Highs and Lows; Season 5, Episode 2: Quality of Living

afterbang

XPdite Sponsor
Volgende episode!

Quality of Living, een ietwat vage term maar wel iets wat ons heeft besloten heeft hier heen te emigreren.

Wat is dat dan, die quality of living? Ik denk dat dit voor een ieder een klein beetje anders zal zijn en dat er wat gemene delers zullen zijn. Een kerel die ik laatst sprak, voormalig Schot, zei dat er hier meer mogelijkheden zijn. Eerst dacht ik het met niet helemaal met hem eens te zijn omdat ik die opmerking puur in de hoek van Werk en Carriere zag. Maar als je het breder trekt, en dus voor je hele leven, dan denk ik dat hij een punt heeft. (over werk zullen we wel een andere episode doen)

Wat is dan dat ongrijpbare quality of living voor mij?

Voorbeeldje: Als het in NL een keer mooi weer was in het weekend kreeg ik 'mooi weer stress'. Wat moest ik nu doen met deze zonnige zondag? Stukje motor rijden? MTB van stal? In de tuin gaan zitten met een goed boek? Of toch maar in de tuin werken? Met vrienden een terrasje opzoeken? arrggghhhh! Nou die stress is wel een beetje over met bijna altijd 'goed weer'. Tuurlijk regent het wel eens pijpenstelen, en in QLD is het soms te warm+ vochtig. In Canberra soms te warm, soms te koud. Maar daarbuiten toch eigenlijk altijd wel redelijk tot gewoon goed buitenweer!

Ander voorbeeldje, laat ik zelfs even ons huidige 'privé nationaal park' buiten beschouwing. Vanuit elke stad kun je in een goed uur, max. twee in vreselijk mooie natuur zitten. Een hoop locals hebben niet door hoe bijzonder dat dit is. Als ik vanuit onze NL woonplaats 2 uur rij ben ik dan wel in een ander land, maar op een de Ardennen of zo na, niet echt schokkend anders of mooiere natuur (als er al natuur is) dan waar dan ook. Weiland als je geluk hebt, Industrie terrein als je pech hebt, Dit geeft natuurlijk meer kans op een leuke baan enz. maar voor ons is natuur dan toch belangrijker (al is het iets makkelijker praten als het financiële stuk redelijk op orde is) Maar voor ons persoonlijk dus belangrijk en quality of life verhogend!

Maffe hobbies. Het feit dat ik ze maf noemt geeft al aan dat ik nog steeds Nederlander ben ;) Een hoopje 4x4's hebben, dirt bikes, quad enz. en dit allemaal nog echt kan gebruiken ook waar het voor bedoeld is ook, voor velen van ons ook weer op minuten tot max. 2 uur van de garage deur. Surfen, vissen, zeilen, SUP-pen. Whatever floats your boat: het kan vaak dichtbij en vaak in stunning mooie omgeving. Niet in de sloot achter het huis, of de vijver vol met eendenkroos. Maar omringt door waanzinnig lege stranden, dolfijntje hier, turtle daar en in season the odd whale.

Ik kan nog wel even door gaan, maar hoe ervaren jullie de quality of living hier? Beter, gelijk, minder? En wat maakt dan dat dit zo ervaren wordt?

IMG_4911.jpeg
Zomaar een wandel paadje hier in de buurt, waar we gisteren voor het eerst gelopen hebben. Hier reizen mensen duizenden kilometers voor, en hier ligt het om de hoek. #gettingusedtoitbutstillprettyspecialifyouthinkofit


P.S. Ik denk dat de vorige episode over vrienden invloed kan hebben op de te ervaren quality of living, maar je kunt het samen trekken, of apart zien. Dat laat ik even aan jullie!
 
Last edited:
1644208148213.png
Ik hou het bij good old Maslow. Ik zou je vraag samenvatten als Welzijn.

Quality of life behoort in mijn ogen tot de 5 bovenste treden in Maslow's piramide, waar al aan de basic human necessities and needs van de onderste 3 is voldaan. De onderste 3 zijn pure noodzaak om te overleven, de hogere 5 zijn een kwestie van keuzes, ontwikkeling en ontplooiing gestuurd door individuele behoeften, capaciteiten en kwaliteiten.

