Hoe loon berekenen

brumby

Active Member
Ik vroeg me af hoe je je maandelijkse of wekelijkse loon kan berekenen vanuit een jaarloon. Bij de meeste vacatures staat een jaarloon vermeld. Hoeveel moet hier nog af aan belastingen, of is dit effectief het nettoloon? Krijg je ook vakantiegeld? Ik zag een vacature staan voor een enrolled nurse die van 9u tot 17u werkt, 5 dagen per week, geen weekends, dus geen toeslagen. Er stond een loon bij van 55000 dollar per jaar, wat toch wel erg veel is t.o.v. ons Belgische loontje. Alvast bedankt!

Die 55000 is bruto en zou best kunnen kloppen voor een 37,5 urige werkweek. Belastingpercentage weet ik zo niet, maar is lager dan in NL, geen idee m.b.t. België. Gemiddeld genomen lijken de lonen hier wat hoger te liggen, maar let wel, dat je daarvan meer zelf moet betalen.
Ter vergelijking met NL: hier kennen ze geen AOW. Ik werk zelf bij de overheid (SA) en krijg 12 ziekdagen per jaar. Die zijn permanent = kan ik niet kwijtraken tenzij ik ze opneem. Maar ben ik meer ziek, dan dat ik dagen heb, dan wordt ik niet meer uitbetaald. Vakantiegeld kennen ze wel, maar niet zoals in NL waar je in mei een bedrag op je rekening gestort krijgt. Ik krijg iets meer uitbetaald op het moment dat ik de dagen daadwerkelijk opneem, maar het is niets vergeleken met het NLse vakantiegeld.
Het is hier heel gebruikelijk om om de 2 weken uitbetaald te krijgen.Ik heb daarnaast 20 vakantiedagen per jaar. Na 7 of 8 jaar in overheidsdienst, bouw je hier Long Service Leave op. Dit zijn ook permanente dagen en mag je zolang opsparen als je wilt. Zou je uit dienst gaan, dan ben je je opgebouwde ziekdagen kwijt, je LSL wordt uitbetaald.

Voor de rest maakt het ook best veel uit voor wie je werkt. Als library casual in Adelaide werkte ik voor 3 verschillende bibliotheken (college & uni, dus geen openbare bieb). Salaris verschilde enorm (onderhandelen is hier niet echt een optie, tenzij je wellicht in de commerciele sector werkt), en de zaterdagen werden in het ene geval met 1,5x uitbetaald en bij de andere 2x. Dat laatste was wel leuk :)

Helpt dit??

Oh en van je loon gaat er ook nog een deel naar je pensioen natuurlijk. In sommige gevallen moet je zelf een pensioenfonds regelen, in sommige gevallen gaat dat automatisch via de werkgever.

Ter info :)

Ik vroeg me af hoe je je maandelijkse of wekelijkse loon kan berekenen vanuit een jaarloon. Bij de meeste vacatures staat een jaarloon vermeld. Hoeveel moet hier nog af aan belastingen, of is dit effectief het nettoloon? Krijg je ook vakantiegeld? Ik zag een vacature staan voor een enrolled nurse die van 9u tot 17u werkt, 5 dagen per week, geen weekends, dus geen toeslagen. Er stond een loon bij van 55000 dollar per jaar, wat toch wel erg veel is t.o.v. ons Belgische loontje. Alvast bedankt!

Klopt de lonen liggen hoger dan in Belgie maar de kosten zijn ook veel meer dan in Belgie 55000 lijkt een hoop maar dat valt nog wel tegen afhankelijk wat je nodig hebt om volgens jou levens standaard, de een kan met heel weinig rond komen en de ander zou zo niet kunnen leven.
55000 omgerekent voor een 37,5 uurige werkwerk is dat 28.20 per uur.

Met de huidige koers komt dat op 23.82 euro dat is denk ik dan niet zoveel meer al moet ik zeggen dat de au dollar wel hoog staat tegen over de euro nu. In de tijd dat ik downunder ging zou dat neer komen op 16.61 euro maar dat was toen?

Met andere woorden je kunt niet alleen maar kijken hoeveel je meer verdient hier maar ook de hoogere levens kosten met te nemen in het geheel.

sukses.

Ja, daar ben ik nu ook achter. De ene werkgever doet 9% in een pensioenfonds, de andere 14%. bij sommige werkgevers hebben ze een vast pensioenfonds ('super'), bij de andere moet je er zelf eentje zoeken, en in mijn geval mocht het allebei: als ik al ergens zat dan kon ik datopgeven, en zo niet dan regelden ze dat ik bij een bepaald pensioenfonds kom. Het hangt af van de werkgever, en vaak staat het er bij een vacature ook bij ('14 % super' bv).

