HELP!!!! zoek een uitweg!!!

clara

New Member
Oké, komt íe dan, uit het onduidelijke en anonieme, gewoon wie we zijn en hoe het is en wat we willen!

Ik (we) hebben ons al voorgesteld:
Wij, echtpaar en 3 jongens van 13,12 en 10 wonen momenteel in spanje en wonen hier sinds een kleine 2 jaar. We zijn destijds uit NL vertrokken om hier te ondernemen, te integreren en te leven in ruimte en "rust". Het valt dus tegen: integreren is er niet bij (de spanjaarden HIER(denia) zijn een gesloten gemeenschap en je integreert dus met mede-emigranten die óf barsten van het geld óf 70+ zijn), ondernemen is lastig omdat men toch liever met een spanjaard zaken doet.... de rust en ruimte hebben we gevonden!!!! daar willen we meer van maar dan op een andere manier.

het grootste probleem is eigenlijk de taal. We hebben intensief les (5 uur per week) en spreken de taal redelijk; echter, om zaken te doen en te werken is het nivo te laag. Heel vervelend aangezien we beiden heel erg bereid zijn om aan de slag te gaan. De fundamenten voor het bedrijf van mijn partner liggen er, advertenties zijn in alle kranten geplaatst en de website staat. Helaas, het is dus heel erg moeilijk om er tussen te komen en dat terwijl we een soortgelijk bedrijf (zonwering) in NL met succes 25 jaar hebben gehad.
Ik ben geregistreerd trainer/coach en werk op freelance basis in NL. Liever werk (=ander werk ivm de taal) ik hier in spanje, maar de verdiensten (gem. 800 EUR per maand) wegen niet op tegen de tarieven die ik in NL krijg. dus is dit de gulden middenweg geworden.

onze 3 jongens gaan met veel plezier naar de lokale, spaanse, school. het is écht keihard werken: heel veel huiswerk, lange dagen (tot 17.00 uur) en af en toe middeleeuwse praktijken qua discipline. Vreemd genoeg zijn ze wel happy: ze klagen wel over de ladingen huiswerk, maar gaan iedere dag weer met veel genoegen naar school. de vooruitzichten hier zijn na hun 16e toch enigszins vaag: of uni-voorbereiding of een nivo dat nog lager is dan VMBO-praktijk in een "hands-on"-vak. Moeilijk, maar goed.

de tendens hier, zoals ik al eerder zei, is óf geld hebben óf pensioen. gevolg is dat wij, die gewoon moeten werken voor ons geld, ons toch een beetje ontheemd voelen. werken is bijna een vies woord. en dat is nu juist wat wij zo leuk vinden aan australië: het optimisme, positivisme, opbouwende en de uitdaging iets te maken van (n)iets.....

we hebben het hele emigreren dus al gehad: afscheid nemen, wennen aan een andere cultuur, leven zonder direkte familie/vrienden, nieuwe taal, enz. Wij vluchten niet van negatieve dingen, die heb je overal in NL, Spanje en ook in Australië. Wel zoeken we naar een omgeving die gericht is op de toekomst en op "we gaan ervoor".

hier (Spanje) gaan we, als gezin, niet vinden wat we zoeken. het gevolg van bovenstaande is nl. dat we nu aan het solliciteren zijn in NL, een verdeeld gezin zouden worden en dat niet willen!!!! we zoeken economische stabiliteit en een toekomst met onze kids. we bieden 2 mensen die keihard willen én kunnen werken en een kans willen voor een opbouwend geheel.

oké, het probleem: na een "10-minutengesprek" met buysse bleek dat ik niet in aanmerking zou komen voor een visum omdat mijn post-HBO (1-jarige opleiding) te kort zou zijn voor de VETASSESS, immers zij stellen dat een 50-punten beroep (training officer, wel op SOL) een bachelor zou eisen en dat is een opleiding van min. 3 jaar.... AFKNAPPER..... ik had er mee gerekend dat we die punten voor de skilled zouden halen.
hoe nu dan? partner is te oud (nu 47) en ik kennelijk under qualified; mijn engels is vloeiend en ik ben een goede trainer/coach die ook nog eens op de SOL-lijst staat!!!! Zeer frustrerend....

de dame bij Buysse adviseerde mij het volgende: boek een ticket, zorg dat je veel interviews hebt met recruiters etc. en probeer via een werkvergunning binnen te komen. is dus eerst temperorary, maar kan na 2 jaar permanent worden.
nu nemen wij 3 kids mee, man wil ook graag werken (heeeeeeeeeel graag) en stel dat ik dit zou doen.... heeft iemand ervaring met gaan op een "werkvergunning"? mag je dan bij medicare en centerlink? we hebben ongeveer AUS 25.000 mee te nemen....

doodeng dit verhaal, heel open en als mensen ons herkennen, vraag/zeg maar gewoon!

zijn een soort van desperate, dus graag respons!!!! groetjes, clara ( Mariëtte)

Vervelend dat jullie niet kunnen wennen in spanje.

