Hoe zoek je een school voor je kind?

Jerden

Active Member
Hoi

wij verhuizen in augustus naar Queensland, met 2 kinderen van (dan) 11 en 9 jaar. We gaan in eerste instantie logeren bij Jeroen zijn neef in Burpengary, zo'n 34 km ten noorden van Brisbane. We waren eigenlijk van plan om daar dan te gaan rondkijken naar een plek waar we zouden willen wonen en naar scholen voor de kinderen (ook afhankelijk uiteraard van waar we werk vinden, maar waarschijnlijk zal dat Brisbane zijn). Maar: zo te horen hebben de goeie scholen meestal wachtlijsten, en wordt ons aangeraden om ze nu alvast ergens in te schrijven. Heb nu al een heleboel info over scholen zitten opzoeken, maar ik vind het onbegonnen werk om er al eentje (of een paar) uit te kiezen als we nog totaal niet weten waar we gaan wonen. Het zal in een straal van 50 km rond Brisbane zijn maar daar is dan wel alles mee gezegd.

Dus mijn vraag is: hoe hebben anderen dat gedaan??? :think: Want ik heb toch begrepen dat de meesten van hieruit iets huren voor een kortere periode en pas ter plaatse gaan zoeken naar een woonplaats. Schrijven jullie de kinderen dan op voorhand al in in de school van de tijdelijke woonplaats? Of hou je ze thuis tot je weet waar je gaat wonen? (dan mag het natuurlijk weer niet te lang duren...) Want ik wil eigenlijk vermijden dat ze 2x naar een nieuwe school moeten, het zal voor hen sowieso al een grote verandering zijn.

Ons plan was om hen daar vanaf september nog de laatste maanden van hun oude schooljaar te laten meevolgen, zodat ze vanaf januari 2012 naar het volgende leerjaar kunnen. Heb ik het dan goed als ik denk dat Merel (wordt in september 9 jaar) naar year 3 kan en vanaf jan 2012 naar year 4? En Simon (wordt in augustus 11 jaar) naar year 5 en vanaf jan naar year 6?

Graag wat hulp please want ik kom er niet echt uit... :neutral:

Jerden

Wij hopen het precies net zo te doen:
Een aantal maanden na aankomst thuisonderwijs en daarna direct naar een goede school.
We proberen die pakketten via de wereldschool in combinatie met materialen van RIC Publications.
Daar geef ik nu ook thuisonderwijs mee.
Wel even melden dat je thuisonderwijs geeft voor een bepaalde periode, want kinderen hebben wel een leerplicht.
In die eerste maanden veel gesprekken met mogelijke scholen voeren.
Wij hebben nog geen idee hoe en waar we gaan wonen de eerste tijd.
(Moet ik me nu ook maar eens in verdiepen.... )
  • Year 1: 6-7 year olds
  • Year 2: 7-8 year olds
  • Year 3: 8-9 year olds
  • Year 4: 9-10 year olds
  • Year 5: 10-11 year olds
  • Year 6: 11-12 year olds
  • Year 7: 12-13 year olds
Age 5 on 30 June mag je starten in Year 1, dus kan je zelf berekenen in welke groep ze dan mag starten. :up:

Hai Jerden,

Wat een moeilijke situatie zeg! Wat wij hebben gedaan is mijn man is 1 maand voordat we zouden vertrekken naar Australië gegaan. In die maand heeft hij een baan en een huurhuis gezocht en gevonden.
Wij vonden het zoeken naar een wijk/stad/dorp bij Brisbane vanuit NL al moeilijk, laat staan een school! Vaak hebben suburbs hier meerdere scholen en daar zit zelfs verschil in! Omdat je niet eens weet waar je gaat werken lijkt het haast onbegonnen werk. Stel dat je nu een school vind in Zuid Brisbane en werk in Noord Brisbane, nou dat is je niet gegund om elke dag door de stad op en neer te rijden hoor!
Misschien moet je voor jezelf afvragen wat het belangrijkst is; De school, de plaats waar je gaat wonen of de locatie van je baan. Wij wonen hier nu 3 maanden en we beginnen nu pas een idee te krijgen over waar we willen wonen en daarna hoeven we gelukkig pas naar een school te zoeken.
Mijn schoonmoeder heeft wel wat connecties dus als je een school hebt gevonden kan ik het aan haar navragen maar nu is het nog zoeken naar een speld in een hooiberg!

