Hoeveel 'startup' geld?

Danielle

New Member
Ik ben met mijn vriend al een tijdje aan het kijken om naar Oz te emigreren (Qld, regio Brisbane). Simpelweg omdat we het hier wel hebben gezien in Nederland en Australië ons enorm trekt (mijn pa heeft er jaren met veel plezier gewoond).

Het enige wat ons eigenlijk tegenhoudt is het geld...de eerste twee jaar kun je geen aanspraak maken op een uitkering dus er zit vrij veel druk achter om heel snel een baan te vinden. Mij maakt het persoonlijk niks uit wat voor baan ik zou krijgen, we zitten allebei in de IT (eigen bedrijf) maar in principe zou ik in Oz met elke baan dankbaar zijn for the time being en dan rustig kijken naar een geschikte IT baan.

Echter om de eerste tijd te overbruggen is er natuurlijk wel een buffertje nodig lijkt me dan...

Verschepen van onze spullen is niet nodig; we zijn van plan om daar te starten als huurders van een gemeubileerd/gestoffeerd appartementje.

Het is een ietwat persoonlijke vraag, maar wel van grote waarde:
Hoeveel centen hadden jullie gespaard voor de emigratie en de eerste tijd in Oz????

Groetjes,
Danielle
 
Dit is een veel voorkomende vraag en ook zeker moeilijk te beantwoorden!

Wat zijn jullie eisen t.a.v. jullie levensstandaard? Moet er een grote dikke auto voor de deur staan? Willen jullie de breedste breedbandverbinding? Willie jullie minstens 2 keer per weekend flink doorzakken in de kroeg? Dan moet je idd rekenen dat je iets meer geld meeneemt dan iemand die daar niet veel waarde aan hecht? Over het algemeen mag je denk ik wel stellen dat het algemene levensonderhoud vergelijkbaar, zo niet, iets goedkoper is in Australie!

Iedereen hanteert ook andere criteria aan de hoeveelheid die ze meenemen. Sommigen willen eerst een aantal maanden rondtrekken en anderen willen het liefst zo snel mogelijk op zoek naar een baan. Als ik kijk naar ons persoonlijk dan hopen wij rond de 30.000 a 40.000 euro mee te kunnen nemen. Of dit helemaal lukt weten we niet, maar we komen een eind in die richting...Anderen zijn wellicht met maximaal 3.000 euro die kant op gegaan en hebben zich prima gered!
 
Nul komma nul aan buffer (nou ja, hooguit twee maandjes of zo dan, dus zeg 3000 euro of zo).
En daar maak ik me niet druk om. Ik heb er vertrouwen in dat dat wel goed gaat komen gezien het aantal advertenties voor banen waar ik allemaal op zou kunnen/willen solliciteren. (plus mijn ervaring in het toerisme bij travel agencies voor backpackers....)

Henriette
 
[quote author=henriette link=topic=4660.msg58909#msg58909 date=1147162958]
Nul komma nul aan buffer (nou ja, hooguit twee maandjes of zo dan, dus zeg 3000 euro of zo).
En daar maak ik me niet druk om. Ik heb er vertrouwen in dat dat wel goed gaat komen gezien het aantal advertenties voor banen waar ik allemaal op zou kunnen/willen solliciteren.
[/quote]Het is goed dat je er vertrouwen in hebt, dit scheelt zeker een hoop,maar toch zijn er wel een aantal dingen die snel in de kosten kunnen lopen. Denk bv aan de borg die je moet betalen als je een huis gaat huren voordat je het weet ben je 1000/1200 dollar kwijt en daarboven op de huur die je ook meteen voldoen moet. In princiepe kun je hier ook niet echt zonder auto, misschien wel natuurlijk als je in de grote stad woont en werkt, maar over het algemeen is de verbinding van het openbaar vervoer hier minder als in NL, dus het zou kunnen zijn dat je meteen een auto moet aanschaffen om bij je werk te komen. Mijn ervaring is dat de eerste maanden( de startup ) veel meer geld hebben gekost als dat we helaas hadden verwacht ( gelukkig hebben wij sponsors gehad, bij deze mijn dank aan de sponsors :up:)
 
Wij zullen ongeveer 15.000 euro meenemen en inderdaad, ik ben me bewust van die 'startkosten'. Een formuliertje hier, een borg daar, ... wat potten en pannen, .... ik maak me er geen illusies over. Kzou toch iéts meenemen hoor..


S
 
Heb gelukkig al een auto...........
Ben me bewust van die kosten (vooral die torenhoge borg inderdaad), dus het zal wel in de min duiken worden in het begin..
Vandaar mijn wens om deze laatste maandjes nog iets te kunnen sparen...
We zullen zien.....'k heb gewoon niet meer.

Maar komt wel goed.

