hoe moet ik handelen voor visum

leen

New Member
hallo allemaal ik ben leen,
ik heb sinds 3 jaar een relatie met een australische vrouw ,
we vliegen constant heen en weer  nu wil ik in adelaide gaan wonen met haar bij haar moeder.haar moeder vind dat ok.
we hebben 2 jaar geleden een rekening geopend bij de bank in adelaide.
ik zit al 12 jaar in de w.a.o en volgens bronnen kan ik mijn uitkering gewoon meenemen.
is het mogelijk voor mij om daar te gaan wonen zonder grote problemen te verwachtten,
en een visum aan te vragen en wat voor een .
we hebben een defacto relatie en zijn verloofd.
we willen 15 juni naar adelaide vertrekken hoe moet ik handelen om langer dan 3 maanden te verblijven.
graag wat advies bij voorbaat dank.    leen :up:

ik zie dat er in de 20 mensen dit gelezen hebben is er niemand die deze man kan helpen ?

Volgens mij zou je in aanmerking moeten komen voor een 'spouse visum'.
Zie ook: http://www.immi.gov.au/migration/family/partners/index.htm

groetjes en succes, Hillegien

[quote author=Sandra link=topic=1704.msg15387#msg15387 date=1116370409]
Ik zou wel vast goed kijken wel papieren je hier al moet regelen!!
[/quote]

dank je sandra ik heb het volgende reeds geregeld:
een x ray chest die heb ik 2 weken laten maken in ziekenhuis met uitslag.
bloedonderzoek voor tbc en hepetites met uitslag
een brief in engels van dokter.
een verklaring van justitie omtrent gedrag.
een nieuw paspoort.
heb ik nog meer nodig vanuit nederland dan hoor ik dat graag van jullie  : :up:.

Bij het 'skilled visum' krijg je het verzoek om een medische test en VOG pas nadat je de visumaanvraag gedaan hebt, dus pas helemaal aan het eind...

Heb je het visum al aangevraagd dan, of werkt het bij een 'spouse visum' anders?

[quote author=Hillegien link=topic=1704.msg15445#msg15445 date=1116429518]
Bij het 'skilled visum' krijg je het verzoek om een medische test en VOG pas nadat je de visumaanvraag gedaan hebt, dus pas helemaal aan het eind...

Heb je het visum al aangevraagd dan, of werkt het bij een 'spouse visum' anders?
[/quote]
ik vraag mijn visum aan als ik daar ben  fotos en dergelijke mogen niet ouder zijn dan 12 maanden werd mij verteld

Het lijkt me ook handig om bepaalde nederlandse documenten hier alvast te laten vertalen en certifeceren, mocht je ze daar tyoch nodig hebben.
Denk bv aan een no-claimbevestiging voor een autoverzekering, eventueel behaalde diploma's, werkgeversverklaringen of andere zaken betreffende de WAO, pensioenregelingen.
Er zullen vast nog meer zaken zijn, oh ja geboorteakte e. d.

Gr Wilbert

[quote author=Wilbert67 link=topic=1704.msg15470#msg15470 date=1116440324]
Het lijkt me ook handig om bepaalde nederlandse documenten hier alvast te laten vertalen en certifeceren, mocht je ze daar tyoch nodig hebben.
[/quote]

Kun je denk ik toch ook daar laten vertalen door een NAATI vertaalburo.......? En dan daar kopien laten maken en certificeren.......? Als je alle tijd van de wereld hebt zou ik het natuurlijk in NL alvast allemaal voorbereiden.

Gr. sab

Kan natuurlijk ook, maar als er dan problemen zijn met je originele documenten is dat hier wat makkelijker op te lossen. :)

[quote author=Sabien link=topic=1704.msg15477#msg15477 date=1116446045]
[quote author=Wilbert67 link=topic=1704.msg15470#msg15470 date=1116440324]
[/quote]

Kun je denk ik toch ook daar laten vertalen door een NAATI vertaalburo.......? En dan daar kopien laten maken en certificeren.......? Als je alle tijd van de wereld hebt zou ik het natuurlijk in NL alvast allemaal voorbereiden.

