Hoe zit het met zorgverzekering 1 jaar reizen en werken?

TravelGirl

Active Member
Hey lieve mensen,

Ik kom er maar niet aan uit.

Hoe kan ik mij het beste laten verzekeren tijdens mijn reis in Australië? Na contact opgenomen te hebben met CZ (huidige zorgverzekeraar), zeiden ze dat ik niet in Nederland verzekerd mag blijven, of ik moet 2 premies betalen.
Terwijl ik dacht te lezen, dat als je Medicare had, dat je dan gratis verzekerd was, omdat je in Nederland verzekerd bent.

Daarnaast wilde ik mij aanmelden voor Medicare, maar ik weet niet waar ik het formulier naar toe moet sturen?

Liefs <3

Ik heb nu de backpackers verzekering bij Allianz, via Australian Backpackers waar ik ook mijn vlucht bij heb geboekt, afgesloten met Risicoverhogende werkzaamheden als extra toeslag en volledige verzekering. Volgens de polis voorwaarden moet ik in de Nederlandse (of Belgische) burgerlijst voor komen. Maar AB (Australian Backpackers) zegt dat ik die voorwaarden niet zo nauw moet nemen en me moet uitschrijven uit Nederland :s Dus ik ga vandaag maar bellen.

Het ligt er aan wat je wilt? Wil je ingeschreven blijven staan in Nederland, dan moet een zorgverzekering hebben. Dit is wettelijk verplicht, voordeel is wel dat je Medicare kan krijgen onder het recipial agreement.

Wanneer je me uitschrijft uit Nederland kan een verzekering zoals bijvoorbeeld https://www.oomverzekeringen.nl/ver.../oom-tijdelijk-in-het-buitenland-verzekering/

Ik mag dus van de CZ niet ingeschreven blijven en ik weet niet precies hoe Medicare zat. Ik had wel een formulier gevonden voor inschrijving, maar weet niet waar ik die heen moet sturen.

Maar ik ga mij denk ik toch uitschrijven uit Nederland. Ik weet het niet meer haha, ik denk dat ik gek aan het worden ben. o_O

Last edited:
Nadeel kan zijn dat als je je niet houdt aan de voorwaarden en ze komen er achter je niet verzekerd bent.

Wat wel zo is, is dat als je ingeschreven staat in Nederland en je betaalt je basisverzekering je zorgtoeslag krijgt van de belastingdienst. Mogelijk kun je uitrekenen hoeveel je dan zou moeten betalen.

Mbt je Medicare, je loopt een Medicare kantoor binnen, laat je nl verzekeringspasje zien en voila, geregeld. ( wel je paspoort meenemen) het pasje wordt opgestuurd dus een aussie adres is noodzakelijk

Al ben je uitgeschreven in Nederland kan je nog steeds wlz-verzekert zijn bij de SVB. Als je Woz.-verzekert ben moet je een nederlandse basisverzekering aanhouden anders krijg je een boete van het CAK. In mijn geval had mijn zorgverzekeraar om een wlz onderzoek gevraagd.

Ik had destijds een reisverzekering via Oom voor een paar jaar tijdens mijn WHV x2, maar dit was voor het hele basisverzekering gebeuren.

Back