Hoe (on)mogelijk is het om 4 dagen (circa 32 uur per week) te werken in Austr.?

tampet

XPdite Sponsor
Hoi allemaal,

Wij hopen ergens volgend jaar in Australie (zoals het er nu naar uitziet Adelaide) neer te strijken en heb een vraag mbt part-time werken en dan specifiek in de IT consultancy/Project mgt. branche.

Hier in NL werken manlief en ik beide 4 dagen per week (ik dus als IT consultant) en delen de zorg om onze twee jonge (nu 1,5 en 4,5 jr.) kinderen. Nu weet ik dat NL kampioen deeltijdwerken is en dat dit absolut geen represenatieve situatie is voor de meeste buitenlanden maar ben benieuwd naar jullie ervaring/mening hierover.
Is dit uberhaupt bespreekbaar in Austr. bij sollicitaties of een absolute ' no go'? Alle reacties hieromtrent zeer welkom, ongeacht om welke staat het gaat, hoeft dus niet puur om SA te gaan. Ik kan me voorstellen dat het misschien per staat of werkgever verschilt?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

groeten van ' working mum' Tampet

Deze "working dad" wil daar ook wel iets meer over weten.
Ik werk nu 25.5 uur, verdeeld over 4 dagen, in de metaal.

Bart

Het is inderdaad absoluut niet gebruikelijk maar komt wel voor!
Vooral in de overheidssector is het vast wel mogelijk en daar zie ik ook wel advertenties voor 32 uur etc.
Ik denk dat veel afhangt van hoe je het zelf wilt aanpakken. Als je bijvoorbeeld contract werk wilt doen (wat in de IT ook heel goed mogelijk is) denk ik dat je best een goede kans maakt om daar de gewenste afspraken over te maken. Ik weet bijvoorbeeld van een collega hier op het project (een IT developer, contracting) dat hij elke vrijdag vrij is.....

Veel plezier met de voorbereidingen!

Henriette

Hoi Henriette,

Hartelijk dank voor je reactie! Dat klinkt hoopgevend, niet makkelijk dus maar wel mogelijk....die overheidssector zal ik onthouden...zal maar vast een draft sollicitatiebrief voor DIAC maken....ze kunnen daar wel wat hulp gebruiken...desnoods maar 32 uur per week.... :lmao:

But on a serious note...tegen contract work zou ik geen enkel bezwaar hebben, Australische werkervaring opdoen + een inkomen hebben lijken me voor het begin de belangrijkste criteria....kieskeurig worden kan later altijd nog... :grin:

groeten uit freezing NL
Tampet

Iemand enig idee hoe 32 uur in het basisonderwijs valt in te passen?
Ik denk er over om parttime als leerkracht aan de slag te gaan indien mogelijk. In NL heb ik jaren geleden mijn Pabo diploma gehaald, maar nooit wat mee gedaan...
Ben er nog niet helemaal uit wat ik wil gaan doen, maar full time is voor mij geen optie.

Part time werken is hier ietsje minder gebruikelijk dan in Nederland (waarschijnlijk omdat het geen automatisch recht is), maar toch eigenlijk heel gewoon. De krant staat vol met advertenties voor deeltijdwerk. Het zal niet in alle sectoren even makkelijk zijn, maar met een beetje zoeken moet het wel lukken. Australie is echt niet veel anders dan Nederland. Hier willen stellen ook graag 1 1/2 baan.

Groetjes,
Rixta

[quote author=Dijnnas link=topic=7798.msg101410#msg101410 date=1193170221]
Iemand enig idee hoe 32 uur in het basisonderwijs valt in te passen?
Ik denk er over om parttime als leerkracht aan de slag te gaan indien mogelijk. In NL heb ik jaren geleden mijn Pabo diploma gehaald, maar nooit wat mee gedaan...
Ben er nog niet helemaal uit wat ik wil gaan doen, maar full time is voor mij geen optie.
[/quote]

Jufrebekka heeft gemerkt dat het al moeilijk is om überhaupt een (vaste) baan in het onderwijs te vinden. Op de scholen waar ze heeft gewerkt (als inval leerkracht), was er geen enkele deeltijd leerkracht. Zoals wij het inzien, zou ik dus maar niet teveel hopen op een deeltijdbaan in het onderwijs. Nu is ze dus "maar" deeltijd PA (personal assistant) geworden, wel voor 4 dagen per week.

