Hoe kunnen de kosten voor emigratie zo laag mogelijk gehouden worden?

Jean76

XPdite Sponsor
Ik heb de laatste tijd nogal veel informatie vergaard over emigreren naar zowel Australie als Nieuw-Zeeland. Ik heb ook met veel mensen gesproken en gemaild die geemigreerd zijn. Wat mij steeds zo waanzinnig opvalt is dat er zulke hoge kosten gemaakt zijn bij de emigraties. Ik mailde laatst met iemand die naar Nieuw-Zeeland geemigreerd is en hij liet me weten dat hij in totaal zo'n 15.000 Euro kwijt was met elkaar. Daar schrok ik toch behoorlijk van.
Ikzelf zou eind volgend jaar in ieder geval voor een jaar naar Oz en NZ willen, maar als ik daarna terug ben in Nederland vrees ik dat ik te weinig geld nog zal hebben om echt te kunnen emigreren (als dat er al van komt.....). Het zal dan nog jaren duren voordat ik dit kan verwezenlijken.
Ik ben wellicht wat beknopt in deze topic, maar deze kwestie houd me wel erg bezig.
Dus mijn kernvraag is eigenlijk; hoe kunnen de kosten voor emigratie zo laag mogelijk gehouden worden?

Kun je geen jaartje reizen en werken in Oz? Volgens mij zou je op die manier kunnen blijven hangen! (mijn vriendin heeft het ook zo gedaan...)

Sowieso is het verkrijgen van een visum een kostelijke zaak. Maar 15.000 euro, dat lijkt me toch ook érg veel. Hans en ik hebben mbv het migratieburo ons visum gekregen en zo'n 5000 euro uitgegeven. Nu onze tickets nog, Marcel de hond moet mee én mijn diploma's moeten nog vertaald en assessed worden....dus in totaal hebben we zo'n 7500 euro uitgegeven.

Ik denk dat ik voor mijn fiancee visum in totaal (dus ook met vlucht berlijn ed. en een hele hoop vertaalwerk, en twee kids die ook medical enz. moesten) zon 3500 a 4000 euro kwijt was..... kan ietsje meer zijn

Ik heb een tijdje geleden een begroting gemaakt voor mezelf en ik kom ook uit op ongeveer €15.000.  Ik denk dat het is wat je meetelt. In die €15.000 zit bij mij ook verschepen inboedel, inrichting woning, aanschaf auto etc. En het is natuurlijk erg afhankelijk met hoeveel volwassenen/kinderen je gaat.

Om de kosten zo laag mogelijk te houden kun je ervoor kiezen gaan bureau in te schakelen (doen wij ook niet) goed af te wegen of het voordelig spullen wel of niet te verschepen.  Ik denk dat daar de grootste posten in zetten.

Als ik het me goed herinner is er in het verleden al wat geschreven over kosten van emigratie.

- kosten visum 2600 euro
- ticket 400 euro
- eventueel verschepen dozen tussen 800 en 3000 euro
- opstartkosten verzekeringen, borg etc 2000 euro
- opstartkosten australie eerste 6 maanden levensonderhoud 3000 euro
- wwonruimte eerste 6 maanden (low budget dus)4000 euro

Dus als ik het zo optel, en dan nog maar voor 1 persoon, dus laat staan met een gezin:
tussen 10.000 en 15.000 euro.

Maar dat is afhankelijk hoe snel je werk hebt. Ik heb er dus op gerekend dat je een half jaar nodig hebt, of nog wat moet reizen, om een baan te vinden. Heb je meteen een baan trek je er 7000 euro vanaf....

Iedereen kan voor zichzelf zo een rekensom maken..........dan zie je vanzelf dat die 15.000 euro niet uit de lucht is gegrepen.

Sab

[quote author=marina link=topic=3248.msg37628#msg37628 date=1132741074]
Kun je geen jaartje reizen en werken in Oz? Volgens mij zou je op die manier kunnen blijven hangen! (mijn vriendin heeft het ook zo gedaan...)
[/quote]

Dat zou de kosten behoorlijk drukken, lijkt me.

[quote author=Sabien link=topic=3248.msg37695#msg37695 date=1132751204]
- kosten visum 2600 euro
- ticket 400 euro
- eventueel verschepen dozen tussen 800 en 3000 euro
- opstartkosten verzekeringen, borg etc 2000 euro
- opstartkosten australie eerste 6 maanden levensonderhoud 3000 euro
- wwonruimte eerste 6 maanden (low budget dus)4000 euro

Dus als ik het zo optel, en dan nog maar voor 1 persoon, dus laat staan met een gezin:
tussen 10.000 en 15.000 euro.

