hoe kan ik dit het beste aanpakken?trouwen met mijn vriend in australie

shelley

XPdite Sponsor
Wat fijnd dat je familie mee wil emigreren. Lijkt me alleen best wel lastig te regelen, maar wie weet. Positief denken en alles goed uitzoeken en dan komt het wel goed.
Je moet zowiezo kunnen aantonen dat je twee jaar samen bent, en dan binnen 9 maanden of een jaar (weet het niet meer precies uit mijn hoofd) gaat trouwen, in Oz. Dan kun je een prospective spouse visum aanvragen.
De twee jaar 'bewijs' is het belangrijkste denk ik. Alles hierover is terug te vinden in Booklet 6 van DIMIA.

Groetjes en succes!
Shelley

hoi allemaal,

ik ben vorig jaar voor een jaar in australie NSW geweest.Daar heb ik mijn australische vriend 'timothy' ontmoet.
hij is nu voor een jaar bij mij in nederland.(we wonen nu al een jaar samen).
ik wou aan het einde van dit jaar terug met tim naar australie op een working holiday visum.
We hebben plannen om na dat jaar te gaan verloven zodat ik niet alsmaar naar nl en weer naar Aus zou moeten reizen.
Ik wou alleen graag weten hoe we dat kunnen aanpakken?is er een mogelijkheid om gelijk na het working holiday visum een visum te krijgen (al vanuit australie)dat ons de tijd geeft om in dat jaar te trouwen.
Of zou ik dat toch allemaal vanuit nederland moeten gaan regelen.
mijn familie(moeder,oma en opa)willen ook emigreren als ik daar zou gaan wonen.
Qua geld is het geen probleem.Alleen heb ik niet zo veel idee hoe ik hier mee moet beginnen.

dank u wel voor het lezen van mijn verhaal..ik hoop op een antwoord
Lizzy,

Huh, 2 jaar bewijs ! Ik dacht 1 jaar.
Wij hebben van t eerste jaar weinig bewijs, ik mag toch hopen dat dat geen mega-probleem wordt, ik wil namelijk zo snel mogelijk naar Australie .en niet alleen voor die 4 weekjes in juli/augustus  :-(

[quote author=liz-lizzy link=topic=1982.msg18993#msg18993 date=1119520602]
dankje wel shelley.
ik ga eens in Booklet 6 van DIMIA kijken  :)
[/quote]Hallo Liz

Als je met je vriend als relatie mee terug wil kan je beter beginnen met Booklet 1
En dan de "snell"procedure in Berlijn.
Eenvoudiger en sneller.

Gr. Ton en Ineke

Het is inderdaad 1 jaar, en je moet inderdaad Booklet 1 hebben, niet 6.
Je hebt 2 opties denk ik:
- fiance / prospective spouse visa: moet je in NL aanvragen, en pas als je het visum binnenhebt, kun je naar Australie, waar je dan binnen 9 maanden moet trouwen.
- de facto / spouse visa (je hoeft niet getrouwd te zijn): kun je zowel in NL als Australie aanvragen, maar aangeraden wordt om het in NL te doen. Andere mensen op het forum weten er vast meer over.

Een klein risico met het eerst naar Australie gaan op een WHV, is dat dat visum een conditie heeft dat je de intentie moet hebben om Australie na een jaar weer te verlaten, dus als de douane het vermoeden heeft dat jij de intentie hebt om een ander visum aan te vragen en te blijven, kunnen ze in theorie daarom weigeren je binnen te laten. De kans dat ze dat daadwerkelijk doen lijkt me zeer klein, maar als je toch een spouse visum kunt regelen voor die tijd, zou ik dat doen als ik jou was. En aangezien jullie al een jaar samenwonen, moet dat makkelijk lukken voor het eind van het jaar, lijkt me.

Hmm, hoe kom ik dan weer aan twee jaar???? Geen idee, maar goed nieuws dat het slechts 1 jaar is. Dat moet lukken toch!  :up:

dankjewel allemaal,
ik ga booklet 1 maar eens goed lezen :up:

nou maar hopen nadat alles geregeld is er ook een mogelijkheid is voor mijn moeder, opa en oma.

nou is het ook nog zo dat mijn vriend hier op een working holiday sheme is gekomen (waarvan ze in australie al zeiden dat hij in nederland voor jaar kan zijn) nu eenmaal dat hij hier is, blijkt dat hij een verblijfsvergunning moest aanvragen dat alleen voor de eerste 6 maanden geldt....nu is het bijna zo dat die 6 maanden om zijn(27 juli)en we hebben nog niet van het IND..immigratie en naturalisatiedienst gehoord of het mag worden verlengt(terwijl dat in australie al eingelijk bleek geregeld te zijn)
het enige wat ze kunnen zeggen als ik vraag of hij nog een half jaar hier kan blijven...ja mevrouw we zijn ermee in behandeling(5 en half zes maanden al).
Maar we zien wel hoe we dat regelen(hij werkt hier trouwens dus ik zie het probleem niet voor verlenging voor een half jaar).Anders moet hij al 27 juli terug   :cry: en kan ik niet gelijk met hem mee.