Adviseren ze jullie nou op een toeristen visum te gaan, vervolgens een baan te zoeken en dan pas een visum te regelen??
Je mag namelijk op een toeristen visum niet werken en voor een WHV zijn jullie te oud. Kan me vergissen in dit advies maar het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat dit haalbaar is aangezien de periode dat zo'n aanvraag loopt nou ook niet bepaald snel is. $25000 is aardig wat maar voor een gezin met 3 kinderen is het denk ik niet voldoende om het erg lang uit te zingen.
Ik hoop dat ik er totaal naast zit en dat iemand anders jullie een positiever bericht kan sturen!

In ieder geval veel succes,
Chantal

he chantal,
nee, ze adviseren volgens mij niet op een toeristenvisum te gaan, maar met allerlei interviews geplanned te gaan. niet het hele gezin maar ik alleen. mijn partner is te oud, klopt, maar ik ben 39 en zou dus wel aanspraak kunnen maken op een visum
ik snap dan AUS 25.000 met een gezin niet veel is, maar met een baan erbij zou het genoeg kunnen zijn?

ps. wat je "slotje" betreft: is niet als spammen bedoelt, maar meer: waar hoort het thuis en dan hopen dat de moderator dat wel weet.....

Lost: Voortaan graag 1 topic plaatsen. Als die toevallig in de verkeerde rubriek staat dan is die makkelijk te verplaatsen. Als je meerdere topics aanmaakt die een kopie zijn van elkaar, dan is het voor ons veel meer werk. Antwoorden in de verschillende draadjes die afgesplitst moeten worden en vervolgens gemerged moeten worden in 1 topic, de overige topics verwijderen, etc. Bovendien is het niet zoveel moeite om een rubriek uit te kiezen die het beste bij je bericht past.

Voor een permanent visum moet je inderdaad jonger dan 45 zijn, maar je moet wel in aanmerking komen voor zo'n visum en je schrijft net dat je zelf ook niet voldoet. Dus dan blijven er m.i. niet veel mogelijkheden over dan een STNI of een SIR lukt dit ook niet dan? Maar op een toeristen visum gaan en dan een bijbaantje nemen kan niet je hebt immers geen werkvergunning!

Chantal

mee eens, maar ik begreep van haar dat je dan iemand in Oz zover moet krijgen dat ze je aan willen nemen en dat je dan een werkvergunning aan zou kunnen vragen....

sterker nog, officieel mag je op een toeristen visum niet eens op zoek naar een baan.
En bedrijven kunnen iemand sponsoren maar het is een lang proces waarin ze moeten 'bewijzen' dat niemand regionaal de positie kan invullen. Het kan wel (geef vooral niet op!) maar besef dat dit geen gemakkelijk proces is.
Mag ik aannemen dat jullie vaker naar Australie geweest zijn en er zeker van zijn dat dit het land voor je is? Het gebeurd namelijk nogal eens dat mensen veel projecteren. Ruimte en rust kun je bijvoorbeeld ook in ierland vinden. :smile:

sterker nog, officieel mag je op een toeristen visum niet eens op zoek naar een baan.

Waar heb je dat gelezen? Lijkt me sterk. Werken mag niet nee, maar solliciteren... Ik heb het gewoon zo gedaan hoor...

En als je gesponsord wilt worden door een staat is dat regionale een factor maar je kunt in principe bij elke werkgever solliciteren en als je die werkgever zo gek kunt krijgen dat ze je willen sponsoren... en ja: die werkgever moet een redelijk degelijke selectie doen. Maar als 2 Ozzies en jij solliciteren en jij krijgt de job omdat je over de beste papieren/ervaring beschikt dan heeft die werkgever al voldoende bewijs hoor...

Opmerking over Oz/Ierland is spot on...

In 2001 was ik hier op een toeristen visum en kwam in contact met een bedrijf dat me wou sponsoren.
Dit bedrijf nam contact op met de immigratie dienst voor inlichtingen en die waren aardig, maar maakten vervolgens duidelijk dat ze wel informatie wouden geven, maar mijn naam niet wilden weten omdat dat dit officieel niet mocht.

:? Vreemd verhaal Suske... :-(
Iedereen die gesponsord wordt heeft voordat ze dat visum krijgen geen werkvisum toch?

ff weer on topic: over medicare zijn wel wat topics geschreven. ff de Search knop gebruiken. Maar kortom: basiszorg wel
Centrelink? Niet op een sponsorvisum

Hi,

Probeer bedrijven te zoeken in NT. Of in plaatsen waar het een komen en gaan is van mensen. Ik woon in Alice Springs en er wonen hier een groot aantal mensen op een sponsorship visum. De barman van de pub is een Nl'er en heeft zelfs een sponsorship visum. :shock: En mijn werkervaring in NL was een magere 6 maanden (stage). Ik weet dat sommige bedrijven hier al van te voren toestemming hebbem om mensen te sponseren (zoals in mijn geval) dus als zie je geschikt vinden is het verder alleen een papieren kwestie.

Heel veel succes en waar een wil is is een weg!

Back