Maar dat is afhankelijk hoe snel je werk hebt. Ik heb er dus op gerekend dat je een half jaar nodig hebt, of nog wat moet reizen, om een baan te vinden. Heb je meteen een baan trek je er 7000 euro vanaf....

Iedereen kan voor zichzelf zo een rekensom maken..........dan zie je vanzelf dat die 15.000 euro niet uit de lucht is gegrepen.
[/quote]

Tsjonge; schrik er toch best wel van  :?
Kost een visum echt zoveel zeg? Of ligt het er ook nog weer aan wat voor soort visum je neemt?
En je moet gewoon echt een baan hebben als je daar zit, want anders kun je heel snel weer inpakken vrees ik  :-( . Plus het feit dat de kosten een stuk draaglijker worden met een baan.

een skilled independent visum op basis van je beroep aanvragen bij DIMIA kost ca 1300 euro....

maar alle kosten die je moet maken VOORDAT je het visum aan kunt vragen:
skill assessment (300), IELTS test (200), medicals (200), vertalingen (400), certificeringen (80), legaliseren, uitttreksels, VOG (30), koerier (2*60) etc etc en dan heb ik het denk ik allemaal nog heel goedkoop gedaan omdat ik het meeste zelf heb vertaald en dus maar minimaal een vertaalburo nodig heb gehad kost het toch al snel nog eens zeker 1000 euro

spouse visum en dergelijke is goedkoper....maar dacht dat jij op basis van je beroep wilde gaan dan...of is dat uit  de lucht gegrepen?

Sab

[quote author=Sabien link=topic=3248.msg37700#msg37700 date=1132752882]

spouse visum en dergelijke is goedkoper....maar dacht dat jij op basis van je beroep wilde gaan dan...of is dat uit  de lucht gegrepen?
[/quote]

Opzicht niet hoor, maar ik wil nog wel verder gaan uitzoeken of administratief medewerkers en eventueel archivarissen ook gevraagd worden.

Je ziet het dus Jean! Een leuke partner aan de haak slaan; het goedkoopste visum! hahaha. Zeg maar nee, dan krijg je er twee haha
Volgens mij hoef je echt die hoge kosten niet te maken hoor als je gewoon een jaar reist, is het dus de kosten van je ticket, ga je gewoon een beetje seizoenswerk doen ofzo.... Volgens mij ben je jong genoeg voor zon visum. Ik geloof wel dat je 5000 euro in de bank moet hebben om te gaan... tenminste dat vertelde mijn vriendin (inmiddels 2 jaar geleden). Die vriendin van mij heeft geen opleiding en heeft hier in Breda productiewerk gedaan (zij is een Engelse overigens). Zij woont dus nu nog steeds in Oz (brisbane geloof ik!) (volgens mij een australier aan de haak, maar weet niet zeker hoe ze het precies doet...).

Wil je niet laten schrikken, maar als ik inderdaad: tickets, visum, nieuwe auto moeten kopen, inrichting huis, overbruggingsgeld, vertaling papieren, registratie hier en daar.... Tja en dan de verhuizing! Ik geloof dat wij ook wel in die richting komen hoor :S. Wil er eigenlijk niet teveel over nadenken. En we gaan er even vanuit dat het zich in de (verre) toekomst allemaal terugbetaald in een fijne baan voor mij en Martijn. Maar tot die tijd... financieel zijn we er ABSOLUUT niet op vooruit gegaan!

Even een ideetje van mij hoe wij ook de kosten gaan drukken.

Je kunt bijvoorbeeld ook wachten met het verschepen van je spullen totdat je wat meer zekerheid hebt daar in oz.
Stel voor (ga je natuurlijk niet van uit) dat er iets gebeurd geen werk, geld op etc en dat je dan erg genoeg terug moet naar holland moet je jouw spullen weer verschepen kost weer een aantal duizend euro.
Dus wij nemen alleen mee wat hoog nodig is daar en onze spullen BV kast, tv, dvd, bed plaatsen we eerst bij familie en als we zekerheid hebben daar in oz laten we het overkomen scheelt in het begin toch weer wat euro,s
Dacht ik zo (maar kan het ook mis hebben)

groeten marcel :up:

Ik heb ergens gelezen dat je partner en kids op jouw visum mee kunnen liften. Ook meende ik ergens te zien dat je beiden een IELTS moet afleggen. Klopt dat? Zo ja, wat is de logica daarvan...?

Ik 'lift' ook mee. Als je geen Ielts doet als partner en ook niet kan aantonen (door bijv. HBO diploma of universitair diploma dacht ik) dat je Engels voldoet aan de Ielts moet je een zgn second installment betalen van zo'n AUD 1950. Dit is voor Engelse les bij aankomst. Dus, beter (als je Engels voldoende is dan toch) EURO 170 betalen voor je Ielts dan AUD 1950 als extra bij je visumaanvraag toch!!??

groetjes Miranda

Er blijkt toch nog genoeg onduidelijkheid te bestaan over meeliften op het visum van de hoofdaanvrager, IELTS etc. etc.

