Hoe zit het met nationaliteiten?

Amulya

New Member
We proberen erachter te komen hoe het zit met je nederlandse nationaliteit als je australier wordt. Het is vreselijk moeilijk om daarachter te komen. En ik vertrouw de antwoorden niet die ik overal krijg (heb al eerdere slechte ervaringen met overheids info die niet bleek te kloppen). Is er iemand die hier iets van weet?

Hi Amulya,

Ik weet dat de ind (www.ind.nl) daar eerst informatie over had. Ik heb net geprobeerd het weer te vinden, maar ze hebben de website verandert en ik kan het niet meer terug vinden.

Als ik het goed onthouden heb verlies je de Nederlandse nationaliteit als je een andere nationaliteit aanneemt, behalve als:
- Je trouwt met een persoon van die andere nationaliteit;
- Er waren nog 2 opties die te maken hadden met minderjarig zijn en zoveel jaar in het betreffende land gewoond hebben of iets dergelijks, maar die weet ik niet meer.

Sander

Ok, ik heb het wel kunnen vinden op een andere site (http://www.nvvb.nl/wijzigingennrn.htm)

"Dubbele nationaliteit
Wie Nederlander wil worden, moet afstand doen van zijn of haar oorspronkelijke nationaliteit. Een aantal groepen is echter vrijgesteld van deze regel. Ook het omgedraaide geldt: een Nederlander die een andere nationaliteit krijgt, kan in een aantal gevallen Nederlander blijven.

Oorspronkelijke nationaliteit behouden
Per 1 april 2003 kunnen de volgende groepen hun oorspronkelijke nationaliteit behouden als ze Nederlander worden:

Buitenlandse echtgenoten/echtgenotes van Nederlanders;
Personen die minstens vijf jaar onafgebroken in Nederland gewoond hebben vóór hun 18e jaar;
Personen met een verblijfsvergunning asiel voor onbepaalde tijd.
Nederlanderschap behouden

Een meerderjarige Nederlander die een andere nationaliteit krijgt, moet afstand doen van zijn Nederlanderschap. Per 1 april geldt dat echter niet voor de volgende groepen:

Nederlanders die in het land van die andere nationaliteit geboren zijn en daar ook wonen;
Nederlanders die vóór hun 18e jaar vijf jaar onafgebroken in het land van die andere nationaliteit gewoond hebben;
Nederlanders die getrouwd zijn met een persoon van die andere nationaliteit.

Wetgeving van andere landen
Bij dubbele nationaliteiten zijn twee landen gemoeid, dus ook twee wetssystemen. Bij dubbele nationaliteiten moet daarom altijd nagegaan worden wat de nationaliteitswet van het andere land hierover zegt."

Dus als ik het goed begrijp zou ik dus wel 2 nationaliteiten mogen hebben als Badri Nederlander blijft? (dan heeft Badri er maar eentje)

Leuke gedachtenspelletjes zijn dit. Wij hebben ook al zitten puzzelen hoe we aan twee nationaliteiten kunnen komen. Als mijn partner Australisch wordt en ik blijf Nederlander dan zouden onze kinderen een dubbele nationaliteit kunnen krijgen. Maarf dan moet ik elke vijf jaar een RVV aanvragen :? .

Ik vind het erg jammer dat je je Nederlanderschap kwijt raakt als je Australier wordt. Maar als dit is wat de Nederlands overheid graag wil dan moet het maar :( . Gelukkig hebben we nog een paar jaar om daar over na te denken, misschien dat de regels in Nederland weer zullen veranderen.

Het doel van deze regels was om allochtonen te dwingen om afstand te doen van hun 'oude' nationaliteit. Het resultaat is dat veel allochtonen geen Nederlander willen worden. Voor Marokkanen kan het helemaal niet. Het is niet mogelijk om afstand te doen van je Marrokaans staatsburgerschap, dus de Nederlands overheid kan wel zeggen dat je die kwijt bent maar de Marrokaanse overheid zal dat dan ontkennen :shock: .

Amulya said:
Dus als ik het goed begrijp zou ik dus wel 2 nationaliteiten mogen hebben als Badri Nederlander blijft? (dan heeft Badri er maar eentje)
Volgens mij niet. Tenminste als je bedoelt dat jij zowel Aus als NL burger wordt/blijft, en Badri alleen NL. Dat zal niet lukken, zoals Sander aangaf kun je alleen Aus burger worden als je je NL nationaliteit opgeeft, tenzij een van de door Sander genoemde uitzonderingen op jou van toepassing is. Wat dus wel kan is dat Badri Australier wordt en dus zijn NL nationaliteit verliest, en jij beide nationaliteiten krijgt: Immers, aangezien je dan met een Australier (Badri) getrouwd bent/trouwt, verlies je je NL nationaliteit niet als je de Australische aanvraagt.

