Hoe en wat met verhuur huis

suus73

New Member
Hallo allemaal,

Wij hebben min of meer het besluit genomen om ons woonhuis te verhuren via de makelaar. We hebben vandaag het informatie pakket ontvangen en alle kleine letters doorgelezen. Een makelaar kan heel veel uit handen nemen, maar nu zit ik toch nog te bedenken hoe je dat dan met de kosten van de hypotheek, post en bv. bankrekening doet. Want de makelaar zorgt dat het verhuurd wordt. Hij zorgt dat de huurder betaald en het geld op je rekening komt. Maar je moet toch een bankrekening houden en op welk adres zet je dat dan? En wat doe je met de adres gegevens naar je hypotheek verstrekker? Maak uit verschillende topics op dat sommige banken door de vingers kijken met betrekking tot verhuur van je huis, maar zij sturen toch post e.d. Kan je dat dan ergens anders heen laten sturen? Kan je, terwijl je niet in je huis woont, en ook niet in Nederland, toch je banknummer aanhouden met evt. het adres van ouders o.i.d.?

Wie bekent is met dit alles, ik hoor graag je ervaring!!

Groetjes,

Suus

Hallo suus,

Wij willen ook ons eigen huis de eerste paar jaar aan houden en verhuren. Uiteindelijk hebben wij na 6 maanden heen en weer gestechel het op papier van onze hypotheek verstrekker dat we het mogen verhuren maar dat was en ellenlang bureaucratisch gevecht.
In dat proces is de zogenaamde hypotheek adviseur, ook wel financiele coach genaamd, genadeloos door de mand gevallen en daar hebben we onze relatie dan ook me beeindigd. Uiteindelijk hebben we rechtsreeks met de hypotheek verstrekker afspraken gemaakt.

In onze hypotheek voorwaarden staat klip en klaar dat je schriftelijke toestemming van de hyptheek verstekker moet hebben als je het wilt verhuren.
Verder staat in onze huidige opstal verzekering voorwaarden dat het helemaal niet verhuurd mag worden. Je raad dus al waar wij momenteel mee bezig zijn.

Tip 1 : Vertrouw nooit een makelaar(of iemand anders als het over geld gaat)
Tip 2 : Lees heel goed je hypotheek voorwaarden door.
Tip 3 : Lees heel goed alle overige verzekerings pollissen door.
Tip 4 : Alle afspraken die je met met wie dan ook maakt zwart op wit op papier (je zult zien dat er niet veel zijn die hun blabla verhalen echt waar kunnen maken.)

Met de belasting zijn wij ook nog bezig dus wie nog wat weet .....graag.

Groetjes Jusi

Hai Jusi,

Dat is het hem nu juist. Wij hebben een hypotheek van de Postbank en ik begrijp dat die al moeilijk doen. We willen eigenlijk hier en daar informeren bij hypotheek verstrekkers of we de hypotheek kunnen oversluiten, met lagere maandlasten dan nu het geval is, en meteen te melden dat ze met verhuur geen problemen moeten hebben. Maar ik kan me zo voorstellen dat de hypotheek verstrekker ook aan zijn centjes denkt en als hij bij voorbaad al weet dat je gaat vertrekken naar Aus, je van 2 fulltime salarissen, terug gaat naar 1 in aussie dollars, die misschien nog wel eens achter zijn oren gaat krabbelen.....

Het is een heel gedoe, maar we willen gewoon nog niet meteen de deur in Nederland dicht gooien.

Gr,

Suus

Dag suus

Heel bekend verhaal allemaal.. ..........
JaJa wij wilden ook weg bij de geldverstrekker en oversluiten naar iemand anders.
Bij de postbank hadden we binnen 1 dag een duidelijke nee (je mag niet verhuren). De adviseur zei dat we gewoon bij hem moesten oversluiten en nooit iets moesten zeggen dat we uit het land waren. Misschien ben ik te eerlijk en/of te dom maar ik heb ook deze lieve adviseur bedankt voor zijn diensten.
Nadien is het bij de Rabo bank ook niet gelukt.
Wij hebben een papier van onze hypotheek verstekker Aegon dat we het mogen verhuren(alleen voor ons als zeldzame uitzondering, doen ze anders nooit, zal nooit beleid worden etcetra.). Goed ik het document in de kluis liggen dus ik nu op naar de verzekerings polissen.