Gr. sab
[/quote]

bedankt willem en sab ,
heb ook inmiddels vandaag een internationaal geboortebewijs dankzij jullie goede advies.
en nee weinig tijd om hier meer te regelen ik gaat over 3 weken naar aussie kan daar toch 3 maanden verblijven en daar met met gegevens de spouse procedure opstarten, wonen kan ik bij mijn verloofde dr moeder al is het voor altijd die heeft een kast van een huis,inkomen heb ik van w.a.o en mn verloofde sponserd mij.
dan moet het toch goed zitten en de planning is om daar te trouwen.

Hi Leen,

Heb je jou medical en X-ray examination wel bij een van de panel doctoren ondergaan?
Als ik het goed heb neemt Dimia geen genoegen met een andere in hun ogen vreemde arts.
Neem ook een gecertificeerde kopie van je originele geboorte akte mee. Dus gewoon in het nederlands.
Daar kan naar gevraagt worden.Was bij mij wel het geval.
Heb je hier bepaalde spaarrekeningen enz en bewijzen van evt bezittingen maak daar kopietjes van en neem
alles mee.Wordt ook naar gevraagt.Jou verloofde moet een handgeschreven verklaring overleggen hoe ze jou gaat sponseren. Beginnen jullie daar ook aan te denken.Heb je meer info nodig laat het weten.

Suc6
Grt
Rob

Als je in Nederland naar een paneldokter gaat en je vraagt je visum in Australie aan, dan sturen ze je resultaten van je medisch onderzoek alsnog naar een paneldokter in Australie. De arts in Australie moet dan ook zijn goedkeuring geven. Dat hebben ze ook bij mij gedaan.

Ha Leen,
Ik wil de pret niet bederven - maar als je naar Australie gaat met een holiday-visum, en de douane komt er achter dat je van plan bent om wanneer je in oz bent een spouse visum aan te vragen, dan kunnen ze je entry weigeren ivm valse bedoelingen. Zie ook andere draadjes op dit forum - heb nu niet veel internet tijd, maar het is de moeite waard hier meer ove te lezen - je zou de eerste niet zijn die terug op het vliegtuig wordt gezet .... Iets wat de aandacht trekt is bijvoorbeeld wanneer je een one way ticket hebt.

Heel veel succes!  :up: :up: :up: :up:
ak (inmiddels in motorhome aan het rondtoeren - vandaag in Brookton!)

[quote author=Robby link=topic=1704.msg15493#msg15493 date=1116453671]

Hi Leen,

Heb je jou medical en X-ray examination wel bij een van de panel doctoren ondergaan?
Als ik het goed heb neemt Dimia geen genoegen met een andere in hun ogen vreemde arts.
Neem ook een gecertificeerde kopie van je originele geboorte akte mee. Dus gewoon in het nederlands.
Daar kan naar gevraagt worden.Was bij mij wel het geval.
Heb je hier bepaalde spaarrekeningen enz en bewijzen van evt bezittingen maak daar kopietjes van en neem
alles mee.Wordt ook naar gevraagt.Jou verloofde moet een handgeschreven verklaring overleggen hoe ze jou gaat sponseren. Beginnen jullie daar ook aan te denken.Heb je meer info nodig laat het weten.

Suc6
Grt
Rob

[/quote]zo rob das nogal wat dan ga ik daar wel naar de dokter en mijn verloofde zal dat wel verklaren en haar moeder ook dat ik bij haar kan wonen mijn vraag is zijn die panel docs duur ivm onderzoek.

[quote author=ak link=topic=1704.msg15532#msg15532 date=1116492698]
Ha Leen,
Ik wil de pret niet bederven - maar als je naar Australie gaat met een holiday-visum, en de douane komt er achter dat je van plan bent om wanneer je in oz bent een spouse visum aan te vragen, dan kunnen ze je entry weigeren ivm valse bedoelingen. Zie ook andere draadjes op dit forum - heb nu niet veel internet tijd, maar het is de moeite waard hier meer ove te lezen - je zou de eerste niet zijn die terug op het vliegtuig wordt gezet .... Iets wat de aandacht trekt is bijvoorbeeld wanneer je een one way ticket hebt.

Heel veel succes!  :up: :up: :up: :up:
ak (inmiddels in motorhome aan het rondtoeren - vandaag in Brookton!)
[/quote]ik heb een retourticket en ja het kan vreemd klinken maar in die 3 maanden kan ik toch besluiten om daar te verblijven? of in ieder geval 1 jaar daar te blijven of is dat niet mogelijk ? :up: :up: :up: :up:

zo rob das nogal wat dan ga ik daar wel naar de dokter en mijn verloofde zal dat wel verklaren en haar moeder ook dat ik bij haar kan wonen mijn vraag is zijn die panel docs duur ivm onderzoek.