Het lijkt me heel verschillend. Ik deel de mening dat er genoeg part time banen in de kranten staan, op diverse niveau's. Ook ken ik iemand die voor twee dagen per week op een school werkt als docent, ze had die baan geloof ik binnen een half jaar. Puur toeval, maar toch gelukt. Volgens mij moet het als binnenkomer als Teacher Assistant al helemaal niet moeilijk zijn om part time aan de slag te gaan, heb daar heel veel vacatures van gezien. Maar ja, dit is WA, dus wellicht scheelt het gewoon per staat.
Ik denk dat je met de houding van eerst een baan dan kieskeurig worden een hele goede is. Ik heb me nooit zo bezig gehouden met IT functies, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen (behalve dat je waarschijnlijk gevoelsmatig 10 jaar terug in de tijd gaat als je ziet hoe ze hier met IT omgaan, maar dat is een persoonlijke opvatting).

Hai!

Op mijn werkplek hier in Oz werkt het meerendeel part-time. Drie mensen werken maar twee dagen, eentje drie dagen, eentje vier dagen, eentje vier-en-een halve dag, eentje maar 1 dag... hebben uiteindelijk maar 6 full-timers over. Het kan dus zeker wel, ligt enorm aan je werkgever. Maar dat heb je in NL ook.
Hoor van veel van mijn vrienden in NL dat ze 3 & 4 dagen werken, met twee dagen KDV. Maar zulke oplossingen hoor ik hier eigenlijk bijna niet. Oz is nog tamelijk ouderwets, en de moeder blijft meestal thuis wanneer er kinderen komen.
Wat contracting betreft: het kan zijn dat je een contract niet krijgt, als je langer over de job gaat doen, of niet fulltime aanwezig kan zijn. Ligt aan de vraag (en aanbod, natuurlijk), en daar weet ik in jullie business niet veel van.

Kweenie of het iets helpt, maar je schreef dat alle reacties welkom zijn, dus hierbij mijn reactie.
Veel succes!
Ineke

wij gaan op het visum van mijn man naar melbourne. zelf zou ik ook graag wat gaan werken, gewoon om onder de mensen te zijn. het liefst natuurlijk onder schooltijd van onze kinderen (9 en 6).

denken jullie dat dat mogelijk zou zijn daar. zoals ik al zei ik heb zeer veel verschillend werk gedaan, dus een winkel of kantoor, het maakt me niet uit. gewoon voor de sociale contacten. hele dagen thuis zitten, lijkt mij ook niets.

groetjes lisette

Hoi Rixtra, Elle, Tinusv& Ineke

Hartelijk dank voor al jullie reacties! Super!   :up: :up: :up:
Alle reacties zijn hartstikke welkom, ook nieuwe  :wink: want ook al werken jullie in andere vakgebieden, het geeft mij toch een beetje inzicht in de Ozz arbeids 'mores' en de eventuele mogelijkheden/struikelblokken qua deeltijdwerk. Er over lezen blijft natuurlijk wezenlijk anders dan horen van real-time ervaringen van anderen, dus dank nogmaals!  
Ik zelf ben in NL als externe adviseur gewend om me zeer flexibel op te (moeten) stellen, dat is nu eenmaal inherent aan dit type werk, en met flexibel bedoel ik zowel qua werken buiten NL, buiten kantoortijden en /of met flinke reistijden. Kortom: mijn contract vermeldt weliswaar 32 per week, maar feitelijk maak ik (zoals uiteraard velen met mij) veel meer uren.
Iets wat ik ook in t geheel niet erg vind, ik heb gaaf werk en veel vrijheid mbt indelen van de werkuren, als ik maar op datum x oplever wat ik dien op te leveren.

En als ik jullie ervaringen zo lees dan zal die flexibiliteit dus wellicht moeilijk worden, maar ik vind het al geweldig nieuws dat er toch mogelijkheden zijn!  :smile:

groeten van Tampet

Back