Heel veel sterkte en als je hulp nodig hebt, laat het maar horen!

Ik begrijp dat je je kinderen naar een prive school wilt sturen? Reken er dan wel op dat dat veel geld kost. En of prive scholen nu echt zo veel beter zijn dan openbare is helemaal de vraag. Voor zover ik me heb laten vertellen door veel mensen (ik heb zelf geen kinderen) zijn de meeste openbare scholen ook prima voor wat betreft het gewone onderwijs. Prive scholen bieden alleen veel meer andere activiteiten, die niet direct met onderwijs te maken hebben.
Een prive school kun je uiteraard zelf uitzoeken, maar die hebben inderdaad vaak wachtlijsten. Voor een openbare school heb je geen keus. Je moet je kinderen naar de school in jouw district sturen en dat is nauwelijks onderhandelbaar. Wat dus inderdaad betekent dat als je verhuist je kinderen van school moeten veranderen. Vind ik een raar systeem, maar zo is het hier nu eenmaal.

Groetjes,
Rixta

Ik begrijp dat je je kinderen naar een prive school wilt sturen? Reken er dan wel op dat dat veel geld kost. En of prive scholen nu echt zo veel beter zijn dan openbare is helemaal de vraag. Voor zover ik me heb laten vertellen door veel mensen (ik heb zelf geen kinderen) zijn de meeste openbare scholen ook prima voor wat betreft het gewone onderwijs. Prive scholen bieden alleen veel meer andere activiteiten, die niet direct met onderwijs te maken hebben.
Een prive school kun je uiteraard zelf uitzoeken, maar die hebben inderdaad vaak wachtlijsten. Voor een openbare school heb je geen keus. Je moet je kinderen naar de school in jouw district sturen en dat is nauwelijks onderhandelbaar. Wat dus inderdaad betekent dat als je verhuist je kinderen van school moeten veranderen. Vind ik een raar systeem, maar zo is het hier nu eenmaal.

Groetjes,
Rixta

Nee hoor, integendeel! We gaan in eerste instantie op zoek naar een public school (of state school of hoe heet het). Maar we hebben gehoord dat de goede openbare scholen ook wachtlijsten hebben. Is dat dan niet zo? Dat zou alvast een pak van m'n hart zijn, Ik heb vooral schrik dat we een goede openbare school vinden en dat we ze dan niet kunnen inschrijven omdat ze wachtlijsten hebben. Misschien even voor de goede orde: een public school is toch een openbare school he? (want ik geloof dat die terminologie in Engeland net andersom is...)

Mijn schoonmoeder heeft wel wat connecties dus als je een school hebt gevonden kan ik het aan haar navragen maar nu is het nog zoeken naar een speld in een hooiberg!

Bedankt voor het voorstel! Mss kan je haar eens vragen of het klopt dat goede openbare scholen wachtlijsten hebben, of dat daar niets van aan is. Zou zeker al helpen!

Zijn er nog mensen op het forum die kinderen van die leeftijd ongeveer hadden toen ze verhuisden? Hoe hebben jullie dat gedaan?

Thnx :up:

Als de school in jou woonbuurt ligt is er volgens mij geen wachtlijst maar wel als de school buiten jou woonbuurt ligt. Dat is onze ervaring.