Ik vermoed dus dat Australia in verschillende aspecten voldoet aan de niet per se noodzakelijke, persoonlijke, individuele behoeften van immigranten hier. De bovenste tiers dus. De onderste lagen kun je in beginsel immers ook in NL of BE vinden. Maar de bovenste lagen kunnen wij migranten daar blijkbaar niet, of niet voldoende vinden.

Dingen die ik hier op de site gehoord heb, zijn onder meer klimaat, ruimte, natuur, schoolvormen, buiten NL kijken en kids leren dat er meer is dan NL, minder overregulering, relaxte volksaard, lager tempo, meer geld verdienen dan in NL mogelijk is, etc., etc.

Iedereen kan dus in de piramide zelf terugvinden waarom hij/zij hierheen is geemigreerd, of waarom je je hier zo urgent en dringend wil vestigen. Ik ben heel erg benieuwd wat de antwoorden zullen zijn, we kennen elkaar vaak al heel lang, maar we weten lang niet alles van elkaar. So shoot :) !

Persoonlijke noot hier: ik ben een van de uitzonderingen die hier bij toeval terecht is gekomen. Als abstractie betekent Australia voor mij niets wat ik niet ook ergens anders kan vinden en het stond nooit op mijn bucket list. Maar Australia bevredigt wel een van mijn individuele behoeften, namelijk het gevoel van onderweg willen zijn, in beweging, niet settlen. Dat is niet hetzelfde als continu op vakantie willen zijn, ik ben een hard en verslaafd werker :). Nee, ik heb alleen een erfelijke, onuitroeibare behoefte aan reizen en zwerven, ik ben een geboren nomade en heb die behoefte het grootste deel van mijn (werk)leven volop kunnen bevredigen. Australia biedt me de mogelijkheid om onderweg te blijven. Het in alle opzichten -fysiek en mentaal- benauwde, krappe, overvolle NL heeft mij die mogelijkheid nooit kunnen bieden.
 
Last edited:
@Emulate "Persoonlijke noot hier: ik ben een van de uitzonderingen die hier bij toeval terecht is gekomen. Als abstractie betekent Australia voor mij niets wat ik niet ook ergens anders kan vinden en het stond nooit op mijn bucket list. Maar Australia bevredigt wel een van mijn individuele behoeften, namelijk het gevoel van onderweg willen zijn, in beweging, niet settlen".

Ik ben ook zo'n 'uitzondering'.......en ben het helemaal met je eens.
 
@Emulate "Persoonlijke noot hier: ik ben een van de uitzonderingen die hier bij toeval terecht is gekomen. Als abstractie betekent Australia voor mij niets wat ik niet ook ergens anders kan vinden en het stond nooit op mijn bucket list. Maar Australia bevredigt wel een van mijn individuele behoeften, namelijk het gevoel van onderweg willen zijn, in beweging, niet settlen".

Ik ben ook zo'n 'uitzondering'.......en ben het helemaal met je eens.
Colour me not surprised :).
 
Hahaha, was niet op zoek naar de Quality of Life definitie hoor. Die is namelijk 'vastgelegd' door de WHO als zijnde:

"an individual's perception of their position in life in the context of the culture and value systems in which they live and in relation to their goals, expectations, standards and concerns"

Die had ik op kunnen schrijven en het stukje verder kunnen laten Maar dat is niet zo geinig toch. Je laatste paragraaf is voor mij in de context van dit forum interessanter. Thanks for sharing!

Maar ben met je eens dat we kunnen gokken dat de basis behoeften voor de meeste van ons voorzien zijn all kun je daar ook nog over discussiëren (love & belonging > Vrienden en vriendschappen?) en dat je dus nu de bovenste lagen gaat aanboren.
 
Hahaha, was niet op zoek naar de Quality of Life definitie hoor. Die is namelijk 'vastgelegd' door de WHO als zijnde:

"an individual's perception of their position in life in the context of the culture and value systems in which they live and in relation to their goals, expectations, standards and concerns"

Die had ik op kunnen schrijven en het stukje verder kunnen laten Maar dat is niet zo geinig toch. Je laatste paragraaf is voor mij in de context van dit forum interessanter. Thanks for sharing!

Maar ben met je eens dat we kunnen gokken dat de basis behoeften voor de meeste van ons voorzien zijn all kun je daar ook nog over discussiëren (love & belonging > Vrienden en vriendschappen?) en dat je dus nu de bovenste lagen gaat aanboren.
Ja, ik ben echt loeibenieuwd wat voor mensen hier quality of life is, en wat dus hun redenen zijn (geweest) om hier te komen.
 
