Het enige echte èn officiële koffie topic

Joep

Active Member
Ik woon nu een aantal maanden in Australië en heb een poging gedaan een aantal koffiemerken te vergelijken.

Tot nu toe ben ik op Vittoria uitgekomen als een van de betere/lekkerste. (lees: koffie te vergelijken met Nederlandse koffie)

Ik ben ook nog geen Max Havelaar- achtige koffie tegen gekomen. Hebben ze dat hier?

Zo.... en nu een biertje!
 
"koffie te vergelijken met Nederlandse koffie?" Uhhhh...
sorry hoor, maar de gemiddelde Nederlandse kop koffie doet ineens sterk aan slootwater denken als ik het moet vergelijken bij wat ze je hier in melbourne voorzetten.
Onze eigen koffiebonen halen we op de markt.
 
Hee Joep, als je "Max Havelaar-koffie" wilt, dan loop 's bij een Oxfam-winkel binnen. Die verkopen 'eerlijke koffie'. Ik weet dat er eentje in Garden City zit, maar ik neem aan dat je eventuele andere winkels in het feunboek kan opzoeken.

Overigens zou ik die niet met N'landse koffie vergelijken, want wij zetten 'm hier sterker. Maar zo heeft iedereen z'n eigen sterke/zwakke punten... :-D
 
Ik zet de koffie hier ook veel sterker dan in Nederland. Ik heb natuurlijk wel mijn koffiezetapparaat uit Nederland meegenomen.
 
Vittoria is niet slecht, maar persoonlijk ga ik voor Merlo. Qua prijs en kwaliteit vergelijkbaar met Vittoria (vind ik), maar van een lokale koffiebrouwerij (Fortitude Valley, Brisbane). En het voordeel voor mij is dat Merlo een cafe bij ons op het werk heeft waar je verse koffie (bonen of gemalen) kunt kopen, en je een gratis bakkie aangeboden krijgt terwijl je wacht tot je koffie gemalen is (waardoor het dus eigenlijk ineens weer goedkoper is dan Vittoria ;) ).
 
Thuis drinken we gewoon wat uit onze Senseo komt... kun je hier in Oz ook gewoon kopen hoor (Coles en Woolies hebben de pads) :up: Ook heb ik voorheen een aantal malen gewone DE koffie bij Woolies en Coles gekocht. Weet niet zeker of ze die nog hebben; nu we Senseo-en kopen we dat niet meer. Maar mochten Coles en Woolies geen DE koffie meer hebben, dan heb je hier in Sydney altijd nog de "Dutch Shop" die dat wel hebben en zelfs AH koffie en Buisman verkopen). Ook Aldi heeft tegenwoordig een paar soorten gemalen koffie die prima te pruimen is (Arabica, Africa en Columbia heten de soorten geloof ik).

Buitenshuis heb ik het liefst een lekker double-shot Capuccino. Een goede cappuccino vinden is soms wel moeilijk, je hebt daar uiteraard veel verschillen in. Gelukkig komt op mijn werk de "coffee guy" twee keer per dag langs en die weet een prima bakkie te fabriceren...

Paul
 
normal_Berlin_2005%20067.jpg

Zou dit lekkere koffie zijn?  :-D

Zelf hou ik helemaal niet van koffie, maar een van de lekkerste geuren is wel die van koffie ;) Het ruikt heerlijk, maar smaakt vreselijk ;)
 
Ik heb sinds zaterdag een Senseo (huwelijkskadootje) helemaal blij, want da's de enige koffie die ik lekker vind.
John,mijn aussie hubbie drinkt alles, hij vind zelfs de oploskoffie lekker,brrrrrrr.....

lin
 
hey gefeliciteerd.  :up:

oploskoffie? brrrr yuk ... das geen koffie

Senseo is superhandig, maar geef mij toch maar de ouderwetse 'pot' koffie!

Balzac koffie...hmmm toch eens proberen!
 