Succes met de Postbank en denkt aan mijn tips. Volhouden, hebben wij ook gedaan en gewoon je premies betalen dat voorkomt al een hoop gezeur.

Hoi Suus,

Misschien moet je het gewoon niet aangeven bij de je geldverstrekker dat je je huis verhuurt. Want zeg nou eerlijk hoe vaak is je geldverstrekker de afgelopen jaren bij jou aan de deur geweest met de vraag: "Woont u hier nog?".

Wat het doorsturen van post betreft, dat kan je heel gemakkelijk (online) regelen. Als je naar iemand in Nederland laat doorsturen kost je dat iets van 55 euro per 3 maanden. (zou ik zowiezo doen)

Bij de Postbank kan je gewoon een rekening aanhouden (regel alles via mijn.postbank.nl) met een australisch adres......al is dat in dit geval misschien niet handig, omdat dat ook je geldverstrekker is.  :oops:

Als je wilt verhuren, zou ik gewoon alles in Nederland houden en je post laten doorsturen naar bijvoorbeeld je ouders.

Ik heb met precies dezelfde vragen als jou gezeten, maar uiteindelijk mijn huis verkocht.....en ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Waarom wil je eigenlijk je huis aanhouden?

succes! Joep

Hoi Joep,

Bedankt voor je advies. Tja, waarom ons huis aanhouden? :| Ik denk dat dat het kleine stukje vertrouwde is wat je moeilijk los kunt laten. Temeer omdat je, ondanks dat we al 2 x in Aus zijn geweest, je toch niet weet waar je terecht gaat komen, in wat voor woonomgeving. Ons huis nu is erg naar onze zin. We hebben het gekocht omdat we er meteen weg van waren.  We weten het, het is maar materiaal, we praten er iedere dag over, maar de keuze om het te verkopen is gewoon moeilijk. We denken, dat als we dalijk daar gesetteld zijn, een huis naar ons zin hebben, we er makkelijker afscheid van kunnen nemen. Gek misschien, maar stel dat je daar na een goed jaar daar toch niet kan aarden... dan komen we in ieder geval terug in een vertrouwde omgeving. Hihi, maar ik lees ook steeds van de meeste mensen dat ze er geen spijt van hebben dat ze hun huis verkocht hebben, dus misschien zwichten we ook nog wel.

Weet je, of iemand trouwens hoe snel het kan gaan als je gesponserd wordt door een bedrijf? Want mijn man heeft het contract getekend en nu gaan ze de procedure in gang zetten. We krijgen dan als het goed is een brief waarin de goedkeuring naar de werkgever instaat en daarmee moet dan het visum in het paspoort komen. We hebben geen flauw idee waar we rekening mee moeten houden.

Groetjes, :)

Suus

hahaha ja, de meesten hier heben geen spijt!  :up:

Ik kan je geen antwoord op je vraag geven, maar dat kan je vast wel op het forum vinden.

dus je komt op een 457 visa binnen?
Hebben wij ook, het duurde na de goedkeuring van de wergevers kant nog enige tijd om het aan onze zijde rond te breiien maar we waren begonnen in maart goedkeuring juni visa opgehaald in oktober en in Januari zijn we geland. Wil je meer weten stuuur dan maar een pmmetje

Hoi Karin,

Ik denk wel dat het een 457 wordt...

De werkgever in Aus is nu bezig met de goedkeuring. Volgende week moeten we onze nieuwe paspoorten ophalen.

Ik maak graag van je aanbod gebruik om een pmmtje te sturen als ik vragen heb.

Bedankt alvast!!
Suus

Back