hoe aan te pakken

polsie

New Member
Hoi allemaal, als alles goed gaat hopen wij in februari naar Victoria te emigreren. Wij hebben twee meiden van 5 en 8 jaar. Als de kids in Aussie met 6 jaar naar school gaan, kunnen ze lezen en schrijven. Hier beginnen ze daar pas mee in groep 3, dus onze jongste krijgt dus gelijk een mega-probleem. Nu kun je hier wel iets aan voorbereiding doen maar is toch anders. Wie kan mij raad geven of juist andere oplossingen aandragen? Uiteraard zal onze meid van 8 ook problemen krijgen, maar zij kent de technieken van het lezen al en zal sneller haar draai vinden (denk ik). Groetjes Polsie.
 
Misschien is het iets dat je op de school aan kan kaarten? Zij hebben het lesmateriaal en kunnen je daar misschien in helpen. Onze oudste zit op een school waar kinderen in groep 2 al leren lezen en schrijven, dus het materiaal zal er zeker zijn.

Succes,

Sacha
 
Hoi

Je zult er versteld van staan hoe snel kinderen van die leeftijd de taal oppakken.
Dit gaat veel sneller dan bij die oude knarren zoals wij.

Dus geen paniek, maar een beetje engels thuis oefenen kan natuurlijk geen kwaat.

Kees
 
Hoi

Je schrijft..........Als de kids in Aussie met 6 jaar naar school gaan, kunnen ze lezen en schrijven.......

Kinderen gaan hier naar school in het jaar dat ze 6 worden.  Ze gaan dan naar prep. waar ze leren lezen en schrijven.  Dit wordt voor jouw jongste dus totaal geen probleem.

Of begrijp ik je verkeerd?

Sidonia
 
Wij hadden precies hetzelfde in mei dit jaar (ook in vic). Onze zoon (in juni 6 geworden) is begonnen in prep. Hij sprak geen woord engels (alleen bathroom en it hurts hadden we erin kunnen stampen). Wij hadden ook weinig tijd voor voorbereiding, ons tijdelijke visum was er 4 maanden na de sollicitatie. Anyway, hij ging van groep 2 naar prep en op zijn nl school deed men weinig aan lezen en schrijven. Hij kon nog niet zijn eigen naam schrijven.
Hij doet het nu heel goed op school. De taal pikken ze echt razendsnel op. Maar leren lezen en schrijven in een vreemde taal is gewoon een crime. De andere kinderen in prep zaten pas 3 maanden op school toen hij kwam, maar konden bijna allemaal vrij goed lezen en schrijven. Ze leren ook al heel veel op kinder, geloof ik.
Kortom, hij heeft een flinke achterstand wat lezen en schrijven betreft. Ik probeer er thuis aan te werken, maar vind dat best lastig. Het wordt verder echter niet als probleem ervaren. Zijn juf wil hem gewoon alle tijd geven om de inhaalslag te maken en hij voelt zich helemaal thuis in zijn klas. Blijven zitten dit jaar is ook helemaal niet aan de orde.
Ik denk dus ook dat je bij een wisseling van nl naar aussie school gewoon ervan uit moet gaan dat ze dingen 'missen', het een en ander zullen moeten inhalen en dat kost tijd, maar is helemaal niet erg. De ervaring zelf is namelijk ook ontzettend leerzaam.
Oftewel relax, komt t.z.t. vast allemaal goed. Zolang je kind zich maar goed voelt. En daarvoor is het denk ik belangrijk dat er geen druk op wordt gelegd. Daarom heb ik persoonlijk niet teveel aan voorbereiding willen doen, ik wilde niet dat hij in paniek zou raken.
Maar als je kind toe is aan lezen en schrijven kan het natuurlijk geen kwaad om spelenderwijs te beginnen. Ik vraag me alleen wel af in hoeverre het verwarrend is de letters in het nl te leren (nl e klinkt als eng a, etc.), maar concept is natuurlijk wel hetzelfde (lezen werkt hetzelfde). Dus het hangt ervan af hoeveel tijd je hebt en hoever je kind eraan toe is, wat je met voorbereiding kan bereiken. Mijn zoon heeft veel meer gevoel voor nummers dan voor letters  :p

Trouwens, ik zag dat jullie in feb gaan. Dan begint je dochter (vrijwel) gelijk met de andere kids in prep. Dat scheelt wel, denk ik. De klas van mijn zoon had in die 3 mnd al heel veel vooruitgang geboekt.
 
Wij hadden overigens nog een ander 'probleem'. Er bestaan hier speciale programma's voor kinderen die geen of beperkt engels spreken (English as a Second Language programs). Sommige scholen hebben een speciale ESL-teacher in dienst, andere besteden het uit. Onze school verwees ons naar een language center. Onze zoon zou eerst een paar maanden naar het language center gaan en dan op school beginnen. Het center heeft echter een wachtlijst. Onze zoon is dus zonder taalbegeleiding op school begonnen en heeft de afgelopen 4 maanden nog geen specifieke ondersteuning gehad. Maar, nogmaals, hij doet het hartstikke goed.
Als je al weet waar je straks precies gaat wonen, zou je misschien al wat kunnen gaan informeren? Wat zijn de faciliteiten en kan ze vast op een eventuele wachtlijst worden geplaatst? Is wel lastig vanuit NL, maar wie weet.
 
