Hoe leer ik zo effectief mogelijk de taal?

Matthijs

New Member
Hallo allemaal,

In Nederland verdien ik mijn brood met de Nederlandse taal. Ik werk op een - laten we zeggen - communicatieafdeling en schrijf veel. In Australië wil ik uiteindelijk ook iets met taal doen. Bijvoorbeeld bij een krant of reclamebureau. Mijn Engels is echter nog lang niet goed genoeg om op hetzelfde niveau te functioneren als in Nederland. Doemdenkers zeggen dat het mensen zelden lukt een vreemde taal net zo goed te leren als hun eigen taal. Wat moet ik doen om te bewijzen dat het onzin is? Ofwel, hoe leer ik eenmaal in Australië zo effectief mogelijk Engels? Ik wil mezelf na aankomst 6 maanden de tijd gunnen om er fulltime mee bezig te zijn. Verder ligt alles nog open.

Alle tips zijn welkom!

:up:

Matthijs
 
Dat zijn inderdaad de doemdenkers! Ik ben zelf inmiddels tweetalig en heb die tweede taal ook pas na mijn 25e opgepakt en heb die uitstekend onder de knie. Echter in 6 mnd is dit niet te doen! Wat je ik in ieder geval kan aanraden is dat je een bezigheid(werk) zoekt waarbij je veel en gedwongen contact heb met Australiers en dat iets verder gaat dan "hallo hoe gaat het met jou, met mij gaat het goed` :wink:
 
Hiya

Heel veel praten, heel veel lezen, en een hoop vragen stellen..........in het Engels allemaal uiteraard! 6 maanden lijkt me wat aan de korte kant maar je kunt in korte tijd uiteraard ook een hoop bereiken.  Maar na ruim 10 jaar leer ik er nog regelmatig een nieuw woord / betekenis bij......it is ongoing.  :up:

Good luck!!!
Syl
 
ik speel regelmatig Boggle en Scrabble. is weer heel goed voor je spelling en woordenschat. En als je dan uiteindelijk een keertje wint, dan voel je je zo trots als een peacock!
 
Ik heb veel online taalspelletjes gespeeld. Maar daar leer je niet echt Engels van. Het meeste leer ik door het maken van fouten als ik met Australiers ben. Ze verbeteren mij rustig en dan probeer ik het maar weer te onthouden. Vooral de eerste maanden werd mijn hoofdvolgestopt met nieuwe woorden: snags, togs, stumps, drop bears. Dat zijn allemaal woorden die je niet in Londen zult leren, echt alleen hier. Kortom, de enige oplossing is om hier heen te komen  :up:  :-D. En dan vooral hobbies weer oppakken in je nieuwe taal. Ik speel in een band en leer daar elke week weer wat nieuws. Misschien wel het meeste in de auto met een ander bandlid.
 
Hihihi, ik denk dat voor mij het hebben van een Australische partner het leren van de taal het meest heeft vergemakkelijkt. (is dat proper Dutch?) Dus: omring je met Ozzies, en blijf weg van de Dutchies, ook minder contact over de telefoon en emails!
Ik heb nu twee eerste talen, en zoals je merkt, ben ik niet helemaal zeker meer in het Nederlands, soms. Ik weet dat mijn Engels verslechtert zo gauw ik een half uur met NL heb gebeld.

Werken in de horeca heeft ook veel geholpen. Je leert zo ook de sociale regeltjes, zoals wanneer je voor een drankje vraagt, vraag je niet; 'May I have a coffee' (what toch netjes klinkt), maar ' May I have a coffee, please". Groot verschil in reactie. Nu ben ik een op taal ingesteld persoon, en erg gevoelig voor sociale factoren, maar ik denk dat taal en hoe mensen met elkaar omgaan onlosmakelijk verbonden zijn.
En een groot voordeel van de horeca is, dat je collega's over het algemeen geen moeite hebben met je uitleggen waar je de fout in gaat.
Maarreh, 6 maanden is inderdaad kort, maar misschien wel te doen. Ligt een beetje aan je voorkennis en aanleg.

Succes!
Inacar
 
niet te bang zijn om fouten te maken en gewoon te doen. dat is het beste motto.
Ik ben hier nu 31/2 jaar en op het werk is het soms nog wel een foutje maar och iedereen weet waar ik vandaan kom en iedereen weet wat ik bedoel.
dus het komt allemaal wel goed.

Hein
 
Bij de BLTC organiseren ze intensieve engelse trainingen die je voorbereiden op de IELTS (iets waar je toch aan zal moeten). Jac heeft die training ook gedaan en voor ong. 350 euro is hij een stuk beter geworden.
 
[quote author=Matthijs link=topic=5845.msg73599#msg73599 date=1161598208]
@CJ

Dat zou mijn vrouw niet leuk vinden, denk ik...

:-D
[/quote]

Ook niet voor een goede zaak?  :lol:
 
Ja, ik denk het toch wel iets of wat moet helpen door jezelf veel te omringen met de Engelse taal.
Daarnet nog een dvd'tje bekeken "Over the hedge" en dit ipv.de Vlaamse of Nederlandse versie, gewoon op de Engelse gezet.
Ik stond er van versteld hoe vlot ik het verhaal wel kon meevolgen :lol: :up:
Morgenvroeg rij ik dan alweer met de zender op BBC news naar mn werk, toch weer een halfuurtje,...
Chatten met internationale kenissen, steek je ook wat van op.
Eigenlijk zijn er genoeg kanalen en materialen voor handen de dag van vandaag.
Succes nog Matthijs ;)
 
Back
Top