Het avontuur van TeamT

TeamT

New Member
Beste allen,

Even voorstellen, wij zijn Team T. We zijn een gezin van 6, 2 ouders, kids van 8, 7 en 4, en een hond. Ik heb gesolliciteerd op een vaste positie op een universiteit in Melbourne en tot mijn verbazing en vreugde ben ik de eerste kandidaat. Geweldig, maar ook spannend. Het is geen kleine stap, emigreren met een heel gezin. Het opzeggen van je vaste baan, afscheid nemen van familie en dan nog al het regelwerk. We zitten nu in de laatste fase van de contract onderhandelingen. Ze willen met supporten met een Temporary Skill Shortage visa (subclass 482) Medium-term stream. Fijn natuurlijk, maar klopt het dat ik dan geen toegang heb tot public schooling, medicare en diverse belasting voordelen? Is het vervolgens makkelijk om naar een PR te gaan wellicht via Employer Nomination Scheme visa (subclass 186) Direct Entry stream? of??
We hebben nog geen definitief besluit gemaakt omdat ik de financiën niet zo goed kan overzien. Ik voel me verantwoordelijk voor het gezin. Ik hoop hier dat ik vragen mag stellen en te sparren met gelijkgestemde. Zijn er bv lijsten beschikbaar met een overzicht van de kosten (relocatie, school, levensonderhoud, verzekering etc) en zaken die we moeten regelen?

Hartelijk bedankt alvast en tot snel.

Groeten,
TeamT
 
Hoi welkom, gefeliciteerd dat je in ieder geval eerste kandidaat bent geworden. Zijn jullie wel eens in Australië geweest? Het lijkt me niet zomaar een keus om al daar op een functie te solliciteren?
Ik kan je op visa routes niet verder helpen. Maar wil jullie wel ontzettend veel succes wensen.
 
Hoi TeamT,
Welkom op het forum. Wat een spannend avontuur! Het doet me denken aan hoe wij ooit naar Australië zijn geëmigreerd. Mijn man kreeg ook een baan en een tijdelijk gesponsord visum (457, bestaat niet meer). Wij waren nog nooit in Australië geweest, dus ik ken het dilemma wel een beetje. Toen wij emigreerden (13 jaar geleden) hadden we gewoon Medicare en mijn zoon ging naar een public school. We moesten wel een fee betalen van $5000 per jaar (inmiddels ws meer) omdat we geen permanent visum hadden. Je kunt dus overwegen of je voor iets meer voor een private school kiest of niet. Voor een public school ben je ook afhankelijk van het catchment waarin je moet wonen. Over het algemeen bevinden de betere public schools in de betere buurten. De fees van private schools kun je gewoon op internet opzoeken, net zoals de resultaten van de afgelopen jaren. Voor Medicare moet je boven een bepaald bedrag extra betalen en dan kan het gunstiger zijn om een privé verzekering af te sluiten naast de basisverzekering van Medicare. Waar de grens ligt voor het inkomen weet ik zo even niet. Over het algemeen zijn de salarissen iets hoger, kosten ongeveer hetzelfde behalve benzine (goedkoper) en huisvesting en drank (veel duurder).
Toen wij hier kwamen hadden we een al met al een betere levensstijl dan toen we in NL woonden, financieel gezien. Ik vind dat de waarde van het emigreren vooral ligt in het avontuur, de ervaring, relaxte levensstijl, de natuur en het klimaat (ik weet alleen niet of dat laatste ook voor Melbourne geldt😄). Met name voor de kinderen is het leven in een ander land en het vloeiend aanleren van een andere taal een enorme spurt in de ontwikkeling en kijk op de wereld met veel verschillende culturen. Daarbij heeft het in ons geval (emigreren met twee pubers) een veel betere familieband gegeven, doordat je meer op elkaar aangewezen bent. Neemt niet weg dat het voor de kinderen in het begin wel eens moeilijk was, maar uiteindelijk zijn ze meer Aussie geworden dan wij.
 
Last edited:
Gefeliciteerd. Als iemand die in Australië woont kan ik het aanraden ;) Wij waren indertijd ook van plan om hierheen te komen zonder het land ooit gezien te hebben, uiteindelijk zijn we wel gegaan maar op dag 2 wisten we al dat dit de juiste plek was voor ons.
Bovendien willen jullie naar Melbourne, sommige mensen zouden zeggen dat dat de beste keuze is :p

Dan het zakelijke gedeelte.

Jullie zouden hier komen op een tijdelijk visum. Dat betekent dat je geen permanent resident of citizen bent en dus geen van de voordelen daarvan krijgt.

