Henriette's lastavaza mbt Brisfever

henriette

New Member
Voor alle meelevers op het forum!

Ik ben geïnspireerd tot het eveneens maken van een stand van zaken draadje omtrent mijn visumprocedure. Ik heb veel aan het forum gehad (en nog) en wellicht zet het weer aan tot nieuwe ideeën (of moed) voor anderen...............

Deze eerste post gaat over het allereerste begin en houd ik kort ...............

Jan 2000 eerste aankomst in Australië (Melbourne) als onderdeel van mijn wereldreis. Toen dacht ik nog dat ik Australië wel even in 2 weken zou doen.............Nou, heb ik ook bijna gedaan: Melbourne (tennis), Great Ocean Road, nachtbus naar Sydney, 1 dag Sydney, 1 dag Blue Mountains, nachtbus naar Byron Bay, 2 dagen aldaar, bus naar Hervey Bay, 2 dagen Fraser Island en vervolgens ziek en doodvermoeid met de nachtbus weer naar Sydney om naar Nieuw Zeeland te vliegen!!!!!!!!!! De eerste indruk van Australië was dan ook : GILLEN!!!!!!!!!! Ik durfde niet door de bosjes te lopen vanwege verhalen over spinnen, durfde nauwelijks te zwemmen in zee en heb nachtmerries gehad van de verhalen over haaienaanvallen bij Julian Rocks, waar ik de volgende dag zou gaan duiken....................De eerste toon was gezet :| Ik was blij dat ik naar NZ ging, waar ik kon bijkomen  :lol:

Maart 2000: Toch wel leuke Australier ontmoet uit Melbourne (in NZ) en misschien moest ik nog maar eens terug om beter te kijken. Zo gezegd, zo gedaan en 10 dagen werden 2 maanden. Deze zijn goed benut met wandelingen, 4wdriving, genieten van de natuur, kamperen etc. Heel tof om vanuit een Australische situatie de boel mee te maken. Kortom, fundament voor de liefde voor Australie was geboren...........(fundament voor de liefde voor de man overigens niet, alhoewel dat nog zo'n 2 a 3 jaar heeft doorgesukkeld.... :cry:)

September 2000: Na afmaken van de wereldreis de kans gegrepen om als reisleidster in Australie te werken en dus rond te trekken. Hele rondje Adelaide-Flinders Ranges-Coober Pedy- Uluru- Alice- Outback Queensland- Gulf- Cairns- en langs de kust naar Sydney een paar keer heen en weer gedaan. En zelf nog Tasmanie ontdekt waaronder de Overland Track. Eerste gevoelens rondom "langer willen blijven" ontstaan. En alvast hier en daar georienteerd.

Februari 2001: terug in nederland en een "echte" baan aangenomen. Wel op contractbasis, want deze jongedame ziet zichzelf nog wel een keer naar het buitenland vertrekken en houd van het vrije bestaan................

September 2002: Met moeders 5 weken oostelijke helft rondgetrokken, en zelf nog 5 weken naar West Australie. Nu wordt het gevoel van "langer willen blijven" toch wel heel sterk. Moeders is ook enthousiast en is er al op voorbereid dat dochter lief ooit vertrekt. Ondertussen gewoon 10 weken op vakantie (hard gewerkt, dus eerlijk verdiend.......)

December 2002: Working Holiday visum nog net aangevraagd voordat ik 31 wordt. Ik moet voor december 2003 het land binnen zijn om dit visum te kunnen activeren. Mag dan een heel jaar blijven, jippie!!! En ook nog werken!

