Die 55000 is bruto en zou best kunnen kloppen voor een 37,5 urige werkweek. Belastingpercentage weet ik zo niet, maar is lager dan in NL, geen idee m.b.t. België. Gemiddeld genomen lijken de lonen hier wat hoger te liggen, maar let wel, dat je daarvan meer zelf moet betalen.
Ter vergelijking met NL: hier kennen ze geen AOW. Ik werk zelf bij de overheid (SA) en krijg 12 ziekdagen per jaar. Die zijn permanent = kan ik niet kwijtraken tenzij ik ze opneem. Maar ben ik meer ziek, dan dat ik dagen heb, dan wordt ik niet meer uitbetaald. Vakantiegeld kennen ze wel, maar niet zoals in NL waar je in mei een bedrag op je rekening gestort krijgt. Ik krijg iets meer uitbetaald op het moment dat ik de dagen daadwerkelijk opneem, maar het is niets vergeleken met het NLse vakantiegeld.
Het is hier heel gebruikelijk om om de 2 weken uitbetaald te krijgen.Ik heb daarnaast 20 vakantiedagen per jaar. Na 7 of 8 jaar in overheidsdienst, bouw je hier Long Service Leave op. Dit zijn ook permanente dagen en mag je zolang opsparen als je wilt. Zou je uit dienst gaan, dan ben je je opgebouwde ziekdagen kwijt, je LSL wordt uitbetaald.
Voor de rest maakt het ook best veel uit voor wie je werkt. Als library casual in Adelaide werkte ik voor 3 verschillende bibliotheken (college & uni, dus geen openbare bieb). Salaris verschilde enorm (onderhandelen is hier niet echt een optie, tenzij je wellicht in de commerciele sector werkt), en de zaterdagen werden in het ene geval met 1,5x uitbetaald en bij de andere 2x. Dat laatste was wel leuk
Helpt dit??