Hernieuwde kennismaking

Froggies

New Member
Take off to the other side of the Globe

Wij hebben ons al eerder geintroduceerd op dit forum, maar gezien de tijd die inmiddels verstreken is en onze geringe activiteit op dit forum sindsdien, ff een update en wat meer achtergronden.
Wij zijn inmiddels in Melbourne (ca. 1 maand) en inmiddels heel veel wijzer m.b.t. banken en bankrekeningen, omzetten van rijbewijzen, zoeken en kopen van een huis, aankoopkeuringen voor huizen etc.; dus brand maar los met al jullie vragen. Waar mogelijk zal ik deze graag beantwoorden; let wel => veel dingen zijn per staat verschillen en onze ervaringen hebben betrekking op Melbourne en Victoria regional.

Wij zijn Ellen en Paul, twee wat avontuurlijker ingestelde Dutchies. Ellen is een techie, Paul een financial, op zoek naar wat meer ruimte om ons heen.

We hebben steeds het plan gehad om op termijn in Australie of Nieuw Zeeland van een beter klimaat te gaan genieten, totdat ………… Ellen via haar de werk de gelegenheid kreeg om in Australie te gaan werken en dus ook wonen.

De keus was niet moeilijk en gauw gemaakt; life’s an adventure => live it while it lasts !!

Toen eenmaal duidelijk was dat de aanbieding vwb het werk okay was, hebben we van alles gelijktijdig opgestart i.p.v. dingen achter elkaar te doen.

Kortom:
verzamelen van papierwerk => juli 2006
medicals => augustus 2006
IELTS => september 2006 (kon niet eerder)
CDR’s (onaangename verrassing) => lodged oktober 2006
CDR’s okay => december 2006
Huis in NL in stille verkoop: december 2006
Permanent Residency => green light begin januari 2007
Auto in NL verkocht: medio januari 2007
ff visa halen in Berlijn: 21 / 22 jan 2007
Huis in NL verkocht: januari 2007

Bovenstaande ziet er allemaal vrij opeenvolgend uit, maar wij hebben dus niet gewacht met het opstarten van de volgende stap tot de voorgaande stap was afgesloten

Wij zijn gegaan voor Permanent Residency o.b.v. Employer Sponsorship

Ready for take off: Pasen 2007
Yahoo: in Melbourne vanaf 17 april 2007

Hoi

Goh dat is lekker snel gegaan bij jullie.

En, wat zijn jullie eerste indrukken?

Wij willen tzt ook Naar Melbourne gaan (outern-easter) maar wij moeten nog de aanvraag doen dus dat gaat wel wat langer duren. Wij hebben wel 160 punten dus ik weet niet of dat wat scheelt.

Ik ben erg benieuwd om jullie ervaringen te lezen.

Groetjes Marjet

Marjet,

Onze eerste indrukken zijn bijzonder positief, de mensen zijn erg belangstellend / behulpzaam en staan beslist open tegenover de zoveelste buitenlander.
Men is over het algemeen recht door zee, op een vriendelijke manier.
Melbourne is gewoon een grote stad, met alle bekende randverschijnselen ==> Vanwege de vele buitenlandse invloeden bijzonder veelzijdig uitgaansleven en varieteit aan restaurants e.d.

Wij zijn niet echt stadsmensen, dus wij zoeken onze definitieve stek op ongeveer een uurtje afstand oostelijk van Melbourne, Yarra Valley / Yarra Ranges / Dandenongs. Naarmate je verder die kant op gaat wordt het minder stedelijk en daarmee - is onze ervaring tot nu toe - nog gemoedelijker.

Ik neem aan dat je al eerder in Australie was, dus je moet zelf ook bepaalde ervaringen hebben.
Je geeft specifiek aan dat je naar de Eastern Outskirts van Melbourne wil komen, nog wel in de suburbs of willen jullie rural gaan ......

Het puntensysteem (en het aantal) kan ik geen commentaar op geven; hebben wij niets mee te maken gehad.

Suc6 en veel plezier met de voorbereidingen
Paul

Hallo Ellen en Paul,

Welkom (terug) op het forum  :hi:

Klinkt goed allemaal. Heel veel succes en plezier daar in Melbourne.

Groetjes,
Susan

Hallo Ellen, Paul,

Jullie zijn er weer als geroepen!. wij, aukje en ik, vertrekken (als alles goed blijft gaan) laatste week juli naar Melbourne. Daar zullen we 'n week of twee blijven om van alles te regelen en daarna gaat we eerst 'n maand of drie reizen doe Oz voordat we weer terug komen naar Melbourne om te settelen.
Onze visie op het wonen lijkt aardig op die van jullie zo te horen...als we naar huizen en omgeving kijken dan komen we telkens weer in de hoek van Emerald uit. Moeten natuurlijk nog zien hoe het zal zijn met reistijden etc. maar dat het Oost wordt is bijna wel zeker.

Ik was net bezig met voorbereiding voor zaken die je in je post aanhaalt dus graag tips, ervaringen over eerste regel dingen zoals:

1.Zieketekosten - Ohra wil onze uitschrijving een paar dagen uitstellen nadat we uit NL zijn geschreven zodat we overbrugging hebben totdat we Medicare geregeld zijn. Ging dat vlot? Op het aanmeldings formulier zie ik staan dat ik 2 "residency documents" moet tonen ??? Dat gaat natuurlijk niet als ik net gisteren ben aangekomen.

2.Rijbewijs - iets bijzonders waar ik aan moet denken ?

3.Tax file number - kon online zag ik (als we er zijn)

5.Ambulance verzekering - vaker gelezen dat dit zeer verstandig zou zijn - hebben jullie dat en zo ja bij wie ?