Ik ga het proberen onder woorden te brengen voortbordurend op de punch line : Quality of living. Ik zie dit even los van Episode 1: vrienden.

In Nederland woonden we in een rijtjeshuis wat wel knus was maar ook zeer compact op elkaars lip: Helemaal geen garage, parkeren in de straat en een klein tuintje. Donkere grauwe dagen in de ellenlange herfst en winters. Een frisse neus halen in het weekend. In het donker naar het werk en in het donker weer thuis komen. Als het dan mooi weer was was er dezelfde stress als wat @afterbang beschreef: we willen 100 dingen doen maar hebben er maar tijd voor 1. We woonden zelf in een stad in de regio dus genoeg ruimte en groen om ons heen, en aan het markermeer dus genoeg mogelijkheden tot vissen en boating etc. BBQen met vrienden in de zomer en lange avonden buiten zitten, heerlijk. Een enorm park 2 minuten lopen van ons huis dus om ruimte om ons heen zaten we daar ook nooit verlegen. Voor ons was ook doorslaggevend dat de missus enorme moeite had met de Nederlandse taal en zich echt buitenstaander voelde vaak, wat onze keuze voor Australia wel makkelijker maakte. Ik heb me nooit gestoord aan Nederland, dat het overreguleerd is (dat vind ik juist van Oz) of dat het mij benauwde en er geen ruimte was. Ik kan in beide landen prima uit de voeten.

Dan Australia, en dan niet zomaar Oz, nee: de tropen in FNQ wat een ecosysteem op zich is, letterlijk en figuurlijk. Al het begin is moeilijk. Alles verkopen in NL en dan met 2 koffers hierheen komen, en dat gevoel dat je alles weer op moet bouwen was even afzien. Geen werk in het begin en ook einde raad toen het even niet lukte toendertijd. Nu 3 jaar later is alles anders. Het weer is vaak fantastisch (vaak ja, kom er later even op terug) er is ruimte, we wonen in een vrijstaand huis met tuin en dubbele garage op een corner block met een view over de valley en the great dividing range, voor een fractie meer dan ons kleine huisje in NL gekost heeft. Altijd met mooi weer en vooral het hele jaar met licht naar het werk, nooit gedoe met krabben of koude vingers, altijd in een T shirt rondlopen en er na een half jaar achter komen dat je helemaal geen schoenen meer hebt, dat soort werk. Australiers hier in de suburb zijn lieve mensen, tikje naief maar er zit geen kwaad in. Iedereen staat wel voor elkaar klaar, wat wij in NL niet echt hadden met onze buren. Wel onze directe buren maar geen idee wie er tegenover ons woonden. We hebben hier veel aanspraak als je gewoon in je voortuin staat met de hond en een biertje. Het voelt gewoon knusser. Omgeving hier is fantastisch, je hebt het GBR, je kunt naar Daintree, naar de tablelands of prachtige plekjes als Etty Bay en Mission Beach. Het is overal wonderschoon en je voelt alsof je op vakantie bent ook al ben je maar een half uur van huis. Als je van boating en vissen houdt: er is geen betere plek op de wereld naast Florida Keys. En ook als je van 4WD of avontuur houdt, er is genoeg te doen met de Cape op een paar honderd km. Dan het weer: Zomer is heet, klam en lang. Je stelt het onderhoud aan de buitenkant van het huis uit, en doet alleen de tuin (grasmaaien elke week anders is er geen houden meer aan), voor mij persoonlijk is de zomer afzien, ik ben er geen fan van. Gelukkig hebben we solar en een paar aircons :) Dan de winter en koelere maanden: Hemels. Overdag kun je van alles en het is niet te warm, en je kunt zelfs nog zwemmen en dan is het niet te koud, 's avonds tot 23 uur buiten zitten en dat kan dan meestal ook gewoon nog zonder jumper. Je kunt zwemmen in de zee zonder stingers en ook actievere sporten beoefenen als je dat wilt. Het hele jaar guilt free een dagje gamen of netflixen met alle gordijnen dicht omdat je weet dat het de volgende dag toch weer hetzelfde mooie weer is. Zonder zorgen een mastodont van een 4WD diesel rijden en geen hartverzakking van de MRB krijgen.

