Hoeveel tijd moeten we in denken?

Micha&Martine

New Member
Hallo allemaal,
We zijn nieuw hier..
We zijn sterk van plan om naar Australie te gaan verhuizen of in ieder geval proberen een visum te krijgen.. We zouden alleen graag willen weten hoeveel tijd dit ongeveer in beslag neemt. Is een jaar te kort of optimistisch gedacht? Onze dochter is nu nog maar 14 maanden en we willen dat ze nog voordat ze naar school moet al daar woont. Maar of dat realistisch is weten we niet. Graag tips. :)

Daarnaast zouden we graag willen weten of er een maximum zit aan de tijd dat je je visum krijgt en dat je daadwerkelijk verhuist. Moet dat binnen een bepaalde tijd en moet je dus een aantal dingen direct in gang gaan zetten voor de emigratie?

Tot slot: we werken allebei in de horeca (kok en restaurantmanager) en denken dat we aan de Oostkust (NSW) de meeste kans maken op een baan. Hebben jullie tips of juist andere suggesties?

Alvast bedankt!

Hallo Micha & Martine, welkom op het forum :) Wellicht ook even een berichtje in de voorstel-rubriek? (hint!) :)

Ik woon al een aantal jaren in Australie, dus weet niet precies hoe lang het nu duurt, bij mij nam het zo'n 1.5 jaar in beslag, dat was vooral een periode van veel wachten. Heb het zonder een emigratiebureau gedaan. Misschien dat die het sneller kunnen.
Ik lees op dit forum periodes van een aantal maanden tot erg, erg lang... Zal afhankelijk zijn van het soort visum en je persoonlijke situatie. In sommige gevallen bepaald het visum waar je terecht komt. Ik had een 475 (Regional Sponsored) en daarmee vielen de meeste grote steden e.o. af. Maar we praten dan over 2008/2009, er is veel veranderd in de tussentijd.

Er zijn meer koks en horecamensen e.d. hier op het forum. Zoek hun berichtjes ook eens op.

Zijn jullie hier al eens eerder geweest?

Succes in elk geval!
Janka

Hi,

Het ligt er helemaal aan voor welk visum jullie willen gaan. Waar komen jullie voor in aanmerking? Hoeveel moeten jullie nog regelen of hoe snel kun je dingen regelen zoals vertalingen, Engelse testen etc. En dan ligt het er aan hoe snel de Immigration Dept. jullie visum verwerkt etc. Het is een omslachtig en over het algemeen langdurig proces al zijn sommige visa zoals een 457 vaak sneller dan bijvoorbeeld permanent residency. Verschilt enorm per persoon en visum, van een paar maanden tot een paar jaar...

Hebben jullie al op de Immigration dept. website gekeken? www.immi.gov.au

Er staat verder erg veel info op deze site, dus als je wat rondkijkt, zul je zeker meer antwoorden vinden op jullie vragen!

Succes ermee!

Hallo allemaal,

Daarnaast zouden we graag willen weten of er een maximum zit aan de tijd dat je je visum krijgt en dat je daadwerkelijk verhuist. Moet dat binnen een bepaalde tijd en moet je dus een aantal dingen direct in gang gaan zetten voor de emigratie?

Alvast bedankt!

Ja. Bij ons visum wel in ieder geval. (binnen 5 jaar na Grant in OZ zijn)

Check even de immi.gov.au site voor jouw type visum. Dit is echt een goede en duidelijk site vind ik zelf.

En... Welkom!

Welkom M&M,
Wij hebben een partnervisum aangevraagd en vanaf de verzending duurde dat iets minder dan zeven maanden. Vervolgens binnen een jaar na de datum van de verklaring omtrent gedrag (VOG) moet je het visum valideren. Bij ons was dat binnen vier maanden na ontvangst van het visum (dat kun je dus via de datum van het VOG een beetje plannen). Dat houdt in dat je in Australie door de douane moet. Als Martine nog niet eerder in Oz geweest is, prima mogelijkheid voor een orientatietrip. Of kunnen jullie direct weg ? Dat scheelt dan weer een extra reis. Vervolgens moeten wij er na afgifte van het visum binnen vijf jaar wonen.
Veel succes met al het uitzoekwerk!

Bedankt voor de reacties!

We weten nog niet welk visum we aan moeten vragen, dus zitten echt nog in de orientatiefase.. Martine is er nog nooit geweest, maar Micha heeft er een half jaar gereisd en gewerkt, dus daar vertrouwen we op. We wilden in eerste instantie wel eerst nog op vakantie daar naar toe, maar hebben daar toch van af gezien. We kunnen dat geld beter gebruiken zeg maar.. :)
Wel lastig om vanuit hier een woonplaats te kiezen, maar vanwege werk denken we aan omgeving Sydney. In principe hebben we hier allebei een maand opzegtermijn, daarna kunnen we zo gaan!! :)

Welkom,

Persoonlijk zou ik niks in Nederland regelen kwa visum maar eerst een baan zoeken in Australie, tijdens vakantie of aanbod overseas en zorgen dat je gesponsord wordt.
Doordat ik veel risico heb genomen en veel geluk heb gehad duurde het bij mij niet lang voordat ik werk had en binnen half jaar had ik mijn Permanent Residency - dit zonder maar ook iets te hebben voorbereid in Nederland.
Sommige durven en kunnen het risico niet nemen en kiezen voor langere wachttijd met het risico om bij aankomst geen werk te vinden, zeker met de economie die nu is ingestort.

Succes.

Back