September 2003: Ik vertrek voor mijn jaartje Australie. Baan opgezegd (had net vast contract gekregen, maar boeien.....) Bedacht dat ik een 4wd wil kopen, inrichten etc. en daarmee fantastische avonturen beleven!!!! Dit is ook gelukt (zie http://members.lycos.nl) Ik heb inderdaad enorme avonturen beleefd, oa. een zware buikoperatie en opnieuw een rampzalige relatie (maar dit keer was het een Noor, dus Aussies valt echt niets te verwijten!  :wink:) Mijn rondje door de outback, kimberleys, gulf, Cape York, woestijnen etc. was echt van ongelooflijke schoonheid en waardevol. Het was een ervaring om voor altijd in mijn hart te sluiten. Voor dat ik op de grote reis vertrok woonde ik in Brisbane en onderzocht al al mijn opties. Ik heb nachten puntjes bij elkaar opgeteld maar kon echt niet verder dan 105 punten komen met mijn universitaire bedrijfskunde opleiding met 5 jaar management consulting ervaring (maar met enorme werkervarings gaten ivm al dat gereis. Ging me dat toch nog opbreken!!!!!!!!!!!!!) Ik wilde zooooooooooo graag die permanente verblijfsvergunning!!!!! Zo'n vrije vogel als ik zag geen enkel ander visum zitten, maar het leek erop dat ik toch op zoek moest naar een sponsor. Dit was heel erg moeilijk, in ieder geval in de periode dat ik daar was. OP je WHV mag je maar 3 maanden voor dezelfde werkgever werken en daardoor was het kip/ei verhaal geboren bij het zoeken naar een sponsor. Aan het einde van mijn jaar was ik ook te druk met het reizen om daar helemaal in te duiken. Ik had veel tijd verloren met relatie, werk, maar vooral met operatie en herstel. Ik ben pas in April 2004 echt op reis gegaan voor het rondje Australie. In augustus 2004 was ik terug in Brisbane.
Ik heb toen wel gesproken met een Immigratiebureau en zij bracht mij op het idee van studeren en wonen/werken in Brisbane. Daartoe moest ik dan wel direct in februari 2005 beginnen met studeren (anders zou ik de benodigde 5 punten ivm leeftijd weer verliezen) en dan 2 jaar full time studeren. De studie zou dan in de richting IT of Accountancy moeten zijn zodat ik tot een 60 punten beroep zou komen..................En vooral de studie niet al te moeilijk maken ivm zoveel mogelijk kunnen werken. Vlak daarna kwam accountant terug op de MODL (juli 2004). Ik had geen rooie cent, maar dit zou het plan worden (studeren in Oz is heel duur, maar ik zou 20 uur per week mogen werken en dan eigen adviesopdrachten uitvoeren als zelfstandige, waardoor die 20 uur nooit te controleren zouden zijn). Ik zag het wel zitten, maar de financien vormden toch wel een probleem.

sept 2004: eenmaal terug in Nl ging dit breintje aan die arbeit, en bedacht dat studeren (liefst zo min mogelijk) ook wel vanuit Nederland kon. Ik heb in november 2004 mijn skills assessment aangevraagd voor accountant, puur om te zien hoeveel zij vonden dat ik moest bijstuderen. Met die extra 10 punten ivm 60 punten beroep kwam ik dan op 115, en daarnaast staat accountant op de MODL lijst dus een extra 15 punten erbij verdiend!!!! Hoe dit verder afliep, vertel ik in een volgende post.....................stijve vingertjes .....
 
Hoi Henriette,

Leuk 'kort verhaal!  :)  Je ben echt gepassioneerd over Australie en al zoveel gezien.  Tot de volgende aflevering.........

Groetjes,
Susan
 
Sjee hee vasthoudend hoor :up: Super, petje af :applaus:
Je hebt al heel wat doorstaan he.

Ben ook erg benieuwd naar het volgende deel  :lol:

Hoop dat het jou ook gaat lukken!!!

Liefs Eutrice
 
Hee daar!
Bedankt voor jullie reacties.....
Ken Australie inderdaad inmiddels op mijn duimpje en vind dat ik alleen al daarom binnen gelaten zou moeten worden!!!! ha ha  :lol:

Ik houd het nu ECHT even kort  :p want ik ga zo naar het gemeentehuis voor aanvraag VOG, birth certificate en nieuw paspoort. Weer wat afgehandeld.

Maar ik zag dat ik een fout had gemaakt in de link naar mijn website: http://members.lycos.nl/jetontour

Voor de geinteresseerden onder jullie..................(waarbij ik eerlijk moet opmerken dat de reis van Darwin naar Brisbane via Cape York er nog op moet, maar dat gaat ooit nog gebeuren.........)
 
[quote author=henriette link=topic=4063.msg49982#msg49982 date=1141208469]
Ken Australie inderdaad inmiddels op mijn duimpje en vind dat ik alleen al daarom binnen gelaten zou moeten worden!!!!
[/quote]

Ja, ik ken het gevoel.
Als je eenmaal het land hebt rondgereisd dan ben je hooked.

