Hoe regelen je je geld als je bent net aangekomen in Oz?

jockmcdock

New Member
Hoi

Ik ben een australier en ik ga over een paar maanden terug (permanent) naar australie. Zo te horen kan je geen bankrekening openen voordat je in australie bent. En dan moet een adres hebben (en ook bewijs van het adres) voordat je kunt een 'account' openen. Maar voor die tijd heb je wel geld nodig (huur/bond/alle klein dingetjes) en ik vind het geen goed idee om een paar weken rond te lopen met x duizend dollar op zak (als je dat verliest...jeetje!!).

Dus mijn vraag aan jullie is hoe hebben jullie dit geregeld? Gebruiken jullie gewoon een credit card? Zo ja, hoe werkt dit als je een huis huurt? Een maand huur + bond is al snel 2000 dollar en dat kan je (volgens mij) niet zo maar uit de muur trekken.

Graag jullie suggesties.

Groet

Joseph

Joseph,

Ik heb eerder op het forum (maar waar ook al weer) gelezen en ik meen ook op internet gezien dat het wel degelijk mogelijk is om een rekening te openen vanuit NL. En dat je daar gewoon geld naartoe over kunt maken. Kijk eens op de diverse sites van de banken hier (Westpac, ANZ, BankWest, etc..) en spendeer er een telefoontje aan.
Ik weet het niet uit ervaring omdat wij een jaar voor vertrek tijdens een vakantie hier al een rekening geopend hadden, maar volgens mij kan het wel.
Perthpete

is je rekening aanhouden in Nederland geen optie? Met een PIN pas en/of credit card kom je dan een heel eind.

Je kan wél een rekening openen terwijl je nog géén vast adres hebt, mijn man heeft dat vorige week gedaan. Hij zit nog op een camping en heeft een rekening geopend, hij heeft wel nog geen bankkaart gekregen, dat kan pas als je een vast adres doorgeeft. Maar eentje openen, kan wel hoor!  :up:  Als ie dan geld nodig heeft, moet ie gewoon binnengaan bij de bank.

Sara

Ja hoor, rekening in NL is ook een optie. Alleen pinnen en betalen met credit card van je euro -rekening in NL geeft altijd onzekerheid ivm de de koers. Dus of het wel of niet verstandig is moet je zelf bepalen
Perthpete

Hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Ik ben een paar keer terug gegaan naar Oz en heb gewoon mijn MasterCard gebruikt. Helemaal geen probleem. Maar dat was als tourist. Dat werdt "ditjes en datjes" wat betreft geld opnames.

Nu wordt het iets anders. Zo als ik zei moet ik misschien in een klap 2000 dollar uitgeven voor huur en borg. Volgens mij zijn er grenzen (zoals in NL) om de hoevelheid geld je mag uit de muur trekken zowel per dag als per week. Dus ik denk niet dat ik kan op een dag 2000 dollar uittrekken. Ook moet ik wat andere dingen kopen - bijvoorbeeld een koelkast (echt nodig in Darwin). In het begin blijf ik heel 'simpel' wonen (denk aan een student fletje - heerlijke idee trouwens) maar ik moet toegang hebben tot (denk ik) 4000 Euro.

Perthpete, het lijkt wel mogelijk om een account op te starten maar dan wordt het alleen geactiveerd als je in Oz bent met een adres! Schiet niet op!

Sarabaes...dat lijkt mij de meest belovende oplossing. Ik heb in de eerste twee weken een tijdelijke woning gekregen van mijn nieuwe werkgever dus misschien kan ik dat adres gebruiken. Ik ga mijn werkgever vragen.

Nog eens, hartelijk bedankt, iedereen.

Joseph

Hey Joseph, 4,000 dollar kan je in 4 dagen opnemen, toch?

Óf een groot bedag cash meenemen (zij het minder dan 10,000).

:)

Joseph,
Volgens mij kan je wel degelijk een rekening openen via internet vanuit NL. En dan kun je daar wel geld op storten. Alleen geld ervan afhalen kan dan pas wanneer je hier bent (na een bezoekje aan de bank). Kijk nog eens goed rond bij de banken of spendeer er eens een belletje aan....
Perthpete

- Rekening openen zodra je in Australie bent
- NL geld overmaken naar je Australische rekening mbv internetbankieren. (Met de rabobank is dat zo gebeurt.)

[quote author=Eerainuh link=topic=5212.msg66183#msg66183 date=1153616194]

Óf een groot bedag cash meenemen (zij het minder dan 10,000).

:)
[/quote]

Eerainuh,

dat is precies wat ik wil NIET doen!!! Als ik geroofd word of ik verlies mijn portemonee....?

Zo als ik zie ik heb een voordeel in dat ik heb de voordeel dat ik wel een adres hebt voor de eerste twee weken. Het lijkt mij best als ik contact met een bank opneemt.

CJ zijn/haar suggestie lijkt mij ook nuttig. En dan kan ik $4000 opnemen in 4 dagen! (Moet voldoende)

Bedankt mensen.

Joseph

Nog mooier Joseph, je kan hier gewoon geld van je N'landse rekening pinnen, zou je het heel snel nodig hebben.

Overigens zou het dom zijn al dat geld in je portomonnee te houden. Daar heb je toch ondergoed voor?? :)

Hoi,

Er is al eerder over geschreven.

Ik heb middels Westpac rekening geopend. Kijk op internet Westpac. Vervolgens formulier downloaden. Invullen, dit faxen. Binnen 14 dagen kreeg ik rekening. Binnen 30 dagen moet er een bedrag op worden gestort. Indien je in Australië arriveert, formulier meenemen, legitimeren ect. vervolgens  wordt bankrekening actief om je geld er af te halen. Dus vanuit Nederland kan je alleen geld storten. Bij activeren in Australië ook geld opnemen.

groeten Wim

Back