Ziektekostenverzekeringen
Je hebt qua ziektekostenverzekering dan twee opties. Of je houdt je Nederlandse ziektekostenverzekering aan en sluit een extra overseas aanvullende verzekering af, of je neemt hier een overseas visitor verzekering bij een verzekeringsmaatschappij als BUPA. Dat zal rond de $250 per maand, per persoon zijn, maar er zijn wellicht kortingen beschikbaar als je als familie komt.

In beide gevallen hoef je niet de 2% pre-tax Medicare levy te betalen. Die wordt wel ingehouden van je salaris, maar kun je aan het einde van het jaar terugvragen.

Je hoeft ook de surcharge niet te betalen als je als huishouden meer dan $180,000 pre-tax per jaar verdient.


Schoolkosten
Qua schoolkosten kan ik dit vinden: https://visaenvoy.com/school-fees-for-children-of-482-tss-visa-holders/
Dependent children of 457 and 482 visa holders are not required to pay tuition fees at government schools in Victoria, however they may be required to pay a levy or other fees specific to the school that they enrol in.

In Sydney of Adelaide bijvoorbeeld moet je denken aan rond de $6,000 per kind per jaar aan school kosten volgens die website.

Kinderen kunnen niet zomaar naar elke school. Je hebt school zones, dus afhankelijk van waar je woont kunnen je kinderen naar scholen in die buurt. Dit helpt wellicht: https://www.findmyschool.vic.gov.au/

Australië is gek op de privé scholen, maar die kosten meer en weet ik te weinig vanaf om iets nuttigs over te kunnen zeggen, anders dan dat ze soms erg duur kunnen zijn. Ik heb bijvoorbeeld een vriend in Sydney die $35,000 per jaar, per kind betaalt voor primary school.


Permanent residency
Qua traject naar permanent residency kan ik dit vinden: https://visaenvoy.com/tss-visa-permanent-residency/
Ik zou heel duidelijk iets op papier laten zetten rondom gesponsord worden. Bijvoorbeeld dat je na 3 jaar de optie wilt om PR te worden en dat je werkgever je belooft te sponsoren in dat geval. Als ze die belofte niet willen doen ga je een frustrerend en moeizaam proces tegemoet met weinig garanties.

Een garantie heb je overigens nooit. De regels rondom visums veranderen elk jaar rond Juli. Toen wij onze aanvraag deden hadden we de optie om permanent resident te worden, maar die verdween in de tijd tussen aanvraag en hierheen komen en nu zijn wij permanently temporary. Mogen blijven en belasting betalen, maar we zijn geen permanent resident en hebben nergens toegang toe of recht op.


Woning
Het kan soms wat moeilijker zijn om als tijdelijk immigrant een huis te vinden en dingen als een telefoon abonnement etc af te sluiten. Je moet vaak meerdere documenten aanleveren om te bewijzen dat je bent wie je zegt dat je bent en als je hier net bent duurt het even tot je dingen als rijbewijzen etc geregeld hebt. Reken er daarom op dat je waarschijnlijk een tijdje in een hotels of een Airbnb woont. Wij kozen indertijd voor een Airbnb omdat je vaak iets makkelijker met de eigenaar kunt onderhandelen over de prijs om wat langer te blijven, omdat je makkelijker post kunt laten bezorgen en omdat je op papier kunt laten overkomen als of dat je vorige adres was.
Bij hebben indertijd geloof ik 5 of 6 weken in een Airbnb gezeten.

Ik zou niet kijken naar iets kopen, niet dat ik denk dat jullie dat doen, maar je moet als tijdelijk immigrant fors meer aanbetaling meenemen en veel banken verstrekken sowieso geen lening.

Qua huur, ik weet niet bij welke universiteit je zou gaan werken. University of Melbourne en RMIT zitten allemaal noordelijk van de CBD. Afhankelijk van waar je precies zit is alles goed bereikbaar met het openbaar vervoer en vergeleken met andere steden in Australië is hier ook redelijk goed te fietsen.
Als je inderdaad aan het noorden van de CBD zit is een huis zoeken in de noordelijke suburbs waarschijnlijk het makkelijkste. Het is iets goedkoper en er is meer fiets infrastructuur. Qua huur moet je dan voor een 4 slaapkamer huis denken rond de $800 per week. Dan zit je op een 5/6 km van de universiteit en het zal zo'n 20 minuten met het OV of met de fiets zijn. Die prijzen gaan naar beneden naar zo'n $450, maar dan zit je al gauw een 20 km weg en is het in de spits al snel richting een 50 minuten reistijd.