[quote author=henriette link=topic=4063.msg49982#msg49982 date=1141208469]
Ik houd het nu ECHT even kort  :p want ik ga zo naar het gemeentehuis voor aanvraag VOG, birth certificate en nieuw paspoort. Weer wat afgehandeld.
[/quote]

Waarom doe je nu al een VOG aanvragen?
Hoeft toch pas als je visa application alweer een tijdje op de stapel ligt in Adelaide?
En ik dacht ook dat je niet zomaar een VOG kon krijgen, zonder een verzoekende instantie.

:?
 
Ik heb je verhaal ook met veel plezier gelezen en ben heel nieuwsgierig naar Deel 2!
Ga ook even snuffelen op je site!

AJ, je kan je VOG wel eerder aanvragen hoor, hebben wij ook gedaan. Hadden gewoon booklet 6 meegenomen naar het gemeentehuis waarin stond dat het VOG nodig was. (Dus nog niet een duidelijke vraag van DIMIA) Was voor gemeente Hoorn genoeg.

Groetjes Lin
 
[quote author=Lin link=topic=4063.msg49992#msg49992 date=1141209597]
AJ, je kan je VOG wel eerder aanvragen hoor, hebben wij ook gedaan. Hadden gewoon booklet 6 meegenomen naar het gemeentehuis waarin stond dat het VOG nodig was. (Dus nog niet een duidelijke vraag van DIMIA) Was voor gemeente Hoorn genoeg.
[/quote]

Okay, thanks!
Misschien doe ik dat dan ook wel even.

En geldt voor die VOG dan ook niet die 1-jaar deadline die wel voor de medicals geld?
Dus dat je binnen 1 jaar na het ondergaan van je medicals Oz moet enteren.

:up:
 
Sorry Henriette dat we je topic hier even voor gebruiken.. :roll:
Maar er staat wel inderdaad een jaar voor, dus dat moet je dan even uitkienen. Je kan ook alles alvast meesturen. Blijpoppetje hier op het forum heeft dat ook gedaan met haar aanvraag. Dus met de papieren ook gelijk medicals en VOG meegestuurd. Je aanvraag is toch wel binnen een jaar geassest.
 
Ik ga het precies proberen zoals Lin zegt, dus met booklet 6 onder de arm (als ik tenminste nog van dit forum af kom!  :lol:)

Die geldigheid zal wel kloppen, maar omdat ik beroep op MODL heb verwacht ik dat ik met ong. 4 maanden de boel erdoor heb en dan vertrek ik ook vrijwel direct (kan niet langer wachten....!). Heb huurhuis en verder weinig te regelen, vandaar.

Maar ik dacht maar zo: alles wat ik al kan doen, doe ik vast. Overigens doe ik de medicals nog niet. Misschien maak ik wel alvast een afspraak als ik weet dat mijn aanvraag eenmaal bij ASPC ligt......

Henriette
 
Wij hebben met de medicals gewacht tot hier in Oz, achteraf wel spijt van. Het is hier vele malen duurder! Dus dat hadden we ook beter geregeld kunnen hebben voor vertrek.

Maar dat geeft niet! We hopen half april ons visum te mogen hebben! Dat wordt zeker een feessie!!
 
[quote author=AJ link=topic=4063.msg49994#msg49994 date=1141209785]
[quote author=Lin link=topic=4063.msg49992#msg49992 date=1141209597]
AJ, je kan je VOG wel eerder aanvragen hoor, hebben wij ook gedaan. Hadden gewoon booklet 6 meegenomen naar het gemeentehuis waarin stond dat het VOG nodig was. (Dus nog niet een duidelijke vraag van DIMIA) Was voor gemeente Hoorn genoeg.
[/quote]

Okay, thanks!
Misschien doe ik dat dan ook wel even.

En geldt voor die VOG dan ook niet die 1-jaar deadline die wel voor de medicals geld?
Dus dat je binnen 1 jaar na het ondergaan van je medicals Oz moet enteren.

:up:


[/quote]
He AJ, dit was je 500e post.  :up:
En dit is dan ook gelijk mijn 200e post.  :up:

LALALALALALA

En ja, die geldigheid is hetzelfde (1 jaar). Effentjes belangrijk, zet je file number van DIMIA erop. Komt het niet in de war bij hun.
En het spaart hun weer een hoop tijd, wellicht dat je je visum eerder krijgt. (Zij hoeven je immers niet op te roepen).
 
