Holland Focus

Henk J

New Member
Hoi,

Kennen jullie het blad Holland Focus al? Dit blad richt zich op de Nederlandse gemeenschap in Australie en Nieuw Zeeland. http://www.hollandfocus.com

Wat vinden jullie er van?

Henk J

Dit blad wordt door vrienden van mij uitgegeven, het is nog maar sinds 1 jaar.
De redacteuren/eigenaars van dit blad hadden voorheen de Dutch Courier maar wegens moeilijkheden zijn ze daar mee op gehouden en hebben hun eigen blad uitgegeven, dus Holland Focus.
Jan

Heel simpel Henk.  Wordt lid daarbij steun je ook de Nederlandse inbreng in de lokale samenleving.

Tuurlijk draag ik mijn steentje bij, alleen net even iets anders.

Afgezien daarvan, wat vind je inhoudelijk van het blad? Als ik jou zo hoor, dan lees je het blad van voor naar achteren in 1x uit als jij je abonnementsblad weer op de mat valt.

Enne, anderen mogen ook reageren hoor. Ik hoor graag diverse meningen.

Het is een keurig blad en er staan wel speciale aparte artikelen in.  Zelf heb ik onlangs er ook zo'n artikel in geschreven van een paar bladzijden.
Dit blad komt eens per 2 maanden uit, het is dan ook duidelijk geen krant.

De enige krant welke nog over is in OZ is de Dutch Courier welke 11 x per jaar uitkomt.
De Dutch Weekly is een paar jaar geleden gestorven en vooruitbetaalden hebben dus ook geen restitutie gehad.
De redakteur ( 1 persoon) stopte er radikaal mee van de een op de andere dag.

De Dutch Courier wordt door de Associatie van Nederlandse clubs in VICTORIA gerund, dus dezelfde organisatie welke de Holland Festival doet.

Ok, dankje Jan. Las het verhaal over Holland Festival ja.

Als de minimumleeftijd 60 jaar is, tja dan ben ik niet verbaast dat jongeren niet mee willen doen. Ten eerste zijn ze vaak niet in NL geboren, maar hun ouders. Ten tweede is het gat te groot, denk ik. In ieder geval wel jammer.

Ok, zijn er nog anderen die me kunnen vertellen wat ze van Holland Focus vinden?

Ik heb even snel gekeken en zag dat het in het Engels was.  Dan hoef het voor mij dus niet.

Sidonia

Sidonia,
Het is een doorlopend vraagstuk of een Hollands blad in Australie nou in het Hollands of in het Engels moet.
Je komt hier helaas nooit uit. De mensen hebben allemaal verschillende ideeen.
Je moet niet vergeten dat de "invisible migrant", de Nederlander dus, veelal getrouwd is met een Australier en Australische (alleen Engels sprekende) kinderen hebben.

Voor zo'n gezin is het niet leuk dat slechts 1 persoon mogelijk Nederlands kan lezen en de rest thuis dus niet.
Vele Nederlandse emigranten spreken alleen nog Engels onder elkaar en dat is nog steeds de allergrootste groep.
Ook de Dutch Weekly en de Dutch Courier is een mixture van Engels en Nederlands en zo ook nu Holland Focus.

Als ik naar een Hollandse avond ga, dus van een of andere club, wordt er uitsluitend Engels gesproken en alles in het Engels aangekondigd, domweg omdat er velen in de zaal zitten die geen Nederlands verstaan.
Het is nou eenmaal niet anders. Dit gebeurt zelden of nooit bij Griekse of Italiaanse Clubs, maar de integratie van de Nederlandse emigrant veroorzaakt dit.
Ik zou graag alles in het Nederlands zien, maar begrijp ook dat het gewoon onpraktisch is en je verliest meer abonnees ermee.
Groeten,
Jan

Een deel van de artikelen wordt in het Nederlands en Engels gepubliceerd. Het ene in het blad, het andere op de website. Maar dat is niet met alle artikelen zo. Misschien dat ze dat alsnog later gaan doen. Dan kan iedereen het toch nog in de taal van je keuze lezen.

Henk, als je alle artikelen 2 x moet drukken dan wordt het blad ook weer dikker en zwaarder.
In OZ spreekt en verstaat toch iedereen Engels?  Dus waarom vertalen?
Dan kun je beter het helemaal in het Engels zetten, maar dat neemt weer het vleugje Nederlands weg en daar gaat het om.
Maar geloof me, hoofdbrekende discussies heb ik over dit onderwerp meegemaakt, iedereen heeft een andere mening.
Persoon A wil alles in het Engels
persoon B wil alles in het Nederlands
persoon C wil een combinatie

Nee niet alles twee keer drukken. Ik dacht zelf de ene versie te printen en de andere versie online op een beveiligde site te zetten waar je alleen kan komen als je een abonnement hebt. En dan wissel je de talen op papier en online wat af. Zo kan iedereen zijn eigen ding in eigen taal lezen, de ene keer online en de andere keer op papier. Maar ja, t is maar net wat iedereen wil. Mij maakt t niet echt uit, maar lijkt mij de beste manier om iedereen tevreden te houden en zelf zijn keuze te laten maken.

En ja die discussies... dat krijg je als je verschillende meningen bijelkaar hebt. :grin:

Vraag me niet welke de juiste is, want daar kan je ook een stevige discussie over voeren  :roll:

Valt me eigenlijk wel op dat verder niemand anders reageert op dit topic. Why? (oeps... engels op een NL-talige site.... :evil:)

Hmmmm... ja, hier mijn "2 centen":

De site is mooi en duidelijk opgezet, zit goed in elkaar en biedt een hoop info. Maar... en dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk; in deze tijd van internet / snelle communicatie, heb ik geen behoefte aan een blad voor hollanders door hollanders... Voor het Nederlandse nieuws gebruik ik internet, alle kranten zijn online te lezen. Ben nu hier, en heb niet zo heel veel behoefte om bv. iets over de keukenhof te lezen. Daarbij is het blad heel breed georienteerd, waardoor het moeilijk wordt om voor "alle" hollanders iets interessants te schrijven (leeftijdsgewijs gezien dan, iemand van pak um beet 75 heeft toch andere interesses dan iemand van 25).

Voor mij blijven dit soort bladen toch altijd een beetje "voor de oudjes" en daar bedoel ik de mensen mee die hier jaren en jaren geleden zijn gekomen en niet of weinig terug zijn gegaan en graag hun herinneringen aan Nederland willen ophalen middels verhalen en foto's.

Maar nogmaals, dit is mijn persoonlijke mening en natuurlijk zijn er genoeg mensen die wel geinteresseerd zijn dit blad :).

Groet,
Lela

Hi Henk,

Ik sluit me grotendeels aan bij Lela wb de inhoud van het blad.
Verder ben ik persoonlijk nog steeds even erg op mijn eigen kleine wereldje gericht, geen interesse in nieuws en al helemaal niet van over de hele wereld. Misschien verandert dat mettertijd of misschien is het in de toekomst leuk voor mijn dochter, maar nu niet.

Groet, Fae

Back