Hoe zit dat nu met bankkaarten?!

AlexHRG

Active Member
Ik heb onderhand wel een bankrekening geopend enzo, maar ik blijf vergeten hoe het systeem hier werkt. Het is ook zo vreemd:
Je hebt een direct account en een Saver (=spaarboekje).

Als je dan in de winkel bent dan heb je 3 (?) methodes om te betalen:
  1. Cheque
  2. Savings
  3. euhm, vergeten... ik dacht dat het vergelijkbaar is met Pinnen in Nederland. Dit is enkel mogelijk onder 35AUD en moet je geen code voor intypen.
Cheques is identiek aan Savings qua gebruik in de winkels, waarom hebben ze dan die keuze nog? Of is het standaard mogelijk om met CHQ onder nul te gaan o.i.d.?
Zoals je in de titel leest, weet ik niet hoe het in elkaar steekt, dus kan ik niet garanderen dat het bovenstaande correct is. Heeft er iemand het perfect door (en de AU redenering) dan hoor ik het graag en kan ik bij toekomstige twijfel spieken :rolleyes:.

En... ben ik de enige die hier problemen mee heeft???

Ik weet ook niet precies wat het verschil tussen Cheque en Savings is... Maar optie 3 is Credit en dat kan ook boven de $35. Die optie gebruik je als je met een creditcard betaalt. Je hebt dan de keuze om met pin of door middel van je handtekening te betalen. Tenminste, ze vragen altijd 'pin or sign?' Bij bv. de Big W heb ik wel gemerkt dat je bij kleine bedragen geen pin of handtekening nodig hebt, maar dat is niet bij alle winkels zo.

Bij cheque en saving heb je een limiet bij het pinnen, bij credit niet, als het tenminste op je rekening staat.
Verschil tussen cheque en saving snap ik ook niet. Wij hebben een gezamelijke rekening. Pamela gebruikt altijd cheque en ik de saving account bij het betalen.
groetjes Johan

Het is inderdaad verwarrend! Toen ik laatst bij de bank was, heb ik nagevraagd wat het verschil is. Het blijkt nogal wazig: je kunt bij het aanvragen van je pasje bepalen of je cheque of savings hebt, het gaat van exact dezelfde rekening (dus niet je spaarrekening). Mij pas was misbruikt en ik moest een nieuwe. De dame vroeg mij of ik cheque of savings wilde. Beetje raar maar dat is het systeem.
De derde keus is inderdaad credit (geld moet wel op je rekening staan). Alleen ik denk dat Alex misschien doelt op nog een keus: paypass. Op de nieuwste pasjes staat rechts in het midden 'paypass'. Een aantal winkeliers heeft een nieuwe reader waar je je pasje boven kunt houden, je pincode invoert en op die manier betaalt. Kwam ik ook laatst achter.....;)

Ah, dus ik ben niet de enige die dit raar vind!

Cheque is volgens mij de gewone betaalrekening en savings je spaarrekening.
Dit is niet juist, het is onmogelijk om direct te betalen vanuit je spaarrekening. Je moet eerst altijd geld overmaken.... :( Baalt enorm als je geen smartphone hebt, dan moet je altijd voor je gaat shoppen een beetje gokken op hoeveel je gaat spenderen.

Het is inderdaad verwarrend! Toen ik laatst bij de bank was, heb ik nagevraagd wat het verschil is. Het blijkt nogal wazig: je kunt bij het aanvragen van je pasje bepalen of je cheque of savings hebt, het gaat van exact dezelfde rekening (dus niet je spaarrekening). Mij pas was misbruikt en ik moest een nieuwe. De dame vroeg mij of ik cheque of savings wilde. Beetje raar maar dat is het systeem.
De derde keus is inderdaad credit (geld moet wel op je rekening staan). Alleen ik denk dat Alex misschien doelt op nog een keus: paypass. Op de nieuwste pasjes staat rechts in het midden 'paypass'. Een aantal winkeliers heeft een nieuwe reader waar je je pasje boven kunt houden, je pincode invoert en op die manier betaalt. Kwam ik ook laatst achter.....;)
Jaaa, van die reclame! :D

Een aatal jaar geleden hadden Cheque accounts een chequeboek (girobetaalkaart) en lage interest vergoeding. Je moest ook voor chequeboeken betalen EN aan alle withdrawals AND deposit zaten kosten aan verbonden. De cheque account is een transaction account.
De Savings account heeft hogere interest en geen chequeboek.

Tegenwoordig hebben sommige 'savingaccounts' ook chequeboeken en zijn de kosten associated with een cheque account afgeschaft.

Op de nieuwste pasjes staat rechts in het midden 'paypass'. Een aantal winkeliers heeft een nieuwe reader waar je je pasje boven kunt houden, je pincode invoert en op die manier betaalt. Kwam ik ook laatst achter.....;)
Nope bij paypass hoeft je niet je pincode in te toetsen, gewoon je bankkaart erboven hoeden wachten tot het accoord is en klaar is klara.
Dit kun je doen tot een bedrag van $100.00 dacht ik zo even uit mijn blotehoofd ;)

Dit is een van de redenen waarom ik altijd maar een heel klein bedrag op mijn gewone rekening heb, verlies je je pas kunnen ze op die mannier je wat geld afhandig maken:mad: .
Bennie

Nee hoor, wij kunnen wel direct betalen vanuit onze spaarrekening.

Oh? Dan verschilt het ook van bank tot bank? Bij Westbank kan je alleen van je spaarrekening (TeleSaver) overschrijven naar je rekening, om dan daaruit al je betalingen te doen. Het leek erop dat dat de norm was.

Back