Wil je echt lekkere koffie, ook thuis? Schaf dan een goed espresso/cappucino apparaat aan. Wij hebben de Saeco Magic gekocht (ja, best duur, maar bij Rick Hart vorige maand in de aanbieding voor AUD 998,=). Gebruik dan Vittoria (er zullen ook andere lekkere zijn, maar Vittoria zeker) koffie, en zet heerlijke koffie. Ook je eigen cappucino smaakt voortreffelijk. ......
Perthpete
 
't Kan een stuk goedkoper hoor, zolang je espressomachine maar minstens 15 bar is en een thermoblock heeft (al zijn de meningen daarover verdeeld). Zolang je koffie vers/goedbewaard is, je het apparaat goed hebt laten opwarmen (ik zet de mijne altijd gelijk aan zodra ik m'n kantoor binnenkom en drink m'n eerste bakkie dan na een uurtje), je melk koud en niet over datum is, en je een paar keer geoefend hebt, kun je met een espressoapparaat van $150 ook een perfecte cappuccino of espresso maken.
Met een duurder apparaat is makkelijker om elke keer een goeie bak te zetten, maar 't is zeker niet noodzakelijk. Uiteindelijk ligt het toch echt aan de persoon die het apparaat bedient...
(Wat niet wegneemt dat als iemand mij een Saeco Magic zou aanbieden, ik 'm zeker niet zou weigeren. Thuis heb ik nl nog geen espressoapparaat... ;) )
 
Hans,
Je hebt absoluut gelijk... De apparatuur kan nog zo duur zijn, maar als je er verkeerd mee omgaat krijg je drab! Overigens is ons apparaat binnen enkele minuten al gebruksgereed! We hoeven zeker geen uurtje of zo te wachten. Maar jij hoeft dat denk ik ook niet ;-)
Perthpete
 
Nee, een uur is misschien overdreven, maar ik heb wel gemerkt dat als ik mijn apparaat aanzet en dan gelijk nadat het "heating" lampje gedoofd is probeer de melk te stomen, dat dat niet echt lekker lukt. Als het apparaat een tijdje aangestaan heeft gaat het wel prima. Maar ja, da's dus een van de verschillen tussen een apparaat van $150 en een van $998...

Hmmm, 't is alweer 10AM...  :) :coffee:
 
Wij hebben een commercieel koffiezetapparaat, - over de prijs zal ik het maar niet hebben -, maar met dat machien moeten we juist anders omgaan omdat die dingen gemaakt zijn om continu in gebruik te zijn. Onze koffieguru (een vriend van ons en eigenaar van het koffiemerk 'Fetish' in Melbourne, de naam zegt genoeg) heeft ons de laatste keer nog op het hart gedrukt om eerst een paar koppen te laten doorlopen zonder koffie, je ziet dan dat de 'structuur' van de straal verandert, en dan is 'ie blijkbaar beter op temperatuur... Wowwww. Het is niet voor niets een vak op zich!

Nou drink ik decaf, en dat geeft weer  minder crema. Ja ja. Overigens drink ik geen melk in m'n koffie, maar room! Die verwarm ik ook even. En dat is goddelijk.

Nadeel van deze machine is dat hij 9 amp. trekt... En we de spa moeten uitzetten als we koffie willen zetten terwijl we de was strijken .... :-D Moet zeggen dat als ik dát van te voren had geweten.....?

Maar goeie koffie is heerlijk en we zijn dan ook verwend thuis. :)
 
Hoe hebben jullie eigenlijk koffie leren drinken? Wat ik bijvoorbeeld grappig vind is dat koffie gewoon iets vanzelfsprekend is. Er wordt ongeveer standaard gevraagd "koffie?" "Nee doe mij maar thee" zeg ik dan altijd. Er zijn zoo enorm veel mensen die koffie drinken en volgens mij maar weinig mensen die het echt niet lusten.

Heb trouwens wel een keer Wiener Melange oploskoffie geproefd en dat smaakte best aardig, maar dat zal vast wel weer komen doordat er chocola in zit... En vrouwen en chocolaaa ;)
 
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, vrouwen en sjo-co-laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
Kmaak me stiekum toch wel n beetje druk over mn koffieshot als ik eenmaal (OOOOOIIIIITTT) eens in Oz zit...
Tis gewoon iets wat vrijwel elke nederlander gewend is. Ik drink maar 2 kopjes per dag maar als ik geen koffie in de ochtend heb, oei...
Gelukkig hebben ze senseo crema. Dat wordt sparen!!! :-o
 
Back
Top