Ze zijn hier bang dat ze te VROEG reageren  :x
Ineke heeft een Aus paspoort maar heeft tot 2000 een NL pasoort gehad.
Toen zij hierheen kwam zijden ze ook dat het geen probleem zou zijn,
Heeft precies 6 mnd geduurt, als je belt, "het is in behandeling"  :x

Als hun geen haast hebben moet jij het ook maar niet hebben  :up:

Hans heeft helemaal gelijk!

Ik denk dat een de-facto visum in dit geval een mooie oplossing zou zijn. (mits je echt meer dan een jaar hebt samen gewoond en dat ook kan aantonen). Hier in NL aanvragen is het makkelijkst, gaat via ambassade in Berlijn. Misschien wat moeilijker om nu aan te vragen dan een fiancé-visa of WHV, maar het scheelt je straks in Aus. een hoop werk.

Zie:

http://www.australian-embassy.de/visa/visas/family/100_309.html

en

http://www.australian-embassy.de/visa/visas/family/100_309_schnell.html

voor meer info.

Succes!

Voor mij is het als volgt gegaan.
Ik ben hier in '97 op een vakantie visa heen gekomen vervolgens  5 jaar lang ieder half jaar even op vakantie naar Nederland/New Zealand?Hong Kong enz enz.
Toen ben ik in 2002 hier getrwoud. toen heb ik in december 2002 via een migratie advocaat een aanvraag voor een spousvisa ingediend. Wel dan begin je wat alles moet aangetoond worden. O.a. met brieven /telefoonrekeninge/foto's/ testament/enz enz. Ook moet je twee verklaringen van getuigen kunnen overleggen dat je een echt koppel bent en niet trouwd alleen om hier te blijven. Dit koste mij $25oo voor de advocaat en $ 2000 leges kosten voor de aanvraag. Maar gezien alle papieren die ingevult moeten worden geef ik je de overweging een goeie migratie advocaat te nemen de eerste keer. Ik heb in febr.2003 mijn eerste spousvisa gekregen geldig onbeperkt maar na 2 jaar gaat dit hele spul weer over nieuw . Ik heb het nu net achter de rug. Heb alles weer met gewaarmerkte ( door een justise of the peace] bewijzen moeten aantonen dat ik nog steeds getrouwd ben. Heb het dit keer zelf gedaan want ik had alles van de eerste keer bewaard en aangevult met bewijzen van de afgelopen twee jaar. 14 dagen geleden heb ik mijn permanent resident visa  gekregen en ben nu gelukkig klaar. Ik heb ervaren dat als je alles keurig op een rijtje kunt zetten je een goede kans maakt. Het is echter beslist geen fluitje van een cent want ze zijn hier wat dat betreft echt niet zo soepen. Veel succes Willem.

[quote author=sappywilly link=topic=1982.msg19519#msg19519 date=1120103768]
Voor mij is het als volgt gegaan.
Ik ben hier in '97 op een vakantie visa heen gekomen vervolgens  5 jaar lang ieder half jaar even op vakantie naar Nederland/New Zealand?Hong Kong enz enz.
Toen ben ik in 2002 hier getrwoud. toen heb ik in december 2002 via een migratie advocaat een aanvraag voor een spousvisa ingediend. Wel dan begin je wat alles moet aangetoond worden. O.a. met brieven /telefoonrekeninge/foto's/ testament/enz enz. Ook moet je twee verklaringen van getuigen kunnen overleggen dat je een echt koppel bent en niet trouwd alleen om hier te blijven. Dit koste mij $25oo voor de advocaat en $ 2000 leges kosten voor de aanvraag. Maar gezien alle papieren die ingevult moeten worden geef ik je de overweging een goeie migratie advocaat te nemen de eerste keer. Ik heb in febr.2003 mijn eerste spousvisa gekregen geldig onbeperkt maar na 2 jaar gaat dit hele spul weer over nieuw . Ik heb het nu net achter de rug. Heb alles weer met gewaarmerkte ( door een justise of the peace] bewijzen moeten aantonen dat ik nog steeds getrouwd ben. Heb het dit keer zelf gedaan want ik had alles van de eerste keer bewaard en aangevult met bewijzen van de afgelopen twee jaar. 14 dagen geleden heb ik mijn permanent resident visa  gekregen en ben nu gelukkig klaar. Ik heb ervaren dat als je alles keurig op een rijtje kunt zetten je een goede kans maakt. Het is echter beslist geen fluitje van een cent want ze zijn hier wat dat betreft echt niet zo soepen. Veel succes Willem.
[/quote]

