Hier of in Australie mijn rijbewijs halen?

Jidske

New Member
Hallo iedereen,

Ik weet dat er al veel dingen over het rijbewijs geschreven zijn, maar ik kon wat ik graag wil weten zo niet direct terug vinden onder de 'search' knop en dus probeer ik het maar even zo.

Ik wil over maximaal 3 jaar in Australie gevestigd zijn. Nu heb ik alleen geen rijbewijs terwijl dat natuurlijk wel handig zou zijn al je naar Oz verhuisd.
Nu is het rijbewijs in Nederland zo ontzettend duur dat ik dat op korte termijn nog niet kan betalen.

Nou vroeg ik me af of het een optie zou kunnen zijn om mijn rijbewijs in Australie te halen?? Al staat me wel iets bij dat als je in Australie je rijbewijs wilt halen je een X aantal maanden alleen mag rijden met een ervaren bestuurder naast je. Ik weet natuurlijk niet of dat voor iedereen geldt of dat dit alleen geldt voor Australische burgers.

Ik ga in mijn eentje naar Oz, dus ik heb dan geen ervaren bestuurder bij de hand.
Is er iemand die weet hoe dat zit, of is de enige optie voor mij om het rijbewijs alsnog in Nederland te halen. (hoeveel jaar rij ervaring heb je trouwens minimaal nodig?)

Ik hoop dat iemand me wat kan vertellen hierover.

Groetjes Jidske

Hi Jidske,

Jammer, ze hadden pas bij Media Markt een aktie bij een mobiel abonnement van twee jaar kreeg je naast een telefoon ook nog eens 8 of 10 rijlessen en het examen kado. Dat was in utrecht en in nog een paar grotere steden.

Rene van net 18 heeft er voor gekozen toch zijn rijbewijs in Nederland te halen en dat terwijl wij toch binnen een paar maanden al willen vertrekken en hij zo'n beetje in Augustus aan het eind van zijn schooljaar.
(Niet bij een rijschool via Media Markt omdat hij dan aan abonnement vastzit van twee jaar.)
Hij zag er nl erg tegenop om daar nog 50 uur met iemand samen te rijden een logboek bij te laten houden en er dan toch nog minimaal een half jaar over te moeten doen. Om daarna vervolgens nog eens een jaar met een P op je auto te moeten rijden.
Nu hoeft hij straks alleen een testje af te leggen en kan hij gaan en staan waar hij wil.

Mariette

Ik ben destijds (in 1987) 7 maanden in Australië geweest.
Op dat moment had ik 3 dagen (ja hoe krijg je het
voor elkaar) mijn rijbewijs  :drive:. Ik heb toen toch met P plates
gereden (ik mocht de auto van mijn oom altijd lenen).
Het voordeel is dat andere mensen rekening met je (moeten)
houden omdat je met P plates rijdt. Je mist gewoon de
ervaring nog en 3 dagen je rijbewijs en gelijk links
rijden in een ander land was wat mij betreft toch een
beetje te veel van het goede.

Als je je rijbewijs hier haalt kan je daar natuurlijk het
langzaam opbouwen met rijden en wat extra oefenen
en dat zal de zoon van Mariette denk ik ook doen.

groetjes Miranda  :smile:

als je hier je rijbewijs wilt halen ga je eerst je theorie halen, kost $16.50 teminste in Queensland, en een beetje leren uit een $10 boekje.
Daarna kan je ook naar een rijschool gaan en oefenen en dan je examen doen, wat de kosten daarvan zijn weet ik niet, maar kan niet veel zijn denk ik.

Veel plezier er mee.  :| :up:
Hein

Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn rijbewijs wel in Australie gaan halen, maar dan moet ik dus iemand zien te vinden die in het totaal 50 uur naast me wil komen zitten en moet ik dus een logboek bij houden.
Maar het is dus wel goedkoper als ik Nedeland?
In beide gevallen zijn er dus voor en nadelen??!!

En over die 50 uur moet je tenminste 6 maanden doen, dus je kunt niet eventjes een rondje australie doen en in een week je 50 uur maken.

Mariette

Back