Stel, je gaat met je partner emigreren. Je partner is de hoofdaanvrager en jij lift mee (evt. met/zonder kinderen). Geen probleem, je betaalt maar 1 keer de kosten van de visumaanvraag (dus alleen de aanvraag bij de DIMIA). Maar de DIMIA stelt eisen t.a.v. de hoofdaanvrager en de personen die meeliften. Zo moet een ieder die meelift een IELTS-test afleggen, mits je boven een bepaalde leeftijd bent. Ga je dus met een kind van 2, dan hoeft hij/zij uiteraard geen IELTS test te doen. Maar jij, als partner van de hoofdaanvrager wel.....En van jou, als partner, wordt ge-eist, dat je minimaal op elk onderdeel een 4.5 scoort. De hoofdaanvrager moet echter minimaal op elk onderdeel een 5 scoren voor 15 punten en een 6 voor 20 punten.
Maar....het kan ook gebeuren dat je de IELTS-test niet haald. Dan is er nog de keuze om een 2nd Installment te doen. Je betaalt daarvoor iets rond de 1950 euro en daar krijg je straks in Australie dan o.a. engelse les voor.

Dus, Tum...het aantonen van een HBO-diploma of Universitair diploma is niet voldoende voor het niet hoeven afleggen van de IELTS test (en het niet betalen van de 2nd Installment). Alleen als je kunt aantonen dat je native english speaker bent, hoef je geen IELTS test af te leggen.

Jeroen,
Het ligt er maar net aan wat je allemaal wil. Laat je de hele handel regelen door eenbureau, dan wordt het al een stuk duurder. Kies je er voor om al je meubels mee te nemen, dan kan het ook aardig prijzig worden (er zijn een aantal mensen die hier op het forum precies hebben verteld wat ze kwijt waren, dus zoekt en gij zult vinden. Misschien heb je wat aan die info) Je kunt ook alles hier verkopen en alleen het hoog nodige meenemen of laten versturen.

De ene vertaler vraagt 10 eurocent per woord, de ander weer 40 eurocent per woord. Weer een ander vraagt 20 euro per document. Ook hier kun je mooi shoppen. Ik weet niet wat wij kwijt waren voor de vertalingen. Wat scheelt... documenten die jij zelf hebt gemaakt (zoals cv) mag je zelf vertalen. Als je dat kunt, kun je er weer geld mee besparen.

Ook moet je even goed zoeken wat betreft cetrificeren. Je kunt beter alle notarissen in je woonplaats (of in de buurt natuurlijk ;) ) even bellen en vragen wat ze vragen voor het certificeren. Wij hebben het namelijk voor niets voor elkaar gekregen! We hebben zelf een grote taart gebracht om ze te bedanken. Het certificeren heeft ons dus ongeveer 15 euro gekost (alleen de taart dus ;) )
Op dit soort kleine dingetjes kun je wat kosten besparen als je goed zoekt.

Het ligt er ook maar net aan wat je eisen zijn in Oz (of NZ). Als je het niet erg vindt om de eerste tijd op een tuinstoel in je woonkamer te zitten met een klein teeveetje en te slapen op een matras op de grond... Ben je kieskeurig met het zoeken naar een baan of neem je alles aan wat je krijgen kunt...

Maar inderdaad... zoals iedereen hier al zegt. Het kost een heleboel geld.

Wij betaalden 14 eurocent per woord Annemiek. En totaal waren wij iets meer dan 300 euro kwijt voor alle vertalingen.....

Even over die Ielts. Ik lift ook met Martijn mee. Maar ik hoefde geen Ielst te doen van te voren. Misschien omdat het een studentenvisum is. Maar het scheelde wel tijd en geld.  Uiteindelijk heb ik hier alsnog een taal test moeten doen om juf te worden. Maar het had niet gehoeven als ik ander werk zou gaan doen (bijvoorbeeld voor mijn werk in de kinderopvang hoef ik geen engels test af te leggen). Alle beetjes helpen toch? Wij hebben ook maar voor één visum betaald. Zolang je zelf doet wat je zelf kan en mag doen, bespaar je euro's per seconde! Maar voor sommige dingen hebben wij voor luxe gekozen. En dan met name de verhuizing. Maar goed, dat kregen we cadeau. Als je het zelf doet scheelt het heel veel. Als laatste hadden wij ook heel veel mazzel met de tickets. Toevallig was er net een mega aanbieding bij Singapore air. En hebben we voor VEEL minder gevlogen :up:

Back