Hond / rabies / bloedtest

Corash

New Member
Mijn hond zal ook mee gaan. Ik ben dus het hele traject aan het doornemen.
Zoals ik begrijp is de standaard procedure; eerst de rabies enting en dan een maand daarna de bloedtest. Het gaat er om dat de RNATT test een resultaat geeft van min. 0.5 IU/ml. Die maand wordt naar mijn mening aangehouden om je hond de kans te geven antilichamen aan te maken.

Mijn hond heeft vorig jaar een rabies enting gehad die 3 jaar geldig is . Het is dus vrij eenvoudig om nu zonder een nieuwe enting een goedgekeurde waarde te krijgen bij de bloedtest.

Mijn vragen;
> Is het ongeacht de geldigheid  van de rabies enting noodzakelijk om binnen het jaar van export een rabies enting te geven (denk het zelf wel, omdat de regeltjes wel netjes gevolgd zullen moeten worden  :smile:)
> Kan ik bij 1 DA bezoek mijn hond de entingen rabies/parvo en kennelhoest laten geven en bovendien het bloed af laten nemen voor de RNATT bloedtest?
> Voor de min quarantaine tijd is toch de bloedafname datum van belang, of gaat het om de datum van RNATT test?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet, mijn DA is er niet zeker van.
Alvast bedankt,

[quote author=Corash link=topic=6755.msg84782#msg84782 date=1174251227]

Mijn vragen;
> Is het ongeacht de geldigheid  van de rabies enting noodzakelijk om binnen het jaar van export een rabies enting te geven (denk het zelf wel, omdat de regeltjes wel netjes gevolgd zullen moeten worden  :smile:)
> Kan ik bij 1 DA bezoek mijn hond de entingen rabies/parvo en kennelhoest laten geven en bovendien het bloed af laten nemen voor de RNATT bloedtest?
> Voor de min quarantaine tijd is toch de bloedafname datum van belang, of gaat het om de datum van RNATT test?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet, mijn DA is er niet zeker van.
Alvast bedankt,
[/quote]

1. weet ik niet precies, maar ik denk dat je hem voor de zekerheid de rabies nogmaals moet doen.
2. zou ik niet doen, want de kennelhoest moet sowieso nog een keer een aantal dagen voor vertrek dus dan heb je hond 2x die gifstoffen in zijn lijf
3. ja dit gaat vanaf de datum dat het bloed is afgenomen

je kan het beste je DA een copie geven van het stappenplan. Had mijn DA ook en die hield op die manier alles prima bij.

Succes

Bedankt voor je reactie Inge. De rabiesenting zal ik gewoon nog een keer doen.
Zou ik dan wel de enting en de bloedproef bij 1 DA bezoek kunnen doen?

De kennelhoest en parvo moet je toch tussen de 12 maanden en 4 dagen voor vertrek doen - eenmalig ? Of lees ik de info verkeerd?

[quote author=Corash link=topic=6755.msg84785#msg84785 date=1174252904]
Bedankt voor je reactie Inge. De rabiesenting zal ik gewoon nog een keer doen.
Zou ik dan wel de enting en de bloedproef bij 1 DA bezoek kunnen doen?

De kennelhoest en parvo moet je toch tussen de 12 maanden en 4 dagen voor vertrek doen - eenmalig ? Of lees ik de info verkeerd?
[/quote]

Tussen de enting en de bloedafname moet volgens mij 4 weken tijd zitten. Of bedoel je dat niet?

Oh, die kennelhoest en parvo zou inderdaad kunnen dat dat in die tijd moet gebeuren maar wij hebbend e kennelhoest 4 dagen voor vertrek gedaan. Heb hier zo de papieren even niet bij de hand maar als dat er zo staat klopt dat wel hoor. Ik heb echt alles per stap gedaan en vooruit nog niet gekeken naar het eind blad dus zo kwamen bij de kennelhoest pas aan het eind tegen.

[quote author=Inge link=topic=6755.msg84788#msg84788 date=1174254001]
Tussen de enting en de bloedafname moet volgens mij 4 weken tijd zitten. Of bedoel je dat niet?
[/quote]
Zoals ik de info lees, is het wel een aanbeveling , vanwege aanmaken van de antistoffen. Omdat mijn hond een rabies enting heeft gehad die 3 jaar geldig is, lijkt het me een beetje overbodig om 4 weken te wachten. Die antistoffen heeft hij wel , daar twijfel ik niet aan.
Ik kan nergens uithalen dat die 4 weken wachttijd een verplichting is.

De entingen staan inderdaad bij een latere stap dan de rabies (enting tussen de 12 maanden en 14 dagen voor vertrek). Hebben jullie het traject nog maar kortgeleden doorlopen? Kun je de stappen 9 (inentingen) 11 (bloedtest) samenvoegen, of hebben jullie 45 respectievelijk 30 dagen voor vertrek aangehouden?

Sorry voor alle vragen. :smile:

Back