Hi everybody!

Heleen1985

Active Member
Hallo allemaal!
Ik zal me ook even netjes voorstellen hier op het forum.
Mijn naam is Heleen, ik ben 30 jaar, en in 2007 ben ik met mijn vriend voor het eerst in Australië geweest (Melbourne e.o. en Cairns e.o.). We wisten toen al dat we terug wilden. Dat hebben we in 2013 gedaan, we hebben toen een bijzonder mooie reis per camper gemaakt van Darwin naar Brisbane. Sindsdien dromen we erover om in Australië te wonen. De natuur, de rust, de mentaliteit. Dat trekt ons enorm! We hebben geen hekel aan Nederland, het is geen vlucht. Maar zoals de meesten hier op het forum waarschijnlijk wel zullen herkennen; het land heeft zoveel pull-factoren! Het is een spannend avontuur, dat gaan we graag aan.

Het zal nog wel even duren voordat we daadwerkelijk kunnen gaan. Ik ben net bezig met een carrière switch, en ik wil in mijn nieuwe baan (internationaal directiesecretaresse) graag wat ervaring opdoen voordat ik in het buitenland ga wonen. Daarnaast zal er ook gespaard moeten gaan worden natuurlijk (zie mijn andere post!)

Dan willen we heel graag voor het settelen zelf eerst een half jaar rondreizen, een halve 'big lap' van Perth naar regio Brisbane. Ook zodat we kunnen beslissen in welk deel van het land we zouden willen wonen!

Ik heb al wat rondgeneusd op dit forum, het is helemaal leuk om alle ervaringen, twijfels, vragen en natuurlijk antwoorden te lezen van iedereen die ook zijn/haar hart verloren heeft aan dit mooie land :D

Groetjes!!

Hoi Heleen, welkom om het forum! We begrijpen zeker wel wat jullie zo aantrekt in Australië en een spannend avontuur is het zeker! Goed dat jullie al vroeg beginnen met oriënteren en zoals je al hebt gemerkt is dit forum een gigantische bron van informatie. Het krijgen van een visum en een job is vaak de grootste hobbel. Nu je toch bezig bent met een carrière switch, kijk of je beroep op de SOL staat. Vaak is het je beroep of specifieke skills die je toegang geeft tot dit land. En houd er rekening mee dat je niet altijd de luxe hebt om te bepalen waar je wil wonen. Vaak hangt dat ook weer af van waar de juiste banen te vinden zijn. Maar jullie hebben tijd genoeg om dat te ondervinden. Succes met alles!

Welkom op het forum Heleen. Inderdaad een schat aan informatie hier en veel aardige mensen die altijd vragen willen beantwoorden en advies kunnen geven!

Welkom!
Zo begint het bij de meesten: Op slag verliefd na een vakantie. En hoewel je als expat gewoon moet werken, is het fijn te weten dat je in je vrije tijd kunt genieten van de mooie dingen van het land. Er zijn ook nadelen. In dit forum kun je de heel verschillende verhalen lezen van ervaringsdeskundigen. Veel leesplezier!

Afgelopen week de kansbeoordeling bij M2A afgerond, en hij was positief!!! (Eigenlijk best wel geheel onverwacht)
We maken een 'uitstekende kans' op het verkrijgen van een GSM visum :D Ik kom met de puntentelling uit op 70 punten, en dat is erg ruim dus.
We worden geadviseerd om te gaan voor een Skilled Independent 189 en ik zal dan de hoofdaanvrager worden. Enige minpuntje wat het wat spannend maakt... ik zal, omdat ik in het onderwijs werkzaam ben, voor AITSL (al die afkortingen zeggen mij allemaal nog niet zoveel) een academic IELTS moeten afleggen met een score van 7 voor lezen en schrijven en een 8 voor spreken en luisteren. Ik ben er doodsbenauwd voor nadat ik het SUPERdocumentje van @Gwen heb gelezen en nu weet wat er van me verwacht wordt. Maar goed. Ik heb ook al veel hulpsites/bijlessen etc. gezien, dus ik ga er gewoon voor trainen. Als mijn Engels beter wordt voel ik me ook zekerder wanneer we eenmaal in Australië zitten.

We zullen nog wel een jaar moeten wachten voordat we een contract gaan tekenen bij het emigratiebureau, want mijn opleiding is pas in april 2017 afgelopen. In dat jaar gaan we gewoon achterlijk veel sparen, alvast eens kijken of we ons huis en wat inboedel kunnen verkopen, etc. Het liefst zou ik de aanvraag nu al doen, whieeeeee!!! :D:D

Ik ga er gewoon heel hard voor oefenen, ik zorg dat het lukt :D En daarnaast denk ik ook maar, hoe beter mijn Engels is als ik in Australië aan kom, des te beter zal het vinden van een baan lukken (ik zal me in ieder geval zekerder voelen ;))

Een 8 voor luisteren is ook goed te doen. Ikzelf vond dat het gemakkelijkste onderdeel. Het moeilijkste vond ik nog om geconcentreerd te blijven. Spreken is lastig in te schatten omdat dat ook een beetje van de persoon afhangt die de test afneemt. Ik vond dat erg stijf gaan. Er werden vragen van een papiertje opgelezen waar je dan antwoord op moest geven. Niet echt een geanimeerd gesprek bij mij.