Het is dat gevoel van rust, relaxheid en mogelijkheden dat wij hier wel vinden en in Nederland niet. Je ben hier veel meer outdoors: als het te warm is zwemmen in een van de water holes, en daarna naar de watering holes ;) Je wordt niet afgeremd door koud en nat weer.
Het warme weer doet je fysieke gesteldheid ook veel goed, je kunt uitgeblust zijn als het echt warm is, maar je bent bijna nooit ziek en nooit koude handen en vooral voeten zoals in NL. Je voelt je gewoon jaarrond beter en fitter.

Ik denk als je alles gaat vergelijken en optellen dat dat gewoon lastig is, maar wij voelen ons hier zeker thuis. Zij helemaal omdat ze hier is geboren natuurlijk, en om haar intense geluk hier te zien doet mij ook veel, en doet mij ook erg veel goed.

Volgende aanschaf van ons wordt een boot als er wat meer aanbod is tegen wat normalere prijzen, dus dan kunnen we helemaal van alle pracht genieten. Als er tzt iemand up north komt die naar het rif wil zonder op een toeristenboot te moeten, je bent welkom.
 
Last edited:
Valt bijna niets meer aan toe te voegen 😎.
De natuur die ook écht natuur is, het klimaat…Wat je dus ziet en voelt is meer in balans. En inderdaad dat heeft zijn invloed op hoe je kan omgaan met je tijd: de goed-weer-stress is weg. Ik zelf blijf het wonderlijk vinden dat je in NL-B zowat 9 maanden per jaar zit te wachten op de zomer die dan nog erg risicovol is. Maar ik ken best ook wel veel mensen daar in B en NL die echt genieten van die afwisselende seizoenen en er daarom ook niet aan willen denken om hier te wonen. Ik denk dat je migranten dan ook weinig zult horen klagen over deze zaken.
En ja ook hier moet (kan/wil, vul zelf in) je de hele dag werken. En in mijn geval sta ik zelfs ook ruim een uur vroeger (rond 6) op dan in Europa en ben soms later thuis. Maar idd zonder te verkleumen of in het donker, constant. En geen files tenzij ik naar Cairns CBD moet en zelfs dat is niet zo stressvol want de zon schijnt en je kijkt wat over de cane fields naar de range of naar de vliegtuigen die landen waar ik me dan inbeeld mensen zitten die 1x in hun leven hier komen om het regenwoud en GBR te zien.
En de weekends kunnen elke keer weer een mini vakantie zijn als je wil. Het moet niet, maar het kán!
 
Valt bijna niets meer aan toe te voegen 😎.
De natuur die ook écht natuur is, het klimaat…Wat je dus ziet en voelt is meer in balans. En inderdaad dat heeft zijn invloed op hoe je kan omgaan met je tijd: de goed-weer-stress is weg. Ik zelf blijf het wonderlijk vinden dat je in NL-B zowat 9 maanden per jaar zit te wachten op de zomer die dan nog erg risicovol is. Maar ik ken best ook wel veel mensen daar in B en NL die echt genieten van die afwisselende seizoenen en er daarom ook niet aan willen denken om hier te wonen. Ik denk dat je migranten dan ook weinig zult horen klagen over deze zaken.
En ja ook hier moet (kan/wil, vul zelf in) je de hele dag werken. En in mijn geval sta ik zelfs ook ruim een uur vroeger (rond 6) op dan in Europa en ben soms later thuis. Maar idd zonder te verkleumen of in het donker, constant. En geen files tenzij ik naar Cairns CBD moet en zelfs dat is niet zo stressvol want de zon schijnt en je kijkt wat over de cane fields naar de range of naar de vliegtuigen die landen waar ik me dan inbeeld mensen zitten die 1x in hun leven hier komen om het regenwoud en GBR te zien.
En de weekends kunnen elke keer weer een mini vakantie zijn als je wil. Het moet niet, maar het kán!
Ja, die seizoenen he! Het enige wat ik mis is de knusse koude en soms witte kerst en oud en nieuw, voor de rest kan de winter en najaar me gestolen worden. Ik stond in NL altijd om 6 uur op, om dan in de winter eerst de auto voor te verwarmen en de ruiten te ontdooien, dan een uur in de file in striemende kou richting Amsterdam om om 8 uur te beginnen. Later werkte ik 10 minuten van huis, en nu hier in Cairns werk ik 15 minuten van huis. Ik denk wel eens terug aan die tijd in NL en dan lopen de rillingen me over de rug. Op het moment dat ik hier het bedrijfspand verlaat schijnt altijd de zon en ben je de werkdag op slag vergeten.
 
