Wij hadden precies hetzelfde in mei dit jaar (ook in vic). Onze zoon (in juni 6 geworden) is begonnen in prep. Hij sprak geen woord engels (alleen bathroom en it hurts hadden we erin kunnen stampen). Wij hadden ook weinig tijd voor voorbereiding, ons tijdelijke visum was er 4 maanden na de sollicitatie. Anyway, hij ging van groep 2 naar prep en op zijn nl school deed men weinig aan lezen en schrijven. Hij kon nog niet zijn eigen naam schrijven.
Hij doet het nu heel goed op school. De taal pikken ze echt razendsnel op. Maar leren lezen en schrijven in een vreemde taal is gewoon een crime. De andere kinderen in prep zaten pas 3 maanden op school toen hij kwam, maar konden bijna allemaal vrij goed lezen en schrijven. Ze leren ook al heel veel op kinder, geloof ik.
Kortom, hij heeft een flinke achterstand wat lezen en schrijven betreft. Ik probeer er thuis aan te werken, maar vind dat best lastig. Het wordt verder echter niet als probleem ervaren. Zijn juf wil hem gewoon alle tijd geven om de inhaalslag te maken en hij voelt zich helemaal thuis in zijn klas. Blijven zitten dit jaar is ook helemaal niet aan de orde.
Ik denk dus ook dat je bij een wisseling van nl naar aussie school gewoon ervan uit moet gaan dat ze dingen 'missen', het een en ander zullen moeten inhalen en dat kost tijd, maar is helemaal niet erg. De ervaring zelf is namelijk ook ontzettend leerzaam.
Oftewel relax, komt t.z.t. vast allemaal goed. Zolang je kind zich maar goed voelt. En daarvoor is het denk ik belangrijk dat er geen druk op wordt gelegd. Daarom heb ik persoonlijk niet teveel aan voorbereiding willen doen, ik wilde niet dat hij in paniek zou raken.
Maar als je kind toe is aan lezen en schrijven kan het natuurlijk geen kwaad om spelenderwijs te beginnen. Ik vraag me alleen wel af in hoeverre het verwarrend is de letters in het nl te leren (nl e klinkt als eng a, etc.), maar concept is natuurlijk wel hetzelfde (lezen werkt hetzelfde). Dus het hangt ervan af hoeveel tijd je hebt en hoever je kind eraan toe is, wat je met voorbereiding kan bereiken. Mijn zoon heeft veel meer gevoel voor nummers dan voor letters
Trouwens, ik zag dat jullie in feb gaan. Dan begint je dochter (vrijwel) gelijk met de andere kids in prep. Dat scheelt wel, denk ik. De klas van mijn zoon had in die 3 mnd al heel veel vooruitgang geboekt.