Een 8 voor luisteren is ook goed te doen. Ikzelf vond dat het gemakkelijkste onderdeel. Het moeilijkste vond ik nog om geconcentreerd te blijven. Spreken is lastig in te schatten omdat dat ook een beetje van de persoon afhangt die de test afneemt. Ik vond dat erg stijf gaan. Er werden vragen van een papiertje opgelezen waar je dan antwoord op moest geven. Niet echt een geanimeerd gesprek bij mij.

Het gesprek bij mij was ook niet bepaald geanimeerd: een map met vragen waar de ander doorheen bladerde en het ging nogal van de hak op de tak. Achteraf bekeken bedacht ik me, dat dat misschien was om te zien of je als kandidaat klem komt te zitten of dat je over kan schakelen. Geen idee. Wel een goede score gehaald (academic), dus ze waren blijkbaar tevreden :)

Succes en geen stress, alles komt goed!
Als je eenmaal hier bent kun je lessen nemen in Aussie, dan heb je niks meer aan je Engels ;)

@Katjavdl haha ja dat zal wel, totaal anders he? We kijken op dit moment veel documentaires en series uit Australië, ook heel leerzaam voor de taal :)

Hi Heleen,
Zo te lezen heb je nog alle tijd om te oefenen voor IELTS!

Ik heb ook Academic IELTS gedaan, maar het luisteren en spreken is niet apart academisch, dat is gelijk voor alle Ielts examens. Het verschil zit in de leestest en de schrijftest.

In het gesprek ging het bij mij om mijn favoriete vakantiebestemming aan en en daarop ging het over overbevissing en de risico's van scheepvaart. Dat laatste was niet echt een onderwerp waar ik veel over kon zeggen, maar je kunt altijd wel een paar opmerkingen maken. Bij mijn lief ging het over planten in de tuin. Nou, die heeft zeker geen groene vingers, dus die heeft ook gezegd dat hij daar geen kaas van gegeten had en toen ging het ergens anders over (kan zich niet meer herinneren wat... boven de 50 dan krijg je dat...;-)

Leer voor het schrijfgedeelte vooral ook grafieken lezen en daar wat conclusies uit trekken, leer termen te gebruiken als significante wijziging, en allerlei verschillende bewoordingen voor lichte/sterke stijging, daling,vergelijk periodes etc. Er staan goede videos op you tube. Ze willen bepaald woordgebruik zien, een inleiding, 2 paragrafen met tekst en een samenvatting/conclusie. Ik had zelf vooral tijdnood bij het lezen. Een van de teksten was leuk en interessant wat het een stuk makkelijker maakt, maar in de 2e tekst werden allerlei uitspraken van experts aangehaald en moest je steeds terugvinden wie wat had gezegd.Laatste paar vragen moest ik gokken vanwege de tijd, maar wel gehaald.

Ook bij mij het spreken geen feestje. Spreek dagelijks Engels op mijn werk maar als ze je plots vragen wat de zin of onzin is van verplicht zwemles voor kinderen (ik hou niet van zwemmen en heb geen kinderen) dan heb je zoiets van... WTF?!
Dus bereid je voor op goed fantaseren en liegen over onderwerpen die je geen fluit interesseren ;)

(@Beebmeep Jou theorie over je 'klem zetten' heb ik ook wel eens bedacht... Wie weet)

@Janneke61 @Beebmeep Wat voor soort vragen zijn dat dan? Vast niet het niveau van 'What's your name?' en 'How old are you?' ;)
Ik herinner me de vragen niet precies meer, behalve dat het erg van de hak op de tak ging. Iets over toerisme, milieu en welke maaltijd m'n favoriet was: lunch of avondeten. Tja. Mijn antwoord: ligt eraan wie er kookt! Daarna ging het weer terug naar die onderwerpen. Hij bladerde een map door en leek willekeurige vragen te kiezen.

Heb ooit een bijspijker cursus Duits gedaan en daarbij gaf de docente aan, dat bij het mondelinge examen er o.a. gekeken werd of je klem kwam te zitten. Dus ze zouden je onderbreken door vragen te stellen e.d., gewoon om te kijken of je stil viel of dat je je er op de een of andere manier uit wist te redden. Zo heb ik dat bij de IELTS ook ervaren: vooral praten! :)

Bijzonder... Bij mij gingen de vragen allebei de keren door op hetzelfde onderwerp..
Ik vond spreken niet moeilijk. Wel de meeste zenuwen voor want tegenover een persoon zitten vind ik zenuwachtiger dan naar een papiertje staren.

Ik herinner me de vragen niet precies meer, behalve dat het erg van de hak op de tak ging. Iets over toerisme, milieu en welke maaltijd m'n favoriet was: lunch of avondeten. Tja. Mijn antwoord: ligt eraan wie er kookt! Daarna ging het weer terug naar die onderwerpen. Hij bladerde een map door en leek willekeurige vragen te kiezen.

Heb ooit een bijspijker cursus Duits gedaan en daarbij gaf de docente aan, dat bij het mondelinge examen er o.a. gekeken werd of je klem kwam te zitten. Dus ze zouden je onderbreken door vragen te stellen e.d., gewoon om te kijken of je stil viel of dat je je er op de een of andere manier uit wist te redden. Zo heb ik dat bij de IELTS ook ervaren: vooral praten! :)
Nu ik dit zo lees, herinner ik me ook weer dat er in een keer zomaar een vraag over een totaal ander onderwerp werd gesteld. Ook het doorbladeren van die map herken ik.

Back