Ik vind ook dat onze kwaliteit van leven is verbeterd hier in Australie. Laat ik eens proberen een lijstje te maken van dingen waar ik van geniet, in willekeurige volgorde:
  • Er is meer licht, de meeste dagen zijn helderder ook als de zon niet schijnt en zelfs de kortste dag is langer dan in NL (hier in NSW)
  • De temperatuur - zelfs op een winterdag is het aangenaam om buiten te zitten/sporten in de middag
  • Het hele jaar door kunnen kamperen op de meest fantastische plekken en vaak nog gratis ook
  • Het overweldigende dierenrijk: ik geniet nog steeds van een groep black cockatoos die pauzeert in een gum in de achtertuin, kookaburras die ons 's ochtends wakker maken, een wallabie in de vallei achter ons huis of een blue tongue in de achtertuin (en natuurlijk walvissen langs de kust!)
  • Het actieve buitenleven: hier wordt er volop gesport in de vroege ochtenduren, van jong tot oud is actief op z'n eigen niveau
  • De prachtige natuur on your doorstep! Hier in de Blue Mountains hebben we nog genoeg te ontdekken en Australie is zo mooi en gevarieerd
  • Mensen hebben tijd voor een praatje
  • Het hoeft hier allemaal niet perfect schoon/opgeruimd wat meer ruimte geeft voor leuke dingen doen
  • De Australische veerkracht: niet blijven hangen in de ellende als het tegenzit maar de schouders eronder en samen door. Dat hebben we zeker gezien na de bushfires en floods
  • De multiculturele samenleving - nagenoeg iedereen heeft wel een band met een ander land of andere cultuur
  • Rust en ruimte: ook al wonen we een uur van Sydney, op veel bushwalks kom ik hoogstens een handvol locals tegen en de sterrenhemels zijn 'to die for'.
En er zijn vast meer dingen die ik nu na 7.5 jaar voor lief neem of minder bewust van ben!
 
Ik kan mij volledig vinden in alle commentaren.

Voor mij waren er veel momenten in Nederland waar ik dacht "ik heb een goede baan, een huis, en is dit het dan?". Ik heb de "onrust tot reizen" van jongs af aan van mijn vader (KLM-er) meegekregen en voelde mij vaak meer thuis in het buitenland dan in het kleine Nederland.

En nu inmiddels bijna 6 jaar in dit geweldige land heb ik het volgende lijstje van zaken die voor mij de Quality of Life in Australie samenvatten:
  • Veelal mooi weer. In Nederland had je de stress dat je van die ene mooie dag moest genieten. Hier kan je rustig een dagje laten schieten in de wetenschap dat het morgen, volgende week en volgende maand ook mooi weer is.
  • De ruimte en de afstanden blijf ik indrukwekkend vinden.
  • De natuur is echt natuur, en niet een kunstmatig aangelegd bos met alle bomen op een rij.
  • Genieten van de diepblauwe luchten.
  • De ruimte, en met mooi weer niet met z'n allen in de file naar de Veluwe of het strand; er is hier zoveel aanbod dat er altijd rust en ruimte te vinden is. Het is heerlijk om op een rots te zitten, kijkend over de vallei, of afkoelen in een billabong zonder dat je mensen om je heen hebt of hoort.
  • Mensen zijn vriendelijk en behulpzaam. Elkaar groeten op straat is normaal. Men is hier over het algemeen positiever en kijkt vaak wat men zelf kan doen om de situatie te verbeteren in plaats van af te wachten wat de overheid voor je doet.
  • In geval van nood, staan de Australiers voor elkaar klaar; meer gemeenschapszin.
  • De outdoor cultuur; in de afgelopen 6 jaar ben ik meer een outdoor-mens geworden; zwemmen en hiking zijn mijn favoriete aktiviteiten geworden.
  • Voor een redelijke prijs een leuke auto kunnen rijden en in de weekenden op pad kunnen gaan
  • De grote groene ruimtes die in de steden te vinden zijn.

