Ik heb de hype rond mevrouw Hirsi Ali wel meegemaakt en moet zeggen dat het eigenlijk een beetje jammer is dat het verhaal van haar een beetje ten onder ging aan het spektakel. Ik kan me nog herinneren dat het hele land tot diep in de nacht naar de tweede kamer zat te kijken vanwege een regeringsrel over haar vermeende jokken met betrekking tot haar nederlanderschap. Natuurlijk had iedereen er wel een mening over, maar feit bleef dat een Nederlandse volksvertegenwoordiger gelogen had over haar afkomst om zo een verblijfsvergunning te krijgen. Of ze daar reden voor had of niet, of ze daar haar NL-schap door kwijt zou moeten raken of niet, of ze gelijk had of niet, dat doet voor mij eigenlijk niet zo ter zake. De mevrouw komt in ieder geval niet voor de volle 200 % als geloofwaardig over en dat doet haar zaak geen goed. Daarnaast leven wij met z'n allen in een deel van de wereld waar je dan wel alles mag zeggen, maar waar er ook van je verwacht wordt dat je beseft dat het niet altijd even slim is om dat te doen. Theo van Gogh kan daar inmiddels niet meer over meepraten. Niemand verdient te sterven omdat hij de stem van z'n geweten wil laten spreken, maar soms is het natuurlijk wel erg dom om dat te doen.
Zowel mevrouw Hirsi Ali als wijlen van Gogh vinden dat ze alles wat ze vinden ook moeten zeggen. En vaak worden daar andere mensen weer opgewonden van. Wanneer je dan niet als volstrekt geloofwaardig bekend staat EN je verhaal een flink deel van de, laten we zeggen onstuimige wereldbevolking in rep en roer brengt, dan denk ik niet dat je verhaal veel zal helpen.