Pensioen
In Australië moet je verplicht 10.5% van je pre-tax salaris afdragen aan je pensioen. Dat heet hier superannuation en wordt afgekort naar 'super'. Sneaky werkgevers houden dat soms wat verborgen voor potentiële, met name buitenlandse werknemers.
Dus qua loononderhandelingen bespreek je een salaris inclusief of exclusief super. Soms wordt het letterlijk zo kort gehouden dat ze zeggen "je krijgt $100,000 inc." In dat geval gaat er dus $10,500 van dat bedrag af en naar je pensioen. Het is niet weg, maar je kunt het niet gebruiken om boodschappen of huur van te betalen.

Je zult bij het starten van je baan zelf een superfund moeten kiezen, doe je dat niet dan kiest de werkgever er eentje voor je. Dat is vaak niet perse je beste optie, dus doe er wat research naar.


Overigen
  • Je krijgt nul uitkeringen. Werkloos, arbeidsongeschikt, overlijden etc, daar zul je je zelf tegen moeten verzekeren (dat kun je doen via je superfund)
  • Auto's zijn hier doorgaans een stuk goedkoper in de aanschaf, maar leasen is hier niet zo gangbaar. De meeste auto's worden gekocht op afbetaling.
    Wegenbelasting is een flat rate voor alle auto's, ongeacht hoe groot of hoe onzuinig. Dat is rond de $700 per jaar. Verzekering hangt af van je auto, basis dekking begint rond de $300 per jaar maar een casco verzekering is een stuk duurder en hangt af van je auto. Verzekeringsmaatschappijen als AAMI hebben calculators op hun website: https://www.aami.com.au/ (ik zit bij AAMI en vind ze qua prijs kwaliteit verhouding goed, maar het is mogelijk om goedkoper te vinden).
    Benzine is hier goedkoper dan diesel, qua benzineprijzen moet je denken aan de Euro prijs maar dan in dollars. Dus een liter 98 is hier rond de $2 (=€1.30)
    Hou er rekening mee dat afstanden hier wel groter zijn en je staat in de stad veel meer in start-stop verkeer dan waar dan ook in Nederland, dus je verbruikt doorgaans meer brandstof. Gemiddeld rijden ze hier 13,000 km per jaar vs 11,000 in Nederland.
  • Openbaar vervoer heeft een maximum prijs van ongeveer $10 per dag. Vaak zit je aan dat bedrag als je 2x met het openbaar vervoer gaat (heen en terug bijvoorbeeld).
  • Uit eten gaan, even wat drinken na werk of lunchen (of typisch Melbourne: brunchen) is hier veel gangbaarder en daardoor ook goedkoper (en in mijn mening beter) dan in Nederland. Met z'n tweeën lunchen zal rond de $40/$50 uitkomen, wat zo'n €30 is. Alcohol en sigaretten (en alle andere dingen die je kunt bedenken die richting in) zijn veel duurder door belastingen. Leuk uit eten met z'n tweeën is daardoor meer richting de $100 wat dus zo'n €60 euro is.
  • Boodschappen is moeilijk in te schatten. Enerzijds omdat ik niet weet wat normaal is om te kopen, anderzijds omdat de prijzen van met name verse producten hier meer fluctueert dan in Nederland. Ik lees hier dat voor 4 personen het zo'n $200 per week aan boodschappen is. Ik denk dat dat mogelijk is, maar dan zitten er voor m'n gevoel weinig "lekkere" en verse dingen in het mandje

Dat is denk ik wel een redelijk overzicht van waar je aan moet denken.

Any questions, let me know!
 
@Thijsvr boodschappen is onrealistisch, wij zitten met zijn tweeen al op ruim 350 per week. We eten wel veel verse groente , en alles is duurder hier in FNQ doordat je aan het eind van de supply chain zit. En geen Aldi wat echt een gemis is.
 
@Thijsvr boodschappen is onrealistisch, wij zitten met zijn tweeen al op ruim 350 per week. We eten wel veel verse groente , en alles is duurder hier in FNQ doordat je aan het eind van de supply chain zit. En geen Aldi wat echt een gemis is.

Ja ik wist het niet ook niet zeker. De stad is wel een stuk goedkoper, wij zitten met z'n tweeën op zo'n $250 gok ik, maar ik werk vanuit huis dus eet meer thuis en we eten veel vers (en er ligt ook wel een of twee keer per week iets van snacks in het mandje) - en het is misschien enorm privileged, maar wij kijken eigenlijk niet naar wat eten kost in de supermarkt - dus ik dacht dat wij per persoon wellicht een heel stuk duurder uit zouden zijn dan een gezin van 5 wat alleen focused op de essentials.

Maar ja, wat jij dus ook zegt, ik zou al gauw richting de $400 rekenen voor boodschappen, misschien nog wel iets meer. Tenzij je echt op de Aldi grootverpakkingen toer wilt gaan, waar niks mis mee is, maar vergt wel meer planning. De Aldi is hier trouwens niet zóveel goedkoper als je echt 1:1 probeert te vergelijken naar mijn mening.