[quote author=hawk link=topic=4063.msg50025#msg50025 date=1141226792]
En ja, die geldigheid is hetzelfde (1 jaar). Effentjes belangrijk, zet je file number van DIMIA erop. Komt het niet in de war bij hun.
En het spaart hun weer een hoop tijd, wellicht dat je je visum eerder krijgt. (Zij hoeven je immers niet op te roepen).
[/quote]

Yes, het is 1 jaar geldig.

Maar ik dacht dat als je bijvoorbeeld op 1 april je medicals doet en je krijgt uiteindelijk je visum, dat je dan op zijn laatst 31 maart 2007 Oz moet binnenkomen. En ik weet niet of dat met VOG hetzelfde verhaal is. Want als dat zo is dan kun je beter even wachten met je VOG aanvraag.

:-(
 
VOG is aangevraagd zonder enig probleem. Niks geen vragen over aanvragende instantie of handtekening. Tegelijkertijd ook netjes een internationaal geboortebewijs meegekregen. 40 euro voor de twee (gemeente Deventer).

Zo.....dat gaat lekker zo. Ook vandaag gehoord dat de transcripts van de studievakken onderweg zijn van de universiteit in Australie naar hier, dus hopelijk deze week nog het re-assessment voor CPA de deur uit!
 
Er geldt 1 jaar vanaf de datum van of je medicals of je VOG. En dan geldt de datum van het eerst gehaalde.
Dus bv 1 april 2006 medicals en 30 mei 2006 VOG dan moet je voor 31 maart 2007 in Oz zijn.
Of 1 april 2006 VOG en 30 mei 2006 medicals dan ook voor 31 maart 2007!!
Let dus wel even op wanneer je medicals of VOG haalt, dit kan gerust voordat DIMIA er om vraagt als je maar zeker bent dat je ook binnen 1 jaar naar Oz gaat met een granted visum!
 
[quote author=Wilbert67 link=topic=4063.msg50040#msg50040 date=1141242294]
Let dus wel even op wanneer je medicals of VOG haalt, dit kan gerust voordat DIMIA er om vraagt als je maar zeker bent dat je ook binnen 1 jaar naar Oz gaat met een granted visum!
[/quote]

Thanks man, dat wou ik weten. Inderdaad iets om even bij stil te staan.

:up:

[quote author=henriette link=topic=4063.msg50038#msg50038 date=1141242217]
Ook vandaag gehoord dat de transcripts van de studievakken onderweg zijn van de universiteit in Australie naar hier, dus hopelijk deze week nog het re-assessment voor CPA de deur uit!
[/quote]

Dat gaat lekker dan, heel goed!

:cool:
 
Hey Henriette,

Heb net pas deel I van je verhaal gelezen.
Ben zeer benieuwd hoe alles de komende tijd voor je gaat verlopen.
Heel veel succes en ik ben nieuwsgierig naar het vervolg :).

Groetjes,
Mel
 
Hey Henriette!!!!
Leuk te lezen!!! echt interessant, ik zat hier aan mn monitor gekluisterd! ben benieuwd naar Volume 2!
cheerio Richard
 
Hier komt ie dan: Volume 2!

In Januari 2005 had ik mijn skills assessment uitslag nog niet terug. De tijd begon te dringen, want ik moest toch echt NU A LA MINUTE mijzelf opgeven voor een aussie universiteit (om op afstand te studeren). Ik had me al wel helemaal ingelezen in de vakken en stond startklaar voor de aanmelding. Daar lag de brief in de bus: nog (maar) 6 kennisgebieden te gaan voor associate membership van CPA maarrrrrrrrrrrrrr voor emigratie doeleinden mag je er 3 open laten staan!!!!!!!!!! (kun je dus nog niet lid worden, maar dat interesseert mij , voorlopig althans, helemaal niet!!) Dus dat betekende: 3 vakken wegwerken! Dat was te overzien! Dus ik was best trots op mezelf dat ik mezelf zo goed had gepromoot bij CPA. Had ook heeeeeeeeeeel erg mijn best gedaan op het vertalen van syllabusteksten etc. Ik heb bedrijfskunde gestudeerd in Groningen met totaal geen accountancy keuzevakken, dus het kon echt alle kanten op. Gelukkig heb ik toch de nadruk weten te leggen op de juiste vakken blijkbaar, want ik vond 3 vakken studeren geen slechte uitkomst!
Dit zou betekenen 2 semesters studeren want ik was van plan om het eerste semester 1 vak te doen en dan het tweede semester 2 vakken (naast een full time baan). Ik zou dan in December 2005 klaar zijn met de studie. Zou dan ook (net) aan de 12 maanden werkervaring uit de laatste 18 maanden komen (want ik was immers nog niet zo lang terug uit Australie).
Maar......moest ik nog wel een baan vinden. Ik had wel 3 maanden al contract werk gedaan via mijn oude werkgever, maar er moest nog wel maanden werkervaring aangeplakt kunnen worden. Dus ook dat was een TO DO klus.

