Hoe overleef ik mijn visa wachttijd? Tips?

svdl

New Member
Hoi allen!

Net zoals de meesten van jullie zit ik midden in het proces van mijn temporary spouse aanvraag. Mijn liefde en ik hebben elkaar 2 jaar geleden ontmoet in Sydney en reizen nu dus al die tijd al op en neer. Omdat ik al een WHV heb gehad heb, hebben we de aanvraag in Berlijn moeten doen: Ik zit momenteel dus nog in Nederland en hij in Australië. De aanvraag buiten Australië kan 5 tot 12 maanden duren.

Onze tijdlijn is zo (subclass 309)
11 april 2012: aanvraag ingediend in Berlijn
12 april 2012: Verzoek tot medische keuring
1 mei 2012: verzoek tot policecheck en form 886 (Om te kijken of je Engels kan ha!)

Vanaf september kan ons visa goed gekeurd worden, maar dat kan dus ook pas in april 2013 (!!!!!) gebeuren. Ik probeer positief te blijven maar ik moet zeggen dat de aanvraag toch wel zijn sporen gaat achterlaten. Ik en mijn partner worden gek van de onzekerheid en elkaar opzoeken is op dit moment ook lastig: financieel maar ook met onze banen. Ondertussen zit ik lichamelijk in Nederland en geestelijk bij hem, iets wat ook niet makkelijk is. Ik merk dat ik steeds meer behoefte krijg om met mensen te praten die in hetzelfde schuitje zitten of hebben gezeten. Van buitenaf is het toch moeilijk te begrijpen!
Daarom mijn vraag aan jullie: How to survive the visa processing time?!

Hoe overzien jullie de wachttijd? Hoelang heeft de wachttijd bij jullie geduurd?
Ben erg benieuwd naar jullie tips en ervaringen!

Liefs,
Sandra
 
Sandra,
ik denk dat er hier best een hoop adviezen op komen, maar laten we eerlijk zijn: het is gewoon klote, het duurt hoe dan ook te lang want 1 dag is al te lang en er is nergens een voordeelverpakking 'geduld' te vinden. Geloof mij, daar hebben de meesten van ons ook naar gezocht.

buiten dat. Om te voorkomen dat je helemaal gek wordt:
1. compenseer. Elke ochtend opstaan met frustratie omdat je ongeduldig bent helpt in elk geval niet. Het is jammer, maar het duurt even voor je elkaar weer ziet. Doe leuke dingen, maak een lijstje van dingen die je nog wilt doen in Europa, ga met je beste vriendin een lang weekend naar Rome en sleep je ouders mee naar de efteling. En wat dacht je van een witte kerst? Met een beetje geluk kom je zelfs tijd te kort.
2. zoek alternatieven. maar daar hoef ik je niets over te vertellen denk ik ;-). Skype, telefoon, mail, of zelfs de gewone post. Het is niet hetzelfde maar als je weet wanneer je elkaar weer ziet is het misschien makkelijker
3. en klaag lekker bij mensen die het snappen :)

sterkte. Wachten duurt altijd lang. Maar achteraf ben je het zo weer vergeten.
 
Hoe overzien jullie de wachttijd? Hoelang heeft de wachttijd bij jullie geduurd?
Ben erg benieuwd naar jullie tips en ervaringen!

Liefs,
Sandra

Sandra Sandra Sandra......
Goed dat je dit aan de meest deskundige van heel xpdite vraagt....me Jack.

The facts.....
Naast helemaal dolgedraaid te worden, krankzinnig te worden, 2 maanden van de totale wachttijd slapeloze nachten, alcoholist word en weer gaat afkicken en als vrouw minstens 30 kilo aankomt en weer 40 kilo afvalt van de onwetenheid die je krijgt van je migration agent...........dit allemaal in de wachtperiode van visa processing time.
Uiteindelijk zul je je visa binne halen.

Cheers,

Jack>:D
 
Hahaha, ik dacht dat ik de enige was, maar iedereen wordt dus gek.
Dat maakt het al een stuk makkelijker! Aangezien ik nog maar 15 kilo ben aangekomen stort ik mij maar even op die andere 15 ;)

En indd lekker veel Skypen. Ik snap die lange wachttijd volledig maar vind het wel hartstikke stom! Ik wil gewoon bij mijn vent zijn. Was er maar een voordeelverpakking geduld :)
 
Elke dag jezelf eraan herinneren dat je weer een dag dichter bij dat visum bent.

En het meeste maken van alle dingen die je nu (misschien) voor het laatst in de oude vertrouwde vorm meemaakt; Sinterklaas, een koude winter, een witte Kerst, schaatsen op de plassen, warme chocomel met gevulde speculaas, uitjes met vrienden en vriendinnen, verjaardagen (misschien zelfs die van jezelf) - want straks is het allemaal toch net even anders. Bouw extra goede herinneringen voor je laatste tijd in Nederland :) Is nog leuk om te doen ook!
 
Kom op je bent er bijna! Je zegt het zelf al het kan net zo goed september zijn. De immigratiedienst heeft er geen belang bij om geliefden/gezinnetjes gescheiden te houden. Ik krijg sterk de indruk dat als al het bewijs in orde is dat ze een partner visum liever eerder dan later afgeven. Kan dus niet lang meer duren!