Rekensommetje
Anyways, om wat op m'n vorige post aan te vullen: ik weet niet of je partner hier van plan is om te gaan werken, maar op een enkel inkomen wordt het allemaal wel snel wat krapjes. Stel dat je $150,000 exc. super per jaar verdient, wat hier wordt gezien als een erg goed inkomen, dan komt er per jaar ongeveer $110,000 op de rekening binnen, of ongeveer $2,100 per week.

Daar gaat dan ieder geval vanaf:
  • $650 huur
  • $400 boodschappen
  • $300 aan verzekeringen
  • $100 gas, water en licht
  • $50 voor internet en telefoons
$1,500

Blijft er $600 over voor dingen als auto's, openbaar vervoer, school kosten, kleding, kosten voor de hond etc.
Het kan wel, maar op een enkel inkomen is het geen vetpot, ondanks dat dat een heel goed inkomen is. Gebaseerd op dit is dat zo'n beetje het hoogste inkomen wat ze bieden: https://au.indeed.com/cmp/University-of-Melbourne/salaries


Hond
Ik was dit vergeten eerder te benoemen, maar een hond meenemen is duur en lastig. Je moet onder andere door de nodige hoepels springen qua keuringen. Ze moeten bijvoorbeeld door de dierenarts in Nederland gecheckt worden, er moeten export papieren aangevraagd worden en het belangrijkste is dat je na de rabiës test 180 dagen moet wachten voordat de hond naar Australië mag. Dus jullie zouden eventueel al snel kunnen gaan, maar de hond mag nog niet.
Alles bij elkaar meen ik dat je richting de $4,000 aankijkt voor het meenemen van een hond. Wij waren $2,000 kwijt geloof ik voor twee katten, maar dat weet ik niet meer zeker en wij hadden wat financiële meevallers op dat vlak. Het voordeel is wel dat jullie naar Melbourne willen, het quarantaine centrum zit hier, dus je kunt ze hier zelf ophalen.
 
Wow @Thijsvr , je bent er even goed voor gaan zitten! 👍

Even ter info. Sommige van die lasten zijn Melbourne specifiek. Sommige lasten zijn anders opgebouwd in andere Staten. Just FYI voor meelezers die niet naar Victoria gaan tzt en de verkeerde conclusies trekken ;)
 
Wow @Thijsvr , je bent er even goed voor gaan zitten! 👍

Even ter info. Sommige van die lasten zijn Melbourne specifiek. Sommige lasten zijn anders opgebouwd in andere Staten. Just FYI voor meelezers die niet naar Victoria gaan tzt en de verkeerde conclusies trekken ;)

Idd, rego opbouw in QLD is anders voor een 4 banger dan voor een 8 pitter, maar wel een prima overzicht verder voor een globaal beeld.
 
Last edited:
Ja ik wist het niet ook niet zeker. De stad is wel een stuk goedkoper, wij zitten met z'n tweeën op zo'n $250 gok ik, maar ik werk vanuit huis dus eet meer thuis en we eten veel vers (en er ligt ook wel een of twee keer per week iets van snacks in het mandje) - en het is misschien enorm privileged, maar wij kijken eigenlijk niet naar wat eten kost in de supermarkt - dus ik dacht dat wij per persoon wellicht een heel stuk duurder uit zouden zijn dan een gezin van 5 wat alleen focused op de essentials.

Maar ja, wat jij dus ook zegt, ik zou al gauw richting de $400 rekenen voor boodschappen, misschien nog wel iets meer. Tenzij je echt op de Aldi grootverpakkingen toer wilt gaan, waar niks mis mee is, maar vergt wel meer planning. De Aldi is hier trouwens niet zóveel goedkoper als je echt 1:1 probeert te vergelijken naar mijn mening.

Wij zitten ook in de positie dat we niet echt hoeven te kijken wat iets kost en kopen wat we willen, maar voor mij is het vaak de sport om zoveel mogelijk in de actie te kopen, en zo min mogelijk proberen uit te geven. Eens een kniert altijd een kniert denk ik :)

Ik heb even wat marktonderzoek gedaan onder collega's en vrienden. Koppels zitten rond die 250- 300 per week, gezinnen flink hoger. Het hangt er ook vanaf wat de partner doet, koppels of gezinnen waar de een minder werkt en er meer tijd is om te shoppen en koken. Hiermee kun je wel aardig wat besparen. Wij hebben ook een thermomix waarmee je van alles zelf kunt maken, van sauzen tot yoghurt, dat scheelt echt flink!