Toch ook een aantal zaken die ik iets minder vindt:
  1. De mono-cultuur in Australia. Elke stad en dorp is toch wel behoorlijk hetzelfde. Daarbij is Europa toch wel veel gevarieerder, mede dankzij de langere historie natuurlijk.
  2. Australia kent niet de lange zomeravonden waarbij het om 10 uur 's avonds nog licht is.
  3. Kerst in de zomer
 
Ik zie dat ik niet de enige was met ‘mooi weer stress’. 😳😂

De Duitsers zouden er zo’n mooi lang zelfstandig naamwoord voor moeten hebben zou je verwachten.
 
  • Haha
Reactions: tum
Ik zie dat ik niet de enige was met ‘mooi weer stress’. 😳😂

De Duitsers zouden er zo’n mooi lang zelfstandig naamwoord voor moeten hebben zou je verwachten.
Heel mooi om te lezen allemaal. Hebben jullie ook een geur-beleving in positieve zin he, het ruikt als thuiskomen. Verder heb ik niks toe te voegen aan jullie opsommingen 😊.
Als zelfstandig naamwoord dacht ik aan dit: Schöneswetterdepressionskrankheit.
 
My two cents.

Voordelen:
  • Geen weerstress (daar is ie weer)
  • Zelfs met kinderen ad hoc (ig) kunnen besluiten dat je even een paar dagen weg kan (voor ons bijv. dit weekend even op zaterdag naar Bribie en zondag terug)
  • In het algemeen meer relaxtheid, ondanks dat wij toch echt wel onder hoogspanning leven op het moment (Q moet haar examens halen, we hebben twee toddlers, een temp visa, etc.)
  • Mensen zijn zoveel vriendelijker
  • Natuur is vele malen echter, minder gemaakt
  • Het weer
Nadelen:
  • De vriendelijkheid komt met een keerzijde. Hier in QLD is die keerzijde het angstvallig moeten ontwijken van bepaalde onderwerpen (wij hebben Nederlandse vrienden waarmee we alles kunnen bespreken, vrienden uit Zuid Afrika waarbij zowel huidskleur/racisme en klimaat uit den boze zijn, Aussies die heel progressief zijn, zolang het ze maar niet in de portemonnee raakt, etc.). Doe je dat niet, dan lopen discussies best wel uit de hand
  • We missen hier wel rust. In WA kon je een steen gooien op een nature/bush camp en dan raakte je misschien een hagedis, hier in SE-QLD kan je regelmatig over de hoofden lopen.
  • Het weer. Maar dat is wederom in vergelijking met WA. Ik moet nog echt acclimatisering hier in QLD, ondanks dat we hier nu al langer dan een jaar zijn. Die luchtvochtigheid gaat echt in me zitten.

Ik denk dat een deel van de nadelen te maken heeft met waar we begonnen zijn (WA is echt een stuk rustiger en minder beladen in onderwerpen dan QLD, en ja dat weer hier….) en dat Covid hier niet echt geholpen heeft om vrienden te maken. En die tellen voor mij dus wel mee in de QoL. Zonder gelijkgezinden (of deels gelijkgezinden) is voor ons het cirkeltje niet rond.
 
@Zwerver de oplossing voor je humidity issues is even een paar weken naar FNQ komen in de zomer, dan voel je het nooit meer in SEQ.

Wij genieten echt altijd van de low humidity bij schoonmoeder in Brissie.
 
@Zwerver de oplossing voor je humidity issues is even een paar weken naar FNQ komen in de zomer, dan voel je het nooit meer in SEQ.

Wij genieten echt altijd van de low humidity bij schoonmoeder in Brissie.
Hahahaha, ja dat geloof ik direct. Ik moet wel zeggen dat dit jaar extreem schijnt te zijn, iets met La Nina.
Als ik het kan regelen qua werk, dan komen we volgend jaar voor een paar weken die kant op. Dat gaat dan wel via de slomo-route, want we willen dan wel gewoon alles er tussenin ook goed bekijken.
 
Of je gaat gewoon weer in WA wonen wanneer de tijd rijp is en je hoeft geen gekunstelde relativiteitstheorie te gaan toepassen ;P

Maareh eens met het meeste hierboven.

En het gebrek aan wespen...echt heerlijk! In de zomer in NL als je ergens was altijd oppassen, hier totaal niet. Sure allerlei ander spul wat rondritten die nog veel gevaarlijker is, maar die willen doorgaans bij je wegblijven en wespen zijn veel agressiever.
 


OFX
Back
Top