Als je relatie echt, echt is etc, en je hebt alle websites (dimia, ambassade in berlijn, deze en andere forums) goed doorgelezen, dan kun je tegenwoordig makkelijk zelf het visum aan vragen. Behalve als je misschien problemen krijgt met niet genoeg bewijs, police checks of medicals. Maar dan nog, zoveel kan een migration ook weer niet doen.

Toen jij je visum aanvroeg bestond al deze info niet, en dit forum bijvoorbeeld. Maar nu wel, en iedereen die ik heb geholpen met vragen, heeft het visum gekregen zonder een dure migration agent.
:)

Gefeliciteerd met je permanent visum trouwens!  :lol:
Pascal kan die aanvragen in Februari of july volgend jaar. Wordt niet zo moeilijk, want we zijn uiteraard nog steeds getrouwd, wonen nog steeds samen etc etc.

dankjewel voor de informatie  :)
Ik ben sowieso van plan om eerst nog met een working holiday visum te gaan voor een jaar want we hebben ook nog niet zo veel geld dat we dat jaar dan nog aardig kunnen opsparen.

Het lijkt me trouwens erg moeilijk om aan te tonen dat we al voor meer dan een jaar een relatie hebben en 1 jaar samen wonen denk ik. al hebben we wel fotos en rekeningen ect.

:up:lizzy

[quote author=linda link=topic=1982.msg21750#msg21750 date=1122331074]
Een prospective marriage visa kun je niet aanvragen wanneer je langer dan 12 maanden een relatie hebt. Dit is de categorie alleen  voor "postorderbruiden" :cool:zwartkijker
[/quote]
Mag ik vragen waar je dit hebt gelezen/gehoord?

Want volgens mij klopt het niet....

Een vriendin van mij uit Canada kwam hier met een prospective marriage visa(dus na 9 maanden trouwen). Ik weet bijna zeker dat ze al meer dan een jaar een relatie hadden(via internet leren kennen, allebei bij elkaar op bezoek geweest, maar konden toen nog niet samenwonen vanwege beide kanten kinderen, banen etc.
Ok, even gecheckt: vanaf october 2001 hadden ze een relatie. In August 2002 ging hij op vakantie bij haar in Canada(10 dagen).
September 2003 was zij in Perth voor 2 weken.
(tussen al deze jaren door was zij voor custody aan het vechten voor haar kinderen, haar ex deed moeilijk)
Begin vorige jaar(rond maart dacht ik) zijn ze eindelijk hier verhuisd, en op 15 october 2004 zijn ze getrouwd.

En ik ken er wel meer zo. :p

Niets 'postorderbruiden'  :roll:

[quote author=linda link=topic=1982.msg21848#msg21848 date=1122374131]
"If you are planning to marry your sponsor before entering Australia or if you have been in a de facto relationship with your sponsor for over 12 months, you should apply for a Spouse visa."

http://www.immi.gov.au/migration/family/partners/part1_prospective_marriage.htm
[/quote]
Dus, het hangt af van de term 'de facto' en 12 month relationship requirement:

"If you are applying for a Spouse visa as a de facto spouse, you and your partner generally must have been in a de facto relationship for the 12 months immediately prior to lodging your application. A de facto relationship is one where the parties are in a spouse-like relationship and have a mutual commitment to a shared life together.
See: 12-month Relationship Requirement"

En dan kom je bij:
"About the 12-month relationship requirement

If you are applying for a Spouse visa on the basis of a de facto relationship, or if you are applying for an Interdependency visa, you must be able to show that you have been in that de facto or interdependent relationship with your partner for at least the entire 12 months before the date of your visa application.

A de facto relationship is one where the couple have a mutual commitment to a shared life as husband and wife to the exclusion of all others even though they are not formally married, the relationship between them is genuine and continuing, and they live together, or do not live separately and apart on a permanent basis."

En dit laatste is dus niet het geval als je een internet relatie hebt, en elkaar alleen gezien hebt op korte vakanties.
Hoeft dus niet perse een postorderbruid te zijn dus.

:)

Back