In ieder geval was de aanmelding voor de studie zo geregeld (via IDP in Utrecht, representative van alle Australische universiteiten). Ik was toegelaten tot het Graduate Certificate of Commerce programma. Dit bestaat uit VIER vakken, dus ik zal dat certificate wel nooit krijgen. Maar ik ben blij met de DRIE die ik ga doen: Taxation Law, Corporations Law en Management Accounting. Ik dacht: ik doe maar zo weinig mogelijk financieels, want daar heb ik geen kaas van gegeten  :lol: Wat blijkt achteraf: Cum laude Management Accounting gehaald en met hakken over de sloot voor de juridische vakken!!!! Wat is dat moeilijk zeg: al die cases en wetteksten, en dan allemaal in het Engels natuurlijk, wat het extra lastig maakt.
En ik heb me elke keer weer lopen opvreten omdat het ook allemaal zo veel kostte!!! Dus elke keer die zorgen: als ik het vak niet haal, dan moet ik weer helemaal opnieuw inschrijven en betalen voor die vakken (1250 dollar per vak + boeken!). Hertentamens kennen ze niet. Het is halen, of bij de volgende gelegenheid als het gegeven wordt, weer opnieuw inschrijven en betalen. (dus ook het feit dat niet alles elk semester wordt gegeven is een stress factor ivm de tijd). Want ondertussen werd ik alweer 33  :cry:

Ondertussen ook een baan gevonden als consultant projectmanagement bij een adviesbureau. En dus aan de studie..........Natuurlijk bij de baan niet kunnen vertellen waar deze dame ondertussen zo druk mee was.....Dit vind ik tot op de dag van vandaag moeilijk. Ik ben zo'n loyaal typje wat het eigenlijk niet vind kunnen dat je niet AlLES verteld aan je werkgever. Dat ik dus hopelijk wel binnen niet al te lange tijd weer vertrek.....dat ik zo nu en dan vrij moet hebben omdat ik daarvoor studeer en een examen moet maken.......dat ik gemengde gevoelens heb over een onbepaalde tijd contract..........dat ik uberhaupt niks kan zeggen nog!!!!!!! grrrrrrrrrrr Maar dat is echt beter, want het zou betekenen dat ik mijn eigen glazen ingooi en ook het geld is erg bruikbaar natuurlijk (laat staan de noodzakelijkheid van de werkervaringsperiode!!!!!!!!!!!!!!) Dus: nieuwe baan (met heel veel reistijd), studie, plannen, nog wat te verwerken oud zeer, schuldgevoelens tov mijn nieuwe werkgever, nieuwe bestuursfunctie, etc, etc, etc.: mijn hoofd was helemaal op hol geslagen!!!!!!!!!!!!!

