Wij zijn op 457 visum aangekomen net voor kerst 2017. Op zich duurde de visumaanvraag zelf erg kort, amper een maand van onze aanvraag tot grant. Maar het was, voor ons iig, de procedure eraan voorafgaand dat bijna een jaar in beslag nam. Het is erg afhankelijk van ieders beroep maar ik schets hoe het voor ons -mijn vrouw is kinder en jeugdpsychiater- ging:
(Hou er tekening mee dat in maart 457 visum onder nieuw regime start!)
1/ IELTS test. In ons geval was dat eigenlijk wel het eerste wat we gedaan hebben want er werd door de recruiter (gebruikelijk in medische sector; erg handig) meteen naar gevraagd vooraleer hij aan de slag ging. Reden is dat het meestal een essentiële vraag is bij elke sollicitatie. Elke beroepsgroep stelt eigen minimumeisen aan score IELTS en niet iedereen slaagt meteen zodat het flink wat tijd kan kosten (en stress)
2/ werkgever besluit om je aan te nemen en te sponsoren (en weet dus op voorhand dat je niet meteen beschikbaar bent, wat al een bijzondere situatie is). Werkgever weet dan ook dat hij zelf een procedure moet doorlopen voordat hij iemand uit het buitenland kan aannemen. Zoals bewijzen dat hij geen lokale kracht kan vinden! Je tekent een contract (voor ons: februari 2017) waar oa instaat dat alles afhankelijk is van verkrijgen visa. Het contract is vereiste voor visa.
3/ je start skill assessment welke basis vormt van je visa. Annelies startte hiermee rond maart 2017. Omdat zij specialist is in medische sector moest zij een lange en lastige procedure doorlopen in verschillende fazen: Eerst goedkeuring van basis arts diploma, dan assessment voor specialist diploma psychiater bij de Australische beroepsorganisatie. Een dossier van 150 pagina`s, veel vertaalwerk en veel notarisstempels voor certified copies (omdat alles per post moest worden opgestuurd; als het online mag geüpload worden volstaat meestal scan origineel) en als dit was goedgekeurd kon pas assessment als arts bij de Australische beroepsorganisatie.
Verzamelen van alle docs kostte ons ongeveer 2 maand, eerste assessment (psychiater) duurde ook ongeveer 2 maand van indiening tot goedkeuring. Tussentijds was er nog een interview; dit kon met Skype maar wij waten toen net in Australië op vakantie/prospectie en het werd erg geapprecieerd dat ze er live was. Assessment voor arts daarna duurde ongeveer 1 maand. We verzamelden alle nodige Docs tijdens wachten op eerste assessment.
Ik hoop dat het bij jullie beroep makkelijker gaat!
4/ Werkgever moet jouw dan nomineren voor visum. Bij goedkeuring krijg je dan een TNR nummer wat je nodig hebt voor jouw aanvraag. Bij ons starte de werkgever nominatie bij Immi als er zicht was op goedkeuring skill assessment (september 2017)
5/ als je contract en skill assessment hebt (en je TNR), heb je belangrijkste docs voor uiteindelijke aanvraag (hier vragen ze nog eens naar paspoort, cv, diploma’s enzoverder maar in principe heb je die al verzameld voor je skill assessment; Opgepast, het kan best zijn dat er voor skill assessment andere eisen worden gesteld aan waar/wie documenten mag vertalen, welke stempels enzoverder dan voor Immigratiedienst!
Je opent een Immi-account waar je alles kan uploaden. Uit de vragen die gesteld worden, wordt ook bepaalt wie van alle aanvragers nog een medische test moet ondergaan (bij ons alleen hoofdaanklager; kan verschillen). Hiervoor moet je dan nog HAP nr of zo aanvragen, afspraak maken met bevoegde arts (zie Immi website; voor NL: Amsterdam) en de arts stuurt dan zelf uitslag door naar Immi. Als al de gevraagde docs geüpload zijn kan je geheel bevestigen en op knop aanvraag drukken. Verzamelen Docs, bezoek arts kan relatief snel (2-4 weken?) en dan is het wachten op goedkeuring. Op de website stond toen tot 5 maand mogelijke wachttijd maar het duurde amper 3-4 weken.
Grootste struikelblokken zijn dus vooral procedure van je skill assessment en toch ook de werkgever erg zijn best moet doen om juiste procedures te volgen en hier gestroomlijnd in te handelen (en dat zijn Australiërs niet altijd is onze ervaring)
Succes!!