Hirsi Ali in Sydney

Hai Jan,

Ik heb haar boek hier liggen, maar ben er nog niet aan begonnen. Heb jij het al gelezen en wat vond je er van? Ik heb wel de boeken van Waris Diri (zeg ik dat nou goed?) gelezen, en kan ik die twee vergelijken?

't Zal geen vrolijk boek zijn, maar ik zag het hier en dacht 'tja, N'land is dan wel een beetje de ver-van-m'n-bed-show geworden, maar tóch wil ik het lezen". Het gaat niet alleen over haar, dacht ik.

Jouw mening?

Hee Irene,
Ik heb het gelezen en het leest lekker weg hoor! Jeetje, die heeft me een leven achter de rug! 'T is dus niet zo positief over de islam, maar dat wisten we natuurlijk allemaal wel. Zou graag naar haar lezing gaan om haar eens in het echt te zien. Overigens niet zozeer omdat ik het met haar eens ben. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar de vrouw. In NL hebben we haar (de hype) net gemist, ze werd nl. pas politiek actief zo rond de periode dat wij uit NL vertrokken in 2001.

Thanks Annemiek :) Nou, hij lígt op de stapel 'nog te lezen', en gezien de hoogte van die stapel moet ik er zo ongeveer in ehm.... 2010 aan toe komen... Maar lezen zal ik 'm!

Ireen :)

Hoi Ireen: heb 'm nog niet gelezen. Heb een beetje mixed feelings over deze vrouw maar... Amoz: jij hebt 'm uit?? Kan ik 'm lenen? :wink:

Ik ben wel benieuwd naar haar verhaal en ik vind haar een dappere vrouw maar vind het gevaarlijk wat ze doet. Even simpel: als een blauwe Ford mij afsnijdt, moet ik dan oppassen voor alle blauwe Ford's in het verkeer? Nee dus... Heb sympathie voor haar denkbeelden maar gevaarlijk omdat je een complete bevolkingsgroep in een bepaald hokje plaatst. Haar verhaal is erg high-profile en de meeste mensen verdiepen zich niet zo in de achtergronden zodat een eenzijdig beeld ontstaat

My 2 cents

Ik heb de hype rond mevrouw Hirsi Ali wel meegemaakt en moet zeggen dat het eigenlijk een beetje jammer is dat het verhaal van haar een beetje ten onder ging aan het spektakel. Ik kan me nog herinneren dat het hele land tot diep in de nacht naar de tweede kamer zat te kijken vanwege een regeringsrel over haar vermeende jokken met betrekking tot haar nederlanderschap. Natuurlijk had iedereen er wel een mening over, maar feit bleef dat een Nederlandse volksvertegenwoordiger gelogen had over haar afkomst om zo een verblijfsvergunning te krijgen. Of ze daar reden voor had of niet, of ze daar haar NL-schap door kwijt zou moeten raken of niet, of ze gelijk had of niet, dat doet voor mij eigenlijk niet zo ter zake. De mevrouw komt in ieder geval niet voor de volle 200 % als geloofwaardig over en dat doet haar zaak geen goed. Daarnaast leven wij met z'n allen in een deel van de wereld waar je dan wel alles mag zeggen, maar waar er ook van je verwacht wordt dat je beseft dat het niet altijd even slim is om dat te doen. Theo van Gogh kan daar inmiddels niet meer over meepraten. Niemand verdient te sterven omdat hij de stem van z'n geweten wil laten spreken, maar soms is het natuurlijk wel erg dom om dat te doen.
Zowel mevrouw Hirsi Ali als wijlen van Gogh vinden dat ze alles wat ze vinden ook moeten zeggen. En vaak worden daar andere mensen weer opgewonden van. Wanneer je dan niet als volstrekt geloofwaardig bekend staat EN je verhaal een flink deel van de, laten we zeggen onstuimige wereldbevolking in rep en roer brengt, dan denk ik niet dat je verhaal veel zal helpen.

He Pacific Dream de stelling "feit blijft dat een volksvertegenwoordiger heeft gelogen" kan naar mijn menig niet worden gesteld. Men voert nog discussie hierover. Na de rel bleek namelijk dat zij niet moedwillig een andere naam had opgegeven. Haar familie naam was samengesteld uit achternamen van haar vader en moeder ( Dit naar het gebruik in het deel van haar land ).
Verder vind ik het een dappere vrouw en heb ik haar 1 maal kort mogen ontmoeten. Jij noemt het soms dom als mensen hun geweten laten spreken. Ik zou liever zeggen, men neemt het risico. Dat is niet dom te noemen. Ik bedoel was Maarten Luther King dom? Hij nam een risico om een onrecht aan te tonen.

groeten Wim

...maar feit bleef dat een Nederlandse volksvertegenwoordiger gelogen had over haar afkomst om zo een verblijfsvergunning te krijgen...

Als jurist kan ik het niet laten...... op het moment waarop mevrouw "loog" over haar afkomst of naam was ze nog lang geen volksvertegenwoordiger! Dat werd ze pas veel later.

En nou effe als gewoon burger..... welke politicus is er wel betrouwbaar.... :evil:

Over haar naam is inderdaad discussie (zoon van.. uit het geslacht van... tot de stam van...) maar ook heeft ze verzwegen toen ze in NL asiel vroeg dat ze 12 jaar in Kenia had gewoond en via Duitsland naar NL kwam. Ze gaf op direct uit het rampgebied te komen. En ze veranderde haar geboortejaar met 2 jaar. Over die twee laatste zaken valt mi weinig te discussieren. Jokkebrok dus.

Ik snap dat je als 'vluchteling' best de boel bij elkaar wilt liegen, maar als je dan later een high profile functie krijgt en de boel gaat bagataliseren, dat vind ik niet kunnen.

Michiel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ayaan_Hirsi_Ali

Back