Overigens is het zo net als jij het niet meer ziet zitten je het verlossende mailtje krijgt. Tenminste dat was bij ons het geval. Voor de rest? Blijven bellen, knap dat je kan skypen overigens, dat is iets wat wij beiden niet konden (te emotioneel) wij hebben de ouderwetse huislijn gebruikt. Af en toe wat leuks op de post doen, zo kreeg ik bijna wekelijks een kaartje, wat erg leuk was. Ik heb af en toe iets laten bezorgen, liefdes telegram op haar werk, doosje hartvormige bonbons, rozen etc etc. Juist die reacties op dat soort attenties deden ons beider harten even extra jumpen. Klinkt misschien suf maar wij hadden dat soort momenten even nodig om dat negatieve gevoel van gescheiden leven even af te schudden.

En dan nog belangrijker: Stop vooral niet met leven! Zorg dat je regelmatig wat leuks gaat doen met vrienden/familie want je leven gaat immers door. De achterblijvers vinden het leuk dat ze nu nog dingen samen met jou kunnen ondernemen want dat is straks over. Kortom vergeet niet te leven, want dat maakt het gemis een stuk makkelijker. Wegzakken in een emotionele dip is gemakkelijker en we hebben allemaal die momenten gehad, tenminste ik wel, maar het positieve uit alles halen is stukken beter. Daarbij eenmaal samen, vergeet je die tijd dat je niet samen was erg snel. Bij ons voelt het of we al jaren samenwonen (1,5 jaar pas) en denken we bijn nooit meer aan die tijd terug. Positieve momenten samen zijn immers veel leuker om aan terug te denken.

Succes en kom op even volhouden je bent er bijna!

Chantal
 
Hoi Sandra,

Ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn aanvraag is ook half april de deur uit gegaan naar Berlijn en ik zit ook dagelijks mijn mail (meerdere malen per dag) te checken of er al een antwoord is van mijn case officer. Helaas. In het begin dacht ik dat de wachttijd zo'n 4 maanden was. Na een telefoontje naar Berlijn bleek dat deze zo'n 6 maanden was en in de laatste mail van mijn case officer bleek dat deze inmiddels 6 - 8 maanden is. Waarschijnlijk dus nog enkele maanden wachten.

En dit is lang omdat mijn vrouw inmiddels weer een maand terug is naar Australie en ook wij alleen contact hebben via skype. Maar het het meest vervelende is, dat we kort voor ze terug ging, te horen kreeg in het ziekenhuis dat ze zwanger is. Geweldig natuurlijk, maar je wil dan wel samen zijn. Nu moet ze alleen naar ziekenhuizen, contoles enz, klote!!!

Hopelijk krijg ook ik deze of volgende maand het verlossende mailtje dat mijn visum approved is (of komt dit per post?)

Ofcourse we will survive....., but sometimes.....

Ad
 
Owh dat is echt balen Ad!! Die tijd wil je zeker samen doorbrengen ja. Bah! :-(
 
Jeetje Ad, dat is echt heel naar!
Ik hoop dat je visa snel goedgekeurd wordt en jullie met z'n drieën een leven kunnen opbouwen in Australië!
Heb je je caseofficier al op de hoogte gesteld? Ik weet niet of het uitmaakt, maar wie weet versneld de zwangerschap het proces. In elk geval heel veel sterkte!

Ik vraag mij trouwens ook af hoe je op de hoogste gesteld wordt van je visa status. Per mail, post of telefoon?
 
Balen Ad,
Je kunt maar beter bij elkaar zijn nu. Hopelijk gaat het vlot en kun je snel ernaartoe.
We hopen met je mee!
 
Dag Allemaal,

Gisteravond heb ik het geweldige nieuws gekregen dat mijn visa is goedgekeurd! Drie dagen voor mijn verjaardag, wat een cadeau! Het heeft in totaal 6 maanden geduurd! Ik heb natuurlijk de hele nacht niet geslapen van de spanning, de blijheid! Allemaal super bedankt voor de tips en steun die jullie mij via dit forum hebben gegeven. Ik dacht echt dat ik gek zou worden maar dankzij jullie werd het een stuk meer doable! Nu rest er nog maar één ding: de verhuizing plannen. Maar eerst nog een Sinterklaas, Kerst en Oud en Nieuw in NL en dan 2013 doorbrengen aan de andere kant van de wereld.
Ad, houd moed, want het kan plotseling dus super snel gaan!

Nog even een tijdlijn, daar had ik erg behoefte aan tijdens mijn wachttijd:
04/04/2012 visa lodged
11/04/2012 Medicals
1/05/2012 Police clearance certificates and form 886
27/06/2012 - Visited Australia for 2 weeks
08/10/ 2012 - Visa Granted!!

Allemaal super bedankt! :D

Liefs,

Sandra
 
Lekker snel gegaan! Gefeliciteerd!
Wel blijven 'posten' hè? We zijn benieuwd naar je ervaringen!
:up:
 
Gefeliciteerd!!!! En aangezien je gisteravond schreef was t vast per email lijkt me?
 
Back
Top