Hoi Mates!

Nick Postma

New Member
Hey hoi,

Sinds ik in januari terug ben gekomen van mijn wereldreis, waaronder 2 maanden Australie, zou ik graag weer vetrekken uit Nederland. Ik ben vanuit Brisbane, via Sydney gereisd. Vervolgens naar Canberra en Melbourne weer terug naar Sydney om daar 2013 in te gaan.

Wat een fantastisch land, de mensen zijn super aardig, het leven speelt zich lekker buiten af en er is nog veel ruimte. Dat een biertje soms 8 dollar kost mag de pret niet drukken.
Mijn werk als functioneel ontwerper (Systems Analyst in het Engels) staat op de SOL, dus dat is goed nieuws.

Ik twijfel alleen of ik nou, voor mijn 31e, op een working holiday terug zou gaan. Ik ben bang dat ze je op dat visum niet aannemen. Heeft iemand hier ervaring mee? Dus niet fruitplukken etc., maar werken in de IT met een working holiday visum.

Ik heb in ieder geval ook een mail gestuurd naar Move2Australie om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Hier zijn de ervaringen goed mee toch? Ik ben benieuwd wat het gaat worden met mijn nieuwe avontuur!

Mijn man heeft vanuit hier gesolliciteerd (ook IT), lang leve Skype, het bedrijf waarvoor hij gaat werken regelt nu ook alles voor ons, ideaal!

Welkom!

Een WHV is een goed plan, dan ben je al binnen. Mocht je dan een bedrijf vinden dat je een sponsorship aan wil bieden, kunnen zij je visum gewoon omzetten naar een 457! Het geeft je wat meer vrijheid lijkt me.

Succes ermee!

Welkom.

Houd er rekening mee dat je op een WHV maar max een half jaar bij 1 werkgever mag werken.

Bedankt voor jullie berichten! Leuk zo'n actief forum!

@Killie -> mag ik vragen hoe jouw man dat aangepakt heeft? Gewoon bedrijven benaderen of juist via recruitment agencies of solliciteren via bijv. seek.com.au?

@Kims -> ik weet het, 2x 6 maanden inderdaad. Maar het heeft voor mij ook 2 risico's; word ik aangenomen voor IT werk? En als ik mijn huidige baan opzeg dan wordt het vast veel moeilijker om een 189 visa te krijgen. Lastig lastig...
Zo'n 457 visa is tijdelijk lees ik...Ik denk dat ik vanaf hier toch maar blijf solliciteren. Als mijn beroep op de SOL staat, dan moeten er toch bedrijven zijn die mij eventueel zouden willen aannemen zou ik zeggen.

Hoi, welkom!
Gewoon proberen zou ik zeggen. Als je via een WHV een leuk plekje kunt vinden scheelt dat je een hoop uitzoekwerk en stress. Het is misschien wel handig een iets andere 'approach' te hanteren dan de gemiddelde feestende backpacker;).

Ik moet heel eerlijk zeggen dat het allemaal toevallig op zijn pad is gekomen, wij hadden daarvoor geen plannen om in Australië te gaan wonen.

@Kims -> ik weet het, 2x 6 maanden inderdaad. Maar het heeft voor mij ook 2 risico's; word ik aangenomen voor IT werk? En als ik mijn huidige baan opzeg dan wordt het vast veel moeilijker om een 189 visa te krijgen. Lastig lastig...
Zo'n 457 visa is tijdelijk lees ik...Ik denk dat ik vanaf hier toch maar blijf solliciteren. Als mijn beroep op de SOL staat, dan moeten er toch bedrijven zijn die mij eventueel zouden willen aannemen zou ik zeggen.

Ik weet niet hoe het zit binnen de IT maar in mijn geval was het ontzettend makkelijk om een 457 visum aan te vragen tijdens mijn WHV. En als je eenmaal een 457 hebt, kan het weer relatief makkelijk zijn om een verblijfsvergunning aan te vragen.

Een 457 is inderdaad tijdelijk, maar met een maximum duur van 4 jaar is het een goede optie. Daarnaast is het een visum dat voor bedrijven relatief makkelijk aan te vragen is wanneer je beroep op de SOL staat, dus wordt het veel gebruikt.

Ik hoop voor je dat bedrijven je aan zullen nemen als je vanuit NL solliciteert, want over het algemeen is het in Australie niet heel gebruikelijk om te doen. Bedrijven willen graag mensen zien voor ze ze aannemen en daarnaast is het gebruikelijk dat dit op relatief korte termijn gebeurt. De opzegtermijn is hier maar een paar weken, geen maanden zoals in NL. Maar zoals gezegd, ik heb geen idee hoe dat in de IT wereld werkt.

Succes ermee!

Back