Rekensommetje
Anyways, om wat op m'n vorige post aan te vullen: ik weet niet of je partner hier van plan is om te gaan werken, maar op een enkel inkomen wordt het allemaal wel snel wat krapjes. Stel dat je $150,000 exc. super per jaar verdient, wat hier wordt gezien als een erg goed inkomen, dan komt er per jaar ongeveer $110,000 op de rekening binnen, of ongeveer $2,100 per week.

Daar gaat dan ieder geval vanaf:
  • $650 huur
  • $400 boodschappen
  • $300 aan verzekeringen
  • $100 gas, water en licht
  • $50 voor internet en telefoons
$1,500

Blijft er $600 over voor dingen als auto's, openbaar vervoer, school kosten, kleding, kosten voor de hond etc.
Het kan wel, maar op een enkel inkomen is het geen vetpot, ondanks dat dat een heel goed inkomen is. Gebaseerd op dit is dat zo'n beetje het hoogste inkomen wat ze bieden: https://au.indeed.com/cmp/University-of-Melbourne/salaries

150.000 voor een gezin houdt niet over, 2100 after tax per week is echt niet genoeg in een stad als Melbourne met een gezin. Het kan, maar het is krappe sokken denk ik. Ik reken even vanuit mijn eigen situatie van tweeverdieners met full time banen zonder kinderen, al weet ik ook dat dat geen eerlijke vergelijking is. @Thijsvr ik ben niet exact op de hoogte van de woningmarkt in Melbourne maar 650 huur per week lijkt me wat karig?

Ik moet er wel bij zeggen, dat veel gezinnen samen niet eens die 150.000 halen. Dus wat dat betreft moet het kunnen als je er aan gewend bent en je echt op de centen let.
 
Wow, wat een fantastische response. Echt hartelijk bedankt, dit helpt enorm.
Tja, wat nu, de inkomsten zijn idd erg ruim, die 150k haal ik wel, maar de kosten, daar ben ik wel wat bang voor. Voel me toch verantwoordelijk voor mijn gezin. Maar ja moet je het dan niet gaan doen? Het voelt als een hele mooie kans, die ons leven enorm zal verrijken.
Ik ga nog eens rekenen en overwegen. Als ik nog wat vragen heb, dan kom ik weer bij jullie terug!
 
Wij zijn met z’n tweetjes gemiddeld 200 per week kwijt aan boodschappen. En als vegetariër is dat veel groente en fruit en geen vlees. Dat scheelt enorm. Wij drinken ook weinig alcohol. Af en toe gaan we naar de Aldi voor simpele houdbare dingen als oats, tomaten in blik, kidney beans etc. Een aantal jaren terug (2017) hebben we het ook gered op een inkomen van100,000 toen ik studeerde en tijdelijk niet werkte. Dat is wat meer opletten maar lukte ook. Vooral gekort op uiteten gaan. We betaalden destijds 600 per week aan de hypotheek en reden twee auto’s en hadden private health insurance. Kwestie van prioriteiten stellen.
 
Wij zitten in Inner North Melbourne (ongeveer 4 km benoorden van @Thijsvr en 8 km benoorden de CBD) en ik sluit me bij hem aan voor levenskosten in Melbs. Misschien zijn wij iets goedkoper uit als twee concession/seniors zonder thuiswonende kinderen, en ons huis is afbetaald en mortgage-free.

- Ik laat 1 x per 4 weken boodschappen kostenloos bezorgen door Woolies: komt uit op ca. $ 100 per week. Alles vers en inclusief vlees, vis en drank. Ik weet niet waarom wij zo veel goedkoper zijn dan anderen hier :). Mogelijk omdat ik alleen bestel wat ik nodig heb van een lijst, we niet aan snacks en snoep doen en ik uit principe nooit voedsel weggooi.
- We zijn een wijnproducerend land, niet alle alcohol is schreeuwend duur, alleen import en in de horeca. Ik bestel bij Woolies/BWS bij de boodschappen 5-literpakken uitstekende wijn (de zgn. casks, met bijvoorbeeld sauvignon of shiraz) van $ 15 per cask. Da's $ 3 per liter (E 1.20 voor een normale 7,5 dl fles wijn). Lukt je in NL niet.
- Utilities bill is per jaar voor ons twee gemiddeld ongeveer $ 11.000 (GWL inclusief verzekeringen, council rates en NBN-internet). De council rates zijn erg duur, ongeveer $ 3000 per jaar. We zouden veel goedkoper kunnen als we energiebesparende maatregelen hadden maar die zijn in ons oude huis de investering niet waard. Bovendien hebben we een heritage overlay op het huis (zeg maar 'beschermd stadsgezicht') waardoor we veel dingen niet mogen installeren, of een peperdure planning permit moeten aanvragen.
- OV is vanwege onze leeftijd spotgoedkoop. Ik (senior) betaal $ 2.50 per trein/tram/busrit (4 uur geldig, heel Greater Melbourne) en mijn partner (concession) daarvan de helft. Geldt ook voor upstate en interstate. We zijn onlangs naar NSW gereisd voor $ 30 voor ons twee samen :).
- We hebben een oeroude 4WD en die kost inderdaad $ 700 aan rego en ongeveer $ 650 aan verzekering per jaar. We gebruiken hem nooit in Greater Melbourne, alleen in de staat en daarbuiten. OV is allemaal bij ons voor de deur, veel sneller en goedkoper, en je betaalt niet die achterlijk dure parking fees. Brandstof is goedkoper dan in NL.
- Medicare dekt geen tandartskosten voor volwassenen. Verzekering is duur, maar met of zonder verzekering is de tandarts hier (vergeleken met NL) onbetaalbaar voor volwassenen. Kids kunnen in de gratis Medicare mee tot 18. Sommige mensen met grote gebitsverbouwingsplannen reizen daarvoor naar ZO-Azie waar de tandarts wel tot 2/3 goedkoper is. Beetje vergelijkbaar met NL'ers die naar de tandarts in Turkije gaan.
 