Hans

Ik denk daar is mogelijkheiden anderssom. Als Amulya australia wordt. Ik ben nederlander dan wordt als ik ben getrowde met australier. Dan Amulya heeft alleen Australia nationalitiet en ik nederlandse en australische.

Even idee :D

badri said:
Hans

Ik denk daar is mogelijkheiden anderssom. Als Amulya australia wordt. Ik ben nederlander dan wordt als ik ben getrowde met australier. Dan Amulya heeft alleen Australia nationalitiet en ik nederlandse en australische.

Dat idee had ik ook, het is voor Badri veel moeilijker om weer nederlander te worden dan ik, ik ben dan (althans dat is mij verteld door de IND) 'oudnederlander' (omdat ik hier geboren ben) en daar gelden andere regels voor.

Ik vraag me af of je als niet-australier niet wat slechter in Australie af bent dan een Australier. Qua rechten enzo.

Amulya said:
badri said:
Hans

Dat idee had ik ook, het is voor Badri veel moeilijker om weer nederlander te worden dan ik, ik ben dan (althans dat is mij verteld door de IND) 'oudnederlander' (omdat ik hier geboren ben) en daar gelden andere regels voor.
Ach, dat mogen jullie met z'n tweeen uitvechten ;) Nee, inderdaad, als geboren NLer zal het waarschijnlijk makkelijker zijn die verloren nationaliteit terug te krijgen dan als genaturaliseerde NLer.
Amulya said:
Ik vraag me af of je als niet-australier niet wat slechter in Australie af bent dan een Australier. Qua rechten enzo.
In de praktijk zal het wel meevallen. Als PR heb je vrijwel dezelfde rechten, alleen geen stemrecht, en misschien mis je nog wat rechten, ik zou 't niet weten, maar ik denk dat stemrecht de belangrijkste is. Verder is het voor de Aus overheid (veel) makkelijker om je Aus PR te annuleren dan je Aus paspoort, in het geval je het criminele pad opgaat en gepakt wordt. Je PR kun je verliezen als je te lang het land uit bent (meer dan 3-5 jaar), je nationaliteit niet. Als PR moet je elke 5 jaar een Resident Return Visa aanvragen om overzee te reizen (kost overigens weinig geld en moeite), met een Aus paspoort is dat natuurlijk niet nodig. En de rijen voor de douane op het vliegveld zijn korter voor Aus paspoorthouders...

Hans de Visser said:
En de rijen voor de douane op het vliegveld zijn korter voor Aus paspoorthouders...
:lol:

Trouwens, nu we het over rechten hebben...als je de Australische nationaliteit aanneemt zitten er ook enige plichten aan vast. Volgens mij is het niet zo dat je _mag_ stemmen, maar dat je _moet_ stemmen en volgens mij er kan een beroep op je gedaan worden om het land te verdedigen mocht dit nodig zijn. Maar ja, dat laatste is in NL net zo natuurlijk.

volgens mij is er ook zoiets dat als je niet steeds netjes je Nederlandse paspoort vernieuwd dat je je nederlandse nationaliteit verliest, dat zeiden ze bij de IND, maar ja ik neem niks zomaar aan, ze kunnen zoveel zeggen. Ze hebben me in een week al verschillende antwoorden gegeven voor dezelfde vraag :roll:

Sander said:
Hans de Visser said:
En de rijen voor de douane op het vliegveld zijn korter voor Aus paspoorthouders...
:lol:

Trouwens, nu we het over rechten hebben...als je de Australische nationaliteit aanneemt zitten er ook enige plichten aan vast. Volgens mij is het niet zo dat je _mag_ stemmen, maar dat je _moet_ stemmen en volgens mij er kan een beroep op je gedaan worden om het land te verdedigen mocht dit nodig zijn. Maar ja, dat laatste is in NL net zo natuurlijk.
Inderdaad, je moet stemmen. $50 boete als je het niet doet. Maar het is erg makkelijk om per post te stemmen (in het geval je toevallig die dag niet in de buurt van je voorgeschreven stemlokaal bent)

Moet je eerst een bepaalde tijd in Australie zijn voor je een Australisch paspoort aanvraagt? Of is een permanente visum genoeg?

Moet je eerst een bepaalde tijd in Australie zijn voor je een Australisch paspoort aanvraagt? Of is een permanente visum genoeg?

Hoi Sandra,
Volgens mijn informatie maak je na 5 jaar aanspraak op een Oz paspoort.
Rob

[quote author=Robby link=topic=159.msg11503#msg11503 date=1111315512]

Hoi Sandra,
Volgens mijn informatie maak je na 5 jaar aanspraak op een Oz paspoort.
Rob

[/quote]Nee, al na 2 jaar als permanent resident in Australie, zie http://www.citizenship.gov.au/faq.htm#faq4

Back