Net bij een opdrachtgever aan de slag, gebeurt het onvermijdelijke: deze dame valt volledig om!!!!!!!!!! Burn out (of soort van, wat doet het ertoe hoe het heet). Ik was echt overbelast en heb dat niet kunnen/willen zien, dus vertelde mijn lichaam mij dat. Ik werd letterlijk gevloerd tot op het brancardje van de doktor aan toe!!!!!!!!!!! :cry: :cry: :-(
Zo goed en zo kwaad als het ging heb ik mijn emigratieplannen niet willen opgeven/uitstellen (wat gezondheidstechnisch wel het beste was geweest) en ik ben doorgegaan. Wel heb ik besloten om de drie vakken uit te smeren over 3 semesters. En de knoop doorgehakt om na mijn herstel 4 ipv 5 dagen te gaan werken. Ik zag nu ook wel in, dat dit niet bol te werken was. Met een vreselijk overspannen hoofd heb ik mijn eerste juridische examen gemaakt en heb deze op het nippertje gered. Huilend kwam ik uit de examenruimte: IK HAD HET HELEMAAL VERKNALD en nu kon ik niet weg en liep alles in de soep etc etc!!!!!!!!!! Ik heb geweldige ouders en mijn moeder heeft me met een weekendje Parijs wel helemaal opgelapt! Gelukkig dus toch gehaald, wat doet het er toe hoe!

Mijn herstel heeft lang geduurd (en is nog bezig). Wel heb ik gelukkig een maand vakantie gehad in Australie, wat me heel goed heeft gedaan voor het beter worden. Ik ben vanuit Brisbane naar boven gereisd tot aan Cardwell (Hinchinbrook Island). Heb weer allerlei nieuwe en mooie plekken en eilanden ontdekt.   :cool: Ik mocht mijn verkochte Nissan Patrol weer lenen voor deze maand. De mensen die hem hebben gekocht zijn goede vrienden geworden. De auto staat klaar om weer door mij gekocht te worden als ik terug ben!!!!!!!!!! Die auto en ik (ze heet de Red Devil) hebben een hele hechte band!!!  :wink:

Heel langzaamaan kon ik weer meer werken. Op dit moment werk ik weer 32 van de 40 uur. Weliswaar met heel erg veel reistijd etc. erbij dus het valt me nog absoluut niet mee en moet heel erg mijn grenzen in de gaten houden (wat ik dus niet goed kan!!!!!!!!!! help) Het geld wat ik met mijn baan verdien is belangrijk voor het "potje" wat nog opgebouwd moet worden. Ik emigreer straks werkelijk met geen rooie cent :roll: En eigenlijk maak ik me daar nul komma nul zorgen om!  :p

In het najaar ging het heel goed met Management Accounting!!!!! Ik ben met een High Distinction geslaagd, wat de hoogst mogelijke score is. Ik vond die zwart/wit berekeningen en opgaven een stuk beter dan dat juridische geneuzel!!! Gewoon lekker duidelijk: het is goed of fout! Al met al blijk ik dus best aanleg voor cijfers te hebben!!!  :lol:

Over de wintermaanden heb ik Corporations Law gedaan en dit was nog meer hakken over de sloot. Ik heb echt in de rats gezeten over de uitslag, want ik zag alles alweer in duigen vallen. En dat na al die moeite en die vreselijke tijd die ik eigenlijk achter de rug had. Ik was alweer bezig met alternatieve scenario's om hoe dan ook in Australie terecht te komen. Maar opnieuw heb ik veel energie verspild aan zorgen en denkwerk en heb ik veel gezondheidsrisico's genomen daardoor. Leer ik het dan nooit!!!!!!!!??????????? :| :| :-o :-o
Maar ik heb het gehaald!!!!!!!!!!! Per april ga ik toch weer 40 uur werken, maar misschien bevalt dat wel zo slecht en kost de hele administratieve rompslomp toch wel zoveel tijd dat ik officieel naar 32 uur ga! Want met die rompslomp ben ik nu dus bezig. Vandaag ligt hopelijk mijn cijferlijst in de bus. Deze moet ik dan opsturen naar CPA om die update te krijgen zodat ik nu dan echt Accountant op mag geven. Als ik die terug heb, kan ik mijn aanvraag insturen naar Adelaide. Talentest is in december al gehaald (met een gemiddelde van 8,5, dus dat was voor mij gelukkig een eitje). Ik ben nu bezig met de referenties. Heb voor mijn huidige werk 1 persoon in vertrouwen genomen die hem voor mij gaat tekenen........want ze weten dus nog van niets, en wil ik nog heel even zo houden. Nou ik mag vast niet meer typen, dus tot zover maar weer! Ik zal jullie nog met kortere berichtjes op de hoogte houden via dit draadje...........

Henriette
 
Tjonge jonge. Wat een verhaal. Luister maar wel goe naar je lichaam. Dit moet je natuurlijk niet te vaak hebben. Succes verder
 


OFX
Back
Top