Last edited:
Interessant om ook de input van anderen te zien. Wij drinken ook vrijwel geen alcohol in huis dus dat scheelt, maar ik denk dat wij vooral iets duurder uit zijn omdat ik 2/3x in de week naar de supermarkt ga in plaats van consequent 1x in de week netjes voor de hele week.
@Emulate ik moet wat vershoud advies van jou hebben denk ik als jij 1x in de 4 weken besteld. Mijn frambozen redden het net tot het einde van de week haha ;)

Wow, wat een fantastische response. Echt hartelijk bedankt, dit helpt enorm.
Tja, wat nu, de inkomsten zijn idd erg ruim, die 150k haal ik wel, maar de kosten, daar ben ik wel wat bang voor. Voel me toch verantwoordelijk voor mijn gezin. Maar ja moet je het dan niet gaan doen? Het voelt als een hele mooie kans, die ons leven enorm zal verrijken.
Ik ga nog eens rekenen en overwegen. Als ik nog wat vragen heb, dan kom ik weer bij jullie terug!

Ik zou het zeker doen! Ik denk dat we allemaal vooral reageerden zodat je realistische cijfers hebt. Ik denk dat ik voor de meesten hier spreek dat als je hier eenmaal bent, je niet meer weg wilt. Als dat betekent dat de broekriem een tijdje moet worden aangehaald is dat a small price to pay.

Daarom dat ik ook zei dat je iets wilt laten vastleggen over sponsoren voor een PR, want ze zijn hier wat betreft de visums helaas onverbiddelijk.
150.000 voor een gezin houdt niet over, 2100 after tax per week is echt niet genoeg in een stad als Melbourne met een gezin. Het kan, maar het is krappe sokken denk ik. Ik reken even vanuit mijn eigen situatie van tweeverdieners met full time banen zonder kinderen, al weet ik ook dat dat geen eerlijke vergelijking is. @Thijsvr ik ben niet exact op de hoogte van de woningmarkt in Melbourne maar 650 huur per week lijkt me wat karig?

Ik moet er wel bij zeggen, dat veel gezinnen samen niet eens die 150.000 halen. Dus wat dat betreft moet het kunnen als je er aan gewend bent en je echt op de centen let.

$650 lukt wel. Goedkoper ook wel, maar je bent er wat langer voor onderweg.
Ik heb het dan niet over de mooiste woningen in de gezelligste buurten, maar 4 slaapkamers, 2 badkamers op zo'n 15 km van het centrum met zo'n 40/50 minuten reistijd tijdens de spits het centrum in dat lukt wel voor zo'n bedrag.

Maar je hebt gelijk, meer dan genoeg mensen redden het prima op een lager bedrag. Het median household income ligt blijkbaar op $95,000.
Ik denk dat de zorgverzekering het wat duurder maakt, dat is een extra $1,000 per maand, maar verder zou het inderdaad prima moeten kunnen.

Wij leven op grote voet denk ik ;) Dat is voor mij zeker van toepassing. Wij maken optimaal gebruik van het feit dat we in de latte-belt wonen en hebben een vrij fors huis voor met z'n tweetjes.
 
Interessant om ook de input van anderen te zien. Wij drinken ook vrijwel geen alcohol in huis dus dat scheelt, maar ik denk dat wij vooral iets duurder uit zijn omdat ik 2/3x in de week naar de supermarkt ga in plaats van consequent 1x in de week netjes voor de hele week.
@Emulate ik moet wat vershoud advies van jou hebben denk ik als jij 1x in de 4 weken besteld. Mijn frambozen redden het net tot het einde van de week haha ;)

:cool:. Wij eten niks wat niet locaal geproduceerd is, niets dat buiten het seizoen/geimporteerd is en we lusten allebei geen fruit. Daardoor is alles wat we eten goedkoop en langer houdbaar.