Nee hoor, integendeel! We gaan in eerste instantie op zoek naar een public school (of state school of hoe heet het). Maar we hebben gehoord dat de goede openbare scholen ook wachtlijsten hebben. Is dat dan niet zo? Dat zou alvast een pak van m'n hart zijn, Ik heb vooral schrik dat we een goede openbare school vinden en dat we ze dan niet kunnen inschrijven omdat ze wachtlijsten hebben. Misschien even voor de goede orde: een public school is toch een openbare school he? (want ik geloof dat die terminologie in Engeland net andersom is...)

Het lijkt mij dat een openbare school kinderen uit het eigen district niet mag weigeren. Want in dat geval zou je kind niet naar school kunnen. Wil je een andere openbare school, dan hangt er voornamelijk vanaf of ze voor dat jaar ruimte hebben voor een extra kind. Zo niet, jammer dan. Kinderen uit het eigen schooldistrict gaan voor. Alleen in heel bijzondere omstandigheden wordt er wel eens een uitzondering gemaakt, maar daar moet je niet op rekenen.

Groetjes,
Rixta

Zoals Cyberoo het beschrijft, heb ik het ook begrepen.

Public is state en deze scholen hebben wel of geen catchment area.

Voor zover ik weet is het voor wat betreft de primary scholen in QLD als volgt geregeld:
Als je in een wijk woont met een public school met catchment area, dan kun je zonder wachtlijst naar deze school.
Als je in deze wijk woont maar voor een school met catchment area in een andere wijk kiest, dan is dat vaak niet mogelijk of misschien met een lange wachtlijst.
Als je vanuit dezelfde wijk kiest voor een school zonder catchment area buiten de wijk, dan is er geen wachtlijst, scholen zonder catchment area moeten alle leerlingen die zich aanmelden, accepteren.

Voor het voortgezet onderwijs zijn er soms jarenlange wachtlijsten.

Op http://www.myschool.edu.au staan scores (waarvan gezegd wordt dat ze niet al te waardevol zijn) maar misschien belangrijker als je nog met de keus van een straal van 50 km zit: elke school heeft een kort intro verhaaltje op basis waarvan je de scholen kunt vergelijken (was voor mij erg verhelderend). Ook het aantal leerlingen staat vermeld: naar ik begrijp heeft dit ook een bepaalde waarde omdat bepaalde faciliteiten zoals het aantal computers per leerling is niet altijd vanzelfsprekend bij alle state scholen.

Baan, wonen, school, het is een lastige keuze, succes!

Oef, da's een hele opluchting! Wat een handige site Lucy! Daar zal ik nog heel wat uurtjes op doorbrengen denk ik ... Wat mij wel een beetje verontrust is dat de public schools die ik al open geklikt heb bijna allemaal onder het gemiddelde zitten wat betreft de Naplan-results. Hopelijk betekenen die scores niet te veel zoals je al zegt.

Als je dan gaat kijken naar het type school staat er ook soms "combined". Wat wil dat dan zeggen?

Wat betreft de catchment area: ik heb verschillende websites van scholen bekeken maar ik vind dat niet terug. Hoe weet je nu 1) of het een school is met een catchment area, en 2) welke die catchment area dan is?

Even off topic: jullie vertrekken toch bijna he? Ik hoop dat jullie huurhuis niet in het overstromingsgebied ligt! :huh:

Ik zelf denk dat je toch beter eerst een leuke wijk kan zoeken en dan gaat rondkijken en informeren naar een goede school die ook ervaring heeft met anderstalige leerlingen. Als die school buiten jou area valt dan zo snel mogelijk op de lijst zetten. Aangezien er best veel verhuisd wordt in Australie is er meestal wel een plekje vrij in het nieuwe schooljaar. Vraag wel naar de extra engelse lessen voor je kinderen, daar is budget voor en je kinderen spreken in een mum van tijd engels. Nu na 2,5 jaar school zitten ze op hetzelfde nieveau als elke australier zou moeten zitten van die leeftijd (8 en 12).

succes
Moon

Back