6.Bank account - Ik dacht HSBC online savings voor normaal en INGdirect voor extra spaarrekeningen (beide geen bank fees)

7.GSM abonnementen - tip?

8. Centrelink aanmelden - zinvol?

9. hebben jullie iets met verz. als WA en rechtsbijstand gedaan?

10. Over huizen kopen zal ik je nog niet lastig vallen, dat duurt nog even  :smile:

Bedankt voor alle moeite en cheers (nog) uit NL

Arthur

Arthur,

Ik open een nieuwe Post onder Victoria genaamd "Getting Started in Victoria", denk dat dat meer appropriate is dan in Even Voorstellen ==> het is nogal een proza geworden

Groet
Paul

Welkom terug op het forum.

Ook Wij (Demy en Gerrit) zijn bezig om naar Melbourne te verkassen.
We hebben begin mei onze visumaanvraag weggestuurd en het lange wachten is dus begonnen.
Ook onze voorkeur ligt in het oostelijk deel van melbourne en we zijn nog bezig de geschikte buurten te selecteren.

Gerry

Welkom op het forum en geniet van jullie nieuwe leven in het mooie en aangename Melbourne.

Groetjes Inge

zoals ik begrijp zijn jullie ook door een werkaanbod over de streep getrokken.... Ik ben eigenlijk erg benieuwd hoe jullie zijn omgegaan met het bod zelf. Wij hebben nu ook een voorstel gekregen, maar dat zegt ons natuurlijk zeer weinig. Hoe hebben jullie je geìnformeerd over de waarde van het aanbod, puur alles op internet opzoeken of ook een accountant of zo geraadpleegd?

Of hadden jullie zo iets, het maakt allemaal niet zoveel uit, we geraken nu wat gemakkelijker Australie binnen en de rest zien we wel?

Wij moeten nu binnenkort gaan beslissen wat we doen, gaan of niet... ons gevoel zegt dat we deze kans niet mogen laten liggen, want dan krijgen wij gegarandeerd spijt... maar ik durf gewoon nog geen `JA` te zeggen.

groetjes,
Jennefer

Jennefer,

Het werkaanbod is voor ons de reden geweest om de stap NU te zetten i.p.v. over 10 a 12 jaar. Achteraf gezien maar goed ook, omdat we anders een leeftijdprobleem hadden gehad => de magische 45 jaar leeftijdsgrens.

Wij hebben heel globaal gesteld dat de kosten van levensonderhoud hier (Victoria, omgeving Melbourne) ongeveer gelijk zijn aan die in NL en hebben de aanbieding dus ook vergeleken met het NL salaris van degene die het werkaanbod heeft gekregen, ermee rekening houdend dat de belastingdruk hier gunstiger is dan in NL. Wij hebben GEEN accountant ingeschakeld.
Ellen zit qua beroep in een niche en het zou heeeeeeeeeel erg lastig zijn om via Internet-research uit te vinden wat voor haar (rekening houdend met leeftijd, ervaring etc.) een gangbaar salaris zou zijn in Australie.
Wij hebben wel de keuze gemaakt om meteen definitief NL te verlaten => voorgoed dus

Heb je een gangbaarder beroep dan kun je wellicht wel met internet-research uit de voeten. Kosten van levensonderhoud en belastingdruk kun je waarschijnlijk via Internet ook wel aardig uit komen. Let wel er zit behoorlijk verschil tussen city en rural life en qua belastingdruk ook tussen de verschillende staten.

Maar, wij zijn er bijvoorbeeld helemaal aan voorbij gegaan dat ik mijn baan in NL gewoon heb opgezegd en dat ik hier nog maar moet zien of ik iets gelijkwaardigs ga vinden, wat ook nog eens een keer gelijkwaardig betaald. Kan best (waarschijnlijk) een paar jaar overheen gaan, voordat ik dat niveau weer bereikt heb.

Belangrijk om in je overweging mee te nemen is denk ik ook; waar gaan jullie je op lange termijn gelukkiger voelen (NL/B of Australie) voor wat betreft quality of life, maar ook vragen als waar liggen de beste toekomstperspectieven, in wat voor omgeving wil je je kinderen laten opgroeien, wil je / kun je je losmaken van je familie.

Kortom geld alleen maakt niet gelukkig, vooropgesteld dat je wel goed kunt leven van het aangeboden inkomen. Verder zal voor jullie wellicht ook de vraag gelden hoe makkelijk het is voor de partner om in Australie werk te vinden waar je je ei in kwijt kunt.

Je kunt ook evt. nog de keuze maken om het voor een paar jaar te proberen, je huis in NL/B aan te houden en te verhuren en in eerste instantie op tijdelijke basis hierheen te komen om het eens aan te kijken. Gevaar hiervan is wel dat je je na een aantal jaren in NL/B niet meer thuisvoelt, maar in Australie ook niet echt. Ga je in eerste instantie voor tijdelijk - en hou je je huis in NL/B aan voor verhuur - dan is het waarschijnlijk wel goed om een accountant in te schakelen, de belastingconsequenties kunnen dan heel anders zijn dan wanneer je meteen voorgoed vertrekt en alles verkoopt in NL/B.

Als jullie echt erg graag naar Australie willen, dan ik dit wel een unieke kans (visum en werk ineen vanaf het prille begin na aankomst in AU) die zich voor velen van ons maar "once in a lifetime" aandient.

Life's an adventure, live it while it lasts !!!

We leven met jullie mee en lezen graag wat jullie uiteindelijk besloten hebben.

Groeten & sweet dreams :)
Paul

Back