We zijn ongelooflijke groenteneters, soms wel een kilo per dag samen. Ik koop om te beginnen van Woolies' The Odd Bunch, de mislukte-groentenafdeling, goedkoper, verser en lekkerder al ziet het er niet uit. We nemen zoveel mogelijk lang houdbare groenten als wortels, bleekselderij, paprika's, uien, tomaten, courgettes, aubergines, kool, spruitjes, boontjes, champignons e.d. Ik bewaar dat allemaal in de crisper drawer van mijn fridge, vaak gewikkeld in vochtige doekjes die ik iedere week even nat maak. Uien, aardappels en tomaten bewaar ik buiten de koelkast, die gaan wel langer dan 1 maand mee. Aardappels in de garage, koel en donker. Ik plan alle maaltijden grofweg een maand vooruit en kook meestal voor 2 dagen tegelijk. Als iets er bedroefd uit gaat zien in of buiten de koelkast, dan doe ik die maaltijd eerst en verschuif een andere naar achter. Maar ik ben sowieso flexibel, kook niet van recepten en ben goed in restjes verwerken.

Je kunt bijna alle kwetsbare groenten en fruit snap freezen (keivers spul een paar seconden in kokend water dompelen, uitlekken en in de vriezer bewaren). Lukt weer niet met bijvoorbeeld champignons, dat smaakt niet echt. Het is een beetje inschatten wat je wanneer plant om te eten en hoe lang iets mee gaat.

Ik koop vlees en vis alleen uit de aanbiedingen, wat heel veel variatie oplevert, en alles gaat linea recta in de vriezer. Ook grote hompen harde kaas kun je invriezen voor een jaar.

Back to topic :).
 
Mag ik even een duit in het zakje doen? Ik heb verschillende mensen in mijn team en als manager weet ik in ieder geval wat ze verdienen. Van de twee singles in Melbourne in mijn team, wonen ze allebei in hun eigen appartement, wel ver uit het CBD. Die twee zitten rond de $80K (excl. super, mobiele telefoon toelage van $80 en zorgverzekeringstoelage van $125 per maand) en alhoewel het geen vetpot is, lukt het ze toch om elke lunch buiten de deur te eten. Ik verbaas me dan ook een beetje over statements dat je van $150K/jaar niet rond kan komen? Nee, je rijdt er geen nieuwe auto voor die volledig doorverzekerd is, maar het is nou niet zo dat je minimaal op de anderhalve ton per jaar moet zitten om goed te leven?
Toen wij hierheen kwamen in 2020 zaten we op $140K geloof ik, want ik werkte niet en Q wel. Dat was in Perth (wat volgens mij niet zoveel goedkoper is dan Melbourne, hier zijn de straten van goud en dat moet ergens van betaald worden...) en het betekende dat we dingen moesten laten. Boodschappen voor ons gezin van 4 lagen rond de $200/week. Nu, met de kinderen ouder en ons inkomensniveau wat behoorlijk gestegen is, zit dat op het dubbele (dus $400/week).

Kijk anders ook even naar https://www.numbeo.com/cost-of-livi...ity2=Melbourne&tracking=getDispatchComparison
 
Mag ik even een duit in het zakje doen? Ik heb verschillende mensen in mijn team en als manager weet ik in ieder geval wat ze verdienen. Van de twee singles in Melbourne in mijn team, wonen ze allebei in hun eigen appartement, wel ver uit het CBD. Die twee zitten rond de $80K (excl. super, mobiele telefoon toelage van $80 en zorgverzekeringstoelage van $125 per maand) en alhoewel het geen vetpot is, lukt het ze toch om elke lunch buiten de deur te eten. Ik verbaas me dan ook een beetje over statements dat je van $150K/jaar niet rond kan komen? Nee, je rijdt er geen nieuwe auto voor die volledig doorverzekerd is, maar het is nou niet zo dat je minimaal op de anderhalve ton per jaar moet zitten om goed te leven?
Toen wij hierheen kwamen in 2020 zaten we op $140K geloof ik, want ik werkte niet en Q wel. Dat was in Perth (wat volgens mij niet zoveel goedkoper is dan Melbourne, hier zijn de straten van goud en dat moet ergens van betaald worden...) en het betekende dat we dingen moesten laten. Boodschappen voor ons gezin van 4 lagen rond de $200/week. Nu, met de kinderen ouder en ons inkomensniveau wat behoorlijk gestegen is, zit dat op het dubbele (dus $400/week).

