Hoeveel kinderen in een klas?

letsgo

New Member
Kan iemand ons vertellen hoeveel kinderen er gemiddeld in een klas in Oz zitten? Is er daarbij een verschil tussen de lagere en de middelbare school en zijn er wellicht ook nog regionale verschillen?

Dochter in een mixed first/second grade groep van 20 of 22 leerlingen... Zelf is ze in de first grade maar pikt zo natuurlijk wel al lekker veel second grade zaken op. Ze zit op een public school (in de Blue Mountains) en gaat hartstikke goed, kan al prima lezen en schrijven en rekenen vind ze ook leuk en is ze ook goed in --- zo spreekt de trotse vader :)

Dochter had in groep 2 ,16 kinderen, groep 3 jaar erop 18, jaar daarop zat ze gemengd groep 3/4  met 26 en nu in groep 5 weer 26., Dochter in 5/6 (groep 7/8) met 23.  Onze regio (of was het heel Victoria?) heeft bewust weinig kinderen t/m de tweede klas (groep 1-4).  Schommelt tussen de 18 en 22 daarna wordt het hoger maar nooit meer dan 28.  zoon op high school heeft ieder jaar 28 kinderen in de klas, wellicht wordt dat volgend jaar anders omdat ze vakken hebben gekozen.

Ik weet van het Katholieke onderwijs dat er zeker 30 in de klas zitten.

Sidonia

Onze dank is groot.
De aantallen per klas lijken dus in ieder geval voor wat betreft High School niet van Nederland te verschillen.
Dit is voor ons van belang omte weten aangezien onze middelste op speciaal voortgezet onderwijs zit, met 16 kinderen in de klas. Wij hebben begrepen dat er in Australie (overigens net als in Nederland) een beweging gaande is om kinderen die speciale aandacht behoeven -en om die reden het beste functioneren in een klas met een beperkte omvang- toch in het reguliere onderwijs te plaatsen (wellicht vanuit bezuinigingsoverwegingen).
In Nederland zijn hier echter zogenaamde (financiele) 'rugzakjes' voor beschikbaar, waarbij het desbetreffende kind de benodigde extra begeleiding binnen het reguliere onderwijs kan ontvangen. Wij hebben tot heden echter niet kunnen ontdekken of dergelijke faciliteiten ook in Australie worden geboden.

Bovendien is er extra help voorhanden voor bijvoorbeeld "recovery reading", etc. en er zijn teacher aides die af en toe met kleine groepjes (van 3 of 4 kindjes) extra werk doet buiten de normale "class room situation" :up:

Groetjes
Syl

Onze kinderen zitten op een public school. Er zit een speciale afdeling (een apart gebouw) voor kinderen die speciale aandacht nodig hebben. Ik heb het dan niet over de kinderen die alleen extra aandacht voor lezen of rekenen nodig hebben. Deze kinderen zitten normaal gezien gewoon in een klas tussen de andere kinderen. Per dag krijgen ze een aantal uren les in dit aparte gebouw. Voor de rest van de tijd zitten ze bij de andere kinderen en soms zit er dan een speciale leerkracht naast. Ik vind het fantastisch dat dat hier mogelijk is. Maar ik heb wel begrepen dat dit een luxe positie is en dat lang niet alle scholen dit hebben.

Gabriëlle

Hoi

Bij mijn zoon op highschool worden er ook moeders ingezet.  Bijv. voor het helpen met tassen en het gaan van klas naar klas.  Of voor slechtziende etc  Ik weet niet 100% hoe het in elkaar zit maar weet wel dat er assistentie gevraagd wordt aan het begin van elk jaar.

Sidonia

Back