Met de huidige koers komt dat op 23.82 euro dat is denk ik dan niet zoveel meer al moet ik zeggen dat de au dollar wel hoog staat tegen over de euro nu. In de tijd dat ik downunder ging zou dat neer komen op 16.61 euro maar dat was toen?

Bedankt voor de berekening duiksmurf! Je zou er nog van schrikken hoe weinig we hier verdienen. 23,82 euro komt nog niet eens in de buurt van mijn uurloon. Ook geen pensioensparen. Maar dat komt natuurlijk ook omdat de dollar zo sterk staat, zoals je al zei. Het is moeilijk om op voorhand te weten waar je levensstandaard het beste zal zijn. Bepaalde dingen zullen in Belgie goedkoper of beter geregeld zijn, sommige in Australie. Ik heb wel al gelezen dat sommige gezinnen in Australie met 1 loon rond komen, wat in hun thuisland niet lukte. Maar dat zal zeker met het beroep dat je uitoefend te maken hebben.

De ene werkgever doet 9% in een pensioenfonds, de andere 14% en de volgende 0%.

Da mag nie!! Wettelijke verplichting om minimaal 9% superannuation bij je salaris te doen. Wat ze wel doen is een package aanbieden, dan zit je super er meestal bij in (en je salaris is dan 9% minder)... Tenzij je natuurlijk subcontracter of contracter bent, dan moet je alles zelf regelen...
Ter info: op de site van Fairwork Australia kun je redelijke lonen vinden.

Ik heb vorig jaar zo'n $50.000 verdient, dat komt neer op een gemiddelde van zo'n $800 op je bankrekening per week.

Vakantiegeld heb je hier niet, je hebt hier leaveloading (schrijf ik dat goed?)
Als je vrije dagen opneemt krijg je zo'n 115% uitbetaald i.p.v. 100%.

Ook over loon belasting en pensioenen bestaan vele draadjes. Ga naar de search engine en type: pensioenen.
Kathleen heeft het al weer gegeven, het is bij de wet VERPLICHT dat je werkgever 9 perc van je inkomen in een pensioenfonds stort. Binnenkort wordt dat 12 percent. Dit komt bovenop je salaris.
En ook jij kunt zelfs aangeven welk pensioenfonds (uitzonderingen zijn b.v. als je een CAO hebt geregeld via een vakbond).

Reinhoud
Die 17.5 perc loading (geen 15 perc) is ook al veel over geschreven, dit is er zo,n 10 jaar geleden geschrapt, dus de werkgever hoeft dat niet meer te doen, echter velen zijn gewoon doorgegaan hiermede en anderen hebben het b.v. in het salaris verwerkt, maar wettelijk gesproken is dit verdwenen.
Ik heb mijn mensen in begin gewoon doorbetaald en daarna in het salaris verwerkt want het bespaard wel een hoop administratie. Search engine: vakantiegeld of holiday pay.
Ook: longservice leave.
Over al deze onderwerpen, mocht je geinteresseert zijn in de details, bestaan tientallen paginas in dit forum.

Ik zou ook aanraden als je iets over een bepaald onderwerp wilt weten, dat je eerst via de search engine gaat opzoeken, dat gaat prima en je vindt veel praktische informatie.
Cheers
Jan

Aha, mijn werkgever geeft wel leave loading.
Komt waarschijnlijk nog veel voor, want er is een tabel met hoeveel belasting je moet betalen per wat je verdient, en daar is een speciale kolom voor...

Reinhoud,
Dus als je een vrije dag opneemt krijg je meer betaald dan dat je werkt?
Zo'n baan wil ik ook wel. Neem ik alle dagen vrij, krijg ik 115% uitbetaald.

Reinhoud,
Dus als je een vrije dag opneemt krijg je meer betaald dan dat je werkt?
Zo'n baan wil ik ook wel. Neem ik alle dagen vrij, krijg ik 115% uitbetaald.
Helaas alleen over AL, voor ADO's is het gewoon 100%.

AL = Annual Leave
ADO = ???

Voor belasting zaken kun je het beste naar de ATO website gaan. Die innen het tenslotte.

ADO = accrued day off
is gelijk aan de Nederlandse ATV, werk 40 uur per week maar krijg 38 uur betaald en bouw 2 uur ADO op.

Ah, ik heb mijn RDO = rostered day off wat is vergelijkbaar.
De ene week werk ik 44 uur, de andere 36 en heb de vrijdag vrij.

Back