Kijk anders ook even naar https://www.numbeo.com/cost-of-livi...ity2=Melbourne&tracking=getDispatchComparison

Het hangt er helemaal vanaf wat je goed leven vind denk ik. Dat is voor iedereen verschillend. Ik heb ook 2 single medewerkers welke allebei hetzelfde verdienen (65k ex super) en voor hen is het zelfs in een relatief goedkope stad kwa huisvesting als Cairns amper te doen, buiten de deur eten is er echt niet bij.

Toen wij hier kwamen en ik nog geen werk had, moesten we het met het toenmalige salaris van mijn partner doen, a 100k per jaar, en dat was echt geen vetpot. Het ging net. En onze huur was maar 250 per week. Het was niet zo dat we elke cent om moesten draaien en konden er prima van leven als we er op letten, maar sparen ging niet.

Als je 2 jaar geleden naar de super ging, kosten de boodschappen 200 dollar, nu is dat voor precies hetzelfde karretjes al bijna 300. Alles wordt duurder en je merkt gewoon dat je centjes minder waarde hebben.

Ik weet niet, misschien zijn we wel decadent, want met 150k bruto per jaar zouden wij het echt niet redden. Bij lange na niet zelfs. Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat we een aanzienlijk bedrag per maand wegzetten als spaargeld, zonder dat zou de 150k bruto makkelijk moeten gaan voor een koppel. Voor een gezin vind ik het nog steeds niet veel, maar dat is mijn mening. En ja, een nieuwe auto van boven de 60k kan prima. En het hebben van 3 auto's werkt ook niet mee natuurlijk.

Het is wel zo dat als je niet zo op je geld hoeft te letten je ook meer uitgeeft, ook is het zo dat we wat onverwachte (hoge) medische kosten hadden welke we uit eigen zak moesten betalen, dus echt heel zuiver is het beeld ook niet. O ja, en omdat we in de tropics zitten is de verzekering van het huis ook niet te betalen, ik meen 5k per jaar.. 🥹
 
Last edited:
Ik lees een beetje mee en ik heb natuurlijk (nog) geen idee van wat de daadwerkelijke kosten gaan zijn in het Australische als we er echt zitten. Maar ik denk, net als @Tim911, dat het allemaal een kwestie is van: wanneer ben je tevreden.

In NL toen mijn vrouw net was aangekomen uit Thailand en dus nog niet werkte, had ik een appartement en een salaris waarvan ik het alleen prima kon doen. Als je dan plots met twee man moet doen van hetzelfde geld. Dan moet je uiteraard aanpassen, maar dat is in mijn ogen niet meer dan logisch, of je bankrekening is heel rap leeg, dat kan ook een keus zijn.

Wij stelde onszelf gewoon een budget per week. Kijkend naar wat er aan salaris binnenkomt, wat je wil sparen, en hoeveel/vaak je leuke dingen wil doen (uit eten, bios dat soort). En dat werkte tot de laatste dag in NL, en nu hier ook, prima voor ons.
Financieel was/is dit niet nodig omdat we in NL beide een meer dan prima salaris hadden, zelfs met drie gezinsleden, hoefde we niet te kijken naar uitgaven. Maar we hanteerde wel een budget alsof dat nog wel nodig was. Om onszelf te beschermen en als er een flinke financiele tegenvaller komt dan kan je deze ook opvangen, zonder 3 weken brood met pindakaas te hoeven eten.

Dus in mijn ogen heel simpel, geef uit naar gelang er binnen komt. Als je koste wat kost een nieuwe Mercedes op de oprit wil, tot op het bot verzekerd wil zijn, en een huis van $800K met een salaris van laten we zeggen $75 k per jaar, tjah, dan doe je misschien iets niet helemaal goed, want dan weet je vooraf dat je dat niet heel lang volhoud.

Maar dit alles is mijn mening maar. De gegeven tips ga ik natuurlijk ook mee nemen.

@TeamT Ik zou mijzelf hier nog niet te druk over maken. Aanpassingsvermogen is naar mijn inschatting groot genoeg op het moment dat het nodig is als je je gezonde verstand gebruikt. Toch??

Update, AU $150000 komt neer op Euro 3.800 pm. dat is in mijn ogen niet onhaalbaar.
 
Last edited:
150.000 AUD bruto is $8,140.22 netto per maand als hier je super bij inzit, of 1878 per week. pay calculator

Oftewel EU 5096.56 netto per maand.
Je hebt helemaal gelijk. Waar zat ik met mn gedachten 🙃🤔 lezers in de toekomst, het gedeelte waar ik zei "niet onhaalbaar" even per situatie persoonlijk lezen😉.
 
Back
Top