Hi Leen,
Ik dacht dat een med onderzoek in Oz ongeveer AUD 300 kost. Sandra zit er momenteel en weet daar meer over. Hier in NL heb ik voor de X-ray 40 en de arts 90 euries betaald.

Ik wil zeer zeker niet ook de pret bederven maar je kan met een hv van 3 maanden echt niet zomaar besluiten om daar te blijven. Ook niet voor een jaar.Je moet officieel toestemming daarvoor hebben/aanvragen.AK is daarover reeds duidelijk geweest.

Veel suc6
Grt
Rob

ik heb een retourticket en ja het kan vreemd klinken maar in die 3 maanden kan ik toch besluiten om daar te verblijven? of in ieder geval 1 jaar daar te blijven of is dat niet mogelijk ?   

Eerst ff over die panel dokter, ik heb zo'n 100 euro betaald voor de paneldokter in NL. Ik weet niet precies hoeveel het hier kost, maar je zal met die $300 wel in de goede richting zitten.

Ik ben ook met een ETA visum naar Australie gegaan, met een retourtje (was goedkoper dan enkeltje). Eerlijk opgebiecht dat ik van plan was om mijn visum daar aan te vragen. Maar mijn omstandigheden waren anders aangezien mijn man in het ziekenhuis lag en hij iemand nodig had die voor hem zorgde. Ze waren erg behulpzaam bij de douane, maar kreeg toch wel aantal vraagjes.

Je kunt maximaal voor de duur van een jaar naar Australie met een toeristenvisum.

Je start met 3 maanden (ik had een ETA), dan kun je verlengen met nog eens 6 maanden (class  TN Visitor P subclass 686 conditions mig regs schedule 8 , 8201 max 3 months study; 8205 X-Ray if study > 4 weeks; 8101 no work) en dan kun je een laatste keer verlengen met 3 maanden.  :teacher:

Bij deze laatste verlenging komt het tricky gedeelte. Als je je verlenging via een bezoek aan een DIMIA kantoor regelt loop je de kans dat ze een 'no further stay' condition op dat laatste visum toepassen. Je kunt dan niet langer in Australie verblijven en zodra je visum verloopt moet je het land uit. Ook kun je dan geen ander visum aanvragen.  :lookatit:

Maaarrrr.. het is de kunst om een ander visum voor te bereiden en aan te vragen binnen die eerste periode van 9 maanden. Zodra je een ander visum aanvraagt komt je huidige visum te vervallen. Ik krijg dus een bridging visum gedurende de behandeling van mijn aanvraag voor een Business Long Stay Visum.
Weet dus wel zeker dat de haalbaarheid van het nieuwe visum zo goed als zeker is, anders moet je na afwijzing alsnog het land per direct uit !

Ik had ook nog een laatste verlenging van drie maanden op mijn toeristenvisum kunnen binnenhalen door een vlucht naar New Zealand te boeken (want dat land is het dichtste bij Australie dus het goedkoopste) en 'even' heen en weer te vliegen !
:plane: Je krijgt dan bij re-entry automatisch drie maanden verlenging.

Zo had ik het bij de eerste verlenging overigens ook kunnen doen maar ik koos er destijds voor de AUD 200 te betalen en het via het DIMIA kantoor te regelen.

Ik heb al die tijd verzwegen wat mijn doel hier was op korte termijn mijn registratie en op langere termijn een sponsor en baan vinden en op die manier hier blijven.
Ik kon het aannemelijk maken dat ik hier familie/vrienden/toeristische attracties ging bezoeken. :flipper: Wat ik overigens ook gedaan heb !  :evil:

Het is dus mijns inziens wel mogelijk om het een en ander te regelen binnen Australie, maar je moet dan niet te veel dingen tegen hebben want de tijd die je hebt is beperkt en dat zet een zekere druk op de ketel ! En een goede voorbereiding is ontontbeerlijk van wat je al moet regelen als je nog in NL bent , want het is best lastig om dingen achteraf te moeten regelen eenmaal dat je in Australie zit.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Succes in elk geval met alles!  :up:

Ingrid.

[sub]Dit is mijn persoonlijke ervaring en kijk op de zaak dus 'don't shoot the messenger' als iemand dit anders ziet of heeft ervaren ! [/sub]

Back