpdite.net/node/66  Daar staat het verhaal over belasting wat uitgebreider.

Het z.g. "bij verzekeren" van de AOW is erg duur en is niet aftrekbaar van de belasting in Australie.  Vergeet die 4 jaar (8 procent) aangezien je in OZ ook superannuation opbouwt en ik zou zeggen beschouw dat als je tegenhanger , deze is slechts 9 procent van je salaris maar je kunt salary sacrifice toepassen, hier zijn ook weer versch draadjes over geschreven.
Wie weet wat er over zoveel jaar nog van de AOW over is?  In feite zou je blij moeten zijn dat je het niet betaald, tenzij de Shell dat vrijwillig voor je doet, maar dat zal vast niet het geval zijn.
Groeten,
Jan

Bedankt voor de antwoorden, ik ben er nu geruster op dat het wel mee zal vallen met die derving van AOW. :) Het is zelfs zo bij de Shell dat ze dit AOW gat voor je vullen met een of andere regeling, maar dit geldt alleen voor de echte "expatriate" regeling. Daar doet de Shell de laatste jaren minder en minder aan en wij gaan dan ook op zogenaamde Local plus termen. De Gouden Kooi bladdert hier en daar wat! Voor ons gaat die aanvul regel dus niet op, maar goed, het is nog steeds niet echt op een houtje bijten dus weinig reden om te zeuren. Deze thread heeft me op weg geholpen, ik heb nog duizend vragen maar de meeste antwoorden kan ik hier wel vinden denk ik!

Back