Hallo,

wij zijn Nov.2007 gekomen en onze kinderen waren toen 6 en 8. Ze zijn voor de zomer vakantie naar school gegaan, waar ze een beetje voor spek en bonen meededen. Na de zomervakantie begon de jongste met prep en de oudste in grade 3. We hadden ze ook ingeschreven bij zo'n ESL school waar ze na 3 dagen (gewone) school naar toe gingen. In ons geval geingen ze toen 4 dagen in de week naar de ESL school en woensdags naar de aus. school. Intussen komen ze goed mee op school op alle gebieden. Na ca. 3 maanden konden ze dan full-time naar de aus. school. Ik had zelf het idee dat ze beter af waren geweest op alleen de aus. school. Als ik het van te voren geweten had dat ze 4!!! dagen naar die andere school moesten had ik het niet gedaan. Te veel gewissel, bovendien was het grootste deel van de leerlingen daar koreaans, waardoor ze meer koreaans hoorden dan engels. Maar goed het gaat nu goed en we zijn super trots. De jongste kon ook amper engels en schrijven en lezen kon hij niet, nu zit hij "beste de lezers van klas" leesgroep. Dus ik zou zeggen laat het op je af komen en misschien valt het wel mee. En als je toch voor een ESL school wilt gaan zou je even moeten informeren welke scholen dat zijn zodat je ze daar ook gewoon naar school kan laten gaan , dan heb je niet zo dat gewissel. Onze kinderen hadden binnen 2 maanden 3 verschillende scholen in Australie gezien, dat is moelijk vrienden vinden.

Inge
 
Hartstikke bedankt voor de reacties. Stelt me toch wat geruster. Er komt toch al zoveel op je af als je besluit om te gaan, maar goed dat hebben jullie ook allemaal al meegemaakt. Het is trouwens de bedoeling om in een klein plaatsje (genoemd Nar Nar Goon als jullie dit wat zegt ) te beginnen.Van daaruit gaan we ons orienteren waar we ergens een huis willen kopen/ bouwen. Hier is een kleine school met veel aandacht voor de kinderen. Ik heb ergens gelezen dat die extra leerkracht voor het bijbrengen van de engelse taal, afhankelijk is van het visum wat je krijgt? En klopt het ook dat er 1 of 2 kinderen aangewezen worden in een klas die jou kind gaan helpen met het maken van nieuwe vriendinnetjes en alles wat er bij komt kijken?
 
Wat je bedoelt is een 'buddy'.

Op onze school krijgen de 'preppies' en grade 1, een buddy uit de 5e of 6e klas (groep 7,8).  Het hele jaar door gaan ze een of twee keer per week naar de prep klas en helpen de kinderen met lezen, schrijven, plakken etc. In het eerste termijn helpen ze ook op de speelplaats.

Mijn zoontje kwam in de derde klas (welliswaar van een andere staat in groep 5) en kreeg een buddy uit de klas die inderdaad zijn 'vriend' was tot hij zich thuis voelde.  Mijn dochter die ook halverwege het jaar prep binnen kwam zei tegen de juf dat ze geen 'buddy' hoefde, ze kon voor zichzelf zorgen en had haar grote broer op school.  Alles is dus mogelijk en niets moet.

School is heel gemoedelijk in Oz.

Sidonia
 
Voor zover ik weet heeft ieder kind met english as a second language recht op extra les. Maar soms is dat dus een juf die helpt in een klas of zoals bij onze kids extra klassen met alleen maar kinderen met ESL.
Die buddies zijn bij onze kinderen ook, maar voor alle prepies.

Inge
 
Hallo,

Mijn Diuwke van 6 kon absoluut geen engels toen ze hier op school kwam, in februari. In NL wel wat aan lezen gedaan maar niet veel, en daarna heeft het een haf jaar stil gelegen vanwege onze reis.

Ze begon in groep 2 vanwege de leeftijd, maar in overleg hebben we haar halverwege het jaar naar groep 1 laten gaan. Ze leerde dus twee nieuwe talen tegelijk, en lezen en schrijven, en ik kan alleen maar ontzettend verbaasd en trots zijn op mijn kleine meid, maar ook op de juffen. De sfeer in de klas was zo fantastisch, en iedereen was zo ontzettend behulpzaam, en lief. (de kinderen dus ook)
Als Diuwke in haar show en tel voor het eerst een engels woord gebruikte, begon de hele klas te klappen. erg lief dus.

Bij ons scheelde het dat ze een nederlandse juf kreeg, die haar hielp met alle taken die uitegveord moest worden; rekenen enzo werd dus in het NL uitgelegd. Het was alleen wat verwarrend dat de andere uf geen NL kon. (allebei parttimers.)
Om een lang verhaal kort te maken; ze heeft nu een ozzie accent, leest supersnel mijn jongste voor, en waar ze problemen mee heeft; Nederlands.
We hebben wel in het begin grappen gemaakt over die stomme engelsen die een a als e uitspreken, of als o, en een u als a, en een.. etc. Met een beetje humor kom je een eind.

Nar nar goon??? wij maken grappen; In nar nar goon is helemaal niks te doen... het stadje van de murals ziet er erg lief uit, en de milkbar heeft hele lekkere kippies, maar verder?? (zeg zij uit Cockatoo met wel 5 winkels) :lol:
 
Back
Top