Een richtlijn die vaker terugkomt zegt dat je het eerste jaar verlies maakt, het tweede jaar quitte draait en het derde jaar weer begint met opbouwen.
Dat is mij destijds ook gezegd en naar mijn idee klopt dat wel.
Ik had vrij vlot werk als casual op mijn vakgebied (bibliothecaris). Vrij vlot is dan 2-3 maanden.
Toegegeven, ik had erg graag eerst via een uitzendbureau aan de slag had gewild om bij diverse organisaties/bedrijven rond te kunnen kijken als bijv. administratieve kracht om op die manier wellicht een 'carriere switch' te kunnen maken.
Mijn uurloon verschilde enorm per werkgever. Van iets als $8 tot $20 per uur. In een geval woog het inkomen eigenlijk niet op tegen de tijd die ik kwijt was met reizen: ik vertrok om 18uur bij mij thuis, was er rond 23uur weer thuis om even 1,5 uur te werken (dat was ook de plek die het minst betaalde
).
Uiteindelijk had ik iets als 3 casual jobs en werkte gemiddeld 16-20 uur per week.
De goede (fulltime) baan kwam na 6 maanden, maar hield wel in dat ik opnieuw moest verhuizen (400km). Ik verdien nu goed en heb zeker niet het idee dat ik als 'die buitenlander' gezien word, ondanks dat de meeste collega's Aussies zijn of hier al zeker 40 jaar wonen.
Ik weet wel, dat ze gek zijn op Australische werkervaring, dus als je dat op kunt doen dmv casual werk of vrijwilligerswerk... En inderdaad, het zal van de sector en werkervaring e.d. afhangen EN van je Engels. En qua inkomen hangt het inderdaad ook van de sector af. Ik werk bij de overheid en had geen inspraak op mijn salaris. Dat was gewoon afhankelijk van mijn functie e.d..
In het begin zal het zeker niet makkelijk zijn. Sommigen hebben geluk en hebben al snel werk, maar dat geldt niet voor iedereen. Uitzendbureau's e.d. werken ook anders hier dan in NL. In NL had ik via een uitzendbureau vrijwel meteen werk, hier belden ze me voor werk toen ik al een aantal maanden in Whyalla woonde. En voor het geval dat: ik benaderde degenen waar ik een gesprek gehad had zo'n beetje wekelijks.
De ervaringen die ik zo hoor zijn: wat Lamarck dus ook al zei: 1e jaar verlies, 2e jaar quitte, 3e jaar kun je opbouwen. En het kost gemiddeld genomen zeker 6-12 maanden voordat je werk hebt met wat 'vastigheid', voor zover dat tegenwoordig nog bestaat.