Henriette
 
Denk zelf ca. € 20.000 mee te nemen.
+ eventuele winst van verkoop huis.
Huis in Utrecht gekocht in '99 moet dus ook nog wel wat uit te halen zijn.

En ook al heb je niets, als je echt naar Australie wil is daar altijd wel een mouw aan te passen. We zijn allemaal inventief met het bedenken van manieren om daar te komen, dan zal het financieel toch ook wel goed komen???

Desnoods wordt ik putjesschepper op zee zeg ik altijd maar!!

groetjes Teuni
 
Dat hoeft niet met die 20.000 euro hoor  :-D :wink:

Maar je gaat eerst nog op reis toch? Heerlijk. Daar heb je inderdaad nog een potje van te voren voor nodig natuurlijk.

Henriette
 
Tussen 10 en 15 k. Maar goed, wij hebben dan ook m'n schoonouders daar wonen. Vervelender is dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt wat JIJ vindt dat je nodig hebt, maar meer wat de visaverstrekkers nodig vinden.
Zij stellen dat je je een tijdje moet kunnen redden met weetikveelhoeveel. En als jij denkt dat je het met minder kunt trekken dan is dat leuk, maar je zult ze moeten overtuigen dat je niet direkt op de stoep van de lokale sociale dienst gaat liggen (al zal dat in jullie geval toch lastig kunnen met een skilled visum).

Maar zoals je al leest, ieder heeft een eigen verhaal, en dus eigen bedrag voor ogen. Kun je je IT bedrijf (of dat van je vriend) niet voortzetten aldaar? Wat voor richting zit het ?

Succes.
 
Wat bedoel je met wat de visaverstrekkers nodig vinden? Die hebben daar verder niets mee te maken, althans de voor Skilled visa's.
Er wordt wel gevraagd bij de formulieren hoeveel geld je denkt mee te nemen maar ze doen daar verder niets mee.
En op de stoep van de sociale dienst gaan liggen heeft geen enkele zin, ligt niet lekker  :wink: maar de eerste 2 jaar mag je geen aanspraak maken op dat soort voorzieningen.
 
Geldt wel voor sponsoring door de staat!! (STNI)
Elke staat houdt weer eigen bedragen aan.

groetjes Teuni
 
misschien heb je hier wat aan:

Voor 2 personen adviseren ze 365 aud per week.
Voor 1 persoon adviseren ze 225 aud per week.

Deze info heb eerder op de site gelezen, staat ook op de site van DIMA.
 
Thnx voor jullie replies allemaal :) Ben weer heel wat wijzer.

Onze eisen liggen erg laag. Als we naar Oz gaan, hoeven we bijv. geen container en dat soort dingen want onze meubels verkopen we hier (hebben we toch geen band mee verder) op Marktplaats of zo en we nemen alleen de hoogstnoodzakelijke spulletjes mee (en onze twee katten!). We willen daar dan beginnen met een huurhuissie, liefst gemeubileerd en wel natuurlijk, en dan direct aan de bak zien te komen. Zodra we een beetje centjes hebben willen we dan iets op gaan bouwen daar en een fatsoenlijk huis betrekken.

Bedrijfje hoeft niet per se mee... Het is wel in de ICT (beide bedrijven, we zijn dus concurrenten :)) en op zich staat dat wel op de lijst, maar ik durf het niet zo aan om meteen als newbie daar down under een bedrijf op te gaan zetten e.d. totdat ik zeker weet dat ik alle ins en outs van het Ozzie ondernemerschap ken. Ik weet bijv. niet hoe het daar zit met belastingen e.d. als je je eigen onderneming hebt. Vind ik doodeng.

Okay, al met al verschilt het dus per persoon vrij sterk wat jullie voor geldbuffertje achter de hand hebben. Er zullen vast ook al wat topics hierover bestaan, maarre...hoeveel kost de aanvraag van een Skilled Visum plus de emigratie zelf (all-in), dus incl. IELTS en alle haken en ogen die erbij komen kijken? Is ook best kostbaar geloof ik??

(Zodra ik het financiele plaatje compleet heb ga ik weer hard door met sparen, we hebben al 10k bij elkaar maar we willen toch wel ff wat extra's nog)...

Groetjes,
Danielle
 
Hey Danielle, ook wij verkopen hier alles, geen container nodig en gaan dan ter plekke een huisje huren en enkel wat onmisbare spulletjes kopen. Och, je moet gewoon rekening houden met je budget en als je ni veel meehebt, qua geld dan, dan moet je gewoon direct werk zoeken....ik ben er in ieder geval gerust op ....

Succes,
Sara
 
[quote author=Danielle link=topic=4660.msg59211#msg59211 date=1147380418]
Er zullen vast ook al wat topics hierover bestaan, maarre...hoeveel kost de aanvraag van een Skilled Visum plus de emigratie zelf (all-in), dus incl. IELTS en alle haken en ogen die erbij komen kijken? Is ook best kostbaar geloof ik??

Groetjes,
Danielle

[/quote]

Ook hier ligt het er weer aan wat je wilt. Als je een bureau in de arm wilt nemen ben je meestal ergens tussen de 2000 en de 6000 euro kwijt (denk ik hoor). Als je alles zelf doet ben je in ieder geval goedkoper uit.

Je moet verschillende papieren laten vertalen en het ligt er ook weer aan hoeveel. Wij waren ongeveer 175 euro kwijt voor de vertalingen. Je moet een Verklaring omtrent het Gedrag aanvragen, uittreksel uit het geboorteregister en deze kosten zijn ook per gemeente weer anders. De medische keuring en longfoto's zijn vrij prijzig dacht ik. De IELTS test is 170 euro p.p. De Skillss assessment lag dacht ik ergens rond de 250 a 300 euro. Wat de visumaanvraag zelf kost weet ik niet, maar dat zal ergens rond de 1000 euro zijn (??) misschien iets meer? Ik weet al die bedragen niet meer uit m'n hoofd ;)
 
vergeet het certificeren van de kopieen niet... tikt behoorlijk aan. We zijn halverwege en hebben al zo'n 4000 euro uitgegeven aan dit soort fratsen (en migratie bureau...) maar ja, voor wat, hoort wat  :wink:
 
Wij hebben ook een bureau in de arm genomen en ik heb de kosten vanaf dag 1 exact bijgehouden. Wij zijn tot nu toe (medische keuring en verklaring omtrent gedrag is onlangs opgestuurd...... wat de kosten betreft "zijn we er dus wel zo'n beetje") ongeveer €6.200,- kwijt. Dat is dus incl. alle kosten die we bij onze aanvraag (Skilled Independent) hebben gemaakt. Als je alles zelf doet zal je zeker zo'n €3.500,- goedkoper uit zijn......... maar kost het weer meer "bloed zweet en tranen".

Wat ik opvallend vind is dat ze bij onze visumaanvraag echt ALLES gecertificeerd willen hebben en alles nagaan middels verklaringen van gemeenten, werkgevers en noem maar op maar volstrekt niet geinteresseerd zijn in de financiele situatie. Ze stellen idd de vraag hoeveel geld je mee denkt te nemen maar daar hoeft nog niet eens een gekopieerd bankafschrift bij ofzo........ Dat is als je een visum aanvraag in de V.S. wel anders (is mijn ervaring tenminste).

Aangezien ze jaarlijks best veel immigranten krijgen en ze toch veel doen om het "slagingspercentage" zo hoog mogelijk te houden (hoge eisen aan opleiding, werkervaring en gezondheid e.d.) maar geen eisen stellen aan je financiele situatie zal, neem ik aan, uit de ervaringen wel gebleken zijn dat de hoeveelheid geld die je meeneemt niet zo'n grote rol speelt bij het al dan niet slagen in de australische maatschappij............ en daar kan ik me eigenlijk wel iets bij voorstellen.

gr.

Martijn
 
[quote author=Kathleen link=topic=4660.msg59310#msg59310 date=1147465990]
vergeet het certificeren van de kopieen niet... tikt behoorlijk aan. We zijn halverwege en hebben al zo'n 4000 euro uitgegeven aan dit soort fratsen (en migratie bureau...) maar ja, voor wat, hoort wat :wink:


[/quote]

Als je even goed shopt onder de notarissen kan dit ook gratis. Hebben wij ook gedaan. Uiteindelijk heeft het 15 euro gekost, maar dat was de taart die we ze gegeven hebben, omdat alles gratis was en we konden komen wanneer we maar wilden.
 
'M, tja.... gratis doen ze het inmiddels niet meer. Ook de notarissen (in ieder geval in onze omgeving) krijgen door dat er wat te halen valt. Kost nog geen goudschip, maar waar we bij dezelfde notaris eerst 44 kopieeen lieten certificeren voor 50 euro, kost nu elke certificering 50 euro... ongeacht het aantal kopieen. Denk dat het 'gratis' stadium niet lang meer zal duren. Lijkt wel alsof er een ware run op emigreren is ontstaan... waar komt toch al die ontevredenheid vandaan (sorry, ander topic... I know!)
 
Dan hebben wij geluk gehad. Vorige week een stapeltje documenten laten certificeren. Zou eerst 1 euro per kopie kosten.
Maar onze notaris gaf na certificeren aan het 'met liefde en plezier' gedaan te hebben.
Nu maar hopen dat hij nog genoeg liefde en plezier over heeft voor het tweede